Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:13

Graag, als je ze hier wilt neerzetten zal ook niemand je tegenhouden :D

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:14

Ja tuurlijk! Kan ook, maar is zoveel linkjes en tekst! :D Ik ga zo even op zoek! :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:18

Je bent nu al mijn held! <3

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:19

Ik ga ook liever niet de discussie aan, zeker niet ongevraagd. Vegetariërs hebben niet voor niets de reputatie van zeurpieten :Y maar nu ik zelf vegetarisch eet merk ik wel dat ik erg vaak op mijn tong moet bijten idd. Het is gewoon zo wreed en ik vind het hoe langer hoe erger. Maar ergens zou het wel heel hypocriet zijn om jaren vlees te eten en er dan plots commentaar op gaan geven. Ik denk wel dat er veel bewustwording gaande is en dat is echt belangrijk.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:23

Afbeelding

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:28

Magrathea schreef:
Mijn god het eten was weer gezellig daarnet! :x
Ik heb zo hard op mijn tong moeten bijten!

Zit de huisgenoot van mijn vriend te vertellen dat het best prima is dat er af en toe oorlog is want we zijn met teveel mensen en er is niet genoeg voedsel & materiaal om iedereen te voorzien.
En dit is dus iemand die altijd vlees/vis eet bij de maaltijd (tenzij ik mee eet :+ ) en vrijwel altijd vlees op brood. Man ik wilde zoooo graag zijn hoofd torpederen met Cowspiracy-cijfertjes

Alhoewel de uitspraak van de vriend een beetje cru is :+ , ben ik het ergens wel mee eens. Eigenlijk ook precies in lijn met cowspiracy.

Als alle mensen op de wereld zoveel vlees en dierlijke producten zouden willen eten als in het westerse dieet, dan kan dat niet. De oplossing is dus óf iedereen gaat plantaardig eten óf we moeten met z'n alleen zorgen dat er minder mensen op de wereld komen.

Nou is oorlog niet echt de manier om dat te doen :\ maar ik denk zelf wel dat er uiteindelijk een bevolkingskrimp moeten gaan komen, ook al gaat iedereen meer plantaardig eten.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:54

Om naast alle vervelende dingen waar je tegen aan kan lopen als veganist, deel ik even een positieve ervaring!
Vorige week vrijdag ging ik mee uit eten met mijn, soort van vriend ( :+ ) voor zijn verjaardag. Met zijn ouders, broer en zusje en aanhang en oma. Op mijn vriend na wonen zij allemaal in Oostvoorne, dus gingen wij die kant op naar een best wel fancy restaurant. Nu is oostvoorne echt een rijkeluisdorp, prachtige natuur, maar zo op het eerste gezicht weinig bezig met plantaardige voeding. Zo bleek ook uit de menukaart, al amper vega keus.
Nu is het zusje van mijn vriend ook veganist. Daar was ik overigens heel erg blij om, want ik was nog niet eerder mee gegaan naar zijn ouders en dan kom je daar gelijk moeilijk doen bij een fancy etentje met je plantaardige dieet. :Y)
Maar het restaurant heeft dus speciaal voor mij en het zusje veganistische recepten bij elkaar gezocht en daarmee exclusieve gerechten voor ons gemaakt! <3

En nog echt goed en lekker gedaan ook! Als voorgerecht kregen we een courgettesoep met een heerlijke toast met hummus, sla, tomaat, gegrilde courgette met een hele lekkere dressing met pijnboompitjes. En als hoofdgerecht gegrilde asperges, gepofte aardappel gevuld met een groente/notenprutje en gevulde portobellos met verschillende paddenstoelen, kruiden en dressing.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:59

Oh wat leuk Suliko! Had jij ook dat iedereen jaloers naar jouw bord zat te loeren? := (Het vegaleven op barbecues enzo... Oh lekker zeg al die groenten! En uiteindelijk zit jij op een stokbroodje te knagen en is er vlees over _O- )

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:02

Wauw Suliko! Dat is een superleuke ervaring dan, klinkt ook allemaal heel erg lekker! En nu is het echt je vriend? :D Haha!

Oké, wat receptjes die ik wil gaan maken morgen voor de brunch:
- Latte Macciato Bananen smoothie (in van die leuke klein amuseglaasjes willen we ze opdienen) https://beaufood.nl/latte-macchiato-smoothie/
- Ontbijtmuffins met appel en kaneel: http://www.degroenemeisjes.nl/recept-ve ... t-muffins/
- De tostini's met kruidenboter en shiitakes: http://www.degroenemeisjes.nl/tostinis- ... -shiitake/
- Shortbread (vegan snickers): http://thegreenhappiness.com/essential_ ... ad-heaven/
- Voor de sinaasappel-choco scones gebruik ik dit recept, maar doe ik sinaasappelschaafsel, sinaasappelsap en gehakte stukjes 99% pure chocolade erdoor in plaats van blueberries: http://thegreenhappiness.com/essential_ ... ry-scones/
- Vegan tosti: http://www.degroenemeisjes.nl/veggietosti/
- Hartig pompoenbrood: http://thegreenhappiness.com/essential_ ... poenbrood/
- Zoet pompoenbrood: http://thegreenhappiness.com/essential_ ... poenbrood/
- Geroosterde paprikasoep, optioneel voor hartige soep, maar ik denk niet meer dat we dit gaan maken, wordt een beetje veel: http://thegreenhappiness.com/essential_ ... prikasoep/

