Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:04

De wijnbes klinkt mij als onkruid in de oren :-D
Komt er hier niet in....

By the way, ik heb een baby in mijn serre :+ de op Fuerteventura 1 van de (duur) gekochte zaden van de flessenpalm is ontkiemd yeeaaaaahhhh

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:06

Jiwa schreef:
Ik kom ook aanwaaien, dit voorjaar wil ik weer een poging doen. :j
Helaas heb ik een balkon, maar wel een grote. Eens even verzinnen wat ik daar allemaal op ga zetten en kwijt kan. :D
In iedergeval kruidenplanten.

Ik heb een grote keuken waar ik ook een grote bak neer kan zetten. Welke (groente)plantjes kan ik binnen zetten?

Paprika en tomaat, vooral paprika doet het vaak beter achter glas.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:08

desillies schreef:
De wijnbes klinkt mij als onkruid in de oren :-D
Komt er hier niet in....

:oo Wacht maar tot je geproefd hebt!!!
Dat ie makkelijk groeit is juist fijn, als je hem aanbind kun je hem perfekt houden hoor, hoeft zelfs geen net overheen tegen vogels.

Iemand nog een tip voor goedkope plantenbakken?
Ik hoorde vorig jaar dat sommigen van die gekleurde grote plastic emmers van action ofzo gebruiken?
Zijn die ook ergens anders te krijgen? Aangezien we hier geen action in de buurt hebben.

Jiwa

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:17

Dankjewel +:)+

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:00

Vast wel, zijn van die flexibele emmers, maar zijn overal 2 x zo duur als bij de Action (€2.79 voor 40 liter :+ ) Oke, misschien wel vier keer zo duur ergens anders!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:16

anneliesdj schreef:
Jeetje, wat doe je dan toch met dat ding?
Geef je hem wel een goede bodem van potgrond oid en een beschutte plek?
Vol op de wind kunnen ze slecht tegen maar voor de rest is het idd net onkruid.

Heb potgrond geprobeerd, geen potgrond, in de zon, uit de zon, op het oosten, op het zuiden, op het westen, nat, niet nat. En dan te bedenken dat we hier op veengrond zitten, de bramen schieten als idioten om je oren en je zou denken dat de wijnbes daar zo bij aan zou haken maar niet ;(

Maar nú gaat het vast goedkomen :P

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:28

anneliesdj schreef:
Jiwa schreef:
Ik kom ook aanwaaien, dit voorjaar wil ik weer een poging doen. :j
Helaas heb ik een balkon, maar wel een grote. Eens even verzinnen wat ik daar allemaal op ga zetten en kwijt kan. :D
In iedergeval kruidenplanten.

Ik heb een grote keuken waar ik ook een grote bak neer kan zetten. Welke (groente)plantjes kan ik binnen zetten?

Paprika en tomaat, vooral paprika doet het vaak beter achter glas.

http://www.vrolijketuinier.nl/groenten_paprika.htm
Ik lees hier wel dat paprika erg gevoelig is voor luizen en daar zit ik binnen niet op te wachten.. Of valt dat mee?

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:37

zat een beetje te lezen omdat ik me verveelde :P maar wijnbes is echt lekker!
ze staan bij mijn verzorg paard, en mn moeder gaat zowat alleen al mee omdat die dingen daar groeien.. (en om de pruimenbomen :+)

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:28

Ik stik nog vd grote bloempotten ( doorsnee 30-40 cm) die ik weg wil gooien. Iemand in de buurt van hoogerheide nb interesse??? Gratis af te halen of in ruil voor wat zaad / stekkie

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:28

kim1207 schreef:
Ik stik nog vd grote bloempotten ( doorsnee 30-40 cm) die ik weg wil gooien. Iemand in de buurt van hoogerheide nb interesse??? Gratis af te halen of in ruil voor wat zaad / stekkie

Wat voor kleur?
Ik kan best eens richting Hoogerheide crossen met wat zakjes zaad of stekken van vaste planten ofzo :-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:19

Jiwa schreef:
Ik lees hier wel dat paprika erg gevoelig is voor luizen en daar zit ik binnen niet op te wachten.. Of valt dat mee?

Ik heb nooit luis op paprika gezien, heb ze binnen en buiten gehad, binnen ging altijd beter. Ze zijn heel windgevoelig en ze kunnen denk ik ook niet goed tegen wat koudere nachten ofzo, achter glas buiten doen ze het wel een stuk beter.
Maar denk dat je binnen juist minder kans hebt op luizen, die beestjes moeten toch ergens vandaan komen.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:25

+:)+

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:45

anneliesdj schreef:
Jiwa schreef:

Ik heb nooit luis op paprika gezien, heb ze binnen en buiten gehad, binnen ging altijd beter. Ze zijn heel windgevoelig en ze kunnen denk ik ook niet goed tegen wat koudere nachten ofzo, achter glas buiten doen ze het wel een stuk beter.
Maar denk dat je binnen juist minder kans hebt op luizen, die beestjes moeten toch ergens vandaan komen.

Mijn ervaring is een andere, ik had afgelopen najaar een echte luizenplaag...... binnen dus!!
Vraag me niet waar ze vandaan kwamen, ik denk uit een plant die buiten gestaan heeft en voor het najaar naar binnen kwam, vermoedelijk de bougainville, maar voor ik het in de gaten had zat alles onder.

