Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 21:26

Grappig artikel! Interessant wel! :)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 22:39

Wauw, wist wel dat er mensen waren die zo aten, maar om het zo voor je te zien? Ik zou het niet kunnen, maar ook het feit dat praktisch alles uit het buitenland komt zit me niet zo lekker. Helaas ben ik allergisch voor appels, peren, kersen en nog meer fruit en dat is juist het fruit wat ook hier zou kunnen groeien. Anders had ik die liever gegeten, want ik hou wel erg van appels en peren.

Wat zeker waar is dat wij mensen veeeel meer groente en fruit moeten eten. Dat zouden eigenlijk de staples moeten zijn, maar sommige mensen eten helemaal GEEN groente/fruit op een dag. Ik word al ziek als ik er aan denk.

(Ik spot een 269 tattoo :o )

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 22:46

Haha ja ik dronk tot een jaar of 2 terug elke ochtend een halve liter (zelfgemaakt) groente- en fruitsap. Dat deed me zoveel goed! En ik herken ook wel wat hij zegt, dat je soms weken achtereen heel veel van 1 bepaald iets wil eten omdat je daar blijkbaar behoefte aan hebt. Merkte dan ook dat ik veel minder echt honger had, maar veel vaker een soort craving naar een bepaald iets. Lastig uit te leggen. Op een gegeven moment dronk ik ook alleen mijn sapje als ontbijt, daarna was mijn hongergevoel echt weg tot de middag :) Alsof honger niet langer was voor vulling maar echt voor voedingsstoffen. Ik denk ook echt dat het hielp dat je 's morgens nog helemaal nuchter bent, dan is de dunne darm echt een spons voor voedingstoffen, die door het sapje zó je bloed in gaan (volgens sommige onderzoeken binnen een kwartier al :oo )

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 22:49

Wat deed je daar zoal in Magrathea? :)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 22:51

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 22:54

enamorada schreef:
Wat deed je daar zoal in Magrathea? :)

Vanalles! Maar zeker toen ik begon had ik heel veel aan deze site: https://juicerecipes.com/ . Staat vol met recepten en een goede receptenzoeker :) Ik ben begonnen met de 30 day challenge, daarbij krijg je elke week een boodschappenlijstje voor de komende week, erg handig. Merk wel op dat het dus geen cleanse is ofzo, het is meer het aanleren van een gewoonte om elke dag een sapje te drinken. Elk recept geeft voldoende voor 2 personen (maar je krijgt het ook makkelijk alleen op), dus is ook leuk om samen met een huisgenoot te doen.
Wat ik erg leuk vond is dat je smaakpapillen zich echt aanpassen. Het eerste sapje bijvoorbeeld vond ik bij de eerste slok vies! Maar ik dacht, pff laat ik het nu maar opdrinken. En tegen de tijd dat je het glas halfleeg hebt smaakte het daadwerkelijk lekker :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 23:00

Lijkt me echt heel ongezond, alleen maar fruit eten := bizar om tientallen bananen en mango's te eten per dag

Vooral groente, aangevuld met fruit lijkt me al beter..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 23:08

Het lijkt mij juist best gezond en vooral ook erg natuurlijk.. De meeste primaten leven vooral van fruit, dus misschien kunnen wij dat ook.
Best interessant, dat artikel.
Maar wat een duur dieet vooral :=
Een watermeloen, dat is officieel helemaal geen fruit maar groente :+ Familie van de komkommer en courgette.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 23:22

Today I learned :oo

Ja die prijs, echt, wow. Had ik niet verwacht eerlijk gezegd. Mijn sapjes waren best goedkoop (ik kocht de ingrediënten dan ook super goedkoop)
Mij staat het ook wel een beetje tegen dat er veel exotisch fruit tussen zit, al moet ik zeggen dat ik me daar ook wel schuldig aan maak. Maar niet in deze hoeveelheden :=

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 06:26

Oh ik houd van fruit! Sinds deze week een smoothie als ontbijt en het bevalt prima. Lekker met spinazie, banaan, frambozen, aardbeien etc. Heerlijk! Vult ook perfect tot het middaguur. Het was een probeersel maar ik houd het voorlopig vol :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:01

Ik geloof niet dat dat een volwaardig dieet kan zijn. Hij eet er gelukkig nog wel wat noten bij ed, maar anders krijg je (zeker als vrouw) echt te weinig vetten binnen en daarmee te weinig vetoplosbare vitamines en ik denk echt dat ons hormoonsysteem hier niet op gebouwd is.
Ik denk wel dat meer fruit eten dan 3stuks per dag goed is, met als kanttekening dat je tanden het wel moeten kunnen hebben. Ik heb slechte tanden en probeer fruit echt te beperken tot 2-3x dd en zoveel mogelijk geclusterd zodat de zuuraanvallen beperkt blijven.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 11:46

Ik ben er ook nog eens :D ik zit inmiddels 16 dagen in Namibië (nog 2 te gaan). Vegan eten heb ik hier losgelaten maar vega ging prima. Vaak kreeg ik wel gewoon hetzelfde maar zonder vlees aan dezelfde prijs := maar dat was bij buffetten en dan was er echt voldoende keus! Soep, salades en veel warme groenten en aardappel. Soms kwam er wat extra voor me op tafel. Als tussendoortje veel nootjes gegeten en als lunch vaak tosti zonder ham. Ontbijt nam ik troost met wel bijna elke dag ei maar geen of weinig zuivel/kaas. Zonder was er dan enkel toost met jam. Op zich kan het dus wel.

