Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:19

Forbiddenpie schreef:
Ik houd enorm veel van spinazie (vooral de warme variant) en ben erg benieuwd of iemand een vegan recept heeft (uitgeprobeerd) met dat als hoofddeel van de maaltijd die goed is bevallen. Natuurlijk staat er ook behoorlijk wat op internet maar als iemand iets heeft wat echt enorm lekker was hoor ik het graag! Liever geen salades met rauwe spinazie omdat dat meestal wel lukt met verzinnen.

Lasagne met spinazie en tomatensaus met soyaroom en italiaanse kruiden / pesto? :9

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:21

Wat is een alternatief voor kaas?
Vegetarische kaas? Die is neem ik aan dan gemaakt van biologische melk? Is er ook een veganistisch alternatief?
Ik vind jonge goudse kaas heerlijk, waar zou ik het door kunnen vervangen?

In verband met dierenwelzijn, maar ook nu ik weet dat lactose erg ongezond is, wil ik minder zuivel gaan gebruiken. Ik ben nog van de opvoeding dat melk heel gezond voor je is en moest het als kind verplicht dagekijks drinken, terwijl ik er van walgde. Drink het nu dus al heel lang niet meer, maar ik lust wel graag karnemelk, joghurt en kaas.
Notenzuivel durf ik niet aan vanwege mijn allergie. Soja?

MarlindeRooz

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:23

Ik merk dat ik gewoon niet fit ben wanneer ik geen kaas en yoghurt eet. Ik blijf honger houden en voel me slap. Dus ik eet het wel gewoon. Kom ook uit een melkveefamilie en een gemiddeld huisdier heeft het slechter dan een koe bij mijn oom. :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:31

Dat wil ik wel aannemen Marlinde. Maar dan zit ik toch met die lactose...
Als er alternatieven zijn sta ik daar wel voor open.
Overigens zou honger beter te stillen moeten zijn met dingen als aardappelen en volkorenbrood en niet met zuivel.

Hoewel ik erg van groenten hou vind ik gezond eten wel een behoorlijke uitdaging (die ik wel wil aangaan)
Vooral het vermijden van suiker vind ik lastig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 09:35

Nikass schreef:
Is biologische kip dan ook dieronvriendelijk?

Misschien ben ik wel een beetje bevooroordeeld, ik heb jaren lang een tamme kip als huisdier gehad, zelf uitgebroed, en Elmo was zo lief en tam en vooral ook ontzettend intelligent. Je zou van een vogel niet verwachten dat ze slim zijn, maar Elmo kon kunstjes op commando, Elmo kon verbanden leggen om op een bepaalde manier de deur te openen, Elmo praatte terug als we iets vertelden en Elmo kon zelfs dromen in de slaap, geluidjes maken zoals een dromende hond dat ook doet. Ik zie kippen dus echt als slimme, tamme huisdieren. En als je dan ziet dat zelfs biologische kippen in zo'n hard tempo groeien dat ze waarschijnlijk hun hele leven groeipijn hebben.. hun leven zo kort is dat sommige generaties niet of nauwelijks buiten komen vanwege de winter of slecht weer.. het normaal is voor een bedrijf dat er elke dag door de stal gelopen wordt om dode dieren er tussenuit te rapen.. en dan aan het eind van die tijd de dieren zonder enig gevoel met een kippenschuiver de vrachtwagen in worden geschoven, aan hun poten, vleugels of nek worden opgetild en bij de rest worden gegooid en vervolgens een nare dood sterven in een kippenslachterij.. dat gaat mij aan het hart. Een biologische kip krijgt ander voer, en wat meer ruimte en misschien meer uitloop buiten, maar ze worden verder op dezelfde manier behandeld. Persoonlijk koop ik dus geen enkele soort kip, ook voor de hond zo minimaal mogelijk. Rundvlees enzo is natuurlijk ook niet diervriendelijk te noemen, maar heb ik persoonlijk minder problemen mee dan met kip.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:38

Nikass schreef:
Vegetarische kaas? Die is neem ik aan dan gemaakt van biologische melk? Is er ook een veganistisch alternatief?

