Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 23:20

Laos, kurkuma, kaneel, komijn, paprikapoeder, knoflook en eigenlijk alles wat je wilt gebruiken :) Kijk anders eens op de ingrediëntenlijst van je favoriete boemboe en dan gewoon namaken. Zo doe ik dat :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 23:42

Zo, ik heb de hele avond aan school gewerkt!! Wilde eigenlijk nog yoga doen maar dat wordt hem niet meer want wil ook nog vroeg op staan morgen.

Ik ga morgen een gezonde dag hebben! Vrijdag en zaterdag wordt namelijk beetje crisis omdat ik dan de hele dag die lifestyle beurs heb en er zijn dan ook allemaal culinaire dingen enzo dus dat wordt vast snacken haha.

Ik wil morgen deze salade eens proberen, die lijkt me nou echt uber gezond! http://www.thesweetbeet.com/quinoa-with ... d-avocado/

Ontbijten met een glas groene klei (kuur is weer begonnen) en een smoothie met andijvie, banaan en granaatappelpuree en wat chiazaden enzo.

Tussen de middag een salade van waterkers met wortels, paprika en alfalfa denk ik.

En in de avond dus die quinoa salade met avocado. Mjam nu al zin in! Tussendoor neem ik gewoon standaard rijstwafels, nootjes en dat soort dingen.

Vrijdag ga ik die smoothie van radijsbladeren weer maken, heerlijk!

Weltrusten allemaal!

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 00:13

Zo, veel gebeurd op een avondje. Heb me kunnen inhouden op clubavond, we aten rijst met kerriesaus, doperwtjes en gekruide kippenvleugels. Het was nou niet allemaal je-van-het, maar heb het braaf opgegeten want tja, mag al blij zijn dat me clubgenootje kookte. Ik had ook enorme honger dus vond het allemaal wel even prima. Die enorme honger heeft er wel voor gezorgd dat ik vanmiddag rond een uurtje of 4/half 5 een enorme vreetbui kreeg en allemaal chocolade hebben lopen eten. Komt waarschijnlijk ook een beetje omdat ik de pil doorslik en me lichaam denkt dat misschien volgende week wel de stopweek eraan komt. Naja, heb het weten te beperken tot denk 4 'blokjes' chocola en de rest van de tijd het hongergevoel maar onderdrukt, veel water drinken voor een vol gevoel. Merk echt dat me lichaam een bepaald ritme heeft aangenomen, normaal begin rond 5 uur met koken, met het snijden van groentes etc en meestal zit ik rond 6 uur al te eten. Clubavond begint pas om 7 uur en het is dan pas vaak half 8 dat we uiteindelijk eten, dus me lichaam protesteert een beetje. Had weinig in huis behalve brood en was wel een beetje zat van brood dus dan maar de chocolade. Het weinige in huis komt omdat ik morgenavond naar me ouders vertrek en niet teveel dingen weg wil gooien.

Heb vanavond 1 glaasje baileys op (jummie!) en 1 glaasje cola, gewoon om te kijken of het me nog smaakte. Baileys smaakte echt heerlijk, cola kon me weinig bekoren. Heb ook geen handje chips of maltezers genomen. Dat valt me trouwens wel op, dat me clubgenoten echt een uur na de maaltijd al hele handjes chips en nootjes kunnen wegeten terwijl ik echt nog geen zin daarin heb. Zie wel dat we ander eet/leef patroon hebben en dan ben ik toch iets blijer met de mijne.

Ik ga ook maar eens slapen, morgen weer een lange studeerdag voor de boeg. :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:22

Baileys en cola zijn toch het recept voor klonten in je maag :o?
Sinds ik bewuster eet, heb ik ook helemaal geen trek in lekkers, behalve af en toe een stukje 86% cacao chocolade.
Mijn lijstje voor vandaag :)
O: Half kommetje Brinta
T: Waldorfsalade
L: Weet ik nog niet
T: Tomatenbouillon
A: Toko :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:49

Klonten in je maag? Hoe moet ik dat voor me zien?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:51

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:58

Maartpaard, waarom ben je opnieuw begonnen met de kuur?
Nette eetlijst heb je voor vandaag!

Mara, jammer dat het eten niet "je-van-het" was, maar goed dat je je eetbui wat hebt kunnen onderdrukken :j
En wb het koken/eten op bepaalde tijden, ik begin ook altijd om 17.00 met voorbereiden/koken dus wij eten altijd tussen 17.30 en 18.00, vrijdags eet ik vaak met een vriend en dan eten we rond 19.00, dan merk ik ook dat ik wel écht zin aan iets heb.

Dat van Bailey's en Cola heb ik inderdaad ook gehoord!