Heel vaak werd het, ondanks melden en herhalen, vergeten en moest ik mijn bord terugbrengen of de ham van tussen mijn boterhammetjes van het ontbijtpakket halen. Maar dat vond ik niet zo erg. Ondanks dat het echt niet in hun cultuur zit, was er veel begrip en zeker geen veroordeling.

Het vlees heeft hier voor zover we kunnen zien een zeer natuurlijk leven buiten en dat is iig fijner. Maar je ziet natuurlijk niet alles en bijna alles is hier farmland wat dus de natuurlijke biotoop volledig verdringt ( planten maar ook de dieren waaronder vooral de roofdieren maar ook de grazers zoals antilopes etc). Dus ook hier voelt het erg fijn om geen vlees te eten.

We hebben gisteren ook een luipaard geadopteerd :D ik voelde me in het begin zo zielig dat ik niet meer zoals vroeger uit eten kon maar nu vind ik het echt prima dat ik het soms met eenvoudiger eten moet doen want het is voor zo'n goede zaak! En mss eet ik buitenshuis nu soms minder lekker of is er weinig optie maar dan maak ik thuis wel iets lekker ( ik kookte hiervoor trouwens nooit). En al dat geld voor dure restaurants is dus gisteren naar een goed doel gegaan :) al zal ik wel weer duur uit eten gaan ook hoor Haha. Maar ik merk gewoon dat ik langzaamaan anders naar voedsel ga kijken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:04

secricible schreef:
Ik geloof niet dat dat een volwaardig dieet kan zijn. Hij eet er gelukkig nog wel wat noten bij ed, maar anders krijg je (zeker als vrouw) echt te weinig vetten binnen en daarmee te weinig vetoplosbare vitamines en ik denk echt dat ons hormoonsysteem hier niet op gebouwd is.
Ik denk wel dat meer fruit eten dan 3stuks per dag goed is, met als kanttekening dat je tanden het wel moeten kunnen hebben. Ik heb slechte tanden en probeer fruit echt te beperken tot 2-3x dd en zoveel mogelijk geclusterd zodat de zuuraanvallen beperkt blijven.

Ik denk dat daar de avocado's en kokosnoten voor zijn? Weet het verder ook niet, over het algemeen ga je je niet ineens een stuk beter voelen als je eigenlijk grote tekorten aan het opbouwen bent :)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:09

Ik zie het al, ik ben echt een leek in vega(n)land. Ik heb even gegoogled wat een 269 tattoo is namelijk, haha! :D

Weet er iemand van jullie trouwens waar ik de documentaire 'The Earthlings' kan vinden/kijken? Ik heb even op internet gezocht omdat ik hem graag wil zien, maar ik kan hem helaas niet vinden. Ook niet betaald. Iemand die een tip daarvoor heeft? Schijnt een bijzondere maar heftige documentaire te zijn over mensen in relatie tot dieren en de natuur.

Hier thuis zijn we ons aan het opmaken voor een vegan paasbrunch. Een vriendin en ik gaan een vegan paasbrunch voor de hele familie maken. We dachten aan sinaasappel-chocolade scones, appel-havermout cupcakes, paasbrood met spijs en appel, bananenpancakes met ahornsiroop, bananenbrood met walnoten en rozijnen, fruitsalade en tostini's met kruidenboter en shiitakes en misschien nog een hartige soep of hartig pompoenbrood.

Iemand nog leuke andere suggesties? :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:47

Lekker Picasso! Heeft de groene meisjes niet nog iets lekkers? Ik zag ook ergens een recept voor vegan chocolade-eitjes langskomen maar dat lijkt me best nog lastig :D

Earthlings heb ik geen idee van, ik dacht dat hij op Netflix stond maar toch niet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:51

Ik zou zweren dat ie idd op Netflix stond maar na zoeken idd biet te vinden :?
Op YouTube ook biet te vinden ?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:24

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:47

Haha die heb ik eergisteren gemaakt Magrathea! :D

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:54

Earthlings staat geloof ik bijna nergens, heb hem toen van zo'n shady site gehaald. Weet wel dat zeker niet alles representatief is, want het zijn echt gruwelijke dingen die je gaat zien.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:11

Dat begrijp ik heel goed! Maar daarom wil ik hem graag zien, ik wil immers zelf kunnen oordelen! :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:26

Mijn god het eten was weer gezellig daarnet! :x
Ik heb zo hard op mijn tong moeten bijten!

