Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:27

Zidore schreef:
'Ideaal recept bij een teveel aan courgettes
Weet u op het laatst ook niet meer wat u met uw courgettes aan moet? Na ontelbare pannen courgettesoep is dit zoetzuur van courgette een verrassend nieuw recept. Op deze manier is de groente een jaar houdbaar'

En waar is het recept dan >;) ;)

lageveld

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:59

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:09

Ah! Mooi, dank je wel - alweer _/-\o_

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:34

anneliesdj schreef:
ayo schreef:
Kun je eigenlijk nu jonge nieuwe plantjes van de framboos en braam gewoon weghalen en in een pot zetten om te groeien?

Je kunt de uitlopers gewoon stekken door met een spade tussen moederplant en stek door te gaan.
Hoe groter(hoger) de stek hoe meer kans op overleven.

Ik heb trouwens nog een aantal stekjes van de gele framboos dus wie daar nog belang bij heeft mag wel wat komen halen.

Ik heb het gedaan, nu kijken of ze aanslaan. Anders nog genoeg reserve om het nog eens te proberen :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 07:24

Oh, ik heb op Sicilië gefrituurde courgetteschijfjes gegeten, net een soort chips. Dat was ook zalig.
Ik vermoed dat je die als volgt kunt maken:

Courgettes tot dunne schijfjes schaven met een komkommerschaaf. Bestrooien met zout en een tijdje laten staan. Overmaat vocht afgieten en daarna zoveel mogelijk de rest van het vocht er uit persen (anders spettert het ongetwijfeld je frietpan uit).
Frituurpan opzetten, één keer kort voorfrituren bij 150 graden, daarna afbakken bij 170 graden (cf. aardappelen).
Na het bakken bestrooien met italiaanse kruiden.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 09:44

Oeh Ibbel!!!
Klinkt ook lang niet gek.
We hebben dan geen frituurpan maar in de over kan het ook vast wel.
Tnx :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:34

Ik denk dat het in de oven niet knapperig wordt. Maar een wok of een diepe braadpan vullen met olie en daarin frituren moet wel kunnen.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:45

Op zoek naar de gefrituurde variant kwam ik ook nog deze tegen. Ik heb er nog geen ervaring mee en heb het alleen vertaald. Lijkt me niet al te moeilijk:

GEBAKKEN plakjes courgette

3 courgettes van ongeveer 20 cm
2 eieren
2 el. water
1 kopje paneermeel
2 tl. paprika
1 / 8 theelepel. oregano
3 / 4 theelepel. ( kruiden)zout
1 / 8 theelepel. pepper
1 blikje tomatensaus

Bel of mail de paardenweegschaal voor het maken van een afspraak.
Snijd vervolgens de courgette overlangs, ongeschild, in plakken van ongeveer 1 cm dik. Klop 2 eieren los en voeg 2 eetlepels water toe. Haal de plakken door het ei mengsel en vervolgens door het mengsel van het paneermeel, paprika, oregano, (kruiden)zout en peper .

Dan bakken in olie of vet spek, op middelmatig vuur, tot de plakken zacht zijn, maar knapperig. Serveren met warme tomatensaus. Overgebleven saus kan voor later gebruik worden ingevroren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:05

Moeten we eerst de paardenweegschaal bellen voor een afspraak voordat we de courgettes mogen gaan snijden? :+

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:27

Ibbel schreef:
Moeten we eerst de paardenweegschaal bellen voor een afspraak voordat we de courgettes mogen gaan snijden? :+

Dat is vooral voor mensen die zelf geen courgettes in de tuin hebben. Hoe kom ik er anders van af ? :D

Zo moet ik ook nog een recept verzinnen voor Hokkaido pompoenen. Dat loopt helemaal de spuigaten uit hier haha.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:35

Pompoen? Ik zie het nut niet zo van dat soort dingen in je groentetuin, nemen achterlijk veel plek in beslag en eten doe je 't uiteindelijk vaak toch niet :P

Iemand hier weleens Squash gehad?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:53

_O- Lageveld. Ik dacht ook dat het een foutje was dat we eerst met de Paardeweegschaal moesten bellen!

