Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:59

Vandaag een pastasalade en brood met tapenade.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:00

Ja... groente... dat moet ik veel meer doen :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 17:01

Preitaart met cashewnoten op de vereniging. Ben benieuwd!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:58

Margrathea, geef es een hint over de nieuwe titel die je had bedacht? :))

Er schoot me nog een lekker recept te binnen, iemand had het hier over tortilla's?
Een tortilla met guacemole, tomaat, vega grill stukjes van de AH en zure room is ook errug lekker :9

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:13

NatasjavE schreef:
Vandaag een pastasalade en brood met tapenade.

Mmm. Hier is het frietavond.

We hebben nu zonnebloemolie erin, best lekker

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:31

Magrathea schreef:
Ik weet al een leuke titel voor het nieuwe topic :Y) doorposten dames!

Kom ik ook maar weer even buurten. Vandaag salade en prosecco in het park gegeten :D Vriendje ook vega-salade. Heeeerlijk :9

Heeft iemand al die vegan smeersels op brood geprobeerd. Ik ben nog steeds verslaafd :+

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:41

Ik heb de vegan smeersels gehaald ja! Erg lekker, ik ben ze allemaal aan het uitproberen :))

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:51

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 22:57

Waar kon je ze ook alweer halen? Ik ga ook weer eens zelf smeersels maken, yum :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:15

Wij hadden laatst van die patés van Tartex, vijf verschillende kuipjes in een kartonnetje. Mijn vriend is er gek op!
Mijn schoonmoeder had trouwens wat informatie gezocht over biologische melk. Ik weet niet of het hier al is geplaatst, maar dit is een mooi overzichtje:
http://www.binnenmelkvrij.nl/WSPA_binne ... ducten.pdf
Let op: de lijst is misschien niet helemaal compleet! Staat ook in het voorwoord.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 12:24

Jeetje, ik wist helemaal niet dat er nog zoveel binnenmelk gebruikt wordt!

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:28

Gisteren heb ik risotto gemaakt met water waar ik eerder asperges in gekookt had. Klein beetje tuinkruidenbouillon en nog asperges in stukjes erdoor heen geroerd. Aubergine gebakken en erover heen gestrooid en een avocado gesneden en in een bakje ernaast zodat iedereen kon pakken wat hij of zij wilde. Het was HEERLIJK!

Voor vanavond: zelf pizza maken. Op de pizza: tomatenpuree, kaas, olijven en champinons. Daarnaast een gesneden mango. Ook om te smullen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:56

Douce schreef:
Ik heb vandaag Duits examen gehad ( wat eerst een hel was met allemaal bètaonderwerpen) maar een paar teksten later ging het over de nadelen van de biologische landbouw (dus niet de biologische veeteelt).
Er werd onderandere gezegd dat ook natuurlijke producten op het land giftig kunnen zijn en dat er nooit genoeg echte mest zou zijn om iedereen te kunnen bevoorraden. Ook dat het bovendien beter is om iets vanaf de boer om de hoek te vervoeren, dan van een biologische boer in Verweggistan. Ik vond er wel wat inzitten, vooral het onderliggende feit dat alles zo moeilijk is. Er bestaan geen louter goede keuzes.
de biologische boeren die ik ken hebben er ook kleinschalig veehouderij bij (melkvee of vleesvee) juist om aan de mest te kunnen komen
Boer hier een dorp verderop is landbouwer en heeft er melkvee bij + wat scharrelvarkens(varkens op een weiland, geweldig gezicht) om in de mestbehoefte te kunnen voorzien
alle groenafval na de oogst gaat ook zo het land weer op
groenbemesters opkweken en onderwerken, zo veel wegen die naar rome leiden, je bent kwa bemesting echt niet alleen maar van diermest afhankelijk, tis een combi

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:06

Ja klinkt logisch ja. De tekst die ik moest lezen was natuurlijk een betoog dus erg eenzijdig. Bovendien alleen gericht op landbouw dus werd er niet over de combinatie gepraat.
Maar biologisch blijft bij mij een klein struikelpunje. Sommige voorwaarden maken het gewoon heel onaantrekkelijk om biologisch dieren te houden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:07

Ik eet heel simpel penne met tomatensaus en een biertje hier op het balkon :D

Appelmoes, wat leuk dat je ze probeert :) Welke heb je al gehad?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:11

Ik heb vandaag de tomaat uitgeprobeerd :Y) Die is wel voor herhaling vatbaar.

