Suiker suiker suiker suiker!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:52

Suikers en vetten blijf je wel nodig hebben. Maar uiteraard de goede en niet teveel.

Fruit bevat natuurlijke suikers, dus geen probleem.

smurfje

Re: Suiker suiker suiker suiker!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 12:56

Suikers mogen ook echt wel.

Was een stukje terug iemand die ontbeet met ontbijtgranen. Met banaan. En een smoothie van fruit. Als je dit binnen krijgt. Moet je het suiker wel er gelijk achter aan verbranden. Anders is je piek gewoon veel te hoog.

2 kleine appels op een dag is qua fruitsuikers wel zat.

Veel suikers innemen houd in ze ook binnen 1,5 uur verbranden.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:00

Wat ik geleerd heb is eigenlijk alles behalve zelfgemaakte fruitsappen/smoothies etc, water en thee(en dan het liefst kruiden thee ipv bijvoorbeeld gecarameliseerde peer smaak) is "slecht"

Die fruitontbijten kan je prima zelf maken lijkt me. Desnoods de avond van te voren, dat blijft wel een halve dag goed in de koelkast.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 13:07

OK ik heb even twee foto's voor jullie gemaakt :P wat betreft het verbranden van de suikers, ik heb een kantoorbaan :') fietsen is 10 minuten max. Is dat voldoende?

Dit fuitontbijt zou ik idd zelf kunnen maken maar is dat nodig? Qua ingredienten zie ik geen rare dingen, mja heb er ook niet zo veel verstand van :+ vind 9,4 gram suiker wel veel eigenlijk...

Afbeelding

Afbeelding

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:11

Thesserd, het 'punt' is vooral dat ze een bepaald percentage aan geraffineerde suikers mogen toevoegen zonder dit op het etiket te vermelden.

Weet iemand hoe het zit met waterkefir? Werkt dat in het lichaam hetzelfde als alcohol?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:12

smurfje schreef:
Suikers mogen ook echt wel.

Was een stukje terug iemand die ontbeet met ontbijtgranen. Met banaan. En een smoothie van fruit. Als je dit binnen krijgt. Moet je het suiker wel er gelijk achter aan verbranden. Anders is je piek gewoon veel te hoog.

2 kleine appels op een dag is qua fruitsuikers wel zat.

Veel suikers innemen houd in ze ook binnen 1,5 uur verbranden.

Klopt, dat doe ik net voordat ik 20 minuutjes moet fietsen. Ik heb overigens 's ochtends havermout gegeten met banaan. Toen gefietst. Daarna in de trein de smoothie gedronken en vervolgens naar school gelopen en daar dingen gedaan. Dus die verdeling lijkt me goed (:

Ik zal het boek even doorsturen naar iedereen (:

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:14

Lalidan schreef:
Grappig ook dat men denkt dat als de suiker omgezet is in alcohol, het geen suiker meer is. 3 Keer raden waar het lichaam alcohol naar omzet....

Alcohol wordt in het lichaam omgezet naar aceetaldehyde, en dat wordt afgebroken en plas je uit..
Alcohol verlaagt juist de bloedsuikerspiegel en helpt hart-en vaatziekten voorkomen. Uiteraard moet je niet overdrijven, maar een glaasje per dag is juist gezond.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:19

als je fruitdrank wilt drinken maak het dan zelf, gooi het fruit in hele stukken in de blender, dus inclusief schil, pitten enz. Het suiker in fruit wordt langzaam opgenomen doordat fruit vezels bevat. Haal je de vezels weg (zoals in veel vruchtensappen) hou je de suikers over, dat kan ik echt afraden. Daarom is het eten van fruit ook zoveel beter dan het drinken van fruit.
In de blender is het zo gedaan, wij ontbijten met havermout in de blender, met banaan en ander fruit en water, zo klaar, gezond, en vullend!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:25

Normaal gesproken bestaat mijn ontbijt uit yoghurt (zelf gemaakt van rauwe melk) met vers fruit (mango en banaan is mijn favoriet) met pitjes, zaden en havermout uit de blender.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 13:27

Ok, dan ga ik dat binnenkort eens proberen, zelf maken :D bedankt voor de info en tips allen!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:31

Ik heb anorexia gehad, en heb dus 2 jaar lang suikers vermijd, en had er ook geen behoefte aan.
Maar toen ik eenmaal van mijn diëtiste hoorde dat ik best elke avond iets lekkers mocht eten ben ik een beetje doorgeslagen erin :')
Dus mijn goede voornemen is ook om minder suiker te gaan eten :D
Ik ben al begonnen door 's avonds kleinere hoeveelheden te eten en 's ochtends voor een boterham te gaan i.p.v de cake waar ik 's ochtends altijd zoveel zin in heb ( :') )

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:32

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:35

Nee geen ervaring mee, maar waarom zou je de pulp van het sap willen scheiden? Ik denk dat je dan heel veel vitaminen weggooit. Ik gooi gewoon alles bij elkaar in de blender en als het een beetje te dik is doe ik er wat water bij.
Als ik er echt een maaltijd van wil maken, doe ik er ook nog weleens havermout oid door geen. Dat kun je volgens mij niet maken met de slowjuicer?

