de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 17:49

Ik was het topic kwijt, maar blijkbaar waren we al toe aan deel 2 :D

Mooie tuinen gezien! Ik kweek nu nog in de moestuinbak, helaas is op de wortel, sla en bosui na laatst alles doodgevroren -O- . Nu druk bezig om alles opnieuw op te kweken. Gisteren heerlijk sla uit eigen tuin gegeten, smaakte erg goed! :j Ik merk wel dat mijn bak wat te klein is, maar als ik een moestuin in de grond aan ga leggen dan kost het zo veel tijd (die ik niet heb) om te onderhouden met al het onkruid hier -O- Dus maar even kijken of we een nieuwe bak gaan timmeren of toch een stuk tuin omspitten.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 17:58

Ik meld me ook hier. Heb de hele tuin vol fruitplanten en boompjes staan. We gaan alleen verhuizen dus ik heb alles uitgegraven en in pot gedaan want alles moet mee. Iemand nog interesse in framboos stekjes? (omg Schagen)
Ik ben vooral erg benieuwd naar jullie ervaringen met perzikbomen en de krulziekte. Gaan jullie perzikbomen niet erg kwijnen na een aantal jaar krulziekte? En doen jullie er nog iets tegen verder? Ik wil erg graag een perzikboom maar de krulziekte houdt me tegen.

Luxorvalkje

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 18:14

@Dorine92. Kun je de stekjes ook opsturen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 19:21

Ik heb een perzik en die doet het prima :j
Ik behandel hem met een spul van bayer, iets wat de boom sterker maakt (naam ben ik kwijt) en ik pluk in het voorjaar alle aangetaste blaadjes weg. De nieuwe blaadjes die er voor terug komen zijn dan niet meer aangetast en ik heb soms bakken vol perziken. Vorig jaar een mindere oogst, dus hopelijk dit jaar weer wat meer. Hij hangt nu iig bomvol.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 19:24

Ik heb nu al vreterij aan de beginnende peertjes van mijn boompje. -O-

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 19:53

ik zou wel een abrikoos willen in de tuin, maar welke is goed winterhard? want ik heb geen muur op het zuiden om hem tegen te zetten, hij kan in de tuin wel op de zuidkant staan

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 20:34

mijn bak is al bijna vol , nog een klein stukje vrij voor de boontjes die binnen al opkomen, had ik nou maar twee van die bakken laten zetten -O-

Afbeelding

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:48

Luxorvalkje schreef:
@Dorine92. Kun je de stekjes ook opsturen?

Jahoor tuurlijk wil ik dat proberen. Wel verzendkosten voor jou dan maar dat spreekt voor zich

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:50

8nnemiek schreef:
Ik heb een perzik en die doet het prima :j
Ik behandel hem met een spul van bayer, iets wat de boom sterker maakt (naam ben ik kwijt) en ik pluk in het voorjaar alle aangetaste blaadjes weg. De nieuwe blaadjes die er voor terug komen zijn dan niet meer aangetast en ik heb soms bakken vol perziken. Vorig jaar een mindere oogst, dus hopelijk dit jaar weer wat meer. Hij hangt nu iig bomvol.

Welk ras heb jij dan?
Ben sowieso best wel bang voor ziektes die van de ene naar de andere boom/plant gaan. Vroeger bij mijn ouders ook wel boompjes dood zien gaan dus dat wil ik bij mijn eigen bomen en planten niet.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:51

Marcella schreef:
Ik heb nu al vreterij aan de beginnende peertjes van mijn boompje. -O-

Wat vreet eraan dan? Luizen of rupsen of vogels?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:11

Dorine92 schreef:
Wat vreet eraan dan? Luizen of rupsen of vogels?

Goede vraag. Geen beestjes gezien zo op het zicht enige wat ik nu dus aan denk zijn vogels en die zijn er genoeg daar op de tuin.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:31

Ziet er goed uit Jolandje! Zet je daar glas overheen of niet?

