Wat zie je graag in een restaurant?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 10:57

Roken op terras/in restaurant vind ik echt not done. Je kiest er zelf voor om uit eten te gaan dus dan vind ik ook dat je rekening moet houden met de mensen om je heen. :)

Zelfde geldt met kinderen. Zat pas bij de mac en een gezin naast ons hadden 2 adhd'ers. Waren continu aan het schreeuwen. Één daarvan riep elke 2 minuten dat ze moest poepen. Okay, nou was het bij de mac en kon ik er wel om lachen, maar was het in een duur restaurant geweest was ik echt not amused. Of huilende kinderen/baby's. Vreselijk...

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:18

Ik ben het over het algemeen wel eens met de meesten hier.

Krijsende kinderen omdat ze iets niet mogen van papa en mama, neem ze alsjeblieft mee naar buiten. Roken zowel binnen als buiten, gadverdamme!! Als ik op een terrasje zit en er gaat iemand roken, kijk ik hem/haar altijd heel lelijk aan in de hoop dat ze de hint begrijpen. Dat is echt één van de meest hinderlijke dingen als je lekker ontspannen ergens wil zitten drinken of eten.

Verder vind ik het echt belachelijk dat de restaurants in Nederland standaard Spa Blauw als enige optie voor (niet-bruisend) water hebben. Sorry hoor, maar in NL kan je juist het kraanwater zo goed drinken! Ik drink geen alcohol en frisdank ga je zo vol van zitten (en het is zo ongezond), dus ik vraag altijd specifiek om een glaasje kraanwater omdat ik het echt van de zotte vind dat we in NL water uit flesjes drinken. En vaak krijg ik dan alsnog die Spa waarvoor ik meer dan €2 moet betalen! :n

Een uitgebreide keuze uit huisgemaakte toetjes vind ik ook een pré. Als ik uit eten ga, vind ik het héérlijk om een lekker en origineel toetje te eten wat ik thuis niet zou maken. Dus bijv. een bijzondere variant van een cheesecake of mousse.

En; groenten!!! Ik HOU echt van groenten. Die miezerige porties die je altijd krijgt... En die standaard salades met sla/komkommer/tomaat zijn ook zo saai. Geef me gewoon 100gr boontjes ofzo bij dat gerecht dat ik bestel :D Ik ben ook vóór alle ingrediënten op de kaart. Ik hou bijvoorbeeld echt niet van olijven, maar laatst bestelde ik als voorgerecht een salade, waar prompt olijven in zaten. Hele maaltijd verpest. Verder ben ik iemand die niet van dressing/sausjes houdt, maar dat hoeft van mij niet standaard apart. Ik vraag dat altijd gewoon netjes.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:56

Prima2Donna schreef:
Ik ben het over het algemeen wel eens met de meesten hier.

Krijsende kinderen omdat ze iets niet mogen van papa en mama, neem ze alsjeblieft mee naar buiten. Roken zowel binnen als buiten, gadverdamme!! Als ik op een terrasje zit en er gaat iemand roken, kijk ik hem/haar altijd heel lelijk aan in de hoop dat ze de hint begrijpen. Dat is echt één van de meest hinderlijke dingen als je lekker ontspannen ergens wil zitten drinken of eten.

Verder vind ik het echt belachelijk dat de restaurants in Nederland standaard Spa Blauw als enige optie voor (niet-bruisend) water hebben. Sorry hoor, maar in NL kan je juist het kraanwater zo goed drinken! Ik drink geen alcohol en frisdank ga je zo vol van zitten (en het is zo ongezond), dus ik vraag altijd specifiek om een glaasje kraanwater omdat ik het echt van de zotte vind dat we in NL water uit flesjes drinken. En vaak krijg ik dan alsnog die Spa waarvoor ik meer dan €2 moet betalen! :n

Een uitgebreide keuze uit huisgemaakte toetjes vind ik ook een pré. Als ik uit eten ga, vind ik het héérlijk om een lekker en origineel toetje te eten wat ik thuis niet zou maken. Dus bijv. een bijzondere variant van een cheesecake of mousse.

