De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:58

Pmarena heb jij duracell batterijtjes ergens verstopt?? :oo Echt veel gedaan!! Ik vondt het al heel wat dat ik vandaag ergens zo'n hangzak voor mijn aardbeien to be ga scoren. Tenzij dat gele ding dat nu in de lucht hangt doorzet,dan is de kans dat ik eens kijk wat de winter heeft overleefd en naar de kapper moet ook wel groot.

Thanks voor de link, jammer dat ik momenteel niet kan paardrijden anders had ik erlangs kunnen rijden zelf. Aan de andere kant.... misschien wel beter, want ik overschat mijn "vreetborder" nogal eens als ik ergens ben met leuke zaadjes enzo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:04

Jij bent ook al duidelijk wat stapjes verder AtM, al aardig doorgewinterd geloof ik, hihi :)

Breghje: tja gebeuren moet het toch, ik had de mazzel dat manlief deze week vrij heeft van zijn werk en zelf aanbood om even te helpen, dus zodoende hebben we met het mini-trekkertje een keer of 20 heen en weer gereden, pallets bovenaan de dijk gevuld met allerlei zakken en opsluitbandjes, en weer gelost in de moestuin-to-be. Dat gaat natuurlijk 100 keer makkelijker dan zelf alles heen en weer kruien in 1 van onze halfgare kruiwagens +:)+ Nu is dan eindelijk weer wat zooi weg langs de tuin/dijk, over een paar weken had alles anders weer bedekt geweest met brandnetels enzo :P

Die gozer van de link van Marktplaats heeft zelf een tuin met allerlei fruit en werkt ook aan nieuwe soorten in samenwerking met allerlei proeftuinen, begreep ik.

Hij gaat mijn bestelde aardbeien en frambozen planten uit de tuin halen en die kan ik dan bij hem thuis afhalen, ben donderdag toch redelijk in de buurt om die 50 Hedera's te halen :j

Heerlijk, kan ik eindelijk dat scherm dichtzetten, hopelijk gaat het goed groeien zodat we lekker een beetje een besloten tuin krijgen :)

En dan met een beetje geluk ook die moestuin aan de groei krijgen.

Misschien dat ik maar afzie van aardappels in die bakken, kan er wellicht beter duurder-om-te-kopen-spul in zetten zoals lekkere vruchten :P

Heeft iemand hier wel eens spercieboontjes opgekweekt zelf? Daar weet ik echt helemaal nog niks van maar die eten we hier zeker eens per week dus zou wellicht ook wel leuk zijn om in de moestuin te zetten :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:10

Gisteren is trouwens als een soort uitbreiding op de Makkelijke Moestuin website, deze website met zaden online gegaan: http://www.moestuin-zaden.nl

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:11

Had pb moeten zijn wahahah

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:44

pmarena schreef:
Aardbeien zijn allemaal al besproken :)

iemand nog interesse in kruiden-zaden van v/d Wal trouwens?

Is veel meer dan ik ooit ga gebruiken en nu is het nog jong en fris :P

Iemand ruilen wellicht?
Ik ben zelf op zoek naar o.a. zaden van (klim?)boontjes O:)

Ik heb:

- Kruiden bio geteeld Basilicum genovese sel. super sweet ashalim

- Kruiden bio geteeld Rode basilicum sel. rubin

- Oregano, wilde majoraan Oregano bio geteeld

- Kruiden bio geteeld Thijm duitse winter bio geteeld

Ik heb eventueel nog 3 sugar pea (sugar snaps) zaadjes over? Zijn alleen geen bio-zaadjes voor zover ik weet. Het zijn klimmers en ze worden als het goed is 1.60-1.80 m hoog. Heb zelf namelijk wel interesse in de oregano ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:48

Pmarena, heb wel interesse in wat tijm, wat zou je nog meer willen naast boontjes, heb er nog wel, maar moet even kijken welke,
verder kom ik om in het zaad :+
koolsoorten, slasoorten, kruiden, vruchtgewassen, knolgewassen...roept u maar :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:01

pmarena schreef:
Heeft iemand hier wel eens spercieboontjes opgekweekt zelf? Daar weet ik echt helemaal nog niks van maar die eten we hier zeker eens per week dus zou wellicht ook wel leuk zijn om in de moestuin te zetten :)

Boontjes is het eerste en laatste waar bij mij de moestuin om draait, kleinfruit en boontjes zijn standaard.
Is heel makkelijk, je koopt ze als stokbonen, of stamslabonen. Je zet tonkin of bamboestokken met de toppen tegen elkaar en bij elke stok 4 of 5 zaden. Wel opletten dat het na de vorst is want daar kunnen ze niet tegen.
Bonen uit eigen tuin zijn echt heerlijk, veel knapperiger :9

Er zijn ook lage slabonen die je zonder stok kunt kweken maar daar heb ik geen ervaring mee, lijkt me ook minder handig aangezien met stokken ruimtebesparend is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:02

struikboontjes heb ik als minder handig ervaren, in vergelijking met stokbonen heb je veel meer ruimte nodig voor de planten en het is flink graven en zoeken naar de bonen in de struikjes...
stokbonen nemen minder grond opp in en vind ze ook makkelijker oogsten etc

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:03

Sonja_vR schreef:
Pmarena, heb wel interesse in wat tijm, wat zou je nog meer willen naast boontjes, heb er nog wel, maar moet even kijken welke,
verder kom ik om in het zaad :+
koolsoorten, slasoorten, kruiden, vruchtgewassen, knolgewassen...roept u maar :+

