Kerstdiner

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:23

Iemand praktische tips hoe ik labels bij de gerechten kan maken? Ik heb al wel eea gevonden, maar houd me nog aanbevolen. Verder ben ik niet handig in tafels decoreren, iemand ideeën?

/add
Heb wel wat prachtige dingen gevonden inmiddels.

ponyparadijs

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:12

Labels maak ik door sate prikkers tussen 2 kaartjes te plakken.
Met op beide zijde het gerecht
Misschien maak ik het wel met de computer maar dat weet ik nog niet

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:02

Wat voor kaartjes gebruik je daarvoor?

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 08:51

Wat denken jullie, kipfilet vullen met roomkaas en cranberrycompote (abrikozen ben ik bang dat te zoet word) en dan ham om de kipfilet en in de oven. Zou dat kunnen?

Zou je voor de kaartjes niet iets kunnen gebruiken wat ook voor kerstkaartjes maken gebruikt wordt? Karton en versiersels enz. en dan zoals ponyparadijs zei sateprikkers er tussen plakken?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:41

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:31

Ja zoiets! Ik ben nl niet handig met knippen, plakken, etc.
en dan zo
Afbeelding

*hema op lijstje voor vanmiddag*

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:54

Is wel leuk met die snoep stokjes ook
Dat ga ik even mee nemen of ik die ga gebruiken
Aan de andere kant eet ik die snoep stokjes niet en dan is het ook wel zonde

Overigens heb je ook van die sate prikkers met zo'n knoop aan de boven kant ken je die?
Daar kan je de kaartjes met een lintje gewoon aan hangen
Afbeelding

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:11

Laatst bijgewerkt door Lielle op 18-11-15 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:12

Niks.. Dit jaar slaan we over.. Wij pakken uit met sinterklaas.. Dan gaan we met zijn tienen gourmetten gezellig.. :)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:31

Krijtbordjes vind ik ook altijd leuk staan! Kun je ook makkelijk zelf maken met krijt verf.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:36

In dat soort dingen ben ik niet zo handig, dus ik zoek zoveel mogelijk kant-en-klare oplossingen. Alleen met eten kan ik redelijk wat. Maar ik zat wel aan een leiplaat met krijtje voor de kaas te denken.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:37

Wij hebben altijd grote kerstballen die helemaal volgeschreven zijn met krijt wat er op het menu staat.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:13

Miesemuisje schreef:
net besloten dat ik toch ga koken met kerst :)! of althans, het weekend voor kerst. Met kerst zijn we altijd kerstavond t/m de 27e ofzo bij zijn ouders (vriend is 25e jarig, en ik heb geen contact met mijn familie). dan eten we altijd heeeerlijk daar! maar we vinden het ook leuk om dan van te voren met zijn tweeën soort van kerstavond te vieren. afgelopen 2 jaar gegourmet, maar dat ding heeft het begeven :Y) dus dit jaar lekker zelf aan het kokerellen, leuk :D

heb al even op internet zitten zoeken, dit heb ik zo ver:
amuse: -
voor: -
hoofd: beenham uit de oven, aardappelroosjes en nog groente (haricoverts met spek? afgezaagd, maar wel lekker!)
na: pannacotta of chocoladefondant

zoiets:
[ [url=m/bcW8vt.png]Afbeelding[/url] ]

Wat zit er in dat glaasje?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:06

In die glaasjes zit pannacotta toch?

Wij hebben voor 3de kerstdag ineens ook eters.
Dat wordt dus de planning om gooien

kerstavond grillen
1ste kerstdag BBQ
2de kerstdag buffet
3de kerstdag gevulde varkenshaas met gebakken aardappelen maar de groente weet ik nog niet

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:20

FuGeLiCu schreef:
Wat denken jullie, kipfilet vullen met roomkaas en cranberrycompote (abrikozen ben ik bang dat te zoet word) en dan ham om de kipfilet en in de oven. Zou dat kunnen?

Zou je voor de kaartjes niet iets kunnen gebruiken wat ook voor kerstkaartjes maken gebruikt wordt? Karton en versiersels enz. en dan zoals ponyparadijs zei sateprikkers er tussen plakken?

Klinkt goed, maar ook heftig! Ik zou het eerst een keertje proefdraaien :)

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:21

Bloodymary schreef:
Miesemuisje schreef:
net besloten dat ik toch ga koken met kerst :)! of althans, het weekend voor kerst. Met kerst zijn we altijd kerstavond t/m de 27e ofzo bij zijn ouders (vriend is 25e jarig, en ik heb geen contact met mijn familie). dan eten we altijd heeeerlijk daar! maar we vinden het ook leuk om dan van te voren met zijn tweeën soort van kerstavond te vieren. afgelopen 2 jaar gegourmet, maar dat ding heeft het begeven :Y) dus dit jaar lekker zelf aan het kokerellen, leuk :D

heb al even op internet zitten zoeken, dit heb ik zo ver:
amuse: -
voor: -
hoofd: beenham uit de oven, aardappelroosjes en nog groente (haricoverts met spek? afgezaagd, maar wel lekker!)
na: pannacotta of chocoladefondant

zoiets:
[ [url=m/bcW8vt.png]Afbeelding[/url] ]

