De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:33

Nou wat de schimmel van de wc-rolletjes betreft...valt enorm mee bij mij.Zeker toen ik ze over heb gezet in een open bak.Je ziet wel dat er zwarte vlekken opkomen maar geen pluizen.
Ik geen ze zo om de 1 á 2 dagen een scheutje water in de onderbak zodat ze niet uitdrogen.

Ik moet zo veel zaaien dat het echt te duur gaat worden om geperste potjes aan te schaffen,ik wacht met smart op hogere nachttemp zodat ik in mijn kassen kan zaaien.Heb van de grote zaai/stek bakken waar er 102 stuks inpassen.

anneliesdj

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:05

pmarena das wel nice, hoef je zelf niet op zoek naar de lekkerste tomaat :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:10

Bah, wilde ik vandaag eens lekker in de tuin gaan werken.. moet ik weer zo nodig op de meest onhandige manier van de trap donderen en zit ik nu met een gekneusde enkel op de bank ^)
Maarja.. heb ik wel tijd om wat aardbeienplantjes van marktplaats te bestellen :Y)

Als er nog iemand sperciebonen (stamslaboon "Speedy") zoekt, ik heb nog een pakje vol, dus als iemand wil ruilen dan laat maar horen :)
Ik had er 4 gezaaid, alle 4 uitgekomen en ze schieten inderdaad in hoog tempo de lucht in! Verder geen idee hoe ze zijn qua smaak en opbrengst..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:30

8nnemiek....in de tuin werken?Nou dat is hier sowieso niet te doen,stormt nog steeds als een gek hier :+

Beterschap met je enkel :(:)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:41

Hier schijnt het zonnetje :D
Dus ik zag het al helemaal zitten vandaag -O- Mijn enkel doet niet veel pijn, kan er voorzichtig op lopen, hij is alleen enorm gezwollen.. dus ik moet me inhouden om niet toch even naar buiten te gaan :Y)

Ik heb net een aantal aardbeien plantjes van marktplaats besteld, van die link die hier voorbij kwam :j 6 verschillende soorten, plus nog een reuze framboos plant. Ik ben vooral benieuwd naar die Maxim aardbeien, er staat dat ze wel 6 cm groot worden!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 14:43

Tinky12 schreef:
8nnemiek....in de tuin werken?Nou dat is hier sowieso niet te doen,stormt nog steeds als een gek hier :+

Beterschap met je enkel :(:)

Heb ik vanmorgen ook gedaan hoor :D Je waait uit je hemd, maar als je bezig bent is het wel lekker hoor! Ik heb nog wat buxus geplant, en een geul gespit waar ik een leuk vast plantje op een rij ga zetten.

Sterkte met je enkel Annemiek :(:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:47

anneliesdj schreef:
pmarena das wel nice, hoef je zelf niet op zoek naar de lekkerste tomaat :P

Hihi ja ik vind het ook wel sympathiek zo met dat tomaatje erbij :))

Hou zelf helemaal niet van tomaten, wie weet gaat deze me overtuigen :P

Als er iets van tomaten boven komt dan draai ik ze wel door de pastasaus of tomatensoep, dat lusten we wel :P

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:55

Hallo,

Ik lees al heel lang me hier, en heb heel wat gelezen hier.

Dit jaar mag ik dan eindelijk van mijn man een stuk tuin opoffern voor wat groentes e.d. *\o/*

Maar mijn vraag, ik heb tomaten voorgezaaid, die staan in de vensterbank.
Alleen vind het zo raar dat zodra de zon erop komt, gaat het blad krullen.
Doe ik dan de vitrage tussen plant en zon, dan zijn ze na tijdje weer normaal.

Heb al wat gegoogled, maar blijf het vreemd vinden, tomaten hebben toch veel zon nodig?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:57

Ze krullen van tevredenheid :')

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:01

Nee toch :+
Je neemt me in de maling.

Verder heb ik overigens bloemkool, broccoli, sla staan.
Nog bonen enzo, maar die heb ik nog niet gezaaid.

En het stuk tuin waar het moet komen is nog in de maak.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:08

CS...welkom :wave:
Tomaatjes kunnen verbranden achter glas (net als andere plantjes)...de zon is al enorm heet dus voorzichtig zijn.Iets verder van het glas plaatsten of een beetje afschermen.

Antheman...hier is het echt niet grappig hoor,zit ook op zandgrond hier en die striemt aardig in je gezicht.Ik wacht totdat de storm gaat liggen :+ Kost mij teveel energie sowieso dit weer... :brr:

Pmarena...tomaatjes zijn zooo lekker uit eigen tuin,heb dit jaar 4 soorten :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:10

Zal wel gewoon een beetje te warm zijn denk ik?

De aardbeitjes in het raam doen het hier prima, komen al heel wat blaadjes op, leuk!
Morgen zal ik eens aan de gang gaan met dat voorzaai-pakketje, en het tomaatje uit gaan knijpen zodat die zaadjes kunnen gaan groeien :P

Heb nu net de gefreesde strook verder onder handen genomen. Het losse materiaal van de ene helft, op de andere helft geschept zodat dat een verhoogd stukje grond wordt.

Van losse balken nu een "bak" aan het maken voor er omheen, wordt een meter of 12 lang.
Nog 1 of 2 balken moet ik los maken uit de grond :P en er naartoe slepen voor het laatste stukje van de achterste rand, en dan vastzetten aan elkaar en de laatste restjes klei-kruimels van het frezen er in scheppen, en een heleboel zakken potgrond er aan toevoegen en de boel mengen.

