Wat lust je echt niet?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:33

Ghostattack schreef:
Ik vraag me nu oprecht af wat er zo vies is aan koriander? Eet het nooit en zou ook niet weten hoe of waarbij, maar jullie maken me nieuwsgierig :')

Dat sommige mensen koriander vies vinden is een genmutatie waardoor het voor sommige mensen smaakt als zeep. Dat komt redelijk veel voor (1 op de 5 mensen uit mijn hoofd). Daardoor de extreme verdeeldheid. Ik vind gedroogde en gemalen koriander (ketoembar) wel lekker in sommige gerechten maar gewoon blaadjes koriander smaken voor mij echt naar Dreft en ik word dus ook strontchagrijnig als het ineens ergens doorheen zit omdat ik oprecht alleen nog maar afwasmiddel proef.

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:34

ik proef inderdaad zeep/Dreft... bleghhhhhh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:36

Ghostattack schreef:
Ik vraag me nu oprecht af wat er zo vies is aan koriander? Eet het nooit en zou ook niet weten hoe of waarbij, maar jullie maken me nieuwsgierig :')

De smaak doet mij het meest denken aan zeepsop. :')
Het kleinste beetje proef ik overal bovenuit.

Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:36

Ghostattack schreef:
Ik vraag me nu oprecht af wat er zo vies is aan koriander? Eet het nooit en zou ook niet weten hoe of waarbij, maar jullie maken me nieuwsgierig :')

Hier (Azerbeidzjan) worden kruiden als groente weggekauwd. Er komt gewoon een bord met stengels dille, peterselie en koriander op tafel. Die kruiden gaan ook in grote getale over en door alle gerechten. Salades, soepen, vlees. Ik probeer het er vaak nog af te plukken als het als garnering gebruikt wordt, maar als t er helemaal doorheen zit wordt ik niet zo gelukkig.

Dee_Es

Berichten: 3686
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:37

Wat grappig van die koriander! Ik heb die mutatie gelukkig niet, lijkt me heel lastig. Bestaat niet hetzelfde voor passievrucht? Ik vind dat heel lekker maar mijn zus proeft echt heel wat anders wat ook alle andere smaken overstemt.

Echt niet:
Boter
Stinkkaas of hele oude kaas
Vis/zeevruchten
Alle soorten paddestoelen maar truffels slaan echt alles, word al misselijk van de geur
Bitterkoekjes
Sukade fruit
Gedroogd fruit (zoals gedroogde perzikken)
Kokos tenzij het zo vers is dat ik de kokosnoot zelf uit de boom heb gehaald
Karnemelk
Marsepein

Liever niet:
Rauwe ui
Witlof, bereidingswijze maakt niet uit, ook uit de over met kilo's ham en kaas is het niet lekker
Spruitjes
Kerststol/brood met spijs/banketletter (gevulde koek is dan weer heerlijk...)
Zacht gekookt ei

En die zie ik hier nog een hoop voorbij komen dat ik nooit geproefd heb dus waarvan ik niet zou durven zeggen of ik het lust maar ik voel gewoon niet de behoefte om tong, lever, niertjes, hart e.d. te eten.

Ben wel blij dat er een hoop meer mensen zijn die en geen vis en geen paddestoelen eten. Dit blijkt ieder jaar toch weer een uitdaging tijdens de kerstetentjes met het werk e.d. Koks kunnen blijkbaar geen gerechten bedenken zonder deze 2 ingredienten...

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:39

Nu ik vegan heb ik gelukkig een beter excuus om het niet te eten dan 'ik lust het écht niet'...

Maar alles wat uit de zee komt lustte ik dus echt niet. Mama heeft mij nog proberen foppen met visburgers die zogezegd quornburgers waren (at ik als kind dan weer wel supergraag), maar toen ik kokhalzend vroeg wat voor een vieze burger dat was, moest ze dan toch geloven dat ik het écht écht niet lustte :D

Koriander vind ik overheerlijk.
Laatst bijgewerkt door Ilsey op 10-01-19 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:39

Nou waar begin ik :') ben een hele lastige eter. Uit eten is eerst kijken of er iets op de kaart is wat ik lust :=

Maar ik lust echt geen paprika. Is ongelooflijk stom maar kreeg al last van mn maag toen ik het sneed. Door die geur ofzo? :+ idk.

Tomaat vind ik ook niet heel lekker, dat is wel lastig want dat zit in/door zoveel.