Zit de huisgenoot van mijn vriend te vertellen dat het best prima is dat er af en toe oorlog is want we zijn met teveel mensen en er is niet genoeg voedsel & materiaal om iedereen te voorzien.
En dit is dus iemand die altijd vlees/vis eet bij de maaltijd (tenzij ik mee eet :+ ) en vrijwel altijd vlees op brood. Man ik wilde zoooo graag zijn hoofd torpederen met Cowspiracy-cijfertjes maar mijn vriend zat er ook bij en bij hem ligt het nogal gevoelig, dat hele veganisme van mij. Dus ik deed het niet. Maar pfft wat was dat moeilijk. Nu denk ik dat hij misschien daadwerkelijk geen idee heeft, we moesten hem ook helemaal gaan uitleggen dat er een pakje boter bij de AH in het koelvak ligt waar heel groot "PLANTEN" op staat :') Hij snapte gewoon niet hoe dat kon. Sowieso kan hij er nog niet helemaal met zijn hoofd bij hoe je gezond én gevarieerd én lekker kunt eten, als fanatiek sporter nog wel, zonder dierlijke producten. Ik kan er dan weer niet bij met mijn hoofd dat je naar de gigantische hoeveelheid groenten in de supermarkt kan kijken en dan denkt 'meh, hier kan ik geen complete maaltijd uit halen' :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:39

Boter van planten ebestaat toch ook gewoon al eeuwen of niet? Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit anders gegeten heb iig.. _O-

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:46

Tja, dat ligt bij het onvermogen van een ander Magrathea...

Maar ik begrijp wel hoe lastig het is voor jou! Sterker nog, ik begrijp óók hoe lastig het is voor iemand die er 'weinig kaas van gegeten heeft' (om maar even in termen te blijven, haha! ;) ), om dan een goed gefundeerde mening erover te kunnen geven. Ik moet eerlijk toegeven dat ik een jaar geleden het maar stom, dom en haast sektarisch vond al dat vegetarische en veganistische gedoe. Wat een gezeur! Maar al doende leert men, en heb ik er heel veel over geleerd en over gelezen. Ik ben me meer gaan openstellen ervoor, maar zolang iemand dat niet doet, is het gewoon heel lastig...

Ik ga overigens zelf zelden/nooit een discussie aan en zeg vaak niet eens dat ik het liefst veganistisch eet. Goede vriendinnen weten het en houden er rekening mee, met andere dingen zoals m'n werk etc. pik ik gewoon de groenten eruit en schep geen vlees/dierlijke producten op m'n bord. Keerzijde is wel dat ik op die momenten dus ook niet zo streng vegan ben. Ik probeer het waar kan, maar lukt het niet, is het jammer. Ik denk dat ik nu 80 - 90% van de tijd vegan eet. Dat vind ik al een grote stap voor de carnivoor die ik was. :D Ik ga vaak geen discussie aan omdat veel mensen het toch niet begrijpen. Mensen die ervoor open staan wil ik zeker erover praten, maar ik heb liever dat iedereen gewoon z'n eigen ding doet en zelf bewust kiest. Ik denk dat als je maar bewust kiest, je al een heel ver bent. Dat zou ik heel mooi vinden: iedereen een bewuste keuze maakt voor wel vlees/vis/dierlijke producten of niet, en daarin alle voors en tegens afgewogen. En niet omdat het 'maar normaal' is. Maar ja, zolang we die tendens hebben, zal het voor veel mensen normaal zijn relatief veel vlees te eten. Daarom ben ik al blij met de vega(n) beweging die je ziet in supermarkten en reclames, het is in elk geval een stap in de goede richting! :j

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 09:49

Picassox schreef:
Ik zie het al, ik ben echt een leek in vega(n)land. Ik heb even gegoogled wat een 269 tattoo is namelijk, haha! :D

Weet er iemand van jullie trouwens waar ik de documentaire 'The Earthlings' kan vinden/kijken? Ik heb even op internet gezocht omdat ik hem graag wil zien, maar ik kan hem helaas niet vinden. Ook niet betaald. Iemand die een tip daarvoor heeft? Schijnt een bijzondere maar heftige documentaire te zijn over mensen in relatie tot dieren en de natuur.

Hier thuis zijn we ons aan het opmaken voor een vegan paasbrunch. Een vriendin en ik gaan een vegan paasbrunch voor de hele familie maken. We dachten aan sinaasappel-chocolade scones, appel-havermout cupcakes, paasbrood met spijs en appel, bananenpancakes met ahornsiroop, bananenbrood met walnoten en rozijnen, fruitsalade en tostini's met kruidenboter en shiitakes en misschien nog een hartige soep of hartig pompoenbrood.

Iemand nog leuke andere suggesties? :)

heb je toevallig recepten online? :Y)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 10:09

Ja hoor! Zal ik ze je sturen via PB? :)