Dan nog iets van waslijn halen ofzo denk ik, om de frambozen (die ik donderdag ga halen) mee te ondersteunen :)

Wil de lijn gewoon op 3 hoogtes om de palen van de noordgrens van het perceeltje heen spannen, zeg maar helemaal als een cirkeltje rondom de buitenste palen in de rij zodat de frambozen tussen die draden in kunnen groeien en mooi recht blijven "hangen" :)

Ik ga een aantal vroege en late frambozen halen, en een gele en een reuze-framboos, ben benieuwd naar die laatste :P

Hee, ik heb nog helemaal geen PB gehad van mensen die wel wat kruidenzaadjes willen -O- :P

Goed....jas en handschoenen maar weer aan en verder met het maken van dat verhoogde bed voor de frambozen :9

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 15:24

Ik zorg dat ze 's middags van de felle zon afgeschermd zijn, tot nu toe werkt dat wel, maar vond het vreemd.

Ik was laatst al begonnen in de tuin, maar nu is het echt niet grappig hier, je waait zowat weg.
Dus voorlopig moet de tuin even wachten.

Heb niet zo'n heel groot stuk ter beschikking, dus moet hem praktisch inrichten.
De andere groentes kan ik wel verdelen over de rest van de tuin en balkon.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:16

Hier waai je ook uit je verschoning, echt niet grappig meer....maarja ik wil toch alles een beetje opgebouwd hebben, straks is het ineens volop lente natuurlijk :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:25

Nou ik wacht nog lekker even hoor, als het zo koud is groeit er toch niks.
Als het ineens volop lente is ga ik lekker in een shirtje de hele tuin overhoop halen en ben ik alsnog in 2 dagen klaar :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:31

Ik moet alles nog opbouwen, en het is nu bij vlagen nog rustig qua verkoop van zadels enzo...de ervaring leert dat in de lente bij lekker weer de bestellingen binnenstromen en dan heb ik geen tijd om tussendoor wat klussen te doen....en wil ik de tijd die ik heb gebruiken om echt te planten en voor het onderhoud :j

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:33

Wc rolletjes om zaadjes voor te trekken? Klinkt goed,die heb ik hier wel volop liggen (nu niet meer natuurlijk, net wervelwind gespeeld en alles ligt platgeknepen in de papierbak) hoe werkt dat precies?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:35

Gewoon in een bakje zetten, vullen met aarde(mix) en plantje er in :P

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:38

Die platgedrukje kun je nog wel gebruiken hoor :)

Ik knip ze in 2-en,vul ze met grond...in een kleine kas zetten en dan een zaadje erin.Als plantje straks groot genoeg is kun je hem met rol en al in de grond zetten.Papier verteerd vanzelf ;)

Op pag 71 kun je foto van mijn tomatenplantjes in de halve wc-rolletjes zien :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:46

Ik had ze niet herkend als zodanig Tinky! Maar wat een geniaal idee idd.

Zie alleen net dat diegene van de link opstuurt vanaf € 20.- aan planten, en zoveel heb ik niet nodig. -O- Mocht er dus nog iemand zijn die aardbeien oid over heeft, houd ik me aanbevolen. :) Tomaatjes mag ook eventueel. (Die kunnen ook in de wc rolletjes hihihi)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:00

Vanaf 10 euro aan planten :)
Ik heb een stuk of 20 aardbeienplantjes besteld en een reuze framboos, en daarmee zat ik net aan de 10 euro.
Ik heb er denk ik wel wat te veel, dus misschien kan ik wel wat ruilen :) Maar eerst eens afwachten hoe ze er uit zien.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:07

Breghje...deze misschien duidelijker?

(En natuurlijk gewoon om te laten zien hoe mooi mijn tomaatjes er al bijstaan O:) :D)

Afbeelding

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 17:11

8nnemiek schreef:
Vanaf 10 euro aan planten :)
Ik heb een stuk of 20 aardbeienplantjes besteld en een reuze framboos, en daarmee zat ik net aan de 10 euro.
Ik heb er denk ik wel wat te veel, dus misschien kan ik wel wat ruilen :) Maar eerst eens afwachten hoe ze er uit zien.

Ja, idd sorry scheelgekeken denk ik. Ik heb denk ik zo'n 10 aardbeitjes "nodig", ligt aan hoeveel er in die hangzak kunnen die ik zondag ga halen bij de Boerenbond (20% korting, altijd leuk hoewel het ding ook in de aanbieding is dus mss morgen maar even op af gaan) en welke kruiden ik nog wil hebben.

Kortom, ik moet mezelf de winderige tuin in schoppen en in gaan delen. :D

8nnemiek

Dat zijn een boel plantjes, Tinky!
Ben je ook van plan om die allemaal uit te planten, of zoek je de beste uit? Van zo veel planten krijg je toch meer tomaten dan je op krijgt, niet?

Breghje

Tinky12 schreef:
Breghje...deze misschien duidelijker?

(En natuurlijk gewoon om te laten zien hoe mooi mijn tomaatjes er al bijstaan O:) :D)

[ Afbeelding ]

:D Wrijf het maar in... mijn tomaatjes moeten nog ingevlogen worden....