Slecht, gemanipuleerd voedsel. Ik wil anders!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:39

denice schreef:
Maar wat vooral dus slecht is, zijn dierlijke producten. (wordt beweerd dan, maar wel veel onderzocht)

Jij eet dus veel zuivel, kaas, vlees etc. Dat is dus eigenlijk helemaal niet zo goed.

Ik ben absoluut voorstander van rauwe melk, lees maar eens over de voordelen :) Helemaal als je er kefir van maakt (maar dat krijg ik niet door m'n keel).

Ik heb diabetes II gehad ten gevolge van Prednison gebruik. Ik ben koolhydraatarm (suikervrij, ook geen langzame koolhydraten) gaan eten en was binnen 1 week (!!) van de diabetes af. Oprecht, ik zie niets verkeerds in pure zuivel en puur vlees.

secricible

Re: Slecht, gemanipuleerd voedsel. Ik wil anders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:47

Quellian, hoe eet jij koolhydraatarm en suikervrij als suiker en koolhydraat hetzelfde is? En in zuivel zitten ook koolhydraten, die eet je dus wel?
Waar leg jij voor jezelf de grens dan?

Ook bijzonder dat mensen hier bij pure voeding gaan voor halal vlees. Halal zegt alleen iets over de slachtwijze en weinig over de situatie daarvoor. Daarnaast is voor mij dierenwelzijn ook belangrijk, waardoor ik juist heel bewust al het halalvlees mijdt. Het doorsnijden van een halsslagader terwijl een dier nog leeft vind ik barbaars.

Dit topic illustreert heel erg de "problematiek" van voedingsland: vele wegeb lijden naar Rome en iedereen heeft een andere visie bij gezond. Ik ben van mening dat een voedingsgroep uitbannen nooit juist is, maar wel je gezonde verstand gebruiken, zonder door te slaan.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 11:59

Precies, vele mensen vele visies hoor!

Dierlijke proteïnen zouden niet goed voor je zijn, maar in de onderzoeken is geen onderscheid gemaakt tussen slecht en goed geproduceerd vlees. Daar zal zeker een verschil in zitten!! Gezonde koeien die natuurlijk eten hebben gegeten, ruimte hebben gekregen en niet vol zitten met hormonen en zo, zijn natuurlijk veel en veel beter om te eten.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:00

Dieren die in NL geslacht worden zitten niet vol met hormonen en antibiotica...

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:03

Ook ik vind het eten van goed voedsel superbelangrijk.
Ik kook bijna dagelijks voor 4 tot 6 personen en ik houd veel rekening met de plekken waar ons voedsel vandaan komt. Voedselgroepen uitbannen is volgens mij geen slim idee. Ik weet dat er mensen zijn voor wie het goed werkt, maar voor mij dus absoluut niet.
Wat ik wel belangrijk vind is:
-onbewerkte producten: kaas van echte melk (liefst rauw)/ appelsap van echte appelen.
-Biologische volle melk: liefst rauw
-goed vlees: gewone vers uit het rund, biefstuk zonder conserveringsmiddelen.
-Verse groenten: liefst biologisch of op kleine schaal verbouwd.
-Verse aardappelen, goede pasta, rijst/ granen.
Volgens mij worden die ook wel wholefoods genoemd.

Wat er bij mij niet meer in komt:
-pakjes voedsel: je weet wel het "voeg alleen nog water en verse groente toe" van de honig/knorr/noem maar op.
-Supermarktvlees. (ik vind het echt heel erg vies!
-halfvolle/magere melk
-Margarine

Schaduwgebied:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook een aantal voornemens heb die ik nog niet ingevoerd heb. Dat zijn van die "dichtgeknepen oogje" producten:
-Brood (dat industriële met broodverbeteraar)
-vlees voor op de boterham
-chocolade en snoep.

Het is namelijk zo dat ik het aller allerliefst alles van kleine bedrijfjes zou afnemen bij wie je weet dat je producten krijgt zonder conserveringsmiddelen, maar zo ver ben ik dus nog niet.

Oja en het vlees: dat halen we 1 keer per week bij een slachter/slager die de dieren aan huis heeft staan en ook aan huis mag slachten. Ideaal vanwege de korte reistijd en het gebrek aan veel stress. We eten nu max 3 keer in de week vlees. De andere dagen compenseer ik eventueel met eiwit uit yoghurt/kwark of uit noten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:05

secricible, ik eet niet koolhydraatarm, ik át koolhydraatarm om van de diabetes af te komen (hebben we het over 3jr geleden). Dus ook geen langzame koolhydraten (bv havermout, spelt, etc.).
Nu eet ik wel langzame koolhydraten, maar geen geraffineerde/snelle suikers. Ik eet en drink zuivel ja, want lees je in over lactose in rauwe melk en je weet waarom dat geen probleem is voor mij.
Met zuivel bedoel ik nl. niet dat witte water uit de supermarkt, dat is geen zuivel, daar heeft je lichaam niets aan.

