Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:21

ik wil ook een ekoplaza in de buurt...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:21

Ja, dat wil ik ook wel.

Mijn smoothie van gisteren was nog prima te eten trouwens. :)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:33

Hmm, ik heb ook een keer een smoothie in de koelkast gezet en wilde hem 2 uur later opdrinken maar het zag er niet echt meer smakelijk uit dus heb hem toen maar weggegooid. Sindsdien drink ik het gewoon maar in 1 keer op. :)

Heb net ook weer boodschappen gedaan voor eten t/m donderdag, ik wilde het biologische gehakt uit de bonus kopen, bleek daar suiker in te zitten en nog wat andere zooi. En in de 'gewone' rundergehakt die ook in de bonus was zat er 98% rundvlees en 2%zout ofzo in, dus ben toch maar voor het laatste gegaan. Vind het maar stom omdat je moet gaan kiezen voor jou gezondheid of dat van het beest, maar ik bedenk me nu ook dat mijn keuze nu misschien ook niet helemaal gezond is geweest aangezien mijn rund vast met allemaal antibiotica bewerkt is. Zucht, waar is mijn buurmanboer annex slachter? (Lekker zo midden in Groningen stad trouwens :') )

Vanavond ga ik lekker Hollands eten, aardappelen, bloemkool en een bal gehakt. Heb al dagen zooo'n zin in een bal gehakt, de bloemkool ben ik nodig voor mijn max and cheese van donderdag en de aardappelen had ik nog. Prima deal leek mij zo. :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:00

die antibiotica ga je niets van mee krijgen, word allemaal geregistreerd en staan wachttijden voor , hoe lang er gewacht moet worden tussen een behandeling en de slacht zodat het middel af is gebroken en afgevoerd is .

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 21:13

Als je teveel in detail gaat zitten, is niets meer gezond... Tenminste, dat is mijn ervaring. Want dan komen er argumenten als 'oké, het is biologisch, maar onze grond is uitgeput, dus het bevat allemaal superweinig vitaminen' en dat soort ongein. Kan wel zo zijn, maar ik word denk ik helemaal gek als ik over alles zo diep ga nadenken :P Dus dat laat ik zelf lekker achterwege. Wil niet zeggen dat ik vind dat jullie dat ook moeten doen hoor!

Zelf ben ik blij als ik voldoende groente en fruit eet, enigszins kan matigen met koolhydraten en vooral natuurlijke producten eet, zonder toevoegingen/smaakversterkers/transvetten etc. Soms kies ik daarbij voor biologisch, maar lang niet altijd. En ik kies ook rustig voor een zak voorgesneden wokgroenten, of voor af en toe aardappelen bij het avondeten :)

Vandaag een supersimpele avondmaaltijd gemaakt van wokgroenten (zeekraal, paprika, courgette en wortel) en een forelfiletje met lekkere kruiden. Wat kan simpel toch lekker zijn :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 11:10

Simpel is vaak het allerlekkerst :j

Goh, je moet er wel wat voor over hebben om gezond te eten :') Er zat deze week een ananas in het fruitpakket, dus ik stond vanmorgen vroeg al een ananas te schillen en in stukken te hakken :P Heb wat meegenomen naar het werk als tussendoortje, en dat is dan wel weer heerlijk. Weet ik meteen weer waarom ik de moeite doe :D

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:16

Vandaag op de markt bij de notenkraam de ´gezondheidsmix´ gekocht. Een mix van noten, goij bessen, inca bessen en moerbessen. Had namelijk geld over van mijn ´weekboodschappen´ en besloot dat ik wel wat noten mocht kopen. Ben heel benieuwd. :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 13:39

Klinkt goeeeed...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:29

Lekker!
Ik moet toch ook maar eens naar de markt voor dat soort lekkere dingen.
Maar ik ben niet zo'n marktmens.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 18:32

