[VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceetje_bokt

Re: [VOLG] Aanleg van ons voedselbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:41

Oh gut, die ‘note to self’s... maar klinkt lekker!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 18:22

jeetje77 schreef:
Wahahah, wat die Grolsch beugels al niet goed voor zijn. Hier voor vliervloesemsiroop

Dat hebben we dit jaar ook gemaakt, 2 of 3 liter ongeveer (en dat is alweer bijna op dankzij mijn man... -O-), volgend jaar gaan we veel meer maken, dat weet ik wel. En van het najaar heel veel stekken maken van de vlier zodat we die in het bos kunnen uitplanten volgend jaar.

DeMolenhoek schreef:
Wij hebben een vaatwasser met sterilisatiefunctie. Super handig, moesten jullie ooit een nieuwe nodig hebben en veel in 1 maal willen steriliseren :)

Hmm dat is wel iets om over na te denken inderdaad. We hebben deze nu 3 jaar en de hele tijd al ellende.

In mijn nieuwe keuken over 5 jaar wil ik in ieder geval 2 vaatwassers :')

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:27

Ohhh vlierbloesemsiroop, ook ooit op :9 ZO lekker!! Die aardbeiensiroop ziet er ook ontzettend lekker uit :9

Hahaha die verbeterpunten _O- :') _O-

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 13:51

Wat een leuk en interessant topic, Prairy! Nav je reacties in mijn topic, kwam ik even hier snuffelen, en ik ga je zeker volgen +:)+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-20 20:48

Ik zal proberen binnenkort weer wat meer te updaten, we hebben het druk druk druk :+

Maar alvast een aantal foto's dan.

Onze nieuwste aanwinst!
Afbeelding

Aanleggen van een irrigatie systeem want met de hand water geven is echt NIET leuk.
Afbeelding

Schuilstal in aanbouw, volledig met hout wat we gekapt hebben om plaats te maken voor andere bomen
Afbeelding

Goeie marktplaats score, 2 volwassen moerbei bomen (witte moerbei maar heeft rode vruchten :z)

Afbeelding

Afbeelding

Naambordjes gemaakt voor het grootste gedeelte, moet nog wat meer stokjes hebben om ze te plaatsen naar het is wel handig haha

Afbeelding

Munt tussen de perenbomen gezet

Afbeelding

Op vakantie gaan en dan, tja...
Afbeelding

Afbeelding

'douche ruimte' bij de minicamping, met toscaanse jasmijn, dat gaat er echt gaaf uit zien over een paar jaar een hopelijk heerlijk ruiken :D

Afbeelding

2 onverwachte huisdieren uit het bos geplukt :n
Afbeelding

En de keyhole was ontploft _O-

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 21:07

Leuke foto's!

Die keyhole, wat kweken jullie daar allemaal in? Overweeg er bij ons ook eentje te maken :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-20 21:13

Ik had er eetbare bloemen in gezaaid, palmkool, rode boerenkool, rucola, wortels en bonen.

Daarnaast een grote fout gemaakt door er kruipende courgette in te zetten en roma tomaten. Dat was echt een heel slecht idee :+ Volgend jaar dus ander spul. En een aantal rijen steen eraf halen.

Op zich bevalt het principe me wel. Ik heb er een mix gebaseerd op de makkelijke moestuin in gedaan, 1/3 pure turf, 1/3 compost, 1/3 vermiculiet. De compost vul je steeds aan, de rest blijft gewoon.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 21:49

Interessant concept zon keyhole

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 09:50

He, zie ik daar een houtgestookte hottub achter het konijntje??? :+
*jaloers* haha!

De naambordjes zien er super uit en zal ook geen overbodige luxe zijn met de hoeveelheid verschillende bomen, struiken en planten die jullie verzamelen! +:)+

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 10:06

Oh gave update!!
Ben heel benieuwd hoe de doucheruimte er over een paar jaar uit ziet, tof hoor! En je naambordjes zijn ook echt vet! Echt mooi! Oh en je keyhole is ook tof :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 10:11

Marja schreef:
He, zie ik daar een houtgestookte hottub achter het konijntje??? :+
*jaloers* haha!

