Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:48

Ik doe het altijd zo:

regel een pot/bak of wat dan ook. Zorg dat hier gaten in komen.
Daarom vind ik plastic makkelijk.
Ik duw er dus een schaar in en draai die rond. Zo maak ik een stuk of 20 gaatjes ter grootte van 0,5 cm.
Vervolgens een flinke laag wijnkurken erop.
Dan tuinaarde erop
Dan zaad of plant erin.

Wil je nog beter afwateren, dan zet je de pot op 2 bakstenen, dan blijft het water niet onder de pot staan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 02:12

Dat bedoel ik, de meeste buitenpotten hebben toch de bodem ietsje hol waardoor het water altijd weg kan. Deze zijn echt vlak van onder en bovendien flexibel dus zullen altijd afsluiten op de grond waarop ze staan, dan helpen kurken, korrels of grind onderin ook niet.
Maar ik verzin er wel wat op, als ze maar niet uitscheuren als je ze met een schaar bewerkt .

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 07:59

anneliesdj schreef:
Dat bedoel ik, de meeste buitenpotten hebben toch de bodem ietsje hol waardoor het water altijd weg kan. Deze zijn echt vlak van onder en bovendien flexibel dus zullen altijd afsluiten op de grond waarop ze staan, dan helpen kurken, korrels of grind onderin ook niet.
Maar ik verzin er wel wat op, als ze maar niet uitscheuren als je ze met een schaar bewerkt .

Gewoon met een boortje in de boormachine gaatjes maken, hou aan de andere kant een plank o.i.d. als tegendruk, die slibben ook niet dicht.

Mijn van de week gezaaide komkommerplanten zijn ontkiemd, toettoet dat is snel!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:13

Dit soort flexibele potten kan je mooi gaten in maken met een heet stuk metaal (stuk CV-buis in het gas houden - met een tang - tot-ie witheet is, en smelten maar). Bij tub-trugs zou ik de gaten op de overgang wand/bodem maken, dan worden ze idd niet afgesloten.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:04

Zijn er hier ook mensen met cranberry's

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:25

caj2008 schreef:

*steekt vinger op* Ik heb één zielig plantje dat er nu anderhalf jaar staat, maar er nog precies zo uitziet als toen ik het plantte. De grond hier is niet geschikt denk ik. :o

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:33

goeroe schreef:
caj2008 schreef:

*steekt vinger op* Ik heb één zielig plantje dat er nu anderhalf jaar staat, maar er nog precies zo uitziet als toen ik het plantte. De grond hier is niet geschikt denk ik. :o

Ik heb zaadjes besteld en ga denk ik potrond met zand mengen.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:01

Zo wat een heeeeeerlijke dag was het vandaag.
Ik ben vanmorgen om 9 uur de tuin in gegeaan en kom er nu net uit.
Ik heb vanalles voorgezaaid en allerlei vaste plantenstekken in potjes gestopt zodat die meekunnen naar de rommelmarkt op koninginnedag.
We hebben 6 struiken geplant, nog wat gesnoeid, het kippenhok uitgemest en onkruid verwijderd.
Lekker hoor, ik heb echt genoten vandaag!

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:43

Zeker een topdag voor de tuin vandaag! Heerlijk erin bezig geweest en vanalles weer gezaaid. Ik hoop zó dat het de aankomende dagen lekker weer blijft zodat de boel mooi op kan komen!

Als er nog liefhebbens zijn voor aardbeienplanten om volgend jaar zelf een berg stekken te hebben, kom maar halen! ;)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:03

Al mijn aardbeien zijn dood ^) Dus ik ben wel geïnteresseerd! Waar omgeving Utrecht zit je?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:18

hier staat de "nieuwe" kas half, eerst even nieuwe boutjes en moertjes scoren voor we verder kunnen, heb wel alle platen al schoon, dus als we van de week de de nieuwe ijzerwaren binnen hebben kunnen we als het meezit in 1 keer door...hekje om het moestuin gedeelte staat ook , zijn we maar mee verder gegaan toen bleek dat we niet verder konden met de kas. alleen het toegangspoortje moet nog en als dan de kas dicht zit kan de hond de moestuin niet meer in *\o/* :')

de pepertjes ontkiemen leuk, de ene soort wat sneller dan de ander, maar ja dat hangt ook een beetje van de soort af natuurlijk.
vandaag leg ik de rest van de paadjes erin en dan kan volgende week de compost erin en is het plantklaar.