Moet nog wat bedenken voor het eten vanavond... heb even geen inspiratie. Vanmorgen bij de buurman van mn werk ( winkel met allerlei lekkere ,meestal,bio huisgemaakte dingen) een lekker volkorenbrood met vijgen gekocht.Hoefde geen beleg op zo lekker als ie was!
We hebben bij mij in de winkel nu ook doosjes met bio mixen met goiji bessen,moerbijen enz. :) Prijs leek me eerst duur (€4.95 100gr) maar zag dat ik voor 300gr moerbijen,niet bio, ook €12 had betaald.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 19:14

Ik betaalde voor mijn gezondheidsmix van 250 gram 4 euro. Vond het nog aardig meevallen de prijs!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 19:15

pff 5 euro voor 100 gram vind ik wel bizar duur hoor, die chiazaden zijn ook al zo duur.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 19:49

Chia vind ik wel meevallen, met een zak van 500 gram doe ik ook behoorlijk lang. Ik ben nog steeds bezig met de kilo die ik ergens in oktober gekocht heb, maar dat is wel bijna op nu. Ik heb nog een kilo liggen, dat was toen ergens in de aanbieding.
Al dat soort dingen zijn redelijk prijzig, net als hennepzaad en maca, maar ook daar doe ik best lang mee.
Omgerekend per dag valt dat ook wel mee.

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 19:50

Ik ben niet echt van het gezonden eten dus misschien is dit wel wat voor mij :P

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:18

Het was even vogelen, maar ik heb inmiddels mijn weekmenu klaar. Nu nog boodschappen doen (op zaterdag :( )

venkelsoep met kipgehaktballetjes
paddestoelenrisotto met spinazie
pasta met boerenkool en rookworst
curry met roerbakmix en scharrelkippendijen
pasta met zalm, erwtjes en sugarsnaps
uit eten

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 00:38

zo klinkt goed Toad!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:46

dat is een mooi lijstje toad! Hoe maak je die venkelsoep? ik ben dol op Venkel maar eet het eigenlijk altijd hetzelfde.
Ik ben weer bezig om mn porties te verkleinen .We eten hier als bouwvakkers de laatste tijd. Gisterochtend kreeg ik er niet zoveel in. Had 2 rijstwafels op voordat ik paard ging rijden. tussen de middag pannenkoeken gebakken van volkorenmeel lijnzaad en extra eiwitpoeder daarvan 2 opgegeten met een beetje palmsuiker. Vervolgens paard nr 2 gereden en een uurtje les gegeven.Als avondeten bloemkoolpuree met kippenvleugeltjes uit de oven met als toetje een paar parten pomelo en op verjaardag 2 gehaktballetjes en stukjes komkommer. T begin is er weer. Nu volhouden haha.
voor vandaagis het eetschema:
2 volkoren boterhammen 1 met ei ander met kalkoenfilet
tussen de middag? waarschijnlijk een soepje.
avondeten: spercibonen met kip en rijst(natuurlijk zilvervlies)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:51

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 13:05

ziet er goed uit ,die venkelsoep! Zal het ook op t menu zetten deze of volgende week!
Ga zometeen een uurtje fietsen (mountainbike) met mn man . Die heeft gister een tocht gereden en wilde nog even fietsen op zn gemak dan kan ik t tenminste bijhouden haha

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 16:41

Hey, ik kom hier ook maar meepraten, vind het wel intressant.
Waar halen jullie bepaalde producten goedkoop?
Want je kunt natuurlijk naar de gezondheidswinkel gaan, maar die vragen natuurlijk de hoofdprijs, is er een alternatief ?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:46

Je kan ook naar de markt gaan.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:53

Ik wip hier ook even binnen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 17:55

Je kunt idd veel op de markt vinden :j Als je echt speciale dingen wil hebben (ik wil bijvoorbeeld elke dag edelgistvlokken) dan kun je proberen om ze goedkoper in webshops te vinden :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:01

Ik houd ook altijd de aanbiedingen bij G&W en De Tuinen in de gaten.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:37

Ik heb vandaag een aardappel-preisoep gemaakt en hij is echt lekker! Ben gewoon nog steeds een beetje verbaasd, wist niet zo goed waar het naar zou gaan smaken en of het überhaupt lekker was maar dat is het zeker! Ik heb dit recept gebruikt, super simpel: http://dekeukenvanjohanna.blogspot.nl/2 ... lsoep.html