Havermout ontbijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:25

Kieffer schreef:
Met sojamelk kan ook, gebruik ik ook wel eens en het smaakt prima :)

doe ik soms ook, dan de vanille smaak, beetje kaneel erbij, heerlijk!!!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:31

Stees, misschien een banaan erdoor? Ik doe de melk en de havermout altijd gewoon tegelijk in de pan trouwens. Als ik namelijk eerst de melk kook en dan de havermout erbij doe, blijft 't een stuk wateriger. Maar dat is afhankelijk van wat voor structuur je fijn vindt.

Bhriseis

Re: Havermout ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:57

De eerste week vinden velen het erg vies... Maar nadien is het plots verslavend lekker!
Probeer eens met vanillesojamelk; is erg lekker en eens je aan havermout gewend bent kan je het zoete eventueel verminderen.

Pietnhoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:04

Bhriseis schreef:
De eerste week vinden velen het erg vies... Maar nadien is het plots verslavend lekker!
Probeer eens met vanillesojamelk; is erg lekker en eens je aan havermout gewend bent kan je het zoete eventueel verminderen.

Verslavend lekker? :')

Ik kan me er nog niks bij voorstellen..

Hihi..

Ik had nu best dikke brei.. Moet het juist wat wateriger?

Nou.. De aanhouder wint.. Ik ga het een week proberen! :j

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:18

Wacht maar af, over een week wil je niet meer anders :D Gewoon lekker experimenteren met verschillende fruitsoorten, kaneel, misschien cacaopoeder, wat honing, rozijntjes. Als je nog inspiratie zoekt: http://www.katheats.com/kaths-tribute-to-oatmeal

Pietnhoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:26

Dank voor die site!
Daar ziet het er gewoon lekker uit!

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:31

Is het ook!

Pietnhoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:35

Ik denk ook dat je moet zoeken naar de juiste verhoudingen..

Ik had nu dikke brei.. En er moeten denk ik meer rozijnen en kaneel in.
Morgen met banaan erbij proberen.

Hoeveel eetlepels havermout om hoeveel melk gebruiken jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:40

Ik gebruik 30 gram havermout en ongeveer 150 ml amandelmelk denk ik.

Vanochtend met ( diepvries ) kersen , rozijnen , vanillearoma en koekkruiden gegeten... En dat is wel een blijvertje :) wil ook de baked oats proberen te maken maar moet nog even bakpoeder halen. Wat moet ik me daarbij voorstellen.. Heet dat gewoon bakpoeder :P ?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:44

Ik gebruik langkokende havervlokken (dus geen Quaker), en doe 200 ml melkvariant en daarbij nog een 100 ml water op 100 gram. Ik laat het inkoken tot het een papje wordt, en giet er dan nog een scheut koude vloeistof bij, dan heb je in plaats van een stevige pap een gebonden sausje :9 Met Quaker giet ik ook na het koken wat koude vloeistof er over, roer ik even en laat ik het eventjes staan. Dan is die hele dikke structuur weg.

Ik ben er toch zeker drie keer echt misselijk van geweest en kreeg het amper naar binnen, maar nu denk ik een hele dag aan havermout :')

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:52

Menino schreef:
Ik gebruik 30 gram havermout en ongeveer 150 ml amandelmelk denk ik.

Vanochtend met ( diepvries ) kersen , rozijnen , vanillearoma en koekkruiden gegeten... En dat is wel een blijvertje :) wil ook de baked oats proberen te maken maar moet nog even bakpoeder halen. Wat moet ik me daarbij voorstellen.. Heet dat gewoon bakpoeder :P ?

Klinkt heerlijk! Bakpoeder staat bij de bakspullen, de variant van Dr. Oetker heet Backin. Het zit in van diezelfde zakjes als bijvoorbeeld vanillesuiker (daar staat het zelfs naast geloof ik).

Stees, ik doe altijd 40 gram havermout met een kleine 200ml vloeistof. Zoals je ziet hanteert iedereen andere verhoudingen, het is maar net wat je zelf lekker vindt!

Pietnhoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:54

Bhriseis schreef:
Ik ben er toch zeker drie keer echt misselijk van geweest en kreeg het amper naar binnen, maar nu denk ik een hele dag aan havermout :')

Aaaah.. Er is hoop!

Ik moest ook steeds kokhalzen :=

Ik heb de havermout van de euroshopper... Wat is dat dan?

