Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sodera

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:59

Potatoe-leek soup is een typisch Iers (misschien ook wel Engels) gerecht, supersimpel maar wel erg lekker!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:03

Klinkt heerlijk!

Ik zat vandaag aan de gepofte zoete aardappel met salade :9

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:05

Sorry dat ik even kom binnenvallen, maar ik ben op zoek naar tips om gezond eten vol te houden.
Mijn pogingen gezond te eten stranden altijd binnen een paar dagen omdat ik dan continue aan eten denk.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:08

Gezond = niet gelijk aan weinig ;)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:10

phormicola schreef:
Gezond = niet gelijk aan weinig ;)

Klopt, dat denk ik overigens ook niet.
Maar als ik bijvoorbeeld een stuk fruit of wat groente pak heb ik binnen een uur weer zin in iets nieuws en wanneer ik een schaaltje chips pak is dat niet zo ;) .

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:13

Dan pak je nog een stuk fruit, dan heb je schijnbaar niet genoeg gegeten. Chips bevat veel meer kcal dan fruit natuurlijk :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:25

Om het nog maar niet over de slechte E-nummers te hebben...

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:37

Maar eigenlijk is het toch wel raar. In chips zit eigenlijk altijd E621, de smaakversterker die ervoor zorgt dat je meer en meer wil eten en eigenlijk nooit een vol gevoel krijgt. Dus eigenlijk zou je juist honger blijven houden door die chips. Ik weet niet hoelang je al ´gezond´ eet Josien? Het kan zijn dat je lichaam nog aan het afkicken is en blijft hunkeren naar het slechte voedsel en daardoor niet tegen je zal zeggen dat het genoeg heeft aan die ene banaan omdat het eerst altijd andere dingen kreeg.

Ik merk het bij mezelf ook, vorige week was echt een slechte week, ik gaf bijna overal maar aan toe en nu merk ik de gevolgen ook. Steeds maar trek hebben, huid ziet er ook echt niet uit. Nee, ik ga nu gewoon cold turkey stoppen met slecht voedsel. Geen cola/sinas bij vriendinnen of een handje chips (dat handje eindigt altijd in een halve zak) en ik koop het ook gewoon niet meer. Ik ga gewoon zorgen dat ik gezonde alternatieven in huis heb. Op het moment bestaan die uit mijn gezondheidsmix van noten en vruchten en maispopcorn dat ik zelf kan poffen en zelf kan bepalen hoeveel zout/suiker en olie ik erop gooi. En het niet erg vinden dat ik niet meer de traditionele 3 eetmomenten heb waarin ik me maar helemaal moet volstouwen. Volgens mij heb ik ergens gelezen dat het zelfs beter was om kleine porties verdeeld over de hele dag te eten ipv dus ochtend, middag en avond. Dus ik heb om 5 uur een schaaltje soep op en een uur later nog een schaaltje.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:16

@Josien je kan dan ook je fruit combineren met wat eiwitten(b.v. kwark) dat vult ook goed. Het kan zijn dat je gevoelig voor suikers bent en daardoor na het eten van een appel weer snel honger hebt.
Een paar rauwe noten vullen bij mij ook goed.
Bedenk wel dat als je met geond eten "begint" je ook nog moet afkicken van de snelle koolhydraten (suikers,witte pasta,s , rijst , brood). Dat duurt wel een aantal dagen
@Mara ik zit wel degelijk vol van een halve zak chips ondanks de e nrs mn maag is gewoon niet groter. Heb wel het idee dat het seintje dat ik genoeg gehad heb later komt maar goed het komt wel :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:20

Na een appel heb ik ook al snel weer trek. :j
Een handje gedroogde gojibessen vult bij mij ook altijd redelijk goed.

Ik geniet wel weer erg van al dat fruit, ik heb een tijd khd-arm gegeten en toen miste ik het best wel. De komkommers was ik na een tijdje behoorlijk zat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:26

Wat specifiek halen jullie van de markt wat je niet in een supermarkt kunt krijgen? Ik heb echt geen idee waar ik dan aan moet denken.
Zijn er bepaalde dingen die jullie specifiek gebruiken als vervanger van iets 'normaals' omdat het gezonder is?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:55

ik haal bij de turkse supermarkt:
walnoten
amandelen
verschillende soorten gedroogde bonen
diverse soorten groenten/fruit die je niet overal kan krijgen(bijvoorbeeld 12 avocado,s voor 3 euro, 9 mango,s voor 3,50 , 10 kaki,s 3,00 enz. is er niet iedere week maar ik kijk altijd wat ie weer heeft liggen voor weinig en wat ik er mee kan)
kruiden
zuiveringzout
halva
gedroogd fruit(dadels,pruimen,vijgen)
linzen div.soorten
Bij de toko :
verschillende soorten kruiden
Grootverpakking rijst
zeewier
soyasaus

Kijk goed wat er bij jou in de buurt aan winkels is ,ga er een poosje regelmatig langs en vergelijk de prijzen goed zodat je weet wat je waarvoor betaald en het op de juiste manier met elkaar kan vergelijken.

