Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:31

Wij hebben witte en rode bessen, lekker met wat suiker of door de yoghurt :9

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:36

Ik heb zo'n mooie pergolabak staan, gevuld met potgrond. De aarde blijft wel een beetje nat, maar daar is wel wat aan te doen... (lees:handige vriend met boormachine :D). Ik heb van het najaar door de grond oude paardenmest (minimaal een jaar gelegen) gemengd. Ik zou er graag wat in doen, maar tot noch toe is alles wat erin gaat overleden. Iemand suggesties? Hij staat in de half schaduw.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:03

anneliesdj schreef:
Deze week bij Karwei in aanbieding.
Houten en kunststof kweekkas 35 en 39 euro.
Framboos, braam, witte bes, zwarte bes: 2,99
Fruitboom: pruim, peer, kers, perzik: 4,99
Blauwe druif, witte druif, tayberry, bosbes 3,99
Gazonmest, tuinmest en kalk in aanbieding.

Ik ga eens kijken hoe een perzik hoort te staan, klinkt intressant voor 5 euri's.

Wie kan mij vertellen hoe zwarte bessen en bosbessen horen te smaken?
Ik heb een zwarte bes in de tuin gehad en die was echt goor maar ik twijfel of ik hem niet te vroeg heb geproefd, 2 weken later was alles eraf.
Horen zwarte bessen smaak te hebben? En hoe zijn bosbessen? En witte bessen (kruisbes?)? Volgens mijn man zijn ze lekker maar van een witte bes kan ik me dat niet voorstellen.

Ik ben vandaag ook bij karwei geweest en heb de blauwe, witte druif, tayberry, en kersen boom gekocht.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:28

Evelijn schreef:
Perzik moet volgens mij super zonnig en niet op de tocht etc... lijkt me niet makkelijk. Niet echt plant voor Nederland kan volgens mij ook nauwelijks tegen vorst... dus in een pot en in de winter naar binnen.

Wat ik op internet vind zijn ze vorstbestendig tot zeker -18.
Dat ze erg beschut moeten lees ik ook maar we wonen in het bos en als het in de rest van nederland keihard stormt staat hier een fris briesje dus denk dat dat wel goed zit. Ik moet nog wel even kijken waar hij dan de meeste zon zou krijgen maar voor dat geld...?

Ik heb wel ervaring met rode bessen (aalbessen), zijn zuur maar in de yoghurt of salade erg lekker.
Ik dacht al dat zwarte bessen alleen voor sap waren, dat lag dus niet aan mij.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:29

caj2008 schreef:
Ik ben vandaag ook bij karwei geweest en heb de blauwe, witte druif, tayberry, en kersen boom gekocht.

Staan daar ook de rassen op of staat er alleen 'kersenboom'?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:30

cream_1986 schreef:
Ik heb zo'n mooie pergolabak staan, gevuld met potgrond. De aarde blijft wel een beetje nat, maar daar is wel wat aan te doen... (lees:handige vriend met boormachine :D). Ik heb van het najaar door de grond oude paardenmest (minimaal een jaar gelegen) gemengd. Ik zou er graag wat in doen, maar tot noch toe is alles wat erin gaat overleden. Iemand suggesties? Hij staat in de half schaduw.

Dus er zit zo'n klimrek bijaan?
Een combinatie van clematis en kamperfoelie is erg mooi maar er zijn zoveel klimmers die in de schaduw ook goed groeien.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:42

anneliesdj schreef:
caj2008 schreef:

Staan daar ook de rassen op of staat er alleen 'kersenboom'?

Ja volgens mij staat het er wel op zal even voor je kijken.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:09

het is de morello kers

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:12

Haha serieus? Dan heb je een zure kers gekocht :=
Staat er in welke maand de vruchten rijp zijn?
Weet je toevallig welke rassen de pruim en perzik zijn?

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:22

Ja dat weet ik maar ik heb ook een soort kersen struik. Nou ja nog niet want het zijn nog zaadjes hopen dat die wel zoet zijn. Ik heb geen idee welke rassen de pruim en perzik zijn. Mischien staat dat op de site.

Is de zure heel vies?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:53

Morellen zijn zure kersen, zijn vroeger en blijven lichter rood dan zoete kersen.
Worden over het algemeen alleen gebruikt om op siroop te zetten en jam van te maken.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:45

Hier een Tayberry van de Karwei, ben benieuwd!

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:20

anneliesdj schreef:
Morellen zijn zure kersen, zijn vroeger en blijven lichter rood dan zoete kersen.
Worden over het algemeen alleen gebruikt om op siroop te zetten en jam van te maken.