Mootje, at gaat er allemaal in een Waldorfsalade?

Ik kan mijn lijstje nog niet compleet maken, heb in ieder geval ontbeten met havermout met appel/kaneel/honing, voor tussen de middag heb ik nog een groenteprutje (italiaanse roerbakgroenten met kokosmelk, hot curry en knoflook) wat ik zonde vond om weg te gooien := Vanavond eet ik bij mijn oma, daar krijg ik 9/10x agv (voor mij zonder het vlees dan).

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:07

Ik heb gister ook 85% chocola gekocht. Heb een half blokje geproefd en vond het best lekker! Vanavond een blokje bij de thee denk ik.

Ik ben ook wel benieuwd naar de waldorfsalade, is dat niet met walnoten?
Laatst bijgewerkt door Phylos op 19-04-12 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:09

Mwah sorry, maar dat is absoluut niet waar. Wat er nu gebeurt is een mengsel van uitsluitend baileys+ cola + zuurstof. Wat denk je wat er allemaal wel niet in je maag wordt toegevoegd, dat gebeurt echt niet hoor. Al je maagsappen en zuren voorkomen echt wel dat er zo iets gebeurt. Als je cola drinkt en vervolgens mentos eet komt de cola toch ook niet als een fontein je neus uit zetten? :+

Zelfde als het zogenaamd reinigen van je darmen omdat er resten in je darmen blijven zitten. Er zijn miljoenen colonscopieën en autopsies (goed gespeld?) uitgevoerd en nooit resten voedsel en feces gevonden die jaren in je darmen blijven zitten. (darmziektes daar gelaten)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:00

Judith_ schreef:
Mwah sorry, maar dat is absoluut niet waar. Wat er nu gebeurt is een mengsel van uitsluitend baileys+ cola + zuurstof. Wat denk je wat er allemaal wel niet in je maag wordt toegevoegd, dat gebeurt echt niet hoor. Al je maagsappen en zuren voorkomen echt wel dat er zo iets gebeurt. Als je cola drinkt en vervolgens mentos eet komt de cola toch ook niet als een fontein je neus uit zetten? :+

Zelfde als het zogenaamd reinigen van je darmen omdat er resten in je darmen blijven zitten. Er zijn miljoenen colonscopieën en autopsies (goed gespeld?) uitgevoerd en nooit resten voedsel en feces gevonden die jaren in je darmen blijven zitten. (darmziektes daar gelaten)

Lol, het is maar goed dat dat met mentos niet gebeurd nee. :') Maar klonteren in je maag is een misverstand, heb ook een stukje uit de NRC Next over gelezen, over Baileys met tonic en dat dat een gevaarlijke combi is maar dat is gewoon niet waar, zoals jij ook al zegt. Gelukkig niet nee. }:0

Ik ga proberen vandaag ook weer ´normaal´ te eten, zal wel de hele dag binnen zitten om te studeren en van 16 tot 19 uur college. Gelukkig heb ik nog een stuk van me aubergineschotel over, dus die warm ik na me college vlug op en dan om 20 uur naar station om weer naar me ouders te gaan.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:39

Over de baileys en cola, je moet deze 2 dranken eens een keer samen in een glas gooien. Na 5 minuten is de combinatie samen zo plakkerig en aangekoekt geworden dat je het glas op zijn kop kan houden zonder dat er iets uit valt. Baileys is echt rotzooi, alles koekt ermee aan.
Maar wat het in de maag doet? Geen idee, vaak zat mensen baileys als tussendrankje zien drinken, niemand is er nog aan overleden. :D

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:13

Ja oke, maar mensen slikken ook kauwgom door, waarom kleeft daar niet allemaal spul aan en wordt 1 grote klont in je maag? Ik heb zo vaak baileys in combinatie met fris of bier gedronken en leef ook nog steeds, nergens last van. En ook het voorbeeld van de cola en mentos, als je een mentos in een fles cola gooit dan ontploft dat ding, heb nog nooit een mens zien ontploffen. :P

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:16

ik vrees dat er bij mij vandaag weinig eten naar binnen gaat. Het gaat heel slecht met mijn poes en ze gaat het waarschijnlijk niet redden ;(

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:17

Noo Toad, wat erg! Dan snap ik dat je geen hap door je keel krijgt. Heel veel sterkte!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:20

Over de kauwgom is trouwens wel waar! Dat kan klonten in je maag. Bij mijn vriend is het er een keer uitgekomen, hele klonten kauwgom over het bed, spoelbak ed. Schrok me kapot de volgende ochtend. Hij eet het ook bijna niet meer en slikt het niet meer door!