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:36

Ik denk dat het met name ook een kwestie van tijd erin stoppen is, om gezond te eten.

Hoe meer tijd je kunt besteden aan het (voor)bereiden van je eten, hoe gezonder eet. En daar schiet het er denk ik vaak bij in. 's ochtends zelf een smoothie maken oid is nog wel te doen, maar je lunch en avondeten vergen toch al wat voorbereiding. Als ik namelijk echt gezond wil lunchen op mijn werk, zou ik het de dag van te voren klaar moeten maken (en dus al bedenken wat ik ga lunchen en boodschappen ervoor doen), ik heb namelijk 1/2 uur lunchpauze.
Avondeten is net zo, vanuit je werk de supermarkt in is niet bevordelijk om gezond te eten, vaak heb je al trek. Wil je zelf de sauzen etc maken, kost dat natuurlijk ook al meer tijd dan wanneer je kant en klaar saus neemt (waar vaak suiker etc in zit).
Ik ben nu met zwangerschapsverlof en heb meer tijd om aan mijn eten te besteden. Dus ipv ff snel boterhammen met beleg naar binnen te werken, maak ik kwark met noten en wat fruit.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:38

heel interessant topic..
maar ik woon sinds drie maanden samen met mijn vriend en hij heeft een koemelk allergie waardoor ik al 2 keer zo lang over boodschappen doe dan normaal.. ik vind het echt een heel gedoe om al die etiketten te lezen, zeker omdat er in producten waarvan je het niet verwacht ook melk in zit.
Laat staan met alle troep die in andere producten zit.. ik zie nu al door de bomen het bos niet meer.
We eten redelijk gezond.. ik hou van veel fruit en we eten ook iedere avond groenten maar ik ben toch ook echt wel suikerverslaafd maar ik merk vaak dat mijn lichaam van sommige producten echt protesteert: leeg gevoel krijgen, meer willen eten, misselijk, slap gevoel, moe etc.
Het filmpje heeft mijn ogen wel nog meer geopend dus bedankt dat je dit wilde delen!
ik ga van het weekend met boodschappen doen er nog meer op letten en proberen alternatieven te vinden voor tussendoortjes wanneer ik een suikerboost nodig heb waar ik niet aan moet toegeven :o

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:39

SAKKIA schreef:
Nee geen ervaring mee, maar waarom zou je de pulp van het sap willen scheiden? Ik denk dat je dan heel veel vitaminen weggooit. Ik gooi gewoon alles bij elkaar in de blender en als het een beetje te dik is doe ik er wat water bij.
Als ik er echt een maaltijd van wil maken, doe ik er ook nog weleens havermout oid door geen. Dat kun je volgens mij niet maken met de slowjuicer?

In de pulp zitten ook vezels die goed zijn, de gemiddelde nederlander eet zon 15gram vezels per dag terwijl 40 is aanbevolen..

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:42

Enjoy_ schreef:
Ik denk dat het met name ook een kwestie van tijd erin stoppen is, om gezond te eten.

Hoe meer tijd je kunt besteden aan het (voor)bereiden van je eten, hoe gezonder eet. En daar schiet het er denk ik vaak bij in. 's ochtends zelf een smoothie maken oid is nog wel te doen, maar je lunch en avondeten vergen toch al wat voorbereiding. Als ik namelijk echt gezond wil lunchen op mijn werk, zou ik het de dag van te voren klaar moeten maken (en dus al bedenken wat ik ga lunchen en boodschappen ervoor doen), ik heb namelijk 1/2 uur lunchpauze.
Avondeten is net zo, vanuit je werk de supermarkt in is niet bevordelijk om gezond te eten, vaak heb je al trek. Wil je zelf de sauzen etc maken, kost dat natuurlijk ook al meer tijd dan wanneer je kant en klaar saus neemt (waar vaak suiker etc in zit).
Ik ben nu met zwangerschapsverlof en heb meer tijd om aan mijn eten te besteden. Dus ipv ff snel boterhammen met beleg naar binnen te werken, maak ik kwark met noten en wat fruit.

