de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roosje01

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:52

Morge naar stal om alleen ff te stappen 10min verzorgpaard heeft bultje onder zijn knie. Goedkoope tuincentrum ligt op de route, dus terugweg maar ff kijken wat ik mee kan nemen. Is het ook niet helemaal sonde van de benzine := . Want moet nog 3 zakken potgrond en 4 zakken tuinaarde hebben, maar zoveel ga ik niet mee krijgen in 1x in mijn autotje. Dus andere keer dan maar de rest tenslotte rij ik er 2x per week langs al is die vaak al dicht want tja met paarden vergeet je snel de tijd :o :')

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:44

Mijn komkommers zijn nu tussen de 20 en 25 centimeter hoog, denken jullie dat ze al naar buiten kunnen of is het nog te koud? Ze komen in een pot, in de zon uit de wind op het balkon op de eerste verdieping.
Dezelfde vraag voor mijn balkontomaatjes, ze zijn nu ongeveer 15 centimeter hoog. :D

Ik gebruik jullie echt als vraagbank haha dank daarvoor, altijd fijn om mensen met ervaring te kunnen raadplegen. Helaas ben ik de enige in de familie met liefde voor planten en dieren :')

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:45

Nog te koud/vroeg. Heb vorig jaar de gok ook genomen en plantjes zijn echt kapot gegaan. :)

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:50

Dankjewel voor het antwoord! Oh dan zou het wel een beetje zonde zijn, heb de gok al wel genomen met mijn courgette en zomerprei, die staan nu allebei 1 dagje buiten.
Ik denk dat ik dan nog even rustig afwacht ;)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:52

Hier heeft het vannacht gewoon gevroren dus ik neem de gok nog niet. Alles blijft hier nog mooi een maand binnen

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:55

Ik heb wel het geluk dat ik op 1 hoog zit dus geen extra lage temperatuur aan de grond gelukkig, maar na zo'n heerlijk dagje als hier gisteren ben ik helemaal in de zomerstemming. Ik heb alle bakken gevuld met mm potgrond dus ik ben overal klaar voor, alleen nu het weer nog -O-

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 19:11

Ik zou idd nog ff wachten tot het snachts minder koud is. Of misschien zo kasje halen als ik op de vorige pagina plaatste momenteel zijn die €9,95 bij action past ook prima op een balkon. Dan zijn je plantjes toch wat beter beschermd tegen de kou snachts.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 19:21

Dat is ook wel een idee ja, dankje voor de tip!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 20:07

hier komen de cherrytomaatjes goed op en ook de komkommer , heb ook al wat sla binnen gezaaid en ook aubergine mix, ben benieuwd :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 20:33

Zo toch nog wat zaadjes op gezocht (zaai ui, lente ui en stengel ui) en mocht het nu weer niet lukken dan hou ik het voortaan maar bij de pootuien.

Morgen denk ik maar even op de tuin kijken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:21

Ik heb gister mijn eerste fruitboom geplant in de nieuw aan te planten boomgaard. Ook afgelopen vrijdag nog een rondje kwekers langsgegaan. Bij de smallekamp heb ik 10 rassen walnotenboompjes gehaald (zijn ieniemienie entjes nog, dit uit kosten oogpunt) en ben bij kwekerij arborealis geweest voor allerlei interessante eetbare soorten. Onder andere de uiensoepboom aangeschaft en de schapenbes, de blauwe bes in een roze variant (gelijk maar 20 stuks want we hebben ruimte zat en ze waren niet duur), wat veredelde krentenboompjes, de augurkenstruik (dat is overigens fruit) en echt nog teveel om op te noemen. Zo leuk! En donderdag nog wat fruitboompjes en bessen ingeslagen bij de gamma. De fruitboompjes zie ik wel of gamma kwaliteit voldoet, en zo niet dan oculeer ik er gewoon later andere rassen op.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 10:30

wow dorine je hebt lekker geshopt :D heb je nou hoogstam of laagstambomen gekocht? of van alles wat? en wat is een uiensoepboom?

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:36

Wauw Dorine jij hebt lekker geshopt, heb je enig idee over hoeveel jaar je boomgaard volledig in gebruik is, wanneer je alles kunt oogsten of in ieder geval het grootste deel

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:40

Wauw lekker zeker als je de ruimte heb.

Vorst is hier perfect geweest en blij dat de rest heb laten spitten voor de strenge vorst. Hoef het nu niet te laten frezen en is het even los harken en kan gaan planten. *\o/*

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:42

jolandje schreef:
wow dorine je hebt lekker geshopt :D heb je nou hoogstam of laagstambomen gekocht? of van alles wat? en wat is een uiensoepboom?