De naambordjes zien er super uit en zal ook geen overbodige luxe zijn met de hoeveelheid verschillende bomen, struiken en planten die jullie verzamelen! +:)+

Jazeker ;)

En we zijn ook nog met een ander project bezig :D
Afbeelding

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 10:14

Een sauna???!!! :wow:

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 10:48

:j *\o/*

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 13:25

jeetje77 schreef:
Interessant concept zon keyhole

Ze gebruiken het in Afrika ook veel :) houdt veel beter water vast, zeker met de mix die ik erin heb zitten.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:29

Wat gaaf!

Ik zie je topic nu pas.
Op fb ook lid van een groep over voedselbossen.

Wat sneu van het konijn |(

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 13:40

FB heb ik gedeactiveerd, was er helemaal klaar mee :') Kostte me teveel tijd omdat ik er te veel op zat. En ik vond de voedselbossen (beheerder) groep soms nogal hypocriet :+

Waardoor heb je interesse in voedselbossen? :) Wil je er zelf ook iets mee gaan doen?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 18:26

Oh wauw die collectie bomen!

En ik begrijp de auto vol met planten zo ontzettend goed. :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 17:16

Één van de grootste redenen dat ik deze auto heb, is dat ik er lekker veel in mee kan nemen en hij heel veel kan trekken. Milieu vriendelijk is hij niet, maar ik denk dan altijd maar, ik plant ik weet niet hoeveel bomen en heb geen koters dus mijn nalatenschap voor de wereld is hopelijk positief :P

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 17:23

Ik lees je topic al vanaf het begin mee met heel veel interesse , en nu wil het zo zijn dat we zelf een huis hebben gekocht met een grote *tuin*
Nu heb ik hier alleen een Elstar appelboom maar die appels zijn niet te eten (zuur )
Ik zou heel graag bijvoorbeeld een pink lady appelboom willen maar dat is echt niet te vinden op internet ?
Heb jij misschien een adres waar ik daar aan kan komen ?
Voor de rest heb ik niet heel veel ruimte om echt een voedsel bos aan te leggen maar een kers pruim peer framboos druif en braam moet er zeker weten ook komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 17:27

Pink Lady is een ras dat inderdaad niet mag verkocht worden aan particulieren. Ook zaailingen hebben weinig succes en krijgen zelden de pink lady smaak.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:55

Ik raad je aan om appels te gaan proeven bij kwekers volgend jaar om op die manier jouw lievelings appel te vinden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 18:58

Malenka schreef:
Ik raad je aan om appels te gaan proeven bij kwekers volgend jaar om op die manier jouw lievelings appel te vinden.

Dat zou ik ook zeggen inderdaad.

En ik raad je dan ook aan om een pawpaw te zetten als je van bijv mango houdt. Heerlijke vruchten zijn dat.

Ik ga nog op zoek naar een Pinova appel, lekker stevig, zoet, en blijft ook in een appeltaart lekker.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 19:50

Oh dat is een goede dankjewel dat ga ik zeker doen dan en de pawpaw ga ik even op google opzoeken

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 20:42

Ik vind de elstar juist weer een heerlijke appel.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 22:11

Ik kom net jouw topic tegen en wauw wat een gaaf project!
Zo tof en inspirerend om te zien. Gaaf ook om te zien dat je bijv. de omgehakte boomstammen weer gebruikt en veel red via marktplaats :D

De zitkuil en vuurplaats <3
Prairy schreef:
Sowieso wil ik een 'mooi' voedselbos. Ik zie ze ook weleens dat er naar mijn idee van alles door elkaar staat en hoog opgeschoten is, misschien een kwestie van wennen en wellicht dat het er bij mij straks ook zo uit ziet

Herkenbaar _O- Dat is me iets teveel bos voor in de tuin.

Wij wonen nu bijna 4 maanden in ons nieuwe huis en volgend jaar willen we de tuin gaan doen (het kan ook nog een jaar later worden). Ik wil heel graag het ontwerp zelf doen en daarnaast veel eetbare dingen in de tuin zetten. De kruiden uit onze vorige tuin zijn al gestekt en staan inmiddels in de tuin (ik vind het geweldig om de kruiden te gebruiken, maar ook ze te drogen en uit te delen). Een echt voedselbos zal het niet worden in onze "stads"tuin, maar elementen wil ik wel meenemen.
Ook wil ik een mooie plek voor wateropslag en het liefst een composthoop(je).

Als je nog tips hebt voor meer ontwerp inspiratie dan hoor ik dat heel graag :D Ik heb in elk geval genoten van jouw topic doorlezen!