En; groenten!!! Ik HOU echt van groenten. Die miezerige porties die je altijd krijgt... En die standaard salades met sla/komkommer/tomaat zijn ook zo saai. Geef me gewoon 100gr boontjes ofzo bij dat gerecht dat ik bestel :D Ik ben ook vóór alle ingrediënten op de kaart. Ik hou bijvoorbeeld echt niet van olijven, maar laatst bestelde ik als voorgerecht een salade, waar prompt olijven in zaten. Hele maaltijd verpest. Verder ben ik iemand die niet van dressing/sausjes houdt, maar dat hoeft van mij niet standaard apart. Ik vraag dat altijd gewoon netjes.

Als iemand bij ons kraanwater vraagt geef ik ook gewoon spa blauw hoor, je kan het ook meenemen en thuis je glaasje kraanwater drinken, als je het er niet mee eens bent :+ Vind dat wel een beetje zuinig doen. Als diegene ook nog ander drinken heeft en dan kraanwater vraagt voor bijvoorbeeld iets in te nemen of gewoon erbij krijg je van mij gerust je glaasje water gratis. En jij kan lelijk kijken wat je wil naar een roker maar diegene staat gewoon in zijn recht om te roken op het terras, je kan ook binnen zitten, kan jij lekker weer lachen, want die roker trekt zich echt niet aan of jij lelijk kijkt :+

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:16

Pepperrr schreef:
Roken op terras/in restaurant vind ik echt not done. Je kiest er zelf voor om uit eten te gaan dus dan vind ik ook dat je rekening moet houden met de mensen om je heen. :)
...

Dit kun je ook andersom stellen.
Als je weet dat er op een terras gerookt mag worden kun je er ook voor kiezen om er niet te gaan zitten eten.

Zelf rook ik.
Maar niet als er andere mensen om mij heen zitten te eten.
Dan ga ik wel even verderop staan.

Echwel

Re: Wat zie je graag in een restaurant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:24

Ik zat van de zomer op terras met zijn tweetjes.
Komt er naast mij een pijproker staan die mij dus echt dicht in de dampen zet.

A je komt niet al paffend een terras op
B je let of er andere mensen zitten

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:41

Minder grote porties :')

Zodat ik voor- na en hoofdgerecht kan eten i.p.v. moet kiezen tussen voor of na :=

Ook: toetjeskaarten vind ik vaak zo veel te luxe. Ik ben helemaal geen toetjesmens, je maakt me blij met een simpele appeltaart, cake of hooguit een dame blanche maar die zijn vaak niet te vinden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 13:56

Walkure schreef:
Minder grote porties :')

Zodat ik voor- na en hoofdgerecht kan eten i.p.v. moet kiezen tussen voor of na :=

Ook: toetjeskaarten vind ik vaak zo veel te luxe. Ik ben helemaal geen toetjesmens, je maakt me blij met een simpele appeltaart, cake of hooguit een dame blanche maar die zijn vaak niet te vinden.

Ik heb juist liever een grote portie zodat een dessert niet "nodig" is.

Maar ik leef op budget en dan heb ik liever met één gang mijn maag lekker vol dan dat ik 3 gangen moet eten voor een volle maag.

Soms heb je van die samsam gerechtjes ofzo, dat de bedoeling is dat je meerdere kleine gerechtjes besteld en eet. Maar daar is de prijs per gerechtje dan ook naar. Zeg €5-7,5 per gerechtje, dan zit je met 2 of 3 gerechtjes aan dezelfde prijs als één normaal hoofdgerecht.

Maar meestal houdt ik het bij alleen hoofdgerecht of soms nog een voorgerecht erbij als mandje brood met kruidenboter ofzo.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 14:06

daantjuhhh schreef:
Pepperrr schreef:
...

Als je weet dat er op een terras gerookt mag worden kun je er ook voor kiezen om er niet te gaan zitten eten.

Zelf rook ik.

Maar ... daarvoor ga je toch juist .... naar een .... terras? :')

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 14:11

Je kunt ook meestal netjes met iemand in gesprek gaan en uitleggen waarom je er last van hebt.