Witlof en zuurkool lust ik dan weer wel.
Koriander lust ik ook :))

joyce_eddy
Berichten: 4018
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:39

Amandavd schreef:
Vis, krijg er koude rillingen van.


Zelfde hier... in Spanje als kind een dikke voedsel vergiftiging opgelopen, daar in ziekenhuis gelegen, en in Nederland nog maanden druk mee geweest... nee bedankt ik hoef het niet meer

Amandavd
Berichten: 12112
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:43

laraxXxemma schreef:
Nou waar begin ik :') ben een hele lastige eter. Uit eten is eerst kijken of er iets op de kaart is wat ik lust :=

Maar ik lust echt geen paprika. Is ongelooflijk stom maar kreeg al last van mn maag toen ik het sneed. Door die geur ofzo? :+ idk.

Tomaat vind ik ook niet heel lekker, dat is wel lastig want dat zit in/door zoveel.

Witlof en zuurkool lust ik dan weer wel.
Koriander lust ik ook :))


Dat moet ik ook altijd doen, anders niks te eten voor mij :')

Joyce, ik heb ooit voedselvergiftiging gehad van pannenkoeken met ijs dus die combinatie eet ik ook nooit meer.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:48

Ik lust bijna alles wat voedsel is wat veel mensen niet lusten. Als kind waren spruiten al een van mijn lievelings dingen om te eten en nog steeds vind ik ze heerlijk, net als witlof, stinkkaas (bvb blauw en wat bijna wegloopt, jammie), olijven, kappertjes, haring, mosselen etc.

Wat ik echt niet lust is bruine bonen en zuurkool. Tomatensoep en tomatensaus vind ik niet lekker, maar als ik het voorgeschoteld krijgen zal ik het wel opeten.

Koriander kan ik zolang het niet overheersend is nog wel waarderen in bvb Mexicaans eten. Alle kruiden heb ik sowieso liever in moderatie (behalve knoflook, daar kan bijna niet genoeg van in zitten wat mij betreft).

yeentll

Berichten: 833
Geregistreerd: 10-08-12
Woonplaats: Nederland

Re: Wat lust je echt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 15:57

Gember
Van die vieze witte vissoorten (tilapia, koolvis etc.)

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Wat lust je echt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:10

Prei.... :+

Apple

Berichten: 76250
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:13

Ik lust heel erg veel. 'Vroeger' lustte ik nooit kaas, maar dan ook geen enkele soort kaas. Tegenwoordig is dat terug gebracht tot 'hollandse kaas in blokjes of op brood'. Dat zit hem inderdaad vooral in de structuur.

Geitenkaas, Blauwschimmelkaas, pizza's met kaas, tosti's etc.etc. allemaal geen enkel probleem.

Verder zijn er nog wel wat dingen die ik liever niet eet, maar echt iets niet lusten niet zo.

Koriander schijnt overigens echt iets erfelijks te zijn, mensen die een bepaald gen hebben (of juist niet, daar wil ik vanaf zijn :+ ) proeven koriander inderdaad als zeepsop :j

Ghostattack

Berichten: 11280
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:20

Nooit geweten van die genmutatie bij korianden :wow: Klinkt echt als bullshit maar wauw.. Toch maar eens koriander proeven :P Ben benieuwd hoe het voor mij smaakt.

alice0cullen

Berichten: 2441
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Wat lust je echt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:32

Garnalen, maakt niet uit hoe groot of klein. En eerlijk ik weet de smaak niet eens, net alsof je maden eet met zo 'n vliesje waar je doorheen moet bijten :r

Apple

Berichten: 76250
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Wat lust je echt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:34

Vliesje waar je doorheen moet bijten :)) Je moet die garnalen ook wel eerst pellen voordat je ze in je mond steekt :D

Ghostattack

Berichten: 11280
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:34

Garnalen hebben een aparte structuur waar ik mezelf ook niet overheen kan zetten :+ Terwijl ik de smaak wel lekker vind!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34878
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:36

Myrth97 schreef:
Als mensen vragen of ik kom eten en vervolgens de vraag stellen wat lust je niet?
En ik antwoord met:
Ik eet geen vlees en vis en lust geen champignons.

