Recepten voor de tofuridders en falafelvriendjes onder ons..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:22

Suliko schreef:
@[paard], Heb je dit tegen mij? Ik ben inmiddels geen flexitariër meer hoor.
Ik reageerde alleen op bovenstaande om dit te bevestigen, vind het een beetje apart dat je daaruit kan concluderen dat ik (of mijn vriend) flexitariër ben. :P
Dus ik weet niet over wie je het nou hebt, tegen mij of bovenstaande quote die mensen waarschuwt die wel vlees eten bij uiteten gaan (wat ik dan weer wel onder flexitariër vind vallen).

Tegen beide! Ik doelde bij jou op het "Maar mijn vriend is al heel wat jaren vegetariër en als hij een keertje vlees eet gaat hij echt verschrikkelijk zweten de hele nacht lang." De "je" van mij was meer algemeen bedoeld. Ookal eet je 1x per jaar vlees, dan val je nog onder flexitariër. Maar ik begrijp dus dat jullie dit niet meer doen +:)+

8nnemiek

Re: Recepten voor de tofuridders en falafelvriendjes onder ons..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:24

Oesterzwammen zijn lekker inderdaad!
Ik had voor kerst wat oesterzwammen met feta, ui en wat peper gebakken, en dat was echt heerlijk. De gasten zeiden 'als ik niet beter wist had ik gedacht dat het kip was' :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:22

Natasja, je zou kunnen kijken wat goede eiwit en vetbronnen zijn en kijken welke je lust en kunt toevoegen?
Als je van de smoothies bent zou je daar idd een schep pindakaas doorheen kunnen doen(bamaan/pindakaas :9 )
Of een lepeltje kokosvet bijvoorbeeld. (Gelijk kokossmaakje toegevoegd :D)
Maar kijk anders eens op osheglows. Linda heeft een hoop lekkere recepten waar ook echt goed bij staat hoeveel eiwit etc er in zit , ook aardig wat gericht op hoger in eiwitten etc ivm sporten.

Als je problemen blijft houden om voor jou voldoende eiwitten etc binnen te krijgen zou je evt ook kunnen kijken naar proteine poeder.

Dat is ook heel makkelijk door een smoothie heen te mikken maar oook te gebruiken in baksels(om de week een tree muffins bakken met extra proteine en je hebt een extraatje per dag er bij

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 15:24

8nnemiek schreef:
Oesterzwammen zijn lekker inderdaad!
Ik had voor kerst wat oesterzwammen met feta, ui en wat peper gebakken, en dat was echt heerlijk. De gasten zeiden 'als ik niet beter wist had ik gedacht dat het kip was' :+

Ik ben dol op oesterzwammen. Deze ga ik zeker ook proberen.

Vanavond ga ik vega emplanadas maken met een Mexicaanse bonen salade.

Nu al zin om aan te beginnen.

Bedankt iedereen overigens voor de tips.

Ik ga er zeker wat van meenemen hier en daar.

Alleen niet de pap :x :')

Patrick is dol op havermoutpap en griesmeelpap.

Ik kan er niet eens naar kijken als hij het eet :')

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:03

WiancaR schreef:
Suliko schreef:
@WiancaR, Heb je dit tegen mij? Ik ben inmiddels geen flexitariër meer hoor.
Ik reageerde alleen op bovenstaande om dit te bevestigen, vind het een beetje apart dat je daaruit kan concluderen dat ik (of mijn vriend) flexitariër ben. :P
Dus ik weet niet over wie je het nou hebt, tegen mij of bovenstaande quote die mensen waarschuwt die wel vlees eten bij uiteten gaan (wat ik dan weer wel onder flexitariër vind vallen).

Tegen beide! Ik doelde bij jou op het "Maar mijn vriend is al heel wat jaren vegetariër en als hij een keertje vlees eet gaat hij echt verschrikkelijk zweten de hele nacht lang." De "je" van mij was meer algemeen bedoeld. Ookal eet je 1x per jaar vlees, dan val je nog onder flexitariër. Maar ik begrijp dus dat jullie dit niet meer doen +:)+

Ik heb in de 9 jaar dat ik geen vlees eet 1 keer wel vlees gegeten omdat t echt niet anders kon(prive redenen) ik had toen echt enorme buikpijn en heb amper kunnen slapen, daarom weet ik dat rn aangezien dat geen pretje is wou ik andere mensen daar even voor behoeden ;)

