Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:59

:') Net alsof dat altijd wat zegt :D :D
Maar goed, moet ik zeggen, ik trek me weliswaar daar niks van aan, maar ben op andere punten soms wel weer errug kritisch. Dus de pot verwijt de ketel....

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:22

Ja weet ik ook wel, maar ik krijg het niet uit m'n hoofd. Net zoals dat zwaarlijvige mensen dieet advies gaan geven. Ik kan dat niet serieus nemen :o Ik weet dat dat keihard klinkt trouwens... gelukkig ben ik in andere vlakken van het leven een heel stuk milder :')

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 14:47

Misschien hebben die mensen wel hele goede ideeen, maar hebben ze zelf niet de wilskracht om zich aan die ideeen te houden? Of zijn ze er hard mee bezig? Ik weet het niet hoor, maar dat kan ik me zo voorstellen. :)

Ik ben ook weer lekker gezond bezig vandaag, fijn. Hopelijk houd ik het nu even vast, want als ik eenmaal in de gezondeflow ( :+ ) zit dan gaat het super en vind ik snacken ook niet fijn meer, maar ik moet nu eerst weer even in dat proces zien te komen :))

Vandaag:

Ontbijt: Amandelmelk met havervlokken, een appel en kaneel
Tussendoor: Een smoothie van appel, banaan, yoghurt en spinazie en wat cashewnootjes :9
Lunch: Frietjes van een halve knolselderij met olijfolie, honing en zout uit de oven :9 :9
Tussendoor: Een sinaasappel en een banaan en nog wat nootjes van mijn zelfgekruide notenmix.
Avond: Zalmmoot met bosui, een beetje rijst en pittige broccoli met sojasaus.

Ik heb vanochtend gewandeld met mijn paard en verder ga ik nog wat heen en weer fietsen, maar vandaag is een matig actieve dag verder.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:28

phormicola schreef:
Ja weet ik ook wel, maar ik krijg het niet uit m'n hoofd. Net zoals dat zwaarlijvige mensen dieet advies gaan geven. Ik kan dat niet serieus nemen :o Ik weet dat dat keihard klinkt trouwens... gelukkig ben ik in andere vlakken van het leven een heel stuk milder :')

Ik heb dat juist met hele dunne mensen die dieet advies gaan geven. Daarbij heb ik juist het gevoel dat ze géén idee hebben :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:32

Wendy, dat heb ik ook...ooit eens met een diëtiste gebabbeld, kreeg instant jeuk...
vrouw met haar maatje 34 die mij gaat zitten vertellen hoe en wat ik moet doen om af te vallen... :n werkt niet,
en punt twee, ze heeft me tijdens dat consult werkelijk waar niets! verteld wat ik zelf al niet wist :+
heel dat consult was voor mij 1 groot "no oliebol sherlock :roll: " moment
ben nu zelf van maat 54 naar maat 46 gegaan, klein stukje te gaan nog (maatje 42/44 is goed voor mij, ben niet van het model waaiboom)

ik ben een wandelende encyclopedie wat betreft gezonde eetpatronen etc etc , maar "practise what you preach" is niet altijd even makkelijk met bijkomende issues ;) ik moet juist uitkijken dat ik niet te gezond wil, dan sla ik ietwat te makkelijk door :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:50

Ach, je weet niet hoe dik ze zijn geweest ;)

Ik heb maat 36 en ben echt slank. Maar ik kom wel van maat 50 (105kg) af. Ik heb dus echt wel wat tips ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:16

Josien_ schreef:
Zouden jullie dit als gezond kwalificeren?
http://www.misslipgloss.nl/recept-chips-uit-de-oven/

Aangezien ik net gelezen heb dat zonnebloemolie niet geschikt is om te verhitten, denk ik dat je dat beter kunt vervangen door olijfolie, palmolie of iets dergelijks.
Maar dan is het gewoon aardappel dus lijkt me weinig ongezonds aan toch?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:18

Wendy schreef:
phormicola schreef:

Ik heb dat juist met hele dunne mensen die dieet advies gaan geven. Daarbij heb ik juist het gevoel dat ze géén idee hebben :')

Is het niet juist andersom? Iemand die zelf dik is is het blijkbaar niet gelukt om af te vallen dus of die tips dan zo handig zijn?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:23

Zeg mensen, ik ben nog nooit in een toko oid geweest maar ik ga volgende week richting rotterdam en ik ga een surinaamse toko opzoeken want ik wil kokosolie.
Als ik toch daar ben, wat móét ik echt eens proberen?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:38

Kijk eens: [VT] Wat halen jullie bij een toko vandaan?