Dan zie je de paniek gewoon :D


Dat valt toch wel mee? Ik lust heel veel maar heb een voedselintolerantie voor geraffineerde suiker. Dat geeft ook wel eens bijzondere situaties. Al zijn naaste familieleden en goede vrienden er na 20 jaar wel aan gewend. Maar heel veel mensen kunnen geen ingredienten lezen, die kijken bij de voedingswaarde van een product en zeggen ja maar overal zitten suikers in. Ik voel me dan best l*llig, want als ik het uitleg voelen mensen zich vaak heel dom.

Oe garnelen jummie :D maden heb ik trouwens ook wel eens op. Best lekker. Maar ze leefden nog := dat was wel een maffe ervaring en een die ik niet graag weer over doe. Smaak was wel ok trouwens, smaakte naar noten.

_Lorette_

Berichten: 12136
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:37

Ik eet al heel lang vegetarisch en lust vrijwel alles. Alleen heel sterke schimmelkazen vind ik niet zo geweldig. Zou ik nog vlees en vis (moeten) eten, dan had ik wel een probleem gehad. :P Vooral oesters, mosselen, garnalen en inktvis bezorgen mij de rillingen.

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:37

Hier alleen champignons en rauw witloof, verder ik eet gelijk wat me voorgeschoteld word.
Ik vind dat champignons gewoon rubberachtig zijn om op te eten.

alice0cullen

Berichten: 2441
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:39

Apple schreef:
Vliesje waar je doorheen moet bijten :)) Je moet die garnalen ook wel eerst pellen voordat je ze in je mond steekt :D


Ik heb geen idee of ze gepeld waren :+ , heb het ooit eens geprobeerd tijdens het gourmetten, mijn zus is bijna verslaafd aan garnalen dus die probeert het al jaren bij mij naar binnen te krijgen. Maar verder dan een hapje kwam ik niet.

En echt geen haar op mijn hoofd die ze nu nog een keer wil proberen. :')

Granoek
Blogger

Berichten: 10502
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Wat lust je echt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:40

ik krijg het idee dat jullie garnalen zijn wat wij hier scampi's noemen want ik zie mezelf echt nog geen garnaaltjes op de gourmet leggen :')

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:42

knoflook, mosterd,olijven en oesters %)

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 16:42

leestmee schreef:
xLianneeee schreef:
Ui! Dat vind ik echt heel vies. Of het nou door een salade of op een broodje zit. Gebakken ui, rode ui etc.


Ui eet ik niet omdat ik er niet tegen kan. Kan de rest van de dag en nacht rennen als ik iets gegeten heb waar ui in zat of ui gesnipperd of gebakken. En laat ik ui nu juist lekker vinden.


Hier nog een met ui-allergie. Nu ui eten is over 3 min op toilet zitten. (Vind het ook niet lekker)
Evenzo met prei, selderijstengel, bieslook, rode ui, lente ui en alles wat er verder maar op lijkt. Gek genoeg kan ik wel zilveruitjes of amsterdamse uien eten. De rest geeft rommel en gedonder in darmstad!

Uit eten of in bijv sla-pakketten zitten zo goed als altijd ergens uien/prei in dus altijd feest. Vreselijk lastig.

Daarnaast gezegend/vervloekt met scherpe smaak/reukzin. Ik proef elk fliebertje kruiden ergens in. Kan niet tegen scherpe smaken of vind ze niet lekker.
Sambal/chili/paprika/peper is niet leuk. Tandpasta is een gruwel! Heb nu tandpasta op plantenbasis met minder scherpe smaak, dat is nog te doen. Maar de reguliere is echt vreselijk.

Orgaanvlees eet ik niet, het idee alleen al. Vette randjes vind ik ranzig, dan stuiteren je tanden terug.
Geiten/schapenkaas zegt mn neus al luid nee voordat het in mn mond zit.

Kleine vis, zoals garnalen, mosselen, inktvis etc eet ik niet. Grote vis, tonijn, zalm, makreel, paling etc wel. Zal met structuur te maken hebben.

Jilletje

Berichten: 8179
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 17:11

Ghostattack schreef:
Nooit geweten van die genmutatie bij korianden :wow: Klinkt echt als bullshit maar wauw.. Toch maar eens koriander proeven :P Ben benieuwd hoe het voor mij smaakt.

Ik zou er eerst aan ruiken, als je het niet lust is het echt echt echt heeeeeeel vies!!! En het blijft in je mond hangen. Als je er aan ruikt en je vind het stinken weet je dat je het niet lust :')