Op de markt:
sesamzaad
quinoa
groente en fruit
kaas
brood(volkorenbrood en sportmix van het stoepje)
bij de notenkraam ongebrande noten,zaden,gedroogd fruiten zij hebben ook een deel van het assortiment wat de bio winkel ook heeft en sommige artikelen zijn goedkoper andere weer duurder.
Lidl heeft ook weleens noten voor een schappelijke prijs

O ja als je het nog niet doet:lees etiketten zodat je weet wat je werkelijk koopt!
Succes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:07

Wat is het verschil tussen een turkse supermarkt en een toko? :+
Ik woon in een vrij klein stadje, zoveel bijzonders hebben we hier niet en in de naburige stad is bij mijn weten geen toko.

Ik wil zowieso kokosolie gaan halen.
Wat is quinoa en halva?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:21

Turkse supermarkt verkoopt voornamelijk mediteraanse spullen en een toko is aziatisch. Kan soms enorm schelen in prijs, maar je moet het ook maar net tot je beschikking hebben inderdaad. Ben heel blij dat ik in Groningen stad woon waar gewoon alles is. Wil later toch misschien wel zorgen dat ik op rij afstand van de stad woon. Als ik kijk hoeveel me ouders kwijt zijn bij de plaatselijke supermarkt (coop) en hoe weinig keus je eigenlijk hebt.

En quinoa is een soort graan geloof ik, lijkt een beetje op couscous maar dan iets dikker/grover. En Halva heb ik nog nooit van gehoord.

En op de vraag wat ik dan anders haal dan in de supermarkt, hmm, eigenlijk niet veel. Maar markt/toko en turkse supermarkt heeft iets gevarieerder en vaak ook goedkoper aanbod. Ik haal het liefst mijn noten en kruiden bij de turkse supermarkt, dat is stukken goedkoper dan de AH plus je kan zelf beslissen hoeveel je van iets wil hebben. Dat vind ik vooral het grootste voordeel, in een supermarkt zit je vaak vast aan de hoeveelheiden die in het pakje zitten. Bij 'le Souk' (noord-afrikaanse supermarkt ding) kan je echt scheppen hoeveel je wilt, niet alleen noten en zaden maar ook granen en meel etc.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 10:20

Komt even uit meelezersmodus:
hesterve: Ik woon vlak bij jou en vroeg me af waar jij naar de Turkse supermarkt gaat, in Amersfoort? En waar zit die ongeveer in Amersfoort? Ben van plan er binnenkort ook eens te gaan kijken, vandaar. :)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:32

_Mara_ schreef:
Maar eigenlijk is het toch wel raar. In chips zit eigenlijk altijd E621, de smaakversterker die ervoor zorgt dat je meer en meer wil eten en eigenlijk nooit een vol gevoel krijgt. Dus eigenlijk zou je juist honger blijven houden door die chips. Ik weet niet hoelang je al ´gezond´ eet Josien? Het kan zijn dat je lichaam nog aan het afkicken is en blijft hunkeren naar het slechte voedsel en daardoor niet tegen je zal zeggen dat het genoeg heeft aan die ene banaan omdat het eerst altijd andere dingen kreeg.

Het is bij mij eigenlijk al maanden dat ik een paar dagen probeer alle slechte dingen zoals chips en frisdrank te vervangen door andere dingen. Daarin faal ik vaak na een paar dagen weer in ;) . Mijn moeder haalt lang niet altijd chips en fris in huis dus ik krijg altijd een beetje een bunkergevoel als het er wel is haha :o .

Meer dan 1 stuks fruit per keer eten of het combineren met eiwitten is een goed idee!
Maar dat verveeld na 2 dagen weer en dan snak ik naar iets anders..

Ik ga binnenkort in de supermarkt ook eens rondkijken voor meer verschillende dingen.
Zelf ben ik natuurlijk vrij gebonden aan wat mijn ouders aan boodschappen halen en wat ze koken.
Daarnaast woon ik niet in de stad dus heb ik niet elke week de beschikking over allerlei speciale producten van de ekoplaza, turkse supermarkt oid. En de markt in het dorp stelt ook niet veel meer voor ;) .