zal blij zijn als we zo ver zijn :) dan kan de tuin echt loos...
okay, dan moet het niet moestuin gedeelte nog grotendeels, stuk bestrating weg halen, paadje naar het terras achter opnieuw leggen en 6 kub grond afvoeren nadat we het grasveld afgegraven hebben (hoe bedoel je te hoog) dan nieuw gras erin, klikohokje bouwen en een kruidenbak + border en dan zijn we er echt even gruwelijk klaar mee

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:51

Klinkt super Sonja... we willen foto's!!!

Hier zijn de tomaten gekiemd en de brocolli... de paprika doet het rustiger aan en het bij het bosaardbeitje is er maar een klein beetje groen te zien. Van het weekend in de tuin in één bak: doperwten, spinazie, radijs, worteltjes en sla geplant. Heb er nog een nieuwe bak bij gezet, dus nu totaal 6, komt nog één bij en een terrasje.
Eerste prioriteit is nu het konijntje... eentje eet niet dus gisteren met spoed naar DA en dwangvoeren... niet grappig met een pittig konijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:06

ik ben het kabeltje kwijt van de camera ...le blond en chaotisch?? lijkt maar zo ... ik hoop van de week even foto's te kunnen plaatsen :)

ik wil de tomaten ook zetten...maar de bakken zitten nog vol met pepers en paprika :roll:

hopelijk voelt nijn zich snel beter :j

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:14

Hier begint het groen van de aardbeitjes al te groeien :)
Bieslook, peterselie, selderij en knoflook hebben de winter overleeft... nu hopelijk de Carpinus ook nog :\

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:45

Ik ben ook benieuwd naar foto's.

Mijn aarbeien zijn volop aan het groeien. Ik heb alle oude bladeren vorige week weg gehaald en bemest nu zien ze er al weer groen uit. Ook zie ik nieuwe stekken bovenkomen bij mij framboos. Die heb ik vorig jaar gekocht dus hoop dit jaar op meer fruit.

Dit heb ik besteld. Het zijn allemaal zaadjes ben benieuwd of het wat word.

x Nanking Kers Mystery 0.5 gram (4960) = €2,50
1 x Cranberries Ruby Treasures 30 seeds/zaden (0) = €3,00
1 x Cortaderia seloana Pampas Gras 0.01 gram (0) = €1,25
1 x Peper mini Four Seasons 0.3 gram (0) = €1,00
1 x Bonen Borlotto Lingua di Fuoco Nano 10 seeds/zaden () = €1,25
1 x Bieten Borsch 3 gram (0) = €0,75
1 x Aardbei Moscow Sunrise F1 4 seeds/zaden () = €3,00

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:41

Duurt het niet heel lang/is het niet lastig om kersen, aardbeien en cranberrie's uit zaden op te kweken?

Is een schuur naast mijn potentiele groentetuin nadelig? Is een oude koeienschuur, niet heel hoog, denk 4/5 meter. De tuin ligt noordelijk ervan en ik wilde hem in de lengte langs de schuur doen, dan de 2 meter direkt naast de schuur gebruiken als looppad. Maar nu twijfel ik of ik de tuin niet beter haaks erop kan maken zogezegd. Zal de schuur veel zon weghouden of valt dat mee?

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:14

annepanne schreef:
Al mijn aardbeien zijn dood ^) Dus ik ben wel geïnteresseerd! Waar omgeving Utrecht zit je?

Dat dacht ik ook, maar ze beginnen hier toch weer een beetje groen te krijgen, nog even afwachten dus...

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:39

anneliesdj schreef:
Duurt het niet heel lang/is het niet lastig om kersen, aardbeien en cranberrie's uit zaden op te kweken?

Is een schuur naast mijn potentiele groentetuin nadelig? Is een oude koeienschuur, niet heel hoog, denk 4/5 meter. De tuin ligt noordelijk ervan en ik wilde hem in de lengte langs de schuur doen, dan de 2 meter direkt naast de schuur gebruiken als looppad. Maar nu twijfel ik of ik de tuin niet beter haaks erop kan maken zogezegd. Zal de schuur veel zon weghouden of valt dat mee?