En vegetarisch:
- Geitenkaas plaattaartjes met vijgen, misschien doen we deze, maar nog niet zeker, we hebben al best veel! :D https://beaufood.nl/glutenvrije-plaatta ... en-vijgen/

Bananenbrood met walnoten en rozijnen
En het bananenbrood met walnoten en rozijnen is een beetje een eigen creatie geworden:
- 300 gram speltmeel/boekweitmeel (kan waarschijnlijk ook gewoon tarwemeel/volkorenmeel zijn)
- 50 gram kokosbloesemsuiker
- 2 tl bakpoeder
- 1 tl baking soda
- 50 gram havermout
- 2 tl kaneel
- 2 tl koekkruiden/speculaaskruiden
- 100 ml ongezoete amandelmelk
- 1 el azijn
- 3 rijpe bananen
- 100 ml water
- 50 gram walnoten

Ik gooi alles in een keer in de keukenmachine, behalve de rozijnen en de walnoten. Die mix ik later door het beslag. Dan doe ik bakpapier in een cakevorm, giet ik het mengsel erin en bak de cake af op 180 graden +- 40 tot 45 minuten.

Bananenpancakes
- 1 rijpe banaan
- 100 gram boekweitmeel
- 150 ml ongezoete amandelmelk
- 2 tl bakpoeder
- evt. een snufje zout
- evt. wat kaneel/vanillepoeder/koekkruiden als je dat lekker vind
- evt. ik varieer wel eens met later wat stukjes appel door het beslag heen te mixen

Alles in één keer in de keukenmachine tot het een glad beslag is. Dan bak ik het in de pan met een beetje kokosolie. Een pancake is vaak één grote opscheplepel, je kunt er 6 tot 8 uit dit beslag halen. Belangrijk is dat je de pancakes pas omdraait als de bovenkant droog/droger wordt, anders vallen ze uit elkaar. Je kunt natuurlijk zelf zoveel fruit en ahornsiroop erop gooien daarna als je wil.

Alleen het paasbrood heb ik even niet bij de hand, maar daar kan ik wel een foto van maken, als iemand dat wil hebben! :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:49

Die ontbijtmuffins ga ik zo denk ik maken. Klinkt super lekker!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:05

Magrathea, er was zeker hier en daar jaloezie te bespeuren ! :') De vriendin van de broer had liever ons hoofdgerecht gewild achteraf dan haar plakkie biefstuk. Vooral vanwege de portobello. *D

Picassox, haha nou ja we hadden in de eerste instantie er bewust voor gekozen geen relatie aan te gaan. Maar goed, daar zitten we dan wekelijks stelletjesachtig te doen. :') En sinds mensen van buitenaf er toch altijd het eigen van zullen denken, hebben we maar bedacht dat het eigenlijk niet zo veel uitmaakt 'wat' we zijn en hoe mensen dat willen definiëren, zolang het voor onszelf maar goed zit. En dat zit het gelukkig zeker!

En leuk receptenlijstje! Ga ik er zeker wat van opslaan.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:24

Haha, ik las het meer als: 'the final date' voor dat het echt je vriend is, vandaar dat ik nieuwsgierig was! Haha! Maar zo is het ook hartstikke leuk toch?! :D Geniet ervan!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:29

Oh, m'n moeder vroeg net of ik tweede Paasdag een lunch wilde versieren voor twee mensen die glutenvrij eten... Dus even wat gegoogled, maar vegan en glutenvrij is soms wel iets een uitdaging (zeker als je iets leuks op tafel wil zetten qua smaken). Uiteindelijk ga ik maken voor deze mensen:

- Kokos-yoghurt cake, niet vegan vanwege yoghurt en ei, maar dus wel vega: https://beaufood.nl/glutenvrije-yoghurt-kokos-cake/
- Bananenijs van bevroren banaan met vanillepoeder en een crumble van boekweitvlokken, frambozen en pure chocolade (vegan)
- De geitenkaas plaattaartjes met vijgen zoals ik in mijn vorige post al aangaf
- Bananenpancakes met ahornsiroop, en dan vervang ik het speltmeel door boekweitmeel (vegan)
- 'Falafel-pockets'; glutenvrij speltbrood met salade, yoghurt (plant-based) sausje en falafelballetjes (vegan)

Zou ik de yoghurt in het eerste recept nog kunnen vervangen door plantaardige yoghurt denken jullie? Hoef ik geen pak yoghurt aan te schaffen, want die komt toch niet op. :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:35