Kokosvet kun je overigens ook bij De Tuinen bv halen. De 'gewone' versie (dus niet ontgeurd enzo) is de beste. En ga er maar van uit dat dat dus de duurste is helaas...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:47

Ik haal kokosolie ook bij de tuinen, ik heb inderdaad de duurste, die zit in een glazen potje.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:51

phormicola schreef:
Ach, je weet niet hoe dik ze zijn geweest ;)

Ik heb maat 36 en ben echt slank. Maar ik kom wel van maat 50 (105kg) af. Ik heb dus echt wel wat tips ;)

die van mij kwam volgens mij vanaf maatje 32 ;)

maar dat is het ook, jij weet wat het is om zwaar te zijn en wat het kost (en dan bedoel ik niet de theorie en praktijk van het eten an sich mee ;) )
om dat gewicht kwijt te raken...
van iemand als jij, zou ik geen moeite hebben om iets van aan te nemen...
een diëtiste die altijd model slanke den is geweest en buiten wat ze in de opleiding heeft meegekregen en in de praktijk tegenkomt geen echt! besef heeft van de energie en de moeite die het kost en die ik dan ook nog kan verbeteren op een paar dingetjes...sja, dan ben ik er klaar mee zeg maar...ik doe het zelluf wel ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 16:57

anneliesdj schreef:
Wendy schreef:

Is het niet juist andersom? Iemand die zelf dik is is het blijkbaar niet gelukt om af te vallen dus of die tips dan zo handig zijn?

dat weet je dus niet ;) ik val onder de noemer te zwaar (1,80m met maatje 46) maar ik weet wel degelijk hoe een gezond leef/eetpatroon er uit ziet en hoe je zou moeten eten etc om gezond te blijven, ook om af te vallen...maar secundaire zaken hebben mij in mijn leven al aardig laten jojo-en
en dat zijn ook wel keuzes die je maakt, tuurlijk...maar het is gewoon niet altijd even simpel om gewoon gezond te eten en klaar
psychische problemen etc kunnen aardig roet in het eten gooien wat dat betreft .
maar dat breekt niets af aan de kennis die ik bezit en de correctheid daar van , het geeft hooguit een dikke(no pun intended ;) ) hint richting wat er zich emotioneel afgespeelt heeft en mijn onvermogen om daar op constructieve wijze mee om te gaan .
tegenwoordig is dat anders, een mens is nu eenmaal nooit uit ontwikkelt en daarom zit ik nu op 46 ipv 54 :)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 17:02

Heb onlangs bij de tuinen kokosolie van perfectly pure gekocht(niet ontgeurd) en ben nogal weg van kokossmaak vind het gewoon lekker om zo op brood te doen ipv beleg mmm
Ben ook weer lekker in de gezonde flow aan het raken. Als het morgen droog is wil ik ook op de mountainbike naar mn werk (13km enkele reis). Gister met mn man ,die net een nieuwe mb heeft en erg fanatiek mountainbiked, stukje wezen fietsen .Aan het begin ging het allemaal lekker soepel en zo'n mb fietst toch een stuk lichter dan mn gewonen fiets. Na een min. of tien wordt het toch wel wat zwaarder en wordt ik aangemoedigd door manlief om eens door te trappen want we gaan steeds zachter. Pff had het zweet al op mn rug staan. Weer 100m verder merk ik pas dat mn band helemaal zacht geworden was.... Viel het toch wel mee met me haha . Hebben de band weer in orde kunnen krijgen en nog 15km door kunnen fietsen :)
Vandaag begonnen met een bezoek aan de mondhygieniste (?) moets daar al vroeg zijn en niets naar binnen kunnen krijgen voordat ik van huis ging.
Rond half 10 handje noten gegeten en half 12 geluncht met 2 volkorenboterhammen met kipfilet en 1 met wat kokosolie
Nu tussendoor nog 2 boterhammen met kipfilet en vanavond een prakje van prei en boontjes in een ketjapsausje met een beetje zilvervlies rijst.
Vanavond ook nog 2 paarden rijden (1 intensief en de andere is waarschijnlijk met een half uurtje wel klaar) en als ik dan weer thuis kom liggen er 2 mandarijntje op me te wachten:)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 17:04

Weet je dat zeker van die perfectly pure? Ik vond die te goedkoop om te vertrouwen dat die echt niet ontgeurd is :P Er staat ook verder niks op de pot over hoe het bewerkt is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 18:26

Zit er echt zo'n sterke kokossmaak aan pure kokosolie dan?
Als je ermee bakt of wokt, proef je dat dan ook echt?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 18:35

Nee, ik vind van niet. Als je zo een stukje neemt proef je het wel, maar in het eten merk ik het niet. Maar ik gebruik ook maar heel weinig, de meeste dagen gebruik ik sowieso niet eens vet of olie tijdens het koken.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:37

Hoe duur is dat kokosvet bij de Tuinen dan :) ?