Dat ken ik wel! Tijd er in stoppen. Pakje sultana's is toch makkelijker dan zelf iets maken. Gelukkig doe ik dat al een tijdje niet meer. Meestal maak ik mijn ontbijt een avond van te voren, lunch bak ik meestal in de weekenden (bijvoorbeeld pompoenbrood what ever) en avond eten maak ik vrij snel, 15 à 20 minuten. Als ik weet dat ik een paar keer tijd te kort kom maak ik in het weekend extra en dan vries ik het in. Tijd te kort overdag door een gezonde levenstyle heb ik vaak niet.

Grootste probleem met de alternatieve/gezondere producten vind ik wel de prijs. Dit vind ik soms echt absurd gewoon! Soms moet ik wel eens bij de tuinen iets halen maar de prijs vind ik simpelweg belachelijk. Eet geen vlees dus daar compenseer ik wel, maar ze vragen 6 euro voor een potje suiker en 15 euro voor een potje rauwe cacoa. Snap dat dat duurder is en meer afwerking nodig heeft waardoor het duur is, maar het heeft ook een beetje een modeprijsje naar mijn idee. Kent iemand een iets meer betaalbare winkel? Heb wel eens gehoord van de eko. Koop vaak dingen ook bij albert heijn.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:43

Enjoy_ schreef:

hier ben ik het wel helemaal mee eens!
het is vooral TIJD! en omdat die stomme supermarkten je onwijs misleiden en jij met je honger gevoel denkt.. pfff oke ik koop dit gewoon!

Misschien nog een tip: gisteravond op tv gezien MINDF*CK gaat over een soort Hans Kazan maar dan anders :o die voorspelt gewoon keihard wat iemand in zijn mandje gaat stoppen omdat hij ziet door welke misleidingen van de supermarkt die jongen gestuurd wordt (Was gisteravond op NPO3 kan je vast terugkijken bij uitzendinggemist)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:43

loveslimpie schreef:
SAKKIA schreef:

In de pulp zitten ook vezels die goed zijn, de gemiddelde nederlander eet zon 15gram vezels per dag terwijl 40 is aanbevolen..

ja snap ik maar volgens mij is het bij die slowjuicer juist de bedoeling dat je het sap opdrinkt en het pulp weggooit. Dan kun je toch beter het sap en de pulp bij elkaar laten? Of heb ik niet goed gelezen op de site?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:45

Oh er loopt al een topic over haha [HTT] Sapcentrifuge of slowjuicer?
Ga daar eens ff volgen.

Het idee van de slowjuicer heeft niet direct iets te maken met de scheiding van pulp, maar wel met de manier van persen waardoor veel meer vitamines behouden blijven.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:49

8nnemiek schreef:
Ik vind de voedselpiramide van dr fuhrman erg goed. Ik probeer steeds meer op die manier te eten, en dat bevalt prima :)
[ Afbeelding ]
Vlees eet ik sowieso al niet, maar melkproducten laat ik nu ook zo veel mogelijk weg en vervang ik door sojamelk (ook bv in zelfgebakken brood) en een deel van de aardappels, pasta en brood vervang ik dus door meer groente, salade, fruit en smoothies :9

Deze vind ik ook erg goed:
[ Afbeelding ]
Onze maag is er gewoon op gebouwd om plantaardig te eten. Eet je veel groente en fruit, dan vult je maag zich netjes tot aan het niveau waarop je genoeg voedingsstoffen binnen krijgt maar je niet te veel kan eten.

Ik vind hem mooi, maar ik heb er zo wel mijn vraagtekens bij.

Er wordt eigenlijk daar gezegd, dat je minimaal de helft van je calorieen uit (bij voorkeur, dus gekken zullen dat lezen als 'sluit andere zoveel mogelijk uit' groene) groenten moet gaan halen.

je moet als vrouw ongeveer 2000 calorieën binnenkrijgen bij een normaal voedingspatroon.
Dus stel we eten vanavond sla
morgen spinazie
overmorgen brocoli
overmorgen ter afwisseling bloemkool.. niet groen, maar mag

bloemkool: 22 caloriën per 100 gram. laten we maar even uitgaan van 'normaal' dus de helft van de calorieën komt ongeveer uit je 'warme' maaltijd. 1000 calorieën nodig 40-60% moet dus uit die bloemkool gaan komen.. 500 callorieën dus gemiddeld.. dat is 2 kilo bloemkool! En dan moet je dus ook nog 40-60 procent uit andere groenten = opnieuw 500 zien te halen die dag?

bij sla is het nog erger met slechts 10 cal per 100 gram.. dan moet je dus 4 kilo sla weg zien te krijgen.. als je het aanmaakt met komkommer of selderij maak je het nog erger, want komkommer en selderij zijn voorbeelden die meer energie kosten om te verbranden dan dat het oplevert, dus bij een gezond gewicht is dat niet de bedoeling.