Zouden jullie dit als gezond kwalificeren?
http://www.misslipgloss.nl/recept-chips-uit-de-oven/

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 11:37

Josien_: er zit zeker ook een psychologisch aspect aan eten.. Kan erover meepraten helaas. :) De dingen die je omschrijft (zoals een bunkergevoel als het eten aanwezig is en steeds na een paar dagen gezond weer 'falen') doen me vermoeden dat dat bij jou ook meespeelt. Hier kun je eventueel hulp voor zoeken, als het je hier dwars genoeg voor zit, zoals bij een psycholoog/lifestylecoach/diëtiste..

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:49

VogeltjeM: Dat psychologisch aspect zal zeker een rol spelen. Ik heb sowieso veel moeite met mezelf motiveren en doorzettingsvermogen. Ik durf steeds meer dingen alleen en durf me steeds meer tot dingen alleen doen aan te zetten.
Maar bij veel dingen heb ik moeite met doorzetten als ik het alleen moet doen,
ik ben bijvoorbeeld tijden paardrijles heel fanatiek maar als ik alleen rijd is dat veel minder,
buiten het wielerseizoen sport ik met mijn vriend maar ik kan het niet alleen volhouden.
Hetzelfde verhaal met gezond eten, als mijn vriend er is en geen chips of fris eet kan ik me daar prima de hele dag aan houden
maar zodra ik alleen ben gaat het mis. :o

Ik zal er eens over nadenken ;) . Ik wil hier ook geen zielig verhaal gaan afsteken :D

Hebben jullie nog lekkere vegetarische recepten?
Ik wil graag af en toe vegetarisch eten, afgelopen week weer wat van die vleesvervangers geproefd en ik vind die zo lekker!
Of zijn die ook niet erg gezond ? :o

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 11:51

Erg fantastisch gezond zijn ze niet nee, maar ik eet ze ook regelmatig :j Ik voel me er iig erg lekker bij.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:06

Ik zou ook wel graag zo'n goedkope Turkse supermarkt in de buurt willen, maar helaas. @Josien: dit zijn vast wel 'minder foute' chips, maar gezond zou ik het niet willen noemen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:09

Je hebt bij de Appie ook chips van groenten. Wortel, pastinaak, etc. Dat is alweer een beetje minder slecht.
Ik zou Misslipgloss trouwens niet te serieus nemen qua voeding. Haar taille omvang is niet bepaald om over naar huis te schrijven, zeg maar. Klinkt cru, I know.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:51

Diane_ schreef:
Komt even uit meelezersmodus:
hesterve: Ik woon vlak bij jou en vroeg me af waar jij naar de Turkse supermarkt gaat, in Amersfoort? En waar zit die ongeveer in Amersfoort? Ben van plan er binnenkort ook eens te gaan kijken, vandaar. :)

Ik ga inderdaad in Amersfoort naar de toko en Turkse supermarkt.Op de Kamp zit er een toko en turkse supermarkt tegenover elkaar,ter hoogte van de Beversport. Je kan s morgen vaak nog met de auto voor de deur parkeren. Ik werk ook in Amersfoort Centrum en het is voor mij dus lekker dichtbij en ga regelmatig langs en pik dan de goede aanbiedingen eruit, soms tref je dat ze net niet hebben waar je naar zocht. Op vrijdag ochtend is er vaak nieuwe aanvoer van groenten en fruit.
Op de Bloemendaalsestraat zit een bio winkel maar die op het Julianaplein is een stuk groter en heeft een ruimer assortiment.

Dit is Halva: http://nl.wikipedia.org/wiki/Halva

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:54

Super, dankjewel, daar ga ik daar binnenkort ook eens heen. :)

Dan ga ik weer lekker meelezen. Vind dit topic echt superinteressant! Alleen heb zelf niet zoveel toe te voegen, weet er allemaal niet zoveel vanaf. Maar in ieder geval bedankt voor alle nuttige informatie allemaal. :)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:04

phormicola schreef:
Je hebt bij de Appie ook chips van groenten. Wortel, pastinaak, etc. Dat is alweer een beetje minder slecht.
Ik zou Misslipgloss trouwens niet te serieus nemen qua voeding. Haar taille omvang is niet bepaald om over naar huis te schrijven, zeg maar. Klinkt cru, I know.

Haha nee dat is ook zo! Soms plaatst ze alleen dingen die me wel lekker lijken maar waarbij ik me afvraag hoe gezond het werkelijk is.
Net zoals bij haar banaan/ei pannenkoeken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:56

Ik ben dan weer zo erg dat ik geen recepten aanneem van iemand waar ik niet het idee van heb dat ze er toppie uitzien :o