Roep! :D Dingetjes die opstuurbaar zijn?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:05

lol, alles is opstuurbaar :+
heb ook nog een flinke variatie aan tomaten, pepers en wat paprika's...
zal straks even kijken voor een lijstje

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:08

Wat heb je voor vruchtgewassen?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 11:27

Sonja_vR schreef:
lol, alles is opstuurbaar :+
heb ook nog een flinke variatie aan tomaten, pepers en wat paprika's...
zal straks even kijken voor een lijstje

*\o/* Graag een lijstje, kan ik straks even kijken hoe en wat ik nog aan plaats heb.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:08

Wie heeft hier ervaring met ananaskers? Physalis edulis

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:15

Willen de mensen die interesse hebben in de kruiden-zaadjes me alsjeblieft even en PB sturen met daarin welke zaadjes ze graag willen, en hoeveel ervan? En wat je eventueel te ruilen hebt natuurlijk, leuk! :)

Ik heb vooral nog klimmers nodig, boontjes e.d., de standaard groentes heb ik al en ook genoeg tomatenplantjes denk ik als ik het Jelle-tomaatje uitknijp om voor te zaaien op vermiculiet :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:18

Hoe weet je welke het Jelle tomaatje is?

Kan iemand mij een goede en goedkope site aanraden waar ik struiken en zaden kan kopen?
Want ik ben een beetje aan het surfen maar zie veel prijsverschil en ook flink dure site's.
Kom trouwens wel de gekste dingen tegen, iemand ervaring met; paarse kiwi? ananasbes? framberry? vanillie orchidee? pruimikoos?? :+

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 12:53

anneliesdj schreef:
Wie heeft hier ervaring met ananaskers? Physalis edulis

Nog geen ervaring mee, ik heb hem zondag gezaaid en op mijn vensterbank geplaatst. Ze nemen veel ruimte in en willen volle zon.
Laatst bijgewerkt door Antheman op 26-03-13 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:54

Er is aardig doorgebabbeld hier...moet nog een hoop bijlezen maar dat doe ik op een later tijdstip als ik niet zo verrekte wazig ben in mijn hoofd :=

Mijn tomaatjes doen het overigens uitstekend en groeien goed,de stengels worden als wat dikker en biginnen te verkleuren.Zit ook al flink wat blad aan :)

Heb nu een volgende ronde met bloemen gezaaid,zal mij benieuwen.Zou fijn zijn als ze al wat van formaat zijn als ze de tuin ingaan...

Cascade mix:

Afbeelding

Bron: http://www.zaden-online.eu/Bloemzaden/A ... od_84.html

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:54

Berlin ruimte?
Watvoor grond hebben die nodig en moeten ze vorstvrij?
Kan er bijzonder weinig over vinden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 12:57

Mijn tomaten hebben nog steeds geen blad. Wel al 2 of 3 weken de lobblaadjes, maar verder gebeurd er niks. Hoe lang duurt dat bij jullie?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 12:59

anneliesdj schreef:
Berlin ruimte?
Watvoor grond hebben die nodig en moeten ze vorstvrij?
Kan er bijzonder weinig over vinden.

Al gecorrigeerd. Geen vorst!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:10

anneliesdj schreef:
Hoe weet je welke het Jelle tomaatje is?

Omdat er een tomaatje in het voorzaai-pakket zat :P
http://www.makkelijkemoestuin.nl/voorzaaien-vermiculiet

Is echt een leuk setje, er zit een 3kg baaltje fijnkorrelige vermiculiet in en een aantal potjes van een handig formaat, en dan ook wat zaden, een tomaatje en een boekje met uitleg.

Lijkt me ideaal spul om op te zaaien i.p.v. potgrond, veel schoner en losser waardoor je jonge worteltjes niet zo snel beschadigd, en het spul houdt beter vocht vast dan aarde :)

Hier net een aantal m2 bakken gevuld met de mix.

Straks verder met het maken van het verhoogde bed voor de frambozen :)

Eksters en alles zit al toe te kijken wat ik aan het doen ben, volgens mij kan ik beter een net over het hele moestuintje spannen :P

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:16

Antheman....22-02 heb ik ze gezaaid en ze staan er nu zo bij :

Afbeelding

Hoogte nu ongeveer tussen de 8 en de 10 cm afhankelijk van de soort :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:18

to much hassle for me, hier gaat het gewoon per zaadje in een perspotje en als het boven is en tweede bladpaar er is dan gaat ie met perspotje en al een grotere pot met potgrond in ...lekker simpel :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:21

Wat voor potjespers heb je Sonja? Vind het met de wc-rolletjes momenteel ook wel goed gaan eigenlijk.Die gaan straks meteen de volle grond in zodra het weer het toelaat :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:23

momenteel gebruik ik turfpotjes, had een hele voorraad perspotjes liggen die ik van iemand had overgenomen, maar die zijn op...
heb van de winter ene lading turfpotjes gescoord bij het tuincentrum, die wilden er vanaf , dus met korting.

maar wc rolletjes gebruik ik ook gewoon hoor, beetje schimmel hebben de planten niets van ;)
en ik gebruik ook bekers van de yoghurt van Eyck (zaanse hoeve roeryoghurt) en slagroombekertjes, ook mooi maatje :D