Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avossy

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 16:52

Ja onbegrijpelijk inderdaad. De vrouw van mijn neef heeft gisteren op facebook gezet; de wereld kan wel zonder Wakker dier maar niet zonder boeren. Ook zo'n vreemde actie.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:42

Wakker dier ben ik ook echt geen fan van... nobel doel maar niet altijd eerlijk

Avossy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 20:26

Oh echt? Hoezo dat? Heb ik blijkbaar gemist.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:49

xMercury schreef:
Weet iemand toevallig van jullie of soja en melk qua allergenen op elkaar lijken? Ik heb zoveel last van eczeem, maar weet niet hoe :( Eet geen dierlijke producten...

Dit vraag ik me ook eigenlijk af.
Heb ook verschikkelijk veel last van eczeem, wat ook onduidelijk is waar het weg komt.
Sinds ik met melk ben gestopt heb ik weinig verschil gemerkt en vraag me dan ook af of soja ook een trigger kan zijn.
Ga het iig zo veel mogelijk vermijden de komende tijd of dat nog verschil maakt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:25

Stel dat je een koemelk allergie hebt(eiwit) dan is soja geen goeie vervanger.
Soja is nogal een sterk allergeen waardoor je er relatief makkelijk of snel op kunt gaan reageren.
Bij eczeemklachten bij melk consumptie word soja ook afgeraden als vervanger

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:10

Ik zag vanmorgen een facebook bericht van mijn nicht over het leeuwen fokken zodat toeristen ze dood kunnen schieten voor een leuk bedrag en er dan mee op de foto mogen.
Allemaal haat reacties och och wat erg maar ergens heb ik het gevoel dat als ik zeg; varkens in een hokje proppen, vetmesten en slachten omdat wij kilo knallers willen ik daar geen positieve reacties op ga krijgen.
Zit al de hele dag te dubben of ik er nou wel of niet op moet reageren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:05

Waarschijnlijk heeft het weinig zin. Mensen hebben een tunnelvisie en jij wordt dan weer uitgemaakt voor die geitenwollensokkenboomknuffelvegan. Ik word dan alleen maar bozer.. Maar je hebt compleet gelijk hoor, als een leeuw in een keer goed geschoten wordt dan heeft die leeuw eigenlijk een veel beter leven gehad dan een consumptiedier in Nederland :( Hoe triest het ook is.

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:22

Ik heb er toch maar op gereageerd, ik heb het nog redelijk subtiel gehouden.
Ik zei: ''Helaas gebeurd dit met heel veel dieren, maar dan niet omdat we met ze op de foto willen, maar omdat we ze graag zo goedkoop mogelijk in grote getallen kopen in de supermarkt.''

Haar reactie was: ''Hoe rot ook dat heeft nog een beetje nut.'' (en dan nog een heel verhaal over die leeuwen.)

Heb maar rustig gezegd dat over dat nut nog wel gediscussieerd kan worden maar dat de bovengenoemde praktijken inderdaad ook afschuwelijk zijn.
Ach ik heb in ieder geval een beetje mijn verhaal kwijt gekund, misschien dat er één persoon is die het leest die aan het denken gezet wordt.

Ik heb trouwens volgende week een presentatie bij Nederlands, en het wordt een ''overtuigende'' presentatie dus natuurlijk gooi ik het onderwerp veganistisch eten op. Mijn vraag is wat zou een goede ''stelling'' zijn. Ik vond ''Heel de wereld moet veganist worden'' nogal een beetje afschrikkend misschien haha.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:25

*Kruipt onder meeleessteen vandaan*

Leuke stelling zou wellicht zijn: Veganisme is de oplossing voor het klimaatprobleem.

En dan vooral niet aanvallend naar vleeseters maar vooral informerend en hypothetisch: 'Als iedereen veganist zou worden dan gebeurd er dit en dit en dit en dat...'

*Kruipt terug onder gigantische rots*

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:41

Er is nu op bokt ook weer een discussie gaande, waar weer tenenkrommende dingen worden gezegd. Ik probeer me er zo goed mogelijk niet mee te bemoeien :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:30

Ik kan het ook echt niet laten om in zo'n topics te reageren.. Dan zijn er van die mensen die blijven roepen hoe slecht dat vegetarisch eten is want er worden bossen gekapt voor de soja.. Dan denk ik, die mythe kan niet snel genoeg de wereld uit geholpen worden.. Hoe vreselijk ik die discussies ook vind met mensen met een plank voor de kop, ik kan het niet laten om zo'n uitspraken te verbeteren..

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:53

Gisteren heb ik ruzie gehad met mijn klas. Of nouja, niet echt ruzie, maar het was wel kwetsend. Ik zeg wel eens dingen in de groepsapp over dierenwelzijn, maar alleen als het ter sprake komt. Of als het actueel is. Maar het is echt nooit opdringerig oid.

Ik was woensdag racing extinction aan het kijken en ik dacht: voor een klas vol biologen is dit vast een interessante documentaire. Dus ik stuur dat in de groepsapp, krijg ik meteen van die reacties in de trant van 'Alles in mijn leven is op dit moment belangrijker dan dat te kijken smoesje'. Maar ook mensen die oprecht geïnteresseerd waren maar niet kónden kijken. Dus ik las gisteren op Facebook dat racing extinction herhaalt zou worden op zondag om 23.00. Dus ik zeg dat in de groepsapp, krijg ik allemaal van die poedersuiker opmerkingen dat ik mijn mening als vegetariër opdring terwijl die hele documentaire niet eens over de vleesconsumptie gaat.

