Zo vanochtend aan de slag geweest met de verjaardagsfeestjes taart van mijn broertje en vriendje! 4 biscuit lagen (wel dunne hoor) met rood, blauw, geel en groen! gevuld met mergpijpjesvulling, afgesmeerd met botercreme en kitkats eromheen, m&m's erover! Dat wordt stuiteren voor de kids!
Ik heb ook taartenbak stres: ik wil als verjaardagcadeautje een taart bakken voor een oom en hij heeft gevraagd om schwarzwalderkirsch.... Ik kan alleen nergens vinden hoe het nou zat met de chocolade biscuit.. (er was iets mee, moest langer gemixt of in de oven of zo?) ik wou het maken door gewoon een flinke schep cacao door de biscuit te doen. Of is dat niet handig?
Verder zie ik ook tegenstrijdige berichten over de verhoudingen bij chocolade ganache: ik wil pure choco gebruiken is het dan 300gr choco en 300ml slagroom of moet ik daar de helft van nemen?
het schwarzwalderkisch probleem ga ik oplossen met kersen (van de vlaaivulling) en slagroom met klopfix en misschien een klein beetje kirsch erdoor gemixt. Dat zou toch moeten kunnen?
Als je chocobiscuit maakt van naturelbiscuit dan voeg ik altijd een flinke schep cacao toe, half ei en heel iets meer water. Ik bak m dan zo'n 6-8 min langer dan naturel. Ganache van pure choco is altijd 1:1.
Mayo
Geplaatst: 13-02-13 16:14
Chocoladebiscuit is voornamelijk anders wanneer het van de chocolade-biscuitmix is. Dan zijn de verhoudingen met ei en water en baktijd anders.
Wanneer je zelf cacao aan gewone biscuitmix toevoegd zal de uitleg van Claudia voldoende zijn vermoed ik.
Ik heb laatst een marmerbiscuit gemaakt van de ene helft naturel en de andere helft chocolade, waarbij ik dus gewoon cacao heb toegevoegd aan het beslag zonder extra water of ei toe te voegen. De stukken van de chocolade kwamen niet mooi omhoog en voelden niet luchtig aan, maar meer als gewone cake. Hij smaakte overigens wel lekker.
Ik denk dat ik ga proberen vandaag of morgen aan de m&m / kitkat taart te beginnen. Denk dat ik ga afsmeren met chocopasta. Zou nutella goed zijn? Ik denkt dat de caramel die ik heb te vloeibaar is. Het is het type caramel dat je op een ijsje doet, maar net iets dikker. Vullen ga ik doen met slagroom. Raden jullie aan om een dijkje met chocopasta te maken of maakt dit niet uit? En moet ik bij deze slagroom nog altijd klopfix bijdoen of niet? Heb ook ergens gelezen dat er soms mascarpone wordt bijgedaan. Is dit ook voor te verstevigen of is dit eerder voor de smaak?
Sorry voor al de vragen, maar ben echt nog een leek. Heb tot nu toe alleen maar 2 taarten gemaakt gevuld en afgesmeerd met botercreme en bekleed met fondant.
Het is gelukt Morgen merk ik hoe mijn biscuit er van binnen uit ziet. Want ga hem dan snijden en vullen en bekleden En uiteraard ga ik hem in de avond proberen! Ga hem eerst aan vriendjelief cadeau doen en daarna kan ik hem proeven!!
Dames, dank voor de tips! Ik ga morgen als test (en een beetje voor valentijn) een boltaartje met choco biscuit en chocoganache maken zodat ik een beetje weet waar ik op moet rekenen.
MMares: ik zou denk ik wel de klopfix door de slagroom doen.. ik denk dat je slagroom anders te dun is. En ik zou inderdaad ook een dijkje maken. Ik heb dat ook wel eens met chocopasta geprobeerd maar dat was een enorme kledderboel. Je kunt denk ik wel een minibeetje botercreme maken met wat cacao poeder erin (bijvoorbeeld 100 gram boter, 100 gram poedersuiker en een schepje cacao) voor dat dijkje.