In verband met dierenwelzijn, maar ook nu ik weet dat lactose erg ongezond is, wil ik minder zuivel gaan gebruiken. Ik ben nog van de opvoeding dat melk heel gezond voor je is en moest het als kind verplicht dagekijks drinken, terwijl ik er van walgde. Drink het nu dus al heel lang niet meer, maar ik lust wel graag karnemelk, joghurt en kaas.

Er zijn een hoop vegan soja kazen beschikbaar, hier is een lijst. (al zijn sommige wel op nootbasis, dus wel even de ingredienten checken):

http://veggie4u.nl/webshop/index.php?ro ... ry&path=59

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:38

Is dat gangbaar bij de biologische bedrijven dat ze zo worden behandeld? "Misschien meer buitenruimte" klopt imo niet, ze lopen sowieso buiten.
Maar wat jij verder vertelt dat wist ik niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 09:43

Ik weet niet of kippenbedrijven zelf hun vervoer regelen, of dat dit wordt gedaan door vervoerbedrijven. In dat laatste geval heeft het bedrijf natuurlijk niet zo veel te vertellen over hoe er met de dieren om wordt gegaan.
Er zullen ook vast bedrijven zijn waar het er netter aan toe gaat, maar die kippenschuiver bv wordt op veel plekken gebruikt, is vast wel iets over te vinden op google. Ik weet trouwens niet of dat de echte benaming is, ik zag het ding op tv voorbij komen een tijdje geleden..

Nikass schreef:
"Misschien meer buitenruimte" klopt imo niet, ze lopen sowieso buiten.

Ik bedoelde hiermee eigenlijk 'misschien wat meer buitenruimte dan andere kippen, bv de beter leven kip die ook al buiten mag lopen' :) Geen idee of biologische kippen meer ruimte krijgen dan kippen met sterren enzo.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 02-12-16 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:46

PlantsTho schreef:
Nikass schreef:

Er zijn een hoop vegan soja kazen beschikbaar, hier is een lijst. (al zijn sommige wel op nootbasis, dus wel even de ingredienten checken):

http://veggie4u.nl/webshop/index.php?ro ... ry&path=59

Dank je wel, maar ik lees nu al voornamelijk noten en kokosvet. Dat laatste is erg ongezond. Noten kan ik soms wel tegen maar dat hangt ervan Hoe ze bewerkt zijn.
Ik ben nog niet erg overtuigd van de veganistische kaas maar zal me er verder in verdiepen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 10:02

Yoghurt maak ik trouwens meestal zelf van sojamelk :j Het is vrij makkelijk, en wat goedkoper dan de sojayoghurt in de winkel.
Ik doe de yoghurt vaak door de smoothie met wat fruit en groente, en dan bv een flinke hand havermout. Dat vult ook goed!

Veganistische kaas zoals willemsburger vind ik nooit zo lekker, maar ik lustte sowieso geen jonge kaas :+
Nu doe ik meestal edelgist toevoegen aan gerechten als ik er wat kaassmaak aan wil geven.

Heeft toevallig nog iemand een idee voor een lekkere vegan maaltijd om mee af te vallen? Ik kook sinds kort drie keer per week voor mijn ouders en ze moeten allebei flink afvallen :Y) Nu heb ik eerder al gevulde pompoen met salsa en pompoenrisotto met paddestoelen gemaakt, pompoen vult natuurlijk goed door de vezels maar bevat weinig vet, maar ik kan ze niet elke dag pompoen blijven voeren :+ We eten zelf veel gerechten met peulvruchten maar die wil ik juist niet te veel gebruiken, en ook niet te veel pasta.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:12

ik mis"mijn" reden om geen vlees en vis meer te eten..
ik lust het niet!
als kind had ik er al een afkeer van en op mijn twaalfde ben ik er mee gestopt.
bevalt prima en er zijn zoveel vervangers.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:17

Ik dacht eerst goh, dat moet toch een makkie zijn? Maar er komt ook zo gauw niets in mij op..
Ik denk dat rijstgerechten, met zilvervliesrijst, met een lekker woksausje en lekkere groentes het goed doen, maar de sausjes in de aziatische keuken bevatten vaak suiker.
Stamppot van zoete aardappel?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:21

Nikass schreef:
Dat wil ik wel aannemen Marlinde. Maar dan zit ik toch met die lactose...
Als er alternatieven zijn sta ik daar wel voor open.
Overigens zou honger beter te stillen moeten zijn met dingen als aardappelen en volkorenbrood en niet met zuivel.

Hoewel ik erg van groenten hou vind ik gezond eten wel een behoorlijke uitdaging (die ik wel wil aangaan)
Vooral het vermijden van suiker vind ik lastig.

Van alleen aardappelen + groente en volkoren producten heb ik nog steeds honger. :P Ik bak nu altijd een plakje kaas mee met aardappelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 11:28

Ja lastig he, Douce! Ik denk dat het vandaag inderdaad een beetje zilvervliesrijst wordt met een flinke portie groente gewokt met sojasaus en zeewier. Altijd lekker :j

MarlindeRooz, vezelrijke groentes werken ook meestal goed tegen de honger. Ik gebruik daar nu bv pompoen en wortel voor, zodat er 's avonds minder gesnoept wordt :)) Peulvruchten vullen ook goed.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:28

Ik eet conform het paleo principe (geen brood, aardappels, rijst, geen zuivel, geen bewerkte producten), zo min mogelijk toegevoegde suikers en ben wat ik noem flexitarier. Ik eet dus wél vlees en vis, maar geen bérgen, en wel van een verantwoorde afkomst, en niet alle dagen. Van de 7 dagen eet ik ca 3 dagen vegetarisch. Dat bevalt heel goed... aardappels vervang ik door zoete aardappel, of pastinaak of knolraap. Even anders koken, maar het went snel!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 11:56

Dat lijkt me idd lastig, paleo én vegetarisch.
Eet je bij paleo ook geen peulvruchten vanwege het zetmeel, of komt het niet door het zetmeel dat aardappelen en granen niet gegeten worden? Ik heb me er nooit zo in verdiept, maar vind het wel altijd interessant om te weten wat het idee is achter verschillende diëten.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:24

Peulvruchten bevatten weinig eiwitten tegenover weinig koolhydraten. Voor wat betreft de aardappels plaats ik hieronder een linkje, wellicht vinden anderen dit ook interessant:
https://www.paleo-lifestyle.nl/de-aarda ... ardappels/
Overigens hanteer ik de 80/20% regeling (dat houdt in dat je van de 10 maaltijden er 2 mag 'smokkelen'.. het is immers een leefwijze, en geen religie.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:31

@Marlinde, zou het kunnen dat je meer eiwitten nodig hebt?

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:58

Ik heb gisteren bij de Tesco Extra goed kunnen slagen voor wat meer vega opties en ook soja yoghurt en amandel melk kunnen halen. Heb besloten echt compleet te stoppen met vlees en vis en ook mijn zuivel steeds meer te minderen totdat ik daar niks meer van gebruik. Heb er gewoon echt zin in =D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:15

Wdj aardappelen hebben juist de lange ketens koolhydraten en die zijn wel gezond!
Ik ben dan ook geen voorstander van het weglaten van koolhydraten.
Ook mag je volgens mij bij Paleo geen peulvruchten. Daar ben ik het ook niet mee eens.

Ik weet zelf helemaal niet zoveel van deze dingen maar laat mij hierin adviseren door een cardioloog.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:24

Wdj schreef:
Peulvruchten bevatten weinig eiwitten tegenover weinig koolhydraten. Voor wat betreft de aardappels plaats ik hieronder een linkje, wellicht vinden anderen dit ook interessant:
https://www.paleo-lifestyle.nl/de-aarda ... ardappels/
Overigens hanteer ik de 80/20% regeling (dat houdt in dat je van de 10 maaltijden er 2 mag 'smokkelen'.. het is immers een leefwijze, en geen religie.

Je bedoelt véél koolhydraten neem ik aan?

Dit soort artikelen moet je niet zomaar voor waarheid aannemen. Het is echt heel kort door de bocht om (alleen) naar de glycemische index van een product te kijken. Aardappelen zijn wél gezond. Ze worden door mensen al zolang gegeten, ook in een tijd dat overgewicht nog helemaal niet bestond. Veel beter kun je dierlijke vetten gaan mijden. Het is vooral de combi van khd en vetten waar je dik van wordt.

Aardappelen en andere zetmeelhoudende producten horen zeker wel bij een gezond en voornamelijk plantaardig dieet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:28

Wdj schreef:
Peulvruchten bevatten weinig eiwitten tegenover weinig koolhydraten.

Er zijn juist veel vegan atleten die onder meer peulvruchten aanraden als goede bron van eiwit.
Sowieso hoeft niemand in een westers land die gevarieerd eet zich überhaupt druk te maken om eiwittekort dus dat scheelt :)

Informatief plaatje dat te groot is voor hier:
https://www.athlegan.com/content/images ... ources.jpg

Edit: de normale aanbevolen inname is 0.8 - 1 gram per kilo lichaamsgewicht. Verdubbel dit aantal voor intensieve sporters, maar zij gebruiken vaak ook poeder (wat ook vegan verkrijgbaar is trouwens :D heb het zelf in de kast staan en meng het na training met een glas sap of havermelk oid).

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:43

Zou ik me hier ook mogen melden?
Ik ben Marinke, 15 jaar en ik ben sinds ongeveer een half jaar vegetarisch aan het eten. Daarvoor at ik al wel vaker vegetarisch, maar een pand gerechten nog niet.
Mijn moeder heeft het geaccepteerd, mijn vader is echt een vleeseter en is sceptisch tegenover vegetarische maaltijden. Ik heb het ondertussen al wel voor elkaar dat ze steeds meer vegetarische gerechten lekker gaan vinden *D .
Ook wordt er nu thuis ook minder vlees gegeten, ze eten regelmatig met mij mee *\o/* .

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:44

Dani, ik bedoel inderdaad veel koolhydraten.
Zonder je aan te vallen, vind ik het grappig dat je stelt, dat je kritisch moet zijn t.a.v. artikelen (mee eens) maar dat je zelf een aantal 'waarheden' neerzet waar je vanuit wetenschappelijk oogpunt aan mag twijfelen. Wat betreft aardappels: ik heb onlangs een interessant artikel gelezen over mensen die (veelal zonder zij het zelf realiseerden) last hadden van groentes die tot de nachtschades behoren. daar behoren ook aardappels toe. Ik kan alleen het artikel niet meer vinden, als ik het heb, zal ik het plaatsen. Verder zal ik onderwerp laten rusten, is immers off-topic.

Het is sowieso goed om bij alles wat geschreven en beweerd wordt, kritisch te blijven. Immers, vroeger werd ook gesteld dat meld gezond is; tegenwoordig plaatst men daar ook meer en meer vraagtekens bij. Longproblemen worden nu geassocieerd met het gebruik van zuivel.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:41

Sommige mensen kunnen ook niet tegen aardappel, dat kan heel goed kloppen. Voor mij werkt het juist heel goed, ik zou ook echt doodgaan als ik weinig koolhydraten zou mogen. Ik eet praktisch alleen maar crackers, brood, aardappelen, fruit en groente. Hooguit ergens tussendoor een stukje kaas (waarom is dat toch zo lekker?).

Koolhydraten als in suikers moet je beperken, de suikers die je lichaam nodig heeft verkrijg je wel uit langere koolhydraatketens. Fruitsuikers zijn een uitzondering, maar meer omdat je zo veel fruit moet eten om daar last van te krijgen dat het gewoon veilig is. Daarom is sap ook niet heel goed, je zou normaal nooit zoveel fruit eten als dat er in het sap zit. En je mist een groot deel van de vezels.

Over zuivel, ik weet het niet. Persoonlijk zie ik het als ongezond, ik kan er ook niet goed tegen. Wel raar dat het nog zoveel aangeraden wordt, het is immers gewoon een product waar op een kalfje in een paar maanden tijd een paar honderd kg aankomt. Volle melk is ook gigantisch vet- en eiwitrijk, als we daar per dag een halve liter van zouden drinken dan kwam het niet goed met Nederland :=