Wat zit er in dat glaasje?

panna cotta :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:36

Heb nu als voor verse soep , even pijlen wat familie lust :+ . Na is chocolade, en hoofd denk ik aan kippenpoten (kipfilet met spek .. ) en dan aardappel balletjes , en wat groenten (lust geen salade maar zou perfect kunnen , voor de kinderen appelmoes )

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:19

Help! Kerst is altijd een klein dingetje in onze familie. We zijn met 8 stellen en dat is dus best een kluif met kerst. Normaliter verdelen we de gangen en dan maakt de gene waar het is het hoofdgerecht.
Maar dit jaar is het bij mijn ouders. Ten eerste kan mijn moeder niet zo goed koken (lees: helemaal niet) en ten tweede ziet ze het allemaal niet zitten ook met de voorbereidingen qua tafels etc.
Dus nu moet ook het hoofdgerecht verdeeld worden. Dit is natuurlijk alleen best lastig omdat het dan hoofdgercht volledig voorbereid moet worden ergens anders, veel bijgerechten koud geserveerd moeten kunnen worden ivm niet een hele grote keuken.. Mensen ervaring met zo'n manier van kerst? Of recepten die goed voor te bereiden zijn en weinig tijd kosten met het 'opwarmen'? Of andere tips: graag!

(Tips als: ga gourmetten of kaasfonduen, kerst is best een traditioneel iets hier in huis dus wel echt een gangendiner. De andere dag gourmetten bij mijn schoonouders is voldoende :=)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:23

Nog voorkeuren voor hoofdgerecht? Je zou bv ook een bbq kunnen inschakelen, om eea op te warmen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:31

Kyrseltje schreef:
Help! Kerst is altijd een klein dingetje in onze familie. We zijn met 8 stellen en dat is dus best een kluif met kerst. Normaliter verdelen we de gangen en dan maakt de gene waar het is het hoofdgerecht.
Maar dit jaar is het bij mijn ouders. Ten eerste kan mijn moeder niet zo goed koken (lees: helemaal niet) en ten tweede ziet ze het allemaal niet zitten ook met de voorbereidingen qua tafels etc.
Dus nu moet ook het hoofdgerecht verdeeld worden. Dit is natuurlijk alleen best lastig omdat het dan hoofdgercht volledig voorbereid moet worden ergens anders, veel bijgerechten koud geserveerd moeten kunnen worden ivm niet een hele grote keuken.. Mensen ervaring met zo'n manier van kerst? Of recepten die goed voor te bereiden zijn en weinig tijd kosten met het 'opwarmen'? Of andere tips: graag!

(Tips als: ga gourmetten of kaasfonduen, kerst is best een traditioneel iets hier in huis dus wel echt een gangendiner. De andere dag gourmetten bij mijn schoonouders is voldoende :=)

Hebben je ouders een oven? Je kan daar dan ook gewoon een kalkoen in de oven pleuren :)
Gevuld te koop bij de poelier en hartstikke lekker.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 15:00

Stuk vlees gemarineerd kopen, en je moeder goed instrueren hoe laat op welke temperatuur in de oven.
Aardappels uit frituur of aardappelpuree met bijv gepofte knoflook of kastanjes. Vooraf maken en daar opwarmen met plasticfolie in de magnetron. Aan het einde nog even onder de grill voor bruin korstje.
Mooie koude uitgebreide groene salade en andere groentes kun je daar nog ter plekke koken?

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 15:20

Maar zulke stukken vlees moeten toch flink lang in de oven? Zou je niet al vlees kunnen 'voorgaren' in een andere oven en dan afmaken in de oven bij mijn ouders?
Frituur en bbq zijn wel goede opties trouwens. Had ik nog niet aan gedacht.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 15:23

Klopt, maar neem aan dat je toch wel tegen je moeder kan zeggen "om 17.00 het vlees in een voorverwarmde oven van 180graden doen"?

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 15:35

Jawel, maar of het dan ook echt goed gaat is de vraag. Elke oven is natuurlijk anders.. Dus dan ben ik er zelf liever bij dus d.m.v. het eventueel voorgaren in een andere oven.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 15:40

Je zou het natuurlijk ook van te voren kunnen maken. Het vlees al in plakken/stukken snijden, opwarmen in genoeg vleesvocht, en dan met genoeg vocht in de Chafing leggen..
(voorbeeld, je maakt thuis beenham met sinaasappelsaus,als deze klaar is (evt zelfs afgekoeld) snijd je deze in plakken en leg je die in de sinaasappelsaus. Als je ze opwarmt doe je dat in de saus en die zelfde saus giet je ook in de chafing)

edit; chafing:https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=chafing%20dish