Bedankt voor de tip. Ik heb geen klopfix gevonden maar wel klopklop. Ik denk dat dat hetzelfde is. Hoeveel moet er van de klopfix bij gedaan worden? Een klein schepje, bv een koffielepel?
Als het een kledderboel wordt ga ik toch maar voor botercreme. Dat is waarschijnlijk veiliger. Hmmm, cacao er door doen is wel een goed idée. Eens zien dat ik nog heb.
Neen, heb er geen meer heb alleen nesquik poeder, gaat dat ook?
Iedereen al bedankt voor de goede tips. Heb la wat bijgeleerd
Volgens mij is klopklop juist een alternatief voor slagroom en niet iets om slagroom stijver mee te maken. Klopklop ligt ook bij de slagroom on het schap terwijl de klopfix (beide van dr. Oetker overigens) juist bij de bakproducten ligt.
Klopfix ligt inderdaad bij de taartmixen etc. het is een stapeltje van 4 of 5 kleine pakjes (net als bij de vanille suiker).
De nesquik; ik denk dat dat best kan, misschien wordt het wel wat zoet. misschien even testen of anders net even wat minder poedersuiker gebruiken.
MMares
Geplaatst: 13-02-13 21:02
Bedankt voor de antwoorden. Ja dacht het ook al, maar bij ons in de winkel hadden ze alleen maar klopklop. Dan zal het zonder klopfix worden vrees ik. Kan dat kwaad? Het is uit eindelijk alleen vulling.
Ik moet toch eens dringend opzoek gaan naar een goede winkel met bakspullen. Hier heb ik enkel de Okay en de Aveve. Maar de Aveve was la dicht en aangezien ik de taart voor morgen klaar wil hebben zal ik het zonder klopfix moeten doen.
pjer bedankt voor de tip ivm de nesquik. Zal er rekening mee houden en iets minder poeder suiker gebruiken. Ik kan er dan nog op smaak bij voegen eventueel.
Nog een klein vraagje. Als ik de taart vanavond maak, maar pas morgevroeg afwerk. Kan ik Die meteen meenemen naar mijn werk of moet de taart eerst in de frigo gestaan hebben?
Best rustig hier wat bakken betreft. Maar weinige hebben iets te showen. Ik heb ook niets hoor Saai he? Eerste poppetje heb ik gisteren al wel weer gemaakt. Die moet begin maart op een taart dus kan nu mooi hard worden en daarna nog even mooier gemaakt worden met wat dust. Mannetje op skies. Vandaag ga ik eens opzoek naar een goed voorbeeld van een geit. Meisje wordt 5, geloof ik, en is dochter van geitenboer. Geit lijkt mij erg lastig. Half maart nog suprisetaartje voor 20 personen en volgende week de boerenkool van Jolien. Dus heel langzaam aan komt er weer wat beweging in.
Hebben gisteren trouwens de knoop door gehakt; gaan geen pup halen in Duitsland!! Gin is loops geworden van de week dus die gaat gedekt worden. Hebben we zelf baby Akita's. Als alles goed gaat.....
Rustig maar Irene. Ik heb er voor aankomende week 4 op de planning staan Hello kitty voor m'n dochter. 1voor m'n jongste, moet nog verzinnen wat dat gaat worden. Beterschap taart voor moeder van een vriendin, due wordt nu geopereerd aan 2 tumoren. En nog een verjaardagstaart voor een meisje van 2
nientje78
Geplaatst: 14-02-13 12:54
@Dorus; dat hebben we gedaan,maar dan wiebelt hij een beetje Heb net een luchtgaatje ontdekt voor de rest is hij wel mooi. Had nog wat beslag over en heb dat in de kleine vorm gedaan en net opgegeten. Dat smaakte goed
Dorus
Geplaatst: 14-02-13 12:56
Als je er een plank op legt zodra hij uit de oven komt dan vlak je de bolle bovenkant een beetje af. Wanneer je hem dan op de kop legt wiebelt hij niet meer. Het geheim van een recht bovenkant is echt het op z'n kop leggen van de biscuit.