Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:37

Siamsmeesje schreef:
tamary schreef:
[
Mijn basisrecept :
2 cups meel
1/4 theelepel droge gist
1/2 theelepel zout
1 cup water

Zijn dit Amerikaanse of Engelse cups?
Ik ben nl niet zo van de inhoudsmaten, maar omrekenen is geen probleem. Lijkt me wel een mooi recept om eens snel te proberen.

Zo lang je dezelfde verhoudingen aanhoudt maakt dat toch niet zo veel uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:41

XxLiEsJuHhxX schreef:
Zijn er ook hier mensen die het kneden in de broodbak machine doen en het dan in de oven afbakken?

Mijn polsen gaan het kneden niet aankunnen en de machine heeft ook een deeg keed stand. :D

Mijn polsen ook niet, ik gebruik dus een methode waarbij dat niet hoeft.[/quote]

Sodabrood hoef je ook niet te kneden. Ook niet te laten rijzen. Lekker snel klaar. https://www.culy.nl/recepten/dit-sodabr ... een-maken/

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:47

Ik bak idd momenteel bergen Sodabrood en Iers bruin brood (met bakpoeder en karnemelk) en het is zoooo simpel en zooooo lekker.

Maar ik mis lekker Nederlands meer granen brood ook wel heel erg, hebben jullie een lekker recept voor een Waldkorn/meergranen achtig brood?

Ik heb een loeizware braadpan, zou ik daar ook in kunnen bakken? hij is niet van gietijzer volgens mij, maar wel heeeeeel zwaar.
Ik gebruik hem nu veel om bijv stoofvlees achtige dingen in de oven te maken, dus hij is ovenbestendig.

Edit, mijn favo brood is het simpele brood van Yvette van Boven.
250 g bloem
250 g grof volkoren meel
Theelepel baksoda
Theelepel zout
350-400 ml karnemelk
2 eieren.
Mix nat en meng dat daarna door de droge dingen.
Opleuken met pitten, zaden, zemelen, tarwekiemen, havermout, etc etc
40 min bakken op 180 graden (totdat t hol is).

Blijft een aantal dagen prima, ik snij van t brood en verpak het open gedeelte in alu folie.
Laatst bijgewerkt door Sodera op 17-04-20 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:48

Sodabrood heb ik geprobeerd, maar ik heb en bijna nooit karnemelk in huis en ik vond mijn no-knead brood stukken lekkerder.
Voordeel dus ook zeker met de huidige omstandigheden is dat een gewoon basis brood gemaakt wordt van droge, lang houdbare ingredienten + water. Met zo 1x/maand boodschappen doen en vriezer met beperkte ruimte (ligt flink vlees in in vorm van eigen ramlam), is het dus even goed kijken wat voor spullen ik wil kopen zodat alle boodschappen lang genoeg goed blijven om verspreid over die maand gebruikt te kunnen worden.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 14:03

tamary schreef:
2 cups meel
1/4 theelepel droge gist
1/2 theelepel zout
1 cup water

Cup vol is scheppen en zacht schudden dat het gelijk is met de rand.
Meel in niet metalen kom die je kan afdekken, gist aan de ene kant, zout aan de andere (anders reageerd het verkeerd op elkaar, met meel er bij is het verdunt en dus geen probleem meer). Alles goed mengen met pollepel (steel werkt vaak nog fijner dan lepel kant). water er door mengen totdat alles nat is en soort bal/klont is. Afdekken en wegzetten ergens op kamertemperatuur zonder tocht. Ik gebruik de plek waar de mengkom al staat in een bovenkastje van de keuken.
Minimaal 8 uur laten rijzen (max zo'n 20 uur, Losroeren van de randen van de kom, 30min. later oven voorverwamen op 240/250 (mijn oven gaat maar tot 240) met ovenschaal met deksel er in voor 30min. Dan schaal er uit, wat meel op de bodem strooien en deeg er in gieten. Eventueel nu wat knipjes maken in de bovenkant van je deeg ivm rijzen en weg kunnen vocht (maar uit zichzelf scheurt het ook). Deksel er op en rap weer terug de oven in, 30min met deksel en daarna tot 15 minuten zonder afhankelijk van hoeveel korst je wil.
Meteen na klaar met bakken uit de oven en uit de ovenschaal op een rek (of je ovenrek op de ovenschaal als je die niet hebt) laten afkoelen. Snijden als het afgekoeld is, warm is het ellendig snijden en het smaakt ook minder lekker.