@ Toad: Heel veel sterkte!

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:25

O, dat is echt waar, nooit geweten. Gebruik al amper kauwgom en doorslikken gaat echt met moeite, spuug het dan maar liever uit.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:37

ieg kauwgomklont..ik eet wel regelmatig kauwgom maar slik het eigenlijk nooit door gelukkig..

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:38

Bedankt voor alle tips wb het viresfruit en de jam van ekoland +:)+
Ik kan alleen die actie van het vriesfruit niet vinden op de site van AH :n Geldt die nog steeds?

Mara, goed bezig met hardlopen!

Colway, beterschap :(:) Maar goed vitamientjes eten dan!

phormicola, zelfgemaakte boemboe, mjam!!! :9

Toad, wat een naar nieuws... Sterkte :(:) Ik hoop op een wondertje voor je!

Voor mij vandaag een beetje rare dag. Moest om 7u al bij de fysio zijn, wat betekende dat ik om 5.30u al op moest. Dan is mijn hele ritme in de war, wat resulteert in de hele dag honger/trek hebben :=

O: smoothie van banaan, aardbei, mango en yoghurt en een klein bakje yoghurt met noten en lijnzaadolie
T: beschuitje met hagelslag (met funnies, zo slecht maar zo lekker :P ) en een cappuccino
L: 2 speltboterhammen; 1 met geitenkaas, 1 met ham
T: wat fruit
D: geroosterde groente, koolvis uit de oven met tapenade, notenrijst
T: stukje pure chocolade en een kop thee

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:42

Ja heel vaag, hij staat niet op de site maar is gewoon de hele week in de bonus hoor! Ik werk bij de appie en bouw iedere zaterdag de winkel op voor de bonusacties en heb ook de promotie van het vriesfruit opgehangen en het is gewoon geldig t/m zondag. :)

Om half 6 al op, dan snap ik dat je ritme in de war is. De mijne is al in de war als ik om 8 uur op moet, dan knort me maag om half 11/11 uur al.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:44

top, thanks! Dan ga ik vandaag even naar de AH :)

Ja, half 6 voelde ook echt niet prettig :=
Ik was rond half 9 klaar bij de fysio, voelde eerder als een uurje of 11. Dus mijn interne klok loopt een paar uurtjes voor!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:52

Toad: sterkte met je kat!

Nexthorse: ik ken het... :') erg is dat he, en die honger gaat dan meestal ook niet meer weg!

Nog eventjes over die eetbuien *ik loop achter hier :') *: volgens mij is de echte oorzaak van eetbuien nog onderdeel van heel veel discussies binnen de wetenschap. Echte eetbuien bestaan voornamelijk uit inname van koolhydraten, en dan buitenproportioneel veel, bijv. 2 broden, bak ijs, 3 zakken chips en dan nog niet genoeg hebben..

Er zijn mensen (zoals Amber Albarda blijkbaar) die denken dat eetbuien het gevolg zijn van een tekort aan bepaalde voedingsstoffen. Maar dat verklaart dus weer niet waarom die eetbuien zó groot zijn, want je hebt nooit 2 broden, 3 zakken chips en een bak ijs nodig.. Dus die verklaring lijkt niet echt stand te houden en kan trouwens ook niet worden bewezen. Maar wat het dan wel is, dat weten ze volgens mij nog niet.

Het is iig psychisch. Er zijn wel bewijzen gevonden dat je voor eetstoornissen (dus BED, maar ook anorexia en boulimia) dezelfde genetische gevoeligheid moet bezitten als voor stemmingsstoornissen (zoals depressie). Dus dat het eigenlijk dezelfde stoornis is, maar dan anders geuit zeg maar. Het heeft te maken met controle, ook eetbuien.

En klassieke conditionering van je glucosegehalte blijkt ook belangrijk te zijn. Bijv. je eet iedere dag veel suiker voor de tv. Dan maak je alvast veel insuline aan. Als je dan een dag geen suiker eet voor de tv, maak je nog steeds veel insuline aan (door die klassieke conditionering, je lichaam denkt bijv. 'oh tv! tv betekent eten! ik ga alvast insuline aanmaken!), waardoor je bloedsuikerspiegel veel te laag wordt en je licht in het hoofd wordt/trek krijgt/een eetbui krijgt. Daarom is regelmatig eten erg belangrijk. Dit principe geldt natuurlijk niet alleen voor de tv, maar ook voor in het algemeen suiker eten zeg maar. Als je lichaam een tijdje lang heel veel insuline moet aanmaken, zal het dat ook blijven doen als je ineens geen suiker meer inneemt, waardoor dus een eetbui veroorzaakt wordt. Dit stukje wordt ook wel 'de suikerverslaving' genoemd. :)