De reden waarom het kwetsend was is dus 1. Ze hebben geen respect voor mij, want anders zouden ze wel open staan voor die documentaire
2. Als ik niet eens een klas vol biologie studenten kan motiveren om 1,5 uur van hun tijd op te offeren aan een zeer interessante en belangrijke documentaire, hoe kan de wereld vol egoïstische en onwetende mensen dan binnen een generatie veranderen?

Voelde allemaal zo zwaar, alsof ik even het gewicht van de wereld moest dragen. Gelukkig hebben enkele mensen hun excuses aangeboden, maar dat veranderd niets aan het feit dat ze geen respect hebben. Blergh. Kan soms echt janken dat een lichting vol leraren biologie in spé het gewoon geen ruk interesseert wat er met de natuur gebeurd. Wordt dan leraar economie ofzo.

Avossy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:50

Jeetje kan me voorstellen dat dat moeilijk is inderdaad.. Ik vind het sowieso al raar dat het mensen niks interesseert. De meeste mensen hebben kinderen op de wereld gezet of doen een poging tot, dan mag ik toch aannemen dat je het belangrijk vind in wat voor wereld die opgroeien. Als je het niet voor de dieren, het milieu, de wereld in het algemeen of zelfs voor jezelf doet dan zou je het voor je kinderen moeten doen. Dat heb ik het nog niet eens over veganist worden (hoewel de wereld er naar mijn mening een stuk beter van zou worden) maar gewoon milieubewuster leven en rekening houden met..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:11

Inderdaad een frustrerend idee dat dat soort mensen over een tijdje voor de klas staan en het goede voorbeeld moeten geven, tillie -O-
Volgen ze die klimaattop in Parijs wel een beetje, of is dat ook allemaal maar onzin?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:13

Ja echt frustrerend. Ik denk dat misschien 1/3e van de studenten in mijn klas ervan op de hoogte zijn dat er überhaupt een klimaattop is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:16

Wat naar Tillie, ik kan me goed voorstellen dat dat echt niet tof is en zwaar voelt. Je verwacht het ook niet van een klas biologie inderdaad.

De wereld is soms frustrerend als er zoveel mensen zijn die er niet om lijken te geven.

Ik merk dat ik dat vaak ook wel erg zat wordt gewoon. Hier op bokt ook of al helemaal. Mensen roepen dingen maar willen daar niet over in gesprek. Worden persoonlijk en draaien daarna de rollen om. Dragen bewust bij aan milieubelasting maar ook dierenleed en specifiek paardenleed. Ik heb er gewoon geen zin meer in. Mede om die reden heb ik Bart een bericht gestuurd dat ik mijn account wil laten verwijderen. Ik weet dat dat mogelijk is. Ook door de IMO scheve beslissingen van het beheer zoals vorige keer in dit topic en aangaande de discussie in een ander topic toen. Het is allemaal zo hypocriet dat ik er geen onderdeel meer van wil uitmaken. Ik ga liever op zoek naar gelijkgestemden. In een wereld waar dierenleed, racisme en vooroordelen al overal te vinden zijn vind ik het soms al gedoe genoeg. Daar hoef ik Bokt niet ook nog bij te hebben, daar wil ik niet telkens geconfronteerd worden met al die zaken.

Wie het leuk vindt contact te houden (ik zou dat wel leuk vinden in elk geval) heb ik nikkidekerf@gmail.com of WhatsApp naar t nummer op mijn website.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:26

Snap ik heel goed WW, maar ik vind het wel jammer! Jouw posts zijn altijd heel interessant en duidelijk te begrijpen en in de discussietopics zal ik je zeker missen!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:52

Misschien is een groep op whatsapp een idee?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:21

Een groep op Whatsapp lijkt me echt een super goed idee! Ik denk dat dat een leuke groep zou worden!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:23

Geen flauw idee hoe whatsapp werkt, maar daar kom ik wel achter :+
Lijkt mij ook leuk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:29

Het lijkt mij ook leuk :).

Ik snap wel heel goed het gevoel van jullie trouwens. Het is soms net alsof je tegen een muur aan loopt en daarom reageer ik ook niet (meer) op dat soort topics.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:45

Ik wil wel de groepsapp aanmaken, als jullie je nummer via pb sturen voeg ik je wel toe (:

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 17:03

Leuk! De mijne heb je al :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 17:12

WingsToFly schreef:
Ik zag vanmorgen een facebook bericht van mijn nicht over het leeuwen fokken zodat toeristen ze dood kunnen schieten voor een leuk bedrag en er dan mee op de foto mogen.
Allemaal haat reacties och och wat erg maar ergens heb ik het gevoel dat als ik zeg; varkens in een hokje proppen, vetmesten en slachten omdat wij kilo knallers willen ik daar geen positieve reacties op ga krijgen.
Zit al de hele dag te dubben of ik er nou wel of niet op moet reageren...

Laten we eerlijk zijn. Van die leeuwen wordt bijna alles weg gegooid van die varkens wordt alles gebruikt.
Vind ik een groot verschil in zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 17:23

Natuurlijk is dat een groot verschil, maar het slachten van een varken is in principe net zo zinloos omdat het ook iets is wat niet nodig is. Dus ook al wordt er van een varken meer gebruikt, het is gewoon niet nodig.