Ik heb veel aan deze ytber gehad qua hoe simpel kan het zijn. Alleen laat ik het deeg gewoon in de kom zitten tot het in de ovenschaal gaat ipv apart mandje tussendoor.
https://www.youtube.com/user/artisanbreadwithstev

Dankjewel!
Ook voor de link naar de ytber. Zag bij hem ook al leuke filmpjes.

Set_Elkol

Re: Je eigen brood bakken; wel of geen broodbakmachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 14:12

Sodera zo'n pan kan heel goed, wordt lekker goed heet in de oven :D eigenlijk creëer je dan een mini oven in je oren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 14:18

Set_Elkol schreef:
Sodera zo'n pan kan heel goed, wordt lekker goed heet in de oven :D eigenlijk creëer je dan een mini oven in je oren.

oven in je oren >;)

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 14:25

Ik ben helemaal enthousiast geworden en heb (om te proberen) twee mixen bij de Lidl mee genomen. Eens kijken of dat lekker is.

Deze moeten wel gekneed worden. Kan ik die dan ook in mijn gietijzerenpan (van ViVo, de AH spaaractie van een paar jaar geleden) bakken?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 14:59

Leuk dit topic, ik volg graag mee.

Ik bak hier ook mijn eigen brood. Die ik met de keukenmachine (een bear) kneed. Hand kan ik niet vanwege een chronische ontsteking.
Ik bak met mixen van de molen of soubry maar ook wel is zonder een mix.
Dat in een gietijzerenpan ziet er wel interessant uit en wil ik wel is proberen!
Ik bak voornamelijk in een broodblik, ook makkelijk met de laatste keer rijzen.

Esme_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 15:02

Wat is de toegevoegde waarde van in een pan bakken ten opzichte van gewoon rechtstreeks op de bakplaat? Dat laatste doe ik tot nu toe maar ben benieuwd welk verschil het maakt.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 15:03

tamary schreef:
Set_Elkol schreef:

oven in je oren >;)

Haha :+ oven in je oven :')

Esme met het deksel er eerst op creëer je stoom, en een pan wordt gewoon heel heet en heel geconcentreerde hitte om alleen je brood zelf heen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 15:07

Emmaa_ schreef:
Ik wil ook heel graag zelf een zuurdesem bakken (zoals iedereen ter wereld denk ik) maar ik kan nergens roggemeel vinden nu -O- En ik heb best wat nodig omdat ik een starter moet maken en daarna nog brood moet bakken.

https://molenmulderpot.com/?s=Rogge+&po ... e_aws=true

Zuurdesem heb ik geen ervaring mee. Vind ik zelf niet zo lekker.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 15:09

Ik was enorm geïnspireerd door dit topic, maar ik kan geen tarwebloem of gist meer vinden hier in de buurt. Waar halen jullie het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 15:11

Karlijnxxx schreef:
Ik was enorm geïnspireerd door dit topic, maar ik kan geen tarwebloem of gist meer vinden hier in de buurt. Waar halen jullie het?

Ik heb met heel veel geluk twee pakjes gist bij de Appie mee kunnen grissen, net als bloem. Veel iets meer artisinal verkopers hebben het gewoon nog wel, zoals die molen die hierboven gepost werd.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 15:12

Karlijnxxx schreef:

De Turkse buurtwinkel heeft nog, althans bij mij in de buurt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 15:12

Karlijnxxx schreef:

De link boven je ! Al kom ik in de winkel zelf, nog nooit besteld. En bij de Sligro (daar koop ik altijd gist) bak dus wel met droog gist.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 15:20

Mijn laatste brood ging wat te hard. M’n vriend had m’n oventhermometer afgewassen. Nu meer hij niet meer zo goed. :')

Afbeelding

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 15:25

Karlijnxxx schreef:

Bij de lokale warme bakker. Bloem, meel en verse gist.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 15:30

Nav dit topic me maar weer eens gewaagd aan een handgekneed deegje wat nu staat te rijzen in de auto :Y). Vanavond lekker vers brood (hoop ik :') )
Ik kan momenteel niet meer aan gist komen en heb nog maar voor 3 broden liggen dus vanavond maar even een desemcultuur opzetten en hopen dat het werkt. Dan kan ik nog precies de tijd overbruggen met de broden in de vriezer, mijn kant en klaarmixen en restje gist. En anders word het een paar dagen flatbread... :9

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 15:47

tamary schreef:
cup is 240ml. Grote thee/koffie mok werkt dus ook. Ik heb de maatbekers ervoor gewoon bij de xenos of ah vandaan, gaat meer om de verhoudingen, 200ml mok zal ook werken, je krijgt enkel een kleiner broodje.

Dank je, daar kan ik wel wat mee dan.

Emmaa_ schreef:
Siamsmeesje schreef:
Zijn dit Amerikaanse of Engelse cups?
Ik ben nl niet zo van de inhoudsmaten, maar omrekenen is geen probleem. Lijkt me wel een mooi recept om eens snel te proberen.

Zo lang je dezelfde verhoudingen aanhoudt maakt dat toch niet zo veel uit?

Dat maakt toch echt wel uit. Of je een halve theelepel zout doet op een koffiekopje van 150 ml of op een mok van 240-250 ml.
Ik gebruik normaal nauwelijks zout, dus ik weet graag de verhoudingen :)

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 15:55

lizy29 schreef:
Dan kan ik nog precies de tijd overbruggen met de broden in de vriezer, mijn kant en klaarmixen en restje gist. En anders word het een paar dagen flatbread... :9
Hahahaha, doet me denken aan de keer dat ik de gist was vergeten toe te voegen. Er kwam een baksteen uit de machine, klef en extreem compact... Niet te eten _O-

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:01

Gelukkig heb ik gewoon een speciaal recept voor flatbread. Is met bakpoeder ipv gist en dat bak je dan gewoon in je koekenpan.

Ik was wel pas m’n mixer dingetje in de broodbakmachine te doen. Dat komt je brood ook niet ten goede :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:26

Klaar voor poging 2. Iets meer tijd genomen deze keer en de bolletjes mooi afgewogen :)

Lizy: Als je er niet aangeraakt wil ik wel een zakje droge gist opsturen?

Afbeelding

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:41

8nnemiek schreef:
Ik bak al jaren eigen brood <3 Héérlijk!

Ik ben begonnen met een broodbak machine, maar dat is het toch net niet vind ik. Ik vind de vorm niet zo fijn, er zit altijd een gat in het brood waar de kneedhaken zitten, en ik vind het brood niet luchtig genoeg en de korst te dik.
Ik kneed het nu met een keukenmachine, en dan hoef je het later alleen nog door te slaan en op te bollen met de hand.

Voor de beste recepten moet je de website van Levine hebben, die bakt geweldige broden, en geeft goede, duidelijke uitleg.

Wij hebben wel 10 jaar brood gebakken, ook voor collega's die ons zagen knagen tussen de middag en wel een plakje wilden... :D maar de klad is erin gekomen.
Dank voor de geweldige website! ik krijg weer zin in eigen brood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:44

moonsparkle schreef:
Heb net dus zelf een brood gemaakt, maar het is wel erg compact, had ik het langer moeten laten rijzen? Heb het wel een keer een uur en tweede rijs nog een uur gedaan.

Heb 'm af laten koelen voor het snijden en daarna in een verhoudzak gedaan hoop dat die dan langer goed blijft dan een dag.

[ [url=m/Vokj7Z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Langer rijzen kan nooit kwaad, en ook heel belangrijk: ga er heel voorzichtig mee om als 't eenmaal gerezen is. Dus 't niet laten vallen of hard in de oven neerzetten ofzo. Wij lieten een keer perongeluk ons bakblik vallen; dan heb je dus gewoon een baksteen daarna.

Of meer gist?