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 01:39

Cavaletto schreef:
Leuk topic. Ik heb een lekker recept. Het valt goed in de smaak, ook bij vleeseters. Gepaneerde Oesterzwammen.
Voor 3 personen ongeveer....
Nodig doosje Oesterzwammen
Twee eieren
Provencaalse kruiden
Paneermeel
Peper en zout
Beetje boter om in te bakken
De dikke steel voorzichtig afsnijden zodat het hoedje heel blijft. (Steeltje kun je bewaren om in een sausje te verwerken)
Eitjes klutsen met een beetje water, zout, peper en een eetlepel provencaalse kruiden
Paddo's een voor een met beide kanten door het ei en de paneermeel halen
Op niet al te hoog vuur aan beide kanten bakken
De reststeeltjes kun je met een fijngesnipperd uitje en een fijngesneden paprika in een sausje verwerken. Opbakken en aanmaken met wat kruidenbouillon, binden met een eetlepel maizena opgelost in een kopje koud water.
Lekker met sla en gebakken aardappeltjes.

Deze heb ik gisteren gegeten, heerlijk!

Murloc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 02:12

Weten jullie nog lekkere recepten zonder champignons, noten, bonen en kaas? En bij voorkeur ook nog zonder ei vanwege allergie. Ik kom helaas vrij weinig recepten tegen zonder het boven genoemde lijstje.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 02:29

Geen vegetariër, maar wel een poging aan het doen om veel minder vlees en vis te eten. Ik ben er om eerlijk te zijn geen held in... Ga dit topic dus eens goed doorspitten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 08:47

Ilonaa__ schreef:
Weten jullie nog lekkere recepten zonder champignons, noten, bonen en kaas? En bij voorkeur ook nog zonder ei vanwege allergie. Ik kom helaas vrij weinig recepten tegen zonder het boven genoemde lijstje.

Salade (couscous salade vind ik bv erg lekker)
Gepofte zoete aardappel met avocadosalsa :9
Nasi, bami
Loempia
Sushi (met dingen als komkommer, courgette, paprika)
Pompoenrisotto
Lasagne met willemsburger of edelgist
Maaltijdsoep
Er zijn genoeg recepten te vinden. Ik zou eens naar vegan recepten zoeken. Die zijn sowieso al zonder kaas en ei. Noten kun je vaak weglaten, of bv vervanger door pijnboompitten.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 09:15

Ik ben de zo geheten flexitarier en eet inderdaad bij andere mensen gewoon vlees (het is mijn keuze om geen vlees te eten en ik wil er geen mensen mee lastig vallen). Als ik voor mijzelf kook is dit vegatarisch, maar in een restaurant neem ik dan weer meestal een vleesgerecht, omdat de meeste restaurants standaard excuusvegatariër gerechten hebben en daar vind ik gewoon niets aan.
Een paar vegatarische gerechten waar ik erg gek op ben:
-Bloemkool broccoli taart met geitenkaas.
-Wrap met falafel, sla, zelfgeroosterde paprika en aubergine en geitenkaas of feta.
-pastasalade met geroosterde paprika, aubergine, parmezaanse kaas kappertjes kerstomaatjes en veldsla.
-Salade met vegatarische spekjes, parmezaanse kaas, aardappel, sla, boontjes, zelfgemaakte croutons en een gekookt eitje.
-Nasi met tofu, nasikruiden, bamigroenten, pindasaus, augurk en gebakken uitjes.
-Pasta met groentensaus, gepelde tomaten, wortel, champignons, paprika, ui, knoflook en kruiden/wijn naar wens toevoegen. (naar wens en voor moeilijke groente eters door de blender)
-Ik ben ook gek op de vegatarische rookworst van de Ah met boerenkool of vegaworstjes als knakworst.
-aardappel, pastinaak, wortel in de oven met vegatarische spekjes en feta.
-Spruitjes met aardappel, geroosterde nootjes en feta uit de oven.
- gado gado
Pastasalade met rucolapesto, gedroogde tomaatjes, zwarte olijven en kaas.
-Salade met aardappel, rode ui, tomaat, kaas, feta en sperziebonen.

Nou dat is mijn lijstje met favorieten, zo veel lekkere recepten zonder vlees!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 09:25

Ik vind dat restaurants vaak lekkere vega gerechten hebben, al moet je niet naar een typisch steak/schnitzel restaurant gaan.

Vorige week nog een vega shephards pie met rode bieten en geitenkaas, erg lekker.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 16-01-16 09:36, in het totaal 2 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 09:33

F_Orumster schreef:
I vind dat restaurants vaak lekkere vega gerechten hebben, al moet je niet naa eej tyjsch

Een wat?

Ik vind het wisselend. Sommige restaurants hebben echt superlekkere vegetarische gerechten.
Andere weten niets anders te bedenken dan spaghetti met tomatensaus of een gebakken kaasschijf.