Verhouding is idd kwestie van uitproberen denk ik :j

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:57

Langkokende kan zowel havervlokken als stukjes haver zijn; je moet even kijken bij de kooktijd op de verpakking. De langkokende zou 20 minuten moeten koken (maar met 10 minuten op het vuur is hij al meer dan zacht genoeg); de snelkokende is klaar binnen de 5 minuutjes. Om een of andere reden ben ik echt verlekkerd op de langkokende, maar toen ik een week de andere at, was ik er na een week ook aan gewend :)

Hihi vreemd toch, dat de meesten het echt vreselijk vies vinden en er dan verslavingsverschijnselen optreden :=

Dat met die diepvrieskersen klinkt zooo lekker!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:16

_Lizzy_ schreef:
Haha ik heb ook echt een hekel aan dat mens, slaat nergens op wat ze allemaal zegt.
Nee hoor, jullie moeten ook lekker doen wat goed voelt, natuurlijk!
Ik wil alleen even zeggen dat je niet té streng voor jezelf moet zijn, ik weet helaas uit ervaring dat je daar alleen maar heeeeeeeeeeel ongelukkig van word..

alles waar "te" voor staat is idd niet goed, behalve tevreden dan ;)
maar ja, met sommige dingen heb ik weinig keus, van de week kwam mijn schoonmoeder chinese tomatensoep brengen...hartstikke lief, maar ik moet er iets met veel eiwit bij verzinnen om er niet gruwelijk van te crashen , die soep bestaat namelijk grotendeels uit pakjes knor en bruine suiker :=
maar ik ben sowieso nogal gevoelig voor best wat zaken.
kleurstoffen, geef mij een drupje geel en ik sta zo strak als wat
en zo zijn er nog veel meer toevoegingen die voor mij echt een no go zijn. hoewel ik soms in het weekend echt wel eens een bakkie chips wegknaag , dan maar de nadelen naderhand, maar soms wil ik ook stout zijn ;)

wat trouwens ook heel lekker is , yoghurt met blauwe bessen, banaan, amandelen en dan zonnebloempitten met chocoladecoating er om er door :9

en havervlokken gebruik ik ook de langkokende variant trouwens, meer structuur idd :j

van het weekend baked oatmeal proberen :D

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:36

Waar haal jij die chocolade zonnebloempitten? :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:51

Die zag ik toevallig maandag bij de Lidl liggen.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:52

Aaah, oke. Ik heb ze alleen op Mallorca gezien, maar dat is een beetje ver. :Y)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:22

lidl heeft ze eens in de zoveel tijd, dan sla ik gelijk een zak of wat in :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:34

@Stees: een banaan erdoor en een lepel honing! En iets minder lang koken denk ik. Het moet niet zo'n harde klont worden. ;)

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:46

Ik heb net speculaas/koekkruiden en vanillearoma in de kastjes gevonden. :)) Wat zou lekker zijn in de havermout met koekkruiden? :)

Edit: menimo, haha nou dat is iig al 1 variatie. :D

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:01

Cheetahfan schreef:
Ik heb net speculaas/koekkruiden en vanillearoma in de kastjes gevonden. :)) Wat zou lekker zijn in de havermout met koekkruiden? :)

Edit: menimo, haha nou dat is iig al 1 variatie. :D

kersen erin lijkt me helemaal niets.
Ik ga dan voor Banaan :j.
momenteel staat er hier een Baked Oatmeal in de oven, met appel en rozijnen. ik hoop dat het lekker is :o

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:15

Waarom kookt iedereen het, das helemaal niet te hachelen :+ :') ?!!

Ik ontbijt nog steeds trouw met een havermout drinkontbijtje; 250g magere (aardbeien/citroen/perzik) kwark, 50g havermout, eetlepel lijnzaad, glas water met scheutje siroop of glas vruchtensap erbij en de staafmixer erdoor! Hoe kouder hoe lekkerder ook :9 !

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:26

Bhriseis schreef:

:))

Het is even wennen op het begin, en verschillende recepten uitproberen want iedereen vind iets anders lekker. Ik maak het bijvoorbeeld altijd met water omdat ik melk te weeïg vind.

Even doorzetten, straks wil je niets anders meer :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 10:48

Ik heb havermout altijd lekker gevonden, maar als kind kreeg ik altijd pap met liters suiker. Dus mijn associatie over het algemeen met pap is wel positief. Ik vind het nog wel moeilijk om het zoete af te bouwen hoor :o . Helemaal toen ik backpackte, niet altijd melk of suiker voorhanden had. Havermout met alleen water en een beetje rozijntjes heeft mijn liefde met havermout ernstig doen krimpen :o

Mijn eerste baked oats staat in de oven. Losjes gebasseerd op dit: http://www.twopeasandtheirpod.com/baked ... t-oatmeal/ recept. Maar dus ook nog met kersen want die heb ik in overvloed :') .

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:27

Rote grütze van de Lidl is ook lekker door de havermout. Koelt en zoet gelijk!