Oh en wat ik nog meer geleerd heb... Hongergevoel is eigenlijk nep. Wij in de westerse landen hebben zoveel reserves op ons lichaam, dat we nooit écht een energietekort hebben. Ons hongergevoel is ook een gevolg van klassieke conditionering. Je eet bijv. elke ochtend, dus dan heb je ook honger tegen de ochtend. Het hongergevoel is namelijk de eerste stap in het voedselverwerkingsproces. Als je lichaam denkt dat je binnenkort zult gaan eten, start het alvast met het verwerkingsproces, waardoor het hongergevoel ontstaat. Wat niet betekent dat je niet meer moet eten, want dat is niet goed voor je stofwisseling! Maar dus wel dat je ontbijten kunt leren (is een kwestie van doen, de honger komt daarna vanzelf) en dat je honger ook voor een deel kunt afleren, als je veel te veel eet zeg maar.

Aldus de psychologie van het eten.. :')

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 12:53

Ik heb tot 11.30 geslapen vandaag :oo heb vakantie, dus dan mag het wel eens, ik had het nodig :)
Zit nu aan de brunch met een smoothie met spinazie, sinaasappel, peer, kiwi, chiazaden en lijnzaad! En twee speltcrackers met biologische smeerkaas en een kop groene thee met citroen. Zometeen lekker een ronde skeeleren met een vriendin :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:14

Sterkte met je kat toad, heel erg vervelend!

Ik heb net mijn tweede tentamen gehad, viel flink tegen. Heb voor beide tentamens ook niet geleerd dus niet gehaald is eigen schuld natuurlijk. Maar wat betreft eten wordt het niet veel.
Ontbeten met havermout, water, appel, lijnzaad en kaneel. Voor een tussendoortje geen tijd gehad en lunch nu met twee grofvolkoren boterhammen, pindakaas en komkommer. Middagtussendoortje weet ik niet of ik daar tijd voor heb. Hopelijk een banaan en wat noten als ik op tijd thuis ben.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 14:05

Citaat:
En klassieke conditionering van je glucosegehalte blijkt ook belangrijk te zijn. Bijv. je eet iedere dag veel suiker voor de tv. Dan maak je alvast veel insuline aan. Als je dan een dag geen suiker eet voor de tv, maak je nog steeds veel insuline aan (door die klassieke conditionering, je lichaam denkt bijv. 'oh tv! tv betekent eten! ik ga alvast insuline aanmaken!), waardoor je bloedsuikerspiegel veel te laag wordt en je licht in het hoofd wordt/trek krijgt/een eetbui krijgt. Daarom is regelmatig eten erg belangrijk. Dit principe geldt natuurlijk niet alleen voor de tv, maar ook voor in het algemeen suiker eten zeg maar. Als je lichaam een tijdje lang heel veel insuline moet aanmaken, zal het dat ook blijven doen als je ineens geen suiker meer inneemt, waardoor dus een eetbui veroorzaakt wordt. Dit stukje wordt ook wel 'de suikerverslaving' genoemd

Dat wist ik niet! Maar tis eigenlijk heel logisch, pavlov

Toad wat erg! Wat heeft je katje?

Balen van je tentamen Judith :(

Ik voel me weer goed :D Maar ben nog wel dagje thuis, wel erg slechte nacht weer gehad, 10.000 dromen door elkaar, veel wakker, erg verkouden...Vanmorgen zoooo brak, maar knapte snel op. Heb dus gewoon ontbeten en net gesport...Merkte wel dat ik erg snel uitgeput was en gigantisch zweten, maar goed, heb weer nieuwe oefeningen erbij

Hebben leuke instructeur, tijd zitten kletsen over voeding!

Heb net 1 gevulde aubergine op (met een mengsel van weinig gehakt, veel groente en mexiaanse kruiden) was erg lekker! Vanavond eet ik dan salade

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 14:22

Vogeltje, héérlijk uitgeslapen. Dat zou ik ook wel weer een keertje willen. Zit er voorlopig niet in vrees is.
Toad, heel veel sterkte met je kat :(:)
Mootje, eet je niet te weinig???? (mmm als ik naar mijn lijstje kijk is het ook neit best)

Vandaag:
O: brinta met een beetje kaneel
T: -
L: twee hardje broodje, kaas en eiersalade (lunch van werk)
T: -
A: biefstukje en roerbakgroenten (paprika, ui, champignons en courgette denk ik)
En 's avonds fruit, want alles was op...

Dokter denkt aan een klein niersteentje misschien. Zit aan de diclofenac, helpt wel.