Bij de gamma laagstam maar ik heb ook allerlei hoog- en halfstam bomen. Ik heb een combinatie van oude rassen, moderne rassen, vergeten maar wel lekkere rassen en aparte rassen. Bijvoorbeeld de gestreepte schweizer hose peer, de gele kers, de roodvlezige appel red love, de 3000 jaar oude api noir appel, enz. Ook ga ik veel kleinfruit zetten zoals kiwibes, roze witte rode aalbes, kruisbes, honingbes enz. Ook struikkersen ga ik proberen, geen idee of het wat is.
De uiensoepboom is een boom waarvan het jonge blad in de salade te eten is of verwerkt. Schijnt een nootachtige smaak te hebben met een ondertoon van uiensoep. Ook zet ik de slaboom/winterlinde, waarvan het jonge blad in de salade kan

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:46

DemDeempel schreef:
Wauw Dorine jij hebt lekker geshopt, heb je enig idee over hoeveel jaar je boomgaard volledig in gebruik is, wanneer je alles kunt oogsten of in ieder geval het grootste deel

Ik heb er rekening mee gehouden dat ik ongeduldig ben dus ik kan volgend jaar het eerste al oogsten. Dat zal voornamelijk kleinfruit zijn, frambozen en bessen. Daarna komen de laagstam fruitbomen in productie. En de pruimen en kersenbomen. Maar de walnoten zal zeker wel een jaar of 5 duren tot er noten aan komen ben ik bang. Het is niet anders. Geduld is lastig. Over 10 jaar zal alles wel flink produceren hoor. En over 15 jaar heb ik honderden kilo's walnoten en waarschijnlijk wel over de duizend kilo aan fruit. Ik zal goed moeten worden in verwerken en invriezen en verkopen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:06

Waaw Dorine, wat gaaf!
En wat een leuke, aparte soorten!

Ik heb ook wat nieuwe bomen geplant dit jaar, wat pruimen en peren en appelbomen. En vandaag ga ik bij de Gamma zo’n mandarijnenboompje halen :D

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 12:34

ik heb vorig jaar walnoten in potjes gestopt en daar zijn al kleine boompjes uitgekomen, staan nu in een beschut hoekje van de tuin, ben benieuwd of ze uitlopen en hoe lang het duurt voor het echt een boompje is :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:21

Gaaf zeg als ik ooit de ruimte heb wil ik ook een boomgaard.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 14:11

Nou, die mandarijnenboom van de Gamma was helemaal geen mandarijn -O- Dus die heb ik toch maar laten staan. Wel een mooie braam meegenomen.

jolandje, wat leuk zeg, die walnoot! Dat moet ik ook maar eens proberen :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 15:41

Hopen dat het weer snel weer meewerkt kan ik verder met harken en dan zo snel mogelijk boompjes de grond in.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 15:54

pff ik ben de moestuinbak aan het vullen met oude mest, zwáár werk -O- , iedere keer maar een stukje doen

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 15:56

Dat heb ik met de tuin harken ga ik ook gewoon niet in een keer doen, maar zoals nu met de regen ook weinig nut ben ik bang.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 22:27

jolandje schreef:
ik heb vorig jaar walnoten in potjes gestopt en daar zijn al kleine boompjes uitgekomen, staan nu in een beschut hoekje van de tuin, ben benieuwd of ze uitlopen en hoe lang het duurt voor het echt een boompje is :)

Nou... die worden 20 meter hoog en je weet niet of ze ooit lekkere noten gaan geven. Ook weet je niet wanneer ze in productie gaan. Dus een bekend ras geent planten is wel slimmer denk ik. Ik heb 15 euro per boompje betaald maar ik weet nu al dat het het wachten waard is. In jouw geval zou ik daar moeite mee hebben want het kan zijn dat de noten heel vies en bitter zijn of dat de boom pas over 20 jaar in productie gaat

Graven... vreselijk he. Waar de boomgaard moet komen is helemaal dichtgetrapte klei met paardenhoeven gaten erin. Hoop dat het ooit mooi egaal bijtrekt. En die klei maak ik per boompje helemaal los rond de kluit. 1 bij 1 meter wat een klus. Ik gooi er ook spoelzand bij en wat los zand van elders op het terrein. Hoop dat de grond daardoor beter bewortelbaar wordt. Houtsnippers op de boomspiegel en hopen maar dat de bomen het naar hun zin hebben

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 22:43

dorine dat ze 20 meter hoog worden vind ik niet zo'n probleem maar vieze noten en lang duren vind ik niet zo leuk, nou ja, dat duurt nog járen :)