Zelf gemerkt dat 9 van de 10 mensen dat waarderen

En hier vaak uit eten met grote eters, die kunnen toch patat enz bijbestellen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 14:11

Courses schreef:
daantjuhhh schreef:

Zelf rook ik.

Maar ... daarvoor ga je toch juist .... naar een .... terras? :')

Stel er is een terras uitsluitend voor rokers, ga ik daar inderdaad niet zitten nee.

Maar op een "normaal" terras verwacht ik eigenlijk dat de rokers zich aanpassen aan de niet-rokers! Wat dus betekent dat je ff 1 uurtje niet rookt of buiten het terras gaat staan paffen.

Het is toch van de zotte dat niet-rokers zowat weggejaagd worden van de terrasjes?

Zeker in het voorjaar en de zomer met mooi weer kan je verwachten dat veel mensen lekker buiten op een terrasje willen zitten.

Midden in de winter is dat een ander verhaal, dan mogen rokers prima het terras gebruiken om te roken, de meeste niet-rokers zullen dan wel binnen zitten.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 14:14

Maar de rokers mogen dus verwachten dat niet rokers binnen gaan zitten

Het is geen ikke ikke ikke wereld he
Het is geven en nemen

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 14:16

Oh ja, in de winter mogen ze wel naar buiten, jij bent ook grappig zeg :') Het is kiezen of delen. Zolang roken op terrassen niet verboden is staan rokers in hun goed recht om een sigaret op te steken. Als je je echt zo ergert is er binnen ook plek. Wanneer roken verboden wordt op het terras schud ik je de hand en geef ik je gelijk maar nu mogen ze daar gewoon zitten. Ik denk dat trouwens als een klein kind boos gaan kijken tot je je zin hebt ook niet werkt, wanneer je gewoon netjes vraagt of iemand even wacht met roken tot het eten op is, geeft meer resultaat gok ik zo dan dat kinderachtige gedrag.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 14:21

sureido schreef:
Zolang roken op terrassen niet verboden is staan rokers in hun goed recht om een sigaret op te steken. Als je je echt zo ergert is er binnen ook plek.

Binnen zitten met mooi weer? Nee, dank je. Liever geen terrasje dan. Ook geen drama.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 14:25

Sclimpre schreef:
sureido schreef:
Zolang roken op terrassen niet verboden is staan rokers in hun goed recht om een sigaret op te steken. Als je je echt zo ergert is er binnen ook plek.

Binnen zitten met mooi weer? Nee, dank je. Liever geen terrasje dan. Ook geen drama.

Tijd voor een rookverbod op terrasjes dus :D

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 14:26

Restaurant uitbaters zouden gewoon een deel van het terras rookvrij moeten maken, iedereen gelukkig :)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 14:26

Of gewoon twee delen op een terras, een rookvrij en een voor rokers. Is iedereen blij :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 14:34

sureido schreef:
Of gewoon twee delen op een terras, een rookvrij en een voor rokers. Is iedereen blij :)

Dat is hier bij sommige al
Gescheiden met schermen

Ik rook niet, veroordeel wel rokers niet, samen praten werkt ook vaak

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 14:37

Hier ook sommige terrasjes met inderdaad een scheiding, werkt goed alleen moet je daar natuurlijk wel de ruimte voor hebben als terras zijnde.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 14:58

elnienjo schreef:
Ineke2 schreef:
Sommige restaurants moet je apart de friet / aardappels / rijst bestellen ( en betalen) ik vind dat echt vreemd als ik dat zie staan op de menukaart.
Het ligt aan het soort restaurant, maar ik heb de neiging om dan opzoek te gaan naar een andere optie om te gaan eten.

Ik vind dat zo ongastvrij staan.

Ik vind dat niet raar. Sommige restaurants echt een smaakervaring overbrengen aan de gast. Daar hoort friet niet bij. Om dan sommige mensen tegemoet te komen bieden ze dan wel de optie om frietjes erbij te bestellen.