Pompoenen kun je soep van maken (heb ik gehoord, nog nooit gemaakt :D) Maar ik doe ze in de sapmachine samen met andere groente en fruit.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:45

Pompoensoep. :+:

Ik kijk er al naar uit dat dat ding bij m'n ouders in de tuin vruchten gaat geven. Ik ben er tijdens hun vakanties extra lief voor, goed water geven en aardig tegen praten enzo. :D

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:14

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:16

Pompoen, heerlijk! Alleen het schillen/schoonmaken is zon werk :+

Ik snijd het vruchtvlees vaak ik stukken en dan bak ik ze samen met aardappels, ui en knoflookteentjes in de oven. Heerlijk bij stoofvlees!

Soep puur van pompoen ben ik dan weer niet zo weg van, wel in combinatie met wortel/paprika.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:18

ik wil volgend jaar die pompoenen die je met schil en al kan koken. (hoe heten ze ook alweer?) doe dat nu ook met gewone pompoen en dat gaat prima maar met wat oudere (dikkere schil) wordt het wel een taai verhaal. ;-)

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:11

Yucca, Zidore: Daarom heb ik nu juist deze pompoen-soort: de Hokaido. Die hoef je niet te schillen, gewoon zaden eruit en klaar.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:12

ja die bedoel ik! daaar wil ik volgend jaar zaadjes van
eerst deze planten maar eens afwachten
in mijn enthousiasme heb ik 5 pompoenplanten bij elkaar gezet
zijn nu al joekels in de tuin
kan ik er nog 1 of 2 uithalen en die aan iemand kado doen?? of ben ik dan te laat.
ga ze binnenkort wel wat mest geven
want zo hebben ze vast niet genoeg eten.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:24

Zaden heb ik nog in overvloed van een vorig jaar gekregen Hokaido. Belangstellenden moeten zich t.z.t. maar melden :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:22

Iemand ervaring met citroenmelisse? Is dat net zo makkelijk te kweken als bijvoorbeeld basilicum en tijm, eventueel ook binnen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:26

Het groeit hier als een gek. 1,5/2 maanden geleden plantje gekocht en nu 4x zo groot. Die staat trouwens buiten met 's morgens zon en later in de middag schaduw.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:35

Karin schreef:
Iemand ervaring met citroenmelisse? Is dat net zo makkelijk te kweken als bijvoorbeeld basilicum en tijm, eventueel ook binnen?

Dat is net onkruid. Zet hem daarom bij voorkeur in een pot. Of graaf de pot in je tuin.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:37

Heel makkelijk te kweken dus. Ik dacht al zoiets bij het raadplegen van afbeeldingen op Google. :D

Nu nog zaad of een stekje, ik ben vandaag bij twee zaadwinkels :+ geweest maar die hadden het niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 15:32

Ibbel schreef:
anneliesdj schreef:

Maar dan heb je wel kans dat je de tomatentrossen eraf haalt.

De trossen komen óók uit de oksels van de hoofdstam. Ja, en ook weer uit de oksels van zijtakken, als je die laat zitten en lang genoeg laat uitgroeien. Maar als je de kracht van de plant zich zo laat verdelen over één hoofdstak en tig zijtakken krijg je wel kleinere tomaten, of alleen bloemen en helemaal geen vruchten omdat de plant het niet aankan, zoveel trossen. Je moet, zeker bij buiten tomaten, verwachten dat er per plant 5 trossen rijp kunnen worden. Meer niet.

En wat is dan de oplossing als een 'dief' al is uitgegroeid tot een tak zo dik als de hoofdstam, compleet met beginnend bloemtrosje?
Beschadig is de plant niet als ik die weghaal? Of kan ik hem dan beter laten zitten en de dieven die nu nog komen weghalen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:19

Gewoon weghalen met een snoeischaar. Je krijgt anders echt een enorme onhandelbare bos, en wat meer is, je krijgt er binnen de kortste keren schimmels in omdat er onvoldoende licht en lucht meer bij het blad komt.