In Berlijn heb ik in een restaurant gegeten wat echt heel erg goed was. CookiesCream.

Edit,..oohhh nu snap ik hem :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 09:37

Ik lig nog op bed, mijn vingers werken nog niet helemaal mee :+.
Drukte op verzenden toen ik nog wilde verbeteren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 10:55

F_Orumster schreef:
Ik vind dat restaurants vaak lekkere vega gerechten hebben, al moet je niet naar een typisch steak/schnitzel restaurant gaan.

Ik heb eens heerlijk vegetarisch gegeten bij een echt schnitzel-huis, daar hadden ze een heerlijke vegetarische schnitzel op het menu staan _/-\o_

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 11:45

Ilonaa__ schreef:

Daar zou ik eens even voor moeten gaan zitten ,
Zijn absoluut wel recepten voor te verzinnen, maar om het een beetje gebalanceerd te houden(voldoende eiwitten etc) kan ik er even niet zo een setje uit mijn mouw schudden.
Na het weekend eens even kijken

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 19:27

Bij restaurants loop ik er vaak tegen aan dat ze voor vegetarische gerechten kaas, kaas en nog meer kaas gebruiken. :=

Maar ben al wel bij een aantal restaurants geweest waar ik absoluut voorzien ben van heerlijke gerechten, wel nog altijd bij elk gerecht kaas, maar dan gelukkig niet te overheersend.

En hier in Arnhem zit een fantastisch en gezellig (en goedkoop, 11,50 pp) vegetarisch restaurant, Enig Alternatief, die écht geweldige gerechten maken. :9

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:16

En het stomme is dat de meeste kaas niet eens vegetarisch is, vanwege het stremsel :=

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 22:23

8nnemiek schreef:
En het stomme is dat de meeste kaas niet eens vegetarisch is, vanwege het stremsel :=

Ik begrijp dat nooit. Naar mijn idee eet een vegetariër geen vlees/vis en een veganist ook geen andere dierlijke producten zoals melk. Waarom valt het stremsel dan onder de categorie vlees?
Iemand die hier ook geen stremsel eet die me dit wil uitleggen? :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:55

Dierlijk stremsel word grotendeels gewonnen uit de lebmaag van kalveren en daar moeten dus dieren voor doodgemaakt worden. (Bijproduct kalverslachterij)
Maar steeds meer kazen worden microbieel gestremd tegenwoordig.

Op vegatopia.com stond altijd een uitgebreide lijst met welke kaas vegetarisch is (dus microbieel of dierlijk stremsel)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 00:07

Ja maar die kalveren komen vanuit de melkveehouderij, zijn de stierkalveren en een klein deel vaarskalveren. En ze worden niet specifiek dood gemaatk voor het stremsel maar voor het vlees.

Overigens vind ik het juist goed dat zoveel mogelijk van een dier gebruikt wordt.

Maar weer terug naar de recepten :D

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 00:37

Bedankt voor je kijk er op Sonja! :) Maakt het voor mij wat duidelijker.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 01:14

Fransje, ben ik met je eens hoor... als er een dier gebruikt word, gebruik dan alles/zoveel mogelijk.
Maar het kalf heeft er nog steeds voor moeten sterven... dus is het technisch niet vegetarisch...

Tis ook echt zo een ding waarvan de 1 er wel op let, maar de ander niet.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:03

Melk valt niet onder vlees, stremsel (maag) wel.
Nu drink ik zelf ook geen melk en probeer ik erop te letten dat het geen bijproduct is.
En kaas eet ik niet echt vaak (en anders hoe dan ook biologisch en vega). Het liefst zou ik vegan eten, wat ik ook wel zo veel mogelijk doe, maar momenteel vind ik het nog heel erg lastig omdat ik ook op andere dingen in mijn voeding moet letten (glutenvrij, schimmelvrij) dus wordt het wel heel erg lastig allemaal. :Y)

@Sonja_vR "Maar het kalf heeft er nog steeds voor moeten sterven... dus is het technisch niet vegetarisch..."
En voor melk sterft een dier ook, behoorlijk jong en naar, dus dat is dan weer niet zo'n goede reden om kaas vegetarisch te noemen. Want dan zou melk dat ook moeten zijn...

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:10

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 14:25

Voor de mensen die geen stremsel eten, letten jullie dan ook op gelatine? En hoe zit dat met lijm..? Lijm kan ook van botten gekookt worden toch? (even offtopic, maar ik vroeg het me af :) )

Wat voor noten gebruiken jullie vaak in gerechten? Wat is nou écht lekker? :9