Op welke planten hebben jullie vooral last van bladluis? Ik ken het wel op rozen, maar niet in de moestuin. Misschien kijk ik niet goed?

Vandaag weer gewied, jongejonge ik kan wel bezig blijven. Nou ja, dat is ook zo :') ik wied wekelijks een paar uur en dan nog staat er altijd wel wat. Hoe vaak maken jullie jullie tuinen onkruidvrij?

Wel een mega-radijs oogst. En lekker dat ze zijn!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:41

Stille meelezer meld zich, leerzaam en leuk dit topic. Van de week van verse brandneteltoppen weer eens soep gemaakt. Nu jonge braamblaadjes aan het drogen voor thee. Geen idee of dat gaat smaken. Heb zo'n boekje waar van allerlei van die dingen in staan, er maar weer eens bij gepakt. Wel grappig. Het heet "planten voor als de pleuris uitbreekt"

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:46

Luis zit hier vooral in de fruitbomen, maar bijvoorbeeld ook in de boerenkool, broccoli en spruiten die nog staan voor het zaad

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 22:47

ryder nee geen glas erop, er staat een klein broeikasje in daar staan nu twee komkommerplantjes in :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:50

Ik kan met deze nattigheid bar weinig op het moment. De klei blijf overal aan plakken incl. aan het onkruid.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:58

Ryder schreef:
Op welke planten hebben jullie vooral last van bladluis? Ik ken het wel op rozen, maar niet in de moestuin. Misschien kijk ik niet goed?

Ik heb zelf gelukkig nog geen luizen ontdekt (even afkloppen) maar vandaag heb ik in de tuin van mijn moeder een jonkheer van tets gezien die helemaal bomvol zat met bladluis.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 03:28

Idd in fruitbomen verder nog niet ontdekt gelukkig ja op de roos.

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 18:47

Is er nog iets te doen tegen verwelkingsziekte bij tomatenplanten? Helaas hebben alledrie m'n tomatenplanten er last van.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 21:11

Verwelkingsziekte is dat de bladeren geel worden en de tomaten rotten voordat ze rijp zijn toch?
Dat heb ik vorig jaar gehad... en ik vrees dat deze het ook hebben.
De onderste bladeren worden dan geel en kan ik er makkelijk af halen.
Ik hoop dat het niet zo is := en ik weet ook niet wat je er aan kan doen eigenlijk..

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 21:15

volgens mij, maar dat heb ik ook van horen zeggen :j , zit verwelkingsziekte in de grond, dus op die plaats dan niet meer dezelfde planten zetten want die gaan ook weer dood, ook mogen de dode planten niet in de compost, maar moeten in de kliko

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 21:21

Tomaat is geloof ik zo wie zo beter niet op de composthoop. Bonen planten kan je direct na afloop onder schoffelen. Had het niet verwacht maar bovenlaag was weer mooi droog dus aan het harken/schoffelen geweest en weer een stukje hekwerk erin gedaan. Binnenkort maar even zorgen dat overal touwtjes staan en laatste stukje hekwerk afmaken dan kunnen de planten de grond in en eventueel bij zaaien waar nodig.

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 21:33

De bladeren worden idd geel. |o scheelt dat ze in potten staan en er verse potgrond gebruikt is, dus ze staan niet in de volle grond en de potgrond is elk jaar nieuw.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 22:07

Geel wil niet gelijk zeggen ziek
Kan vanalles zijn
Voornamelijk voeding of water teveel of te weinig
Onderste bladeren die geel worden os meestal niet zo boeiend
Gewoon er af halen en even nagaan of het etenstijd is
Hier worden de onderste bladeren ook geel net zoals ieder jaar als ze nog in de potten staan voor ik ze de tuin in schop
Ik verwijder ze en klaar

Als ze dan eenmaal buiten staan gebeurt het nog regelmatig als de voeding op het water niet op orde is
Maar dat pas ik dan weer aan

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 07:22