Oke bedankt voor de info ik zal even op internet lezen over deze kers

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:41

Kun je kersenwijn van maken :D

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:45

Dus het is een miskoop? Hij is nog niet geplant mischien kan ik hem dan beter ruilen voor een andere boom

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 00:53

Ligt eraan wat je ermee wilt...
Als je kersen uit het handje wilt heb je aan zo'n boom weinig want ze zijn niet lekker om zo te eten.
Maar als je 't leuk vind jam, vruchtentaarten, wijn en vruchten op siroop of gelei te maken is het juist wel leuk.
Ik had al zo'n vermoeden, kan me niet voorstellen dat je voor 5,- een zoete kers hebt.
Maar misschien hadden ze meerdere soorten en heb je de verkeerde gepakt?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:25

ik ben momenteel aan het verzinnen wat ik voor boompjes in de tuin wil,
ik denk dat ik langs de schutting wat leifruitboompjes wil , dan blijven ze lekker ondiep langs de schutting en dan nog verzinnen wat
appel , peer, kers ?? nog eens goed over na denken.
midden op het grasveldje willen we ook een boom...kers, pruim...kaki kan ook nog
en voor wil ik uiteindelijk een mooie hazelnooit in de tuin

tegen de schutting aan de achterkant moeten we ook nog wat verzinnen, klimpo is makkelijk, maar misschien in combi met wat anders ook wel erg leuk, zoals passiebloem of clematis...of gewoon een kiwi er door laten groeien

kas staat kwa frame helemaal nu , nu nog de kit verwijderen van de vorige eigenaar en dan kan hij weer in elkaar kwa "glas"

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:38

Let er bij appels, peren en pruimen of dat je rassen moet kiezen die elkaar bestuiven. Kers kun je niet goed leiden, sommige peren groeien ook te sterk (Beurré Hardy bv) om te kunnen leiden.
Hazelnoot is geen boom maar een struik, solitair is dat niet zo mooi meestal, dus die kan je beter in een struikenborder verwerken.
Kiwi heeft mannetjes en vrouwtjes, dus daar zul je er dan iig één van ieder van moeten planten. De hermafrodiete kiwi's schijnen slecht of geen vrucht te dragen.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:01

ik heb dit topic maar weer eens opgezocht wat het nieuwe seinzoen is weer begonnen!!!!

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:14

Weten jullie of tomatenplantjes nu al de kas in kunnen? Of moeten die nog even binnen blijven?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:22

Als je kas verwarmd is wel, anders niet. Tomaten hebben eigenlijk een minimumtemperatuur van 15 graden nodig, en dat red je 's avonds en 's nachts echt niet, en overdag als er geen zon is ook nog niet eens in een onverwarmde kas.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:25

Sonja_vR schreef:
ik ben momenteel aan het verzinnen wat ik voor boompjes in de tuin wil,
ik denk dat ik langs de schutting wat leifruitboompjes wil , dan blijven ze lekker ondiep langs de schutting en dan nog verzinnen wat
appel , peer, kers ?? nog eens goed over na denken.
midden op het grasveldje willen we ook een boom...kers, pruim...kaki kan ook nog
en voor wil ik uiteindelijk een mooie hazelnooit in de tuin

tegen de schutting aan de achterkant moeten we ook nog wat verzinnen, klimpo is makkelijk, maar misschien in combi met wat anders ook wel erg leuk, zoals passiebloem of clematis...of gewoon een kiwi er door laten groeien

kas staat kwa frame helemaal nu , nu nog de kit verwijderen van de vorige eigenaar en dan kan hij weer in elkaar kwa "glas"

Ik denk dat kiwi door klimop leiden niet werkt, klimop moet je 2x in het jaar snoeien en dat gaat dan ten koste van je kiwi of je moet alles met de hand willen doen (niet dus).
Clematis, kamperfoelie of passie kan wel heel goed.

Ik denk als je fruitbomen om het fruit wilt dan je je beter eerst goed kunt inlezen, een paar rassen uitzoekt die je aanstaan en dan naar een goed tuincentrum gaat om te kijken welke ze hebben. Bij bv intratuin hebben ze veel verschillende rassen, kost je iets meer maar dan ben je ook gegarandeerd van een goede opbrengst.

Ik heb zelf een kers 'Sunburst' die verrukkelijke gróte vruchten geeft, kan de groenteboer niet tegenop.
Deze is zelfbestuivend maar het schijnt dat die bij kruisbestuiving méér en grotere vruchten geeft, dat moet ik ooit nog uitproberen :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:26

Ibbel schreef:
Als je kas verwarmd is wel, anders niet. Tomaten hebben eigenlijk een minimumtemperatuur van 15 graden nodig, en dat red je 's avonds en 's nachts echt niet, en overdag als er geen zon is ook nog niet eens in een onverwarmde kas.

Jij weet waar je 't over hebt hé?

Kun je een shot doen op de perzikboom van de Karwei? Waar moet je aan denken bij perzik en kun je daar ook een miskoop mee doen? (zoals een zure kers ipv een zoete)

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:33

Misschien een schop voor open doel hoor, maar misschien een idee om eens een goed boek te kopen waar de informatie over soorten en rassen allemaal in staat voor de mensen die écht zelf aan de slag willen? Investering nummer 1 in een eigen groentetuin lijkt mij ;) Scheelt weer een hoop miskopen. Ikzelf heb deze en kan ik iedereen aanraden!

Afbeelding

En verder lees ik veel online, www.tuinadvies.be is een van mijn favorieten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:42

Als je alles online kunt vinden is een boek verspild geld... toch?