Ik heb net wat dagen in zitten vullen in de eetmeter van het voedingscentrum, daarbij moet ik wel erg ongezond eten om boven de 2000 Kcal uit te komen heb ik het idee...
Laatst bijgewerkt door Josien_ op 18-02-13 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:49

Ze hebben verschillende soorten en ook verschillende maten verpakkingen. Het staat wel op de site.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:05

Gezond eten is vaak idd laag in kcal. Maar vergeet ook je olijfolie etc niet in te vullen ;)
En het is ook weer een reminder dat je best wat meer mag eten.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:10

Ik heb vanmorgen wat gezonde boodschappen gedaan, wat groentes voor in de pasta van vanavond maar ook wat andere gezonde dingen. Zo heb ik het speltbrood uit de bonus meegenomen en ik moet zeggen: dat smaakt mij echt prima! Ik vraag me wel af of het echt echt spelt is, er zit wel een mooie sticker op met 100% spelt maar ik geloof de voedingsmiddelenindustrie niet zo meer. :') Heb ook wat rijstwafels meegenomen en diksap van AH huismerk. Het eten gaat vandaag aardig goed! Merk wel dat me lichaam maar blijft zeuren om eten, maar ik weet gewoon dat dat de suiker kick is want ik heb echt méér dan genoeg gegeten. Ontbijt begon echt goed, normaal prop ik 2 boterhammen naar binnen en that's it, maar een uur later heb ik meestal al weer honger. Vanmorgen ben ik begonnen met een boterham met kruidenkaas en een schaaltje brinta met een hele banaan en een glas water. Tot 13 uur zat ik daar wel vol mee. (Had ontbeten om kwart voor 10) Lunch bestond uit 2 speltboterhammen met kaas, een minneola en water. Om 17 uur kreeg ik echt enorme honger, had die hele middag gewerkt dus ook wel logisch. Maar ipv opzoek te gaan naar snacks heb ik mijn aardappel-preisoep opgewarmt en daar eerst een schaaltje van gegeten voordat ik aan mijn volkoren macaroni met gehakt, ui, paprika en courgette begon. Als 'toetje', aangezien mijn lichaam toch bleef aangeven nog trek te hebben heb ik een klein schaaltje yoghurt met het diksap gegeten en nu vind ik het wel eventjes welletjes met mijn lichaam. :P

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:22

Ik kom uit de lees-modus! Ik lees eigelijk al vanaf het begin mee, ook een enkele keer gereageert. Ik wil nu wat actiever mee gaan posten aangezien het mij wel stimuleert.
Ik heb zelf de boeken van Amber Albarda en de hormoonfactor van Ralph Moorman gelezen. Nu ben ik bezig in het boek de voedselzandloper. Ik probeer deze boeken samen te combineren in mijn dagelijkse voedingspatroon.

Ik eet geen vlees en probeer zoveel mogelijk pure voedingsmiddelen te eten. Ik woon nog bij mijn ouders, dus kan niet altijd bepalen wat wij 's avonds eten. Maar gelukkig zijn mijn ouders ook niet van de pakjes en zakjes. Alleen vegetarisch eten is hier niet erg populair, dus dat moet ik zelf maken als ik dat wil.

Er is hier in de buurt een maand geleden een Ekoplaza geopend, dus daar wil ik binnekort een keer naar binnen gaan om chiazaad te kopen voor in mijn havermout 's morgens.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:59

phormicola schreef:
Gezond eten is vaak idd laag in kcal. Maar vergeet ook je olijfolie etc niet in te vullen ;)
En het is ook weer een reminder dat je best wat meer mag eten.

Dat is waar. Bij zo'n meter moet ik altijd wat calorieën bijtellen want bv voor het avondeten weet ik niet altijd precies wat er gebruikt is en niet alles staat er in.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:04

Josien_ schreef:
Ik heb net wat dagen in zitten vullen in de eetmeter van het voedingscentrum, daarbij moet ik wel erg ongezond eten om boven de 2000 Kcal uit te komen heb ik het idee...

Waar vind je die?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:13