Je hebt met vlees nooit de garantie dat de situatie is geweest zoals jij zou willen, zoals ze op de radio zeggen: 'er bestaat geen diervriendelijk vlees'.
Maar ik denk dat ik er vanuit mag gaan dat mijn halal slager eerlijk vlees verkoopt en dan heb ik liever een doorgesneden halsslagader waarbij het dier bij bewustzijn is met een goed leven ervoor, dan een snelle pin en daarvoor leven in een hel. Dat leven duurt wat langer dan de dood en het leven telt voor mij meer.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 12:06

Yucca schreef:
Dieren die in NL geslacht worden zitten niet vol met hormonen en antibiotica...

Dat zeg ik toch ook niet?

En dat is niet helemaal waar, kip kan daar wel degelijk vol mee zitten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:10

Quellian, jammer dat je meteen zo bedreigd reageert, was namelijk oprecht benieuwd. Uit je vorige bericht was niet op te maken dat je niet meer koolhydraatarm eet. Ik heb me aardig ingelezen kan ik je zeggen, maar lactose is nog steeds een koolhydraat. Ik weet niet wat er bijzonder is aan jou dat je wel lactose uit rauwe melk kan hebben en niet uit verhitte melk, dus met de zij me on te lezen waarom het voor jou goed os kan ik echt niks...

Volgens mij hoeft een slecht leven en regulier slachten niet hand in hand te gaan. Mijn vlees komt nu deels van een zorgboerderij die zijn vlees regulier laat slachten. Dus en een goed leven, en een goede dood. Ik heb dis ook de garantie dat ze het leven hebben gehad dat ik wil, want ze staan letterlijk naast me als ik het vlees ga kopen en men kan binnenlopen wanneer men wik.
Laatst bijgewerkt door secricible op 27-10-14 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:12

Reguliere runderen krijgen ook eigenlijk te veel. Boeren Mogen t gewoon zelf in de koelkast bewaren en zelf spuiten (officiëel wel onder toezicht van een DA maar dat laat vaak te wensen over)
Dat heb je vaak ook in t vlees zitten, ondanks de wachttijden.
Voor varkens geldt overigens hetzelfde.

En ik ben het ermee eens dat je ook genoeg koeien hebt die een goed leven hebben gehad om uiteindelijk relatief stressvrij aan hun einde te komen. De gemiddelde melkkoe heeft het dan echt niet beter gehad.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 12:14

Zou die massaproductie ook voor komen in NL? Dus 50 koeien op een klein k*tstukje, voer dat niet voor koeien bestemd is, ze worden daar dus ook ziek van en krijgen antibiotica op voorhand, koeien die te snel groeien en dus letterlijk door de hoeven zakken etc?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:24

minikatje schreef:
hwn schreef:
Ik moet zeggen: de osteo had me ook wijsgemaakt dat ik minder of zelfs geen suikers meer mocht eten, heb dit dan zoveel mogelijk geprobeerd, maar voelde me er niet goed bij. Als ik af en toe es snoep in huis had, leefde ik wel op, dus dacht dat ik een emo-eter was. Tot het opviel in mijn bloedonderzoeken van de laatste jaren dat mijn suikerspiegel telkens een heel stuk te laag stond. Ben sindsdien bij een dip suikers gaan eten (zoveel mogelijk fruit, druivesuiker, maar natuurlijk ook af en toe een koekje of een snoepje) en voel me veel beter. Ik was trouwens al paar jaar van arts naar arts aan het lopen voor een diagnose, maar hiermee is het probleem dus opgelost.

Ben trouwens zelf voorstander van GGO's: stel dat je gewassen zo kan "manipuleren" dat ze insecten afstoten, dan zijn er minder pesticiden nodig, en da's beter voor de gezondheid. Of gewassen die erg droogtebestendig zijn, kunnen levensreddend zijn in woestijngebieden.

Ik heb zelf 8 jaar in de veevoedingssector gewerkt, en alles werd er van naaldje tot draadje gecontroleerd, geanalyseerd... dus op dat vlak heb ik er wel vertrouwen in.

Maar ieder zijn eigen mening natuurlijk, ik hou niemand tegen, maar bij mij werkt het "gewone" het best.

Ik denk dat je osteo geraffineerde suikers bedoelde :)
Afkicken van een suikerverslaving is niet leuk, bijna nog erger dan roken :( :+

Dat klopt, ook cold turkey afgekickt en man wat ben ik ziek geweest...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:28

secricible schreef:
Quellian, jammer dat je meteen zo bedreigd reageert, was namelijk oprecht benieuwd. Uit je vorige bericht was niet op te maken dat je niet meer koolhydraatarm eet. Ik heb me aardig ingelezen kan ik je zeggen, maar lactose is nog steeds een koolhydraat. Ik weet niet wat er bijzonder is aan jou dat je wel lactose uit rauwe melk kan hebben en niet uit verhitte melk, dus met de zij me on te lezen waarom het voor jou goed os kan ik echt niks...

