Pakjes drinken, suikerbommen.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:55

Air schreef:
Jullie weten dat er veel kids ook van chocola op zichzelf al druk worden? Dan snap ik die keuze wel.

Heb laatst een stukje van een docu gezien van Jamie Oliver die op een aantal scholen gezondere maaltijden neerzette ipv wat ze eerder kregen. Als je dan ziet wat voor invloed dat heeft op gedrag, concentratie en gezondheid(kids die geen astmapufje meer nodig hadden o.a.), dan kan ik het alleen maar aanmoedigen dat er op scholen bewuster mee omgegaan wordt.

Tsjah, dan moeten we over naar minimarsjes met 70% cacao... :j

Natuurlijk heeft eten invloed op het gedrag. Ik denk ook absoluut dat sommige ouders het ADHD stickertje in de hand werken door ze te veel rode m&ms te voeren (bij wijze van dan he), terwijl ouders die er bewust over nadenken vaak hele plezierige kinderen hebben, maar een keer een marsje met een woede/drukte aanval moeten bekopen.

Maar om helemaal over te gaan op water en groenvoer, daar maak je het alleen maar erger van.

Eten heeft op mijn gedrag niet echt veel invloed gehad. Thuis dacht men dat ik ADHD had (plakkertje begon in te raken), maar op school was daar geen sprake van. Maar dat had meer te maken met onzekerheid. Ik geloof nu niet dat ik ADHD heb gehad, ben hooguit wat chaotisch. Maar op die manier heeft iedereen wel iets van een kenmerk van dergelijke stickertjesaandoeningen.

Misschien is het een combinatie. De ouders leren over eten, waar nodig. Alle kinderen op school hetzelfde geven en niet mee laten brengen. In combinatie met schooluniform. Minder diversiteit is beter te handelen voor kinderen, scheelt ook al een hoop reactie denk ik (maar ik ben geen pedagoog). En natuurlijk op school meer tijd voor de kinderen (waar nu zoveel om te doen is door leraren) zodat elk kind ook toereikend begeleid kan worden en niet in een of ander ADHD hokje geplaatst moet worden, wat na 15 jaar misschien wel helemaal misplaatst blijkt te zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:56

Sunrise19 schreef:
Geen idee meer, maar ik vind mier zoet sowieso niet lekker :+ waren allemaal moslims die al die dingen zelf maken. Dus neem aan dat ze wel weten hoe of wat :+ is inmiddels ook ruim 18 jaar geleden :+

Misschien ligt het aan de afkomst. Restaurant bij ons in het dorp is een Egyptenaar. Ik vond de baklava in Turkije niet te eten. Dat laatste was met dadels.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:59

Janine1990 schreef:
Ach jee... dan moet je maar alvast gaan oefenen :(:) :D

Dat is gewoon een beetje te zot. Er zit bijna niets in die minidingetjes, 5 gram suiker... Net iets meer dan één klontje. En dat terwijl er gemiddeld gezien niet eens elke week wordt getrakteerd (op de meeste scholen dan). Ooh dat zeg jij ook al :+

als ze allemaal verspreid jarig waren, dan wel..

wij hadden er maar 18 in de klas.. maar daarvan waren er 5 in tussen 6 en 14 oktober jarig.

en dan snap ik ook dat wat eerder gezegd werd op zich..
het ging ook van kwaad tot erger.. als er 1 iemand een snoepketting uitdeelde (weet je dat vieze ding om je nek compleet van suiker), dan moest ouder 2 dat weer over treffen met een dropketting met allerlei snoepgoed eraan gebonden.. en nummer drie kwam dan weer met grote zakjes snoep aan zetten, omdat nummer 4 haribozakjes ging uitdelen..

het is niet zozeer dat kinderen meer snoep meenemen/namen maar dat ouders elkaar wilden overtreffen in wat hun kind wel kon trakteren.

En als je dan 5 verjaardagen hebt in amper een week, dan kan mij voorstellen dat enkele van onze ouders niet zo happy waren :') . want uit die verjaardagen rolde weer een partijtje waar ook snoepgoed mee terug kwam.

op zich vind ik het niet erg dat er een limiet op gezet wordt..
maar ik vind wel dat een ongezonde keuze mogelijk moet zijn.

in mijn tijd was het gelukkig ook nog normaal om een snoepappeltje te maken. of een mandarijntje versiert met snoep..

mag toch aannemen dat zoiets nog wel mag?
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:01