Heerlijk, een tournedos met eendelever, diverse groenten en een aardappeltaartje. Daar hoort geen friet bij. Wil je het wel? Dan betaal je ervoor :)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 15:25

Attent personeel vind ik heel belangrijk. Je ziet ze soms heel gericht naar een tafel gaan en dan heel gericht weer terug naar de keuken, kan me er echt aan ergeren als ik moeite moet doen om de aandacht te trekken.
Ook vind ik het een plus als ze de instelling hebben 'de klant heeft altijd gelijk'. Bijv. als je een verkeerd gerecht krijgt dat het direct wordt opgelost ipv eerst een discussie aan te gaan waar het mis is gegaan. Komt niet vaak voor dat het gebeurd, maar als het zo direct wordt opgelost voelt het heel gastvrij.

Dat zelfde geldt voor als ze vragen 'hoe smaakt het' en het antwoord is niet 'goed/prima', dat er ook daadwerkelijk wat mee wordt gedaan. Ik had een keer een klacht over een dessert en ik kreeg de reactie dat ik geen gelijk had en dat het gerecht zo hoorde te proeven. Op de rekening zag ik dat ze het gerecht niet hadden berekend. Dat vond ik zo vreemd, de manier waarop ze op me reageerden vond ik al zo onprettig dat ik sowieso al niet meer terug zou gaan. Ik had liever wel betaald en een vriendelijke reactie gekregen, al is het maar: "wat vervelend, we geven het mee aan de kok".

Ook andere dingen die ik voorbij zag komen kan ik erg op prijs stellen.
Een karafje kraanwater vind ik ook wel prettig, drink liever geen spa oid (in Nederland), maar bestel daarnaast ook altijd wel wat anders te drinken.
Rookvrij terras is ook wel een plus.
Geen onverwachte toevoegingen aan mijn eten (zoals olijven)
Meer vega-opties (overigens vind ik geitenkaas heerlijk, dus dat mag zeker een optie blijven)
Cola light serveren (geen Pepsi en geen Zero)
Mandje stokbrood heb ik het liefst met iets van knoflook/kruidenboten erbij, dat hoeven zeker geen bijzondere tapenade te zijn.
Gerechten die ik thuis niet snel maak.
Voldoende sausjes erbij.
Als er frietjes bijzitten, graag goede frietjes, niet van die kant en klare dunne afbakfrietjes.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 15:33

Walkure schreef:

Ja maar je gaat uiteten, niet op bezoek bij oma.

En ik kom echt op elke kaart een dame blanche tegen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 16:11

Dame blanche kan je in België echt zo goed als overal krijgen en gelukkig ook vaak goede kwaliteit. Goed gemaakt is dat ook gewoon een top dessert.

iPad met geluid op vind ik super asociaal. Zelfs als het aan je eigen tafel niet verstaanbaar is wil zeker niet zeggen dat het niet te horen is verderop en dat is wel echt ander geluid dan sprekende mensen. Of zonder geluid of laat je kind wat kleuren of zo of ja nog gekker voed ze op en als ze moeilijk zijn laat ze dan thuis :+ onze cultuur is echt veel te braaf daarmee wat mij betreft. Gek genoeg kan het in andere culturen gewoon wél.

Maar goed daarom kies ik idd ook bewust voor het duurdere segment meestal. Of een écht lekkere brasserie of juist wat fijner of idd echt topsegment heb ik meer plezier van voor af en toe.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 16:12

Kleinere prijzen!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 16:42

PoelieWoelie schreef:
Ik vind dat niet raar. Sommige restaurants echt een smaakervaring overbrengen aan de gast. Daar hoort friet niet bij. Om dan sommige mensen tegemoet te komen bieden ze dan wel de optie om frietjes erbij te bestellen.

Heerlijk, een tournedos met eendelever, diverse groenten en een aardappeltaartje. Daar hoort geen friet bij. Wil je het wel? Dan betaal je ervoor :)

Dat is een compleet gerecht in het luxere segment.
Ik bedoel meer dat je een kale biefstuk krijgt zonder saus, friet en groendecoratie op het bord. Dat vind ik armoedig staan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 16:45

Ja dat is ook zo bij eigenlijk m'n favoriete restaurant, het is een Argentijn maar een vleesgerecht is letterlijk alleen vlees en alles erbij bestel je los. Gelukkig zijn wij geen grote eters dus delen dan een gerechtje erbij want het is best wel prijzig.