Over het algemeen kan dat gewoon hoor :j

Trouwens, wat ook erg lekker en makkelijk is; saucijsjes van vegan worstjes (bijv van Dees, te koop bij Jumbo) en dat wikkel je in bladerdeeg of croissantdeeg. 20 minuutjes in de oven en klaar. :Y) Zeker met de Dees-worstjes niet te onderscheiden van echt! (Qua smaak dan haha)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:36

Haha nee, hij heeft mij gewoon in het diepe gegooid met de vraag of ik mee uit eten ging met zijn familie en aanhang. :') Maar was gelukkig heel gezellig verder haha. Maar leuk hebben we het zeker samen, dus dat komt goed. :D

In het eerste recept kan je prima de yoghurt vervangen. Beter nog, gebruik kokosyoghurt! Ontzettend vol van smaak, plantaardig en dan voeg je een nog romigere kokossmaak toe aan de cake.
Maar klinkt erg lekker allemaal!

Dees-worstjes ken ik niet, volgens mij moet ik echt vaker naar de jumbo :') maar er zijn hier vooral 3 AH's in de buurt, waaronder een XL, dus ja.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:40

Heb de kokosyoghurtcake opgeslagen, wil proberen daar een vegan variant van te maken. Zal laten weten of het is gelukt.

Voelen jullie je ook altijd zo slim en cool als je een niet-vegan recept hebt geveganiseerd? 8-) :Y)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:41

Oh, da's ook een leuke Magrathea. Glutenvrij bladerdeeg en ik heb twee vliegen in één klap! Super simpel, dankje voor de tip! :D

Suliko, dat is een goede! Heb toevallig net een nieuwe bak kokosyoghurt gekocht! Top! :)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:42

Suliko schreef:
Heb de kokosyoghurtcake opgeslagen, wil proberen daar een vegan variant van te maken. Zal laten weten of het is gelukt.

Voelen jullie je ook altijd zo slim en cool als je een niet-vegan recept hebt geveganiseerd? 8-) :Y)

3 eieren vervangen is wel lastig denk ik!

Wellicht wat bakpoeder, baking soda en azijn? :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:46

Kikkererwten vocht! Echt, probeer het, het is een magisch wondermiddel :Y)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:47

Als ik kijk naar hoe weinig vegan baksels verschillen van niet vegan op de eieren na, denk ik dat ei vaak ook gewoon overbodig is. Ja, het werkt natuurlijk ideaal om een cake te binden en luchtig te maken. Maar écht nodig is het vaak niet.

Ik doe inderdaad gewoon ruim baking soda door beslag heen meestal en zie bijvoorbeeld al nooit verschil met de veganistische pannenkoeken die ik maak ten overstaan van echte.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar dit recept zijn de bind/luchtigheidsmiddelen inderdaad baking soda, azijn, olie werkt ook vaak om het wat voller en romiger te krijgen (kokosolie kan je dan gebruiken) http://www.degroenemeisjes.nl/italiaanse-citroentaart/

En ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar ben wel erg benieuwd of opgeklopte aquafab het voor elkaar krijgt om gebak luchtiger te krijgen.
Dat wat Magrathea zegt. :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 14:24

Wat ik gewoon doe is het vocht bewaren en in he beslag doen. Hoeveelheid: tot het eruit ziet als beslag met ei :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 15:38

Omdat vegan ook is: een stukje terug naar de basis gaan <3
Simpele dingen zijn zó lekker.

Afbeelding

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 15:40

Appelflap?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 16:02

Ja :D
Vegan bladerdeeg, appel, kaneel, vanillesuiker en wat olie. Hmmm.

Kennen jullie het merk eco by sonja?
Ik heb sinds twee jaar een enorm gevoelige eczeem/couperose huid. Mijn gezicht heeft wat pigmentvlekjes en adertjes, daarom wil ik wel zelfbruiner gebruiken, maar vind dat meer eens zonder troep.
Nu vond ik deze en kwam erachter dat deze vegan is:
https://www.degroenedrogist.nl/nl/brands/eco-by-sonya/

Reviews zijn positief. Hier meer ervaringen?

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 16:53

Pure nieuwsgierigheid: hoe doen jullie dat nu met de feestdagen?
Ik heb een familie die houdt van vlees en waar ook nog eens een aantal moeilijke eter tussen zitten (geen Italiaans (nee ook niet die pizza), niks wat uit de Aziatische keuken komt of andere aparte gerechten).
Nederland staat bekend om zijn stamppotten of agv, maar agv zonder vlees wordt ook zo saai en stampotten vind ik ook niks met de feestdagen.
Met kerst was ik aan het zoeken naar een vega gerecht, toen is het mij niet gelukt om iets te vinden waarvan ik denk dat iedereen het lust..
Hoe houden jullie iedereen tevreden? :+