Maar inderdaad, als je ze alleen maar binnen hebt en er komen geen buitenstaanders (hahahahaha) bij dan zou het toch goed moeten gaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 00:42

annepanne schreef:
Vast wel, zijn van die flexibele emmers, maar zijn overal 2 x zo duur als bij de Action (€2.79 voor 40 liter :+ ) Oke, misschien wel vier keer zo duur ergens anders!

3,35 kosten ze tegenwoordig :P
Heb er 2 gehaald, roze en groene. Hoe hebben jullie de waterafvoer geregeld aangezien hij helemaal dicht is? Wat is een goede manier om er een gat in te maken zonder dat het lelijk is of uitscheurt? Onderin lijkt me niet handig aangezien het dan moeilijk weg kan lopen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 08:41

zeau, morgen halen we de kas op , lekker dichtbij, een dorp verderop. dan heb ik een kas van net geen 2 meter breed en 3,75 lang , hoogte is ook ruim, 2 meter op de lage kant en 2,80 op de hoge kant (tis een muurkas)
zitten kweektafels bij, dus de pepers hebben in ieder geval een thuis strakjes :D

de poot-aardappels en uien zijn ook gister binnengekomen dus we kunnen hier nu echt van start , nu alleen wel dus van het weekend gelijk die kas in elkaar zetten en als het even kan ook de paden en de compost op de rest van het stukje en de voortuin leegtrekken (2 skimmia's, een nep skimmia en een nepbuxus die er nog in staan ) en dna kunnen we daadwerkelijk de grond vol gaan stoppen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 08:58

anneliesdj schreef:
annepanne schreef:

Heb er 2 gehaald, roze en groene. Hoe hebben jullie de waterafvoer geregeld aangezien hij helemaal dicht is? Wat is een goede manier om er een gat in te maken zonder dat het lelijk is of uitscheurt? Onderin lijkt me niet handig aangezien het dan moeilijk weg kan lopen.
Gewoon de schaar er in douwen :+ Onderin.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:18

Ik heb van die plantzakken, daarnaast een paar dingetjes in emmers staan. Gewoon die dingen van de Gamma. Boor gepakt, gaatjes erin geboord (wel aan de onderkant, als je ze in de volle grond plant loopt het water ook naar onderen weg, dat is geen probleem) en klaar is kees.

Gisteren naar het tuincentrum geweest, even een kweekbakje gehaald samen met nog een aantal zaadjes (lees: altijd meer dan je van plan bent :Y) ). Dit was ' dringend' nodig, aangezien mijn moeder een vierkante-pyramide-meter-tuin gekocht heeft, met voor mij de opdracht er kruiden en andere dingen in te kweken. Bovendien was ik er gewoon even aan toe om zoiets te doen :j

Nu het weekend weg, dus na het weekend stop ik wat dingetjes binnen in de grond!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:30

Ik ga dit jaar niet verder dan tomaten en pompoenen. Vorig jaar is alles behalve de tomaten op gevreten door de slakken of verwoest door wind en regen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 09:33

Even een stipje, ik lees straks even wat bij.!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:53

@kohtje... maar vorige jaar hadden we ook een verschrikkelijke zomer. Vind je het niet jammer om het niet nog een keer te proberen.

Vandaag per ongeluk in de Tuinland verzeild geraakt, is vlakbij de garage waar m'n auto moest blijven :( stuk. Dus weer zakje zaadjes (wel bloemen) en escargot... tegen die stomme slakken... ben heel goed langs alle kruidenplantjes en mini groentenplantjes.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:00

ik heb helemaal de lentekriebels! :D vandaag naar het tuincentrum geweest. allerlei zaden gehaald; tomaten, courgette, pompoen, sla, radijs en nog meer geloof ik :D

ook 3 terras fruitboompjes meegenomen: kers, appel en peer. ik ben heel benieuwd of het iets wordt.

vorig jaar alleen sla, aardbei, tomaat en radijs gehad. tomaat wilde niet echt lukken. begon pas rood te worden toen de zomer al voorbij was, maar de rest ging heel goed.

komende week wil ik m'n moestuin opnieuw in gaan delen en m'n kweekkas verplaatsen en er nog een paar bij maken. schoonouders hebben allemaal nieuwe kozijnen en glas, dus ik heb er weer een paar ruitjes bij die ik kan gebruiken :Y)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:53

Antheman schreef:
anneliesdj schreef:

Gewoon de schaar er in douwen :+ Onderin.

Maar als je hem dan vult en neerzet drukt het het gat toch dicht? Dan heb je geen afwatering meer lijkt me. En als je zo'n volle emmer optilt scheurt zo'n gat uit?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:16

anneliesdj schreef:
Maar als je hem dan vult en neerzet drukt het het gat toch dicht? Dan heb je geen afwatering meer lijkt me. En als je zo'n volle emmer optilt scheurt zo'n gat uit?

Dan doe je wijnkurken onderin, probleem opgelost.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:38

Hoezo? :o?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:44

wij doen als we planten bakken moeten vullen altijd eerst de gaten, dan piepschuim of bij een lichte hoge pot scherven. Dan grond en dan de planten.

Zet je het op een houten tafel, dan geen gat i.v.m. schade aan het hout/lak en binnen uiteraard ook niet..