Ja denk wel dat het lastig is, maar kan het altijd eens proberen zou leuk wezen als het gaat lukken.
Vandaag heb ik een kweekkastje gekocht bij de action.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:46

hoop komend weekend de kas te hebben staan en van de week de kweekbakken even doorkijken, alles met dubben en meer bladparen eruit en in potjes , dan kunnen die vakjes weer vol met nieuw spul

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 01:37

Deze week bij Karwei in aanbieding.
Houten en kunststof kweekkas 35 en 39 euro.
Framboos, braam, witte bes, zwarte bes: 2,99
Fruitboom: pruim, peer, kers, perzik: 4,99
Blauwe druif, witte druif, tayberry, bosbes 3,99
Gazonmest, tuinmest en kalk in aanbieding.

Ik ga eens kijken hoe een perzik hoort te staan, klinkt intressant voor 5 euri's.

Wie kan mij vertellen hoe zwarte bessen en bosbessen horen te smaken?
Ik heb een zwarte bes in de tuin gehad en die was echt goor maar ik twijfel of ik hem niet te vroeg heb geproefd, 2 weken later was alles eraf.
Horen zwarte bessen smaak te hebben? En hoe zijn bosbessen? En witte bessen (kruisbes?)? Volgens mijn man zijn ze lekker maar van een witte bes kan ik me dat niet voorstellen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 08:15

Perzik moet volgens mij super zonnig en niet op de tocht etc... lijkt me niet makkelijk. Niet echt plant voor Nederland kan volgens mij ook nauwelijks tegen vorst... dus in een pot en in de winter naar binnen.

Ik vind zelf alleen rode bessen lekker... zwarte bessen alleen in jam die hebben echt suiker nodig... bosbessen zijn wel weer zoeter maar heel ander soort plant. Witte bessen en kruisbessen zijn wel totaal iets anders. Witte bessen zijn soort rode bessen maar dan wit... kruisbessen zijn groter en met streepjes. (en vies naar mijn smaak)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 08:25

zwarte bessen zijn alleen in de jam te doen hoor.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 08:35

Zwarte bessen kun je niet rauw eten. Sap van maken of jam, maar ik vind beide sowieso goor, dus bij mij staat er geen zwarte bes in de tuin. De plant stinkt ook naar kattepies, vind ik.

Rode bessen zijn over het algemeen erg zuur, de witte aalbes is veel zoeter. Ik heb bijna al mijn rode bessen er uit gegooid en vervangen door witte. Witte bessen hebben helaas dan weer niet van die hele lange trossen, maar je kunt niet alles hebben. Er zijn trouwens ook roze aalbessen.
Kruisbessen vind ik wel lekker, als je de goeie soort hebt, met gladde en zachte schil. Een goed rijpe kruisbes smaakt naar kiwi, en dat is niet raar, want het is dezelfde familie.
Bosbessen smaken naar bosbessen :+ Zachtzuur en zachtzoet, soms wat 'parfumerig', afhankelijk van het ras.

Ik kweek perziken in de kas, dat gaat erg goed, ze bloeien nu al weer bijna.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:55

Je hebt perzikken die gekweekt zijn voor de koudere gronden, ik heb er van de week ook een geplant, tegen de schuur die van zwart stalen golfplaten is gemakt, die geeft dus lekker veel warmte af.
Ik ken genoeg mensen die een perzik in de tuin hebben waarvan ze jaarlijks lekkere vruchtje hebben, voor die € 4,99 zeker het proberen waard!

Ik heb heel veel aardbeienplantjes, mocht er iemand in de buurt wonen van Lewedorp.....

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:38

De tuinzakken zijn blijkbaar toch niet zo ideaal als ik vorig jaar dacht..... Ze blijven te nat, er groeit nu schimmel in :Y) Ik wou dan wel van alles en nog wat kweken, maar schimmel stond toch echt níet op mijn lijstje.
Iemand enig idee wat te doen en tips om dit te voorkomen? Ik heb er vorig jaar geen last van gehad, vermoed dat het te maken heeft met dat ze de hele winter buiten hebben gestaan. Maar elk jaar alle potgrond vervangen gaat ook een duur grapje worden.