----

daarnaast hebben vele groene groenten een hoog nitraat gehalte en kunnen daarom weer niet in grote hoeveelheden gegeten worden...

hoe rijmt dat zich in die piramide?

graag zou ik een voedingsschema zien van iemand die deze piramide volgt?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:54

Ik had een tijdje terug gelezen dat je van het pulp van het fruit een soort fruitburgers kunt maken.

Danique_G, Eko Plaza is ook duur, die zit bij ons naast de Toko Centraal. Dus ik kijk altijd eerst bij de Toko en dan pas bij de Eko Plaza.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:55

Thesserd schreef:
OK ik heb even twee foto's voor jullie gemaakt :P wat betreft het verbranden van de suikers, ik heb een kantoorbaan :') fietsen is 10 minuten max. Is dat voldoende?

Dit fuitontbijt zou ik idd zelf kunnen maken maar is dat nodig? Qua ingredienten zie ik geen rare dingen, mja heb er ook niet zo veel verstand van :+ vind 9,4 gram suiker wel veel eigenlijk...

[ [url=m/A1tDaH.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/1yszU0.jpg]Afbeelding[/url] ]

ligt er aan hoeveel je er van gebruikt..
als je een glaasje neemt (tot 200 ml) is dat nog niet zo'n issue..
ik zie echter sommigen zo'n hele fles verorberen..

Het valt niet echt noder 'gezond' ontbijt.

Geconcentreerd vruchtensap moet je sowieso ook eigenlijk vermijden.. omdat dit ingedikt en daarna weer verdund en opgeleukt met suiker/smaak/geur stoffen is (om het zoveel mogelijk weer de smaak en uiterlijk van sap te geven)..

beter goed gejat:
Geconcentreerd vruchtensap
Omdat de meeste vruchtensappen uit Brazilië komen kost dat redelijk wat aan vervoerskosten. Om deze goedkoper te maken word het vruchtensap geconcentreerd hierdoor ontstaat er een concentraat dat tot tien keer kleiner is dan de het oorspronkelijke sap. Op de plaats van bestemming wordt er water, suiker, (citroen)zuur en eventueel andere voedingsstoffen aan toegevoegd.

Er kunnen ook kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen gebruikt worden om het weer zoveel mogelijk als het echte sap te laten smaken en ruiken. De enige reden om een sap te concentreren is het besparen van kosten. Het is goedkoper te vervoeren en te bewaren. Als je naar het eindproduct kijkt is er eigenlijk niet veel meer van het origineel over en dus is de kwaliteit ook een stuk achruit gegaan alleen maar om kosten te besparen.

Je zou denk ik beter s morgens zelf een lekkere smoothy kunnen maken met vers geperste sinaasappelsap (of pers het bij de supermarkt) of magere yoghurt..dan weet je precies wat er in gaat en welke zoetstoffen je eventueel gebruikt.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:00

Aj. Ik ben door de mand gevallen. De vleeswaren die ik heb. Zijn niet goed. Zucht. Weer opzoek naar een andere slager. Zo jammer dat ze het ene zeggen en het andere doen.

Nu wel een voordeel dat ik zelf mijn suiker meet. Dan kom je er optijd achter. En hierdoor hoef ik ook nog steeds geen insuline te spuiten.

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:01

Mag ik hier ook meepraten?

Ik ben zelf bezig geweest met een koolhydraatarm dieet en dan moet je ook op de suikers letten. En jeetje, wat is me toen pas opgevallen hoeveel suiker overal inzit zeg.

Ik heb gemerkt dat je lichaam echt gewend is aan de smaak van suiker, ik heb allerlei producten gehaald zonder suiker of zelf gemaakt en dan met stevia, en ik vond alles in het begin echt vreselijk smaken.

En suiker in vleeswaren? -O- Dat wist ik niet.. Nog iets om op te letten

Nu met de kerst heb ik weer flink gezondigd, maar dat gaan we vanaf nu weer netjes afbouwen en braaf terug naar weinig tot geen suikers!