Volgens mij wordt binnenmelk en legbatterij-ei vooral gebruikt in bewerkte producten... ik bedoel, een pak koekjes van de euroshopper, dat komt echt niet van vrije uitloop :n

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:24

Afhaal indo met allemaal lekker vega dingetje.....smulle joh niet normaal.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:46

Ja tomaat is lekker :) Ja euroshopper-spul is vaak niet vrije uitloop. :+

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:01

Ik zag in die lijst er al meteen een die miste, de ah heeft bio houdbare melk.

Ik had vandaag de vegetarische paté champignon van zonnatura om mijn brood, die is ook erg lekker. Tartex hadden we vroeger thuis regelmatig, dat zou ik ook weer eens moeten kopen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:39

Douce schreef:
Ja klinkt logisch ja. De tekst die ik moest lezen was natuurlijk een betoog dus erg eenzijdig. Bovendien alleen gericht op landbouw dus werd er niet over de combinatie gepraat.
Maar biologisch blijft bij mij een klein struikelpunje. Sommige voorwaarden maken het gewoon heel onaantrekkelijk om biologisch dieren te houden.

ben wel nieuwsgierig welke voorwaarden je bedoelt?
het blijft trouwens idd wel lastig, ik eet wel vlees, maar beperkt en zo diervriendelijk mogelijk geproduceerd maar blijf het wel een nadenkertje vinden zeg maar

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:54

Een struikpuntje wat ik kan bedenken is dat er geen/weinig antibiotica gebruikt mag worden. Koeien lopen dus vaker en langer met een uieronsteking, bijvoorbeeld.

Een ander punt is dat ook je land biologisch bewerkt moet zijn, heel vervelend als je land helemaal vol staat met een plantje waar je koeien nou net niet van eten of ziek van worden.

Ook moeten de dieren biologisch eten, dus het voer moet biologisch verbouwd zijn.

Etc...

Ik vind tartex overigens niet lekker. Alleen de groene pepervariant lust ik. Vind het zo gist-ig smaken en krijg er pijn in m'n buik van.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 08:36

sja bio voer is ook wel logisch, hoe kun je anders vlees bio noemen als het gevoed is met voer waar allerlei niet bio dingen in zitten.

heb even de skal site er bij gepakt trouwens, want ik wist ongeveer hoe het zat met antibiotica etc, maar het was al weer aardig weggezakt
maar volgens skal (die de bio certifiicering in NL doet )

"In de biologische veehouderij staat ziektepreventie voorop. Rassenkeuze, voeding, verzorging en leefomstandigheden van de dieren moeten zorgen voor een optimale natuurlijke weerstand tegen ziekten.

Bij de behandeling van ziekten hebben natuurlijke en homeopathische middelen de voorkeur. Als deze middelen niet doeltreffend zijn en toch behandeling nodig is om pijn of lijden van een dier te voorkomen, kunt u onder verantwoordelijkheid van een dierenarts een gangbaar geneesmiddel gebruiken.

Preventief gebruik van chemisch gesynthetiseerde diergeneesmiddelen en antibiotica is verboden, evenals gebruik van groei- of productiebevorderende stoffen en hormonen.

Bij het gebruik van diergeneesmiddelen geldt twee keer de wettelijke wachttermijn. Als geen wettelijke wachttijd is bepaald, geldt een wachttijd van 48 uur.

U moet al het gebruik van diergeneesmiddelen registreren. Per jaar zijn maximaal drie behandelingen met antibiotica en chemisch gesynthetiseerde diergeneesmiddelen toegestaan. Voor dieren met een productieve levenscyclus korter dan één jaar is één behandeling per jaar het maximum. Wettelijk voorgeschreven behandelingen, vaccinaties en behandeling tegen parasieten tellen in dit geval niet mee."

op zich als je er van uit gaat dat je idd een goed gezond dierenbestand hebt zul je hiermee het meeste toch wel kunnen ondervangen denk ik...

ik zal eens kijken bij ,de bier hier ene dorp verderop hoe die het doet en hoe hij er in staat , gesprek met hem over zijn bedrijf is altijd leuk...enthousiasteling

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 08:37

en Nelleke, tartex is idd eng := ik heb het nooit leren waarderen :n

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:39

Ben ik de enige die Tartex lekker vindt? :oo

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:48

Ik heb het nog nooit gegeten dus ik kan er weinig over zeggen.