Je hoeft je kinderen natuurlijk niet volledig op een suikervrij dieet te gooien, maar ik ken genoeg mensen die op de basisschool ladingen suikers binnen kregen. Tijdens de drinkpauze op school twee pakjes wicky en een mierzoete Liga koek, tijdens de lunch twee glazen Fristi en dan ook nog eens suikerige goedjes op de boterhammen, ga zo maar door. Dat moet in principe kunnen, maar als je een kind hebt dat van nature al niet al te graag stil zit dan kan dat elkaar wel in de hand spelen. En als je dan als ouder in plaats van het dietair op te lossen maar overgaat op zware medicatie waar je kind echt niet gelukkiger van wordt in de eerste instantie, dan gaat er imo iets niet helemaal goed.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf ADHD waar ik medicatie voor slik en ik heb er super veel baat bij. Maar ik ben nu volwassen genoeg om om te gaan met de negatieve effecten die het heeft op mijn lichaam. Zo heb ik een geremde eetlust, moet ik regelmatig pauzes inlassen omdat ik anders mezelf kapot werk, moet ik iets meer moeite doen om sociaal te zijn en voel ik me soms erg treurig als het uit begint te werken. Ik kan dat relativeren, ik weet dat het van medicatie komt.. Maar een klein kind kan dat niet.
Bij mij is het pas twee jaar geleden geconstateerd, en dat is alleen omdat ik er zelf achteraan ben gegaan. Mijn ouders wisten wel dat ik ADHD had, maar die wisten ook dat ze daarvoor een kind terugkregen dat erg creatief en vrolijk was, heel praterig en vrij volwassen voor haar leeftijd. Dat ze me af en toe half moesten vastplakken aan de stoel en dat er nog wel eens iets fout ging met iets te fanatiek buitenspelen namen ze daarbij voor lief.
Nu ben ik 'volwassen' en merk ik zelf dat ADHD in sommige aspecten ook negatieve invloed heeft op mijn leven, en daarom slik ik medicatie.

Ik ben in ieder geval van mening dat een kind plat drogeren omdat het wat stuiterig is door vermoedelijk een overvloed aan suiker niet de oplossing is, ook al is het wel een gangbare.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:02

Elena, ligt aan de school. Mag lang niet op alle scholen, dan krijg je een tik op je vingers omdat je onverantwoord bezig bent :')

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:03

Die dadels waren apart trouwens hoor! Gewoon dadels met honing. Je kon kiezen :D

Hier eet m'n dochter ook chips en snoep. Merk niet dat Ze drukker word ofzo :+ ze is een vrij rustig kind. Patat eten wij dan weer niet zoveel. Misschien 1 keer per maand. Alleen wel elke donderdag een lekkerbek, kibbeling of visfriet. Lekker vet :D maar dat komt omdat ze verder geen vis wilt eten dus dan maar zo. En wij eten vanavond lekker tomaten groenten soep. Waarvan ze zelf waarschijnlijk ook wilt eten.

E nummers vermijden wij zoveel mogelijk. Mijn man word van veel producten niet lekker waar het in zit. En uiteindelijk is alles zelf maken zonder pakjes en zakjes ook nog eens gezonder. Ben sinds die tijd wel 20kg aangekomen :+ dus ik kan beter wel e nummers eten :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:04

pfffffffffffffffffffffff..

1 luizig snoepje op een dikke vette mandarijn...

scholen zijn wel gek geworden.

laat ze dan gewoon lekker trakteren en verbied zoete pakjes drinken..
dat lijkt mij veel verantwoorder dan een snoepje verbieden tssssss
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 04-02-16 16:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:07

elenaMM77 schreef:
pfffffffffffffffffffffff..

1 luizig snoepje op een dikke vette mandarijn...

scholen zijn wel gek geworden.

laat ze dan gewoon lekker trakteren en verbied zoete pakjes drinken..
dat lijkt mij veel verantwoorder dan een snoepje verbieden tssssss

Het probleem is denk ik niet per se dat er een snoepje op zit, maar dat bij veel kinderen de mandarijn regelrecht de prullenbak in gaat :+
Mijn ouders hadden altijd vrij strenge controle op wat wij aan snoep binnen kregen. Soms ging er wat stiekem in, maar dat lukte vrijwel nooit. Als er uitgedeeld was op school met een snoepzakje of als ik een feestje had gehad (en ook na St Maarten trouwens) hadden mijn ouders het snoep in het beheer, en als we iets wouden dan moesten we dat vragen. Dan mochten we 1 groot snoepje of 2 kleine kiezen.

Verder aten wij ook niet elke dag gezond hoor :+ Zaterdag was patatdag en donderdag was pizzadag, met hier en daar wat uitzonderingen. En ook wij dronken wel eens een glas chocomel. Ben ook absoluut niet van plan om mijn kinderen later veganistisch, suikervrij en met alleen maar rauwe groenten op te voeden.. Maar er zit nog een heel groot gebied tussen je kind alles maar laten eten wat het wilt en je kind helemaal niks laten eten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:09

Sunrise19 schreef:
Ben sinds die tijd wel 20kg aangekomen :+ dus ik kan beter wel e nummers eten :')

TIP VAN DE DAG :

Voor alle lijners!

Ik heb eindelijk ontdekt waarom ik zo moeilijk afval...
Ik was mijn haren altijd met shampoo en tijdens het uitspoelen loopt die shampoo langs mijn lichaam omlaag.

Op zich niet erg, maar op het etiket staat GEEFT MEER VOLUME

Ik ga nu dus overschakelen op dreft, het etiket is veelbelovend: VERWIJDERD AL HET VET, ZELFS HET MEEST HARDNEKKIGE

(sorry, moest even)

---

Emaa,
dat 1 grote snoepje of twee kleintjes, dat was hier standaard ook zo..
nadeel was dat het grote snoepje veeeeel meer was dan de twee kleintjes..
moeilijke keuze als snoepgraag kind :')
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 04-02-16 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:09

1 meisje in de klas vroeger had allerlei allergieën en daar was een aparte bak met traktaties voor zo had zij ook wat

Trakteren altijd gezond bij ons vroeger, of koek

Sunrise19

Re: Pakjes drinken, suikerbommen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:14

Hahahaha mijn man maakte dat grapje drie weken geleden en stond met dreft in zijn handen in de badkamer :')

Ik val overigens wel snel af hoor, maar mijn lichaam deed het altijd op snelle suikers en nu is mijn hele voedingspatroon veranderd. Dus niet zo gek dat het nu een beetje van slag is :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:15

elenaMM77 schreef:
het is niet zozeer dat kinderen meer snoep meenemen/namen maar dat ouders elkaar wilden overtreffen in wat hun kind wel kon trakteren.

Wat trakteren betreft is inderdaad dat het grootste probleem...

Mandarijntjes, heeeerlijk! Wilde ik altijd zoveel mogelijk van met sint maarten :D

char1900

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:24

ik krijg altijd flesje water mee naar school haha, heel soms met wat siroop erin.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:29

Ik haal net m'n kleine man op, oefenen op school. Traktatie gekregen. Een zakje snoep met een stroopwafel. Hmmm. Tot zoverre het gezonde trakteerbeleid.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:12

Iris82 schreef:
Ik haal net m'n kleine man op, oefenen op school. Traktatie gekregen. Een zakje snoep met een stroopwafel. Hmmm. Tot zoverre het gezonde trakteerbeleid.

Schuif maar door naar mij, ik wil mij wel opofferen :j

Moet zeggen dat ik het dubbelop trakteren niet snap.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:18

Weetje mensen ik denk dat we straks niks meer kunnen eten of drinken
Mijn kids krijgen af en toe een pakje drinken en veder limo of ijsthee
Ze krijgen ook fruit maar ook zeker zo nu en dan een snoepje ik hoef me niet te verantwoorden vind ik ;)

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:24

Morgen met het schoolontbijt geef ik lekkere drinkyoghurt mee.
Dan heeft de juf er vast geen kind meer aan..of zouden hier ook te veel suikers in zitten :+

Afbeelding

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:31

Ohh! Nice! :))

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:36

czarina schreef:
Dan heeft de juf er vast geen kind meer aan..of zouden hier ook te veel suikers in zitten :+

[ [url=m/jUuCNh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hooguit een reactie op de sulfiet die erin zit *D
http://www.voedselallergie.nl/allergene ... lfiet.html

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:41

czarina schreef:

[ [url=m/jUuCNh.jpg]Afbeelding[/url] ]

_O-
Voor ieder kind een glaasje, lekker rustig in de klas

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 23:05

ik zou de foto gewoon voorleggen aan de juf.
je wilt wel voor een keertje meehelpen bij het nationaal schoolontbijt dit jaar en kunt
wel een beetje drinkontbijt sponsoren..

vraag namens alle ouders, of ze dit jaar mee mogen ontbijten.

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 23:11

Heftig zeg die cijfers!! (en die foto ook, haha!)
Ik weet dat ik vroeger in de supermarkt behalve worstjes bij de vlees afdeling en kaas bij de kaasafdeling ook altijd een spekje kreeg bij de kassa... Maar volgens mij is dat er ook vanaf tegenwoordig...

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 23:12

Jeany schreef:
Heftig zeg die cijfers!! (en die foto ook, haha!)
Ik weet dat ik vroeger in de supermarkt behalve worstjes bij de vlees afdeling en kaas bij de kaasafdeling ook altijd een spekje kreeg bij de kassa... Maar volgens mij is dat er ook vanaf tegenwoordig...

Bij onze appie krijgen ze een snoepje. Enige supermarkt in de omgeving die dit nog doet. En dat vragen ze ook netjes of dat mag. En gratis mandarijnen en appels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 23:15

Hier staat bak mandarijnen voor de kinders bij de ah, de chinees heeft nog altijd lolly's just like mijn tijd <3

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 23:17

Bij ons krijg je bij de opticien een doosje smarties. Bij de Primera snoep, bij de bakker een koekje, andere bakker een eierkoek, bij de Appie kaas en worst. Kind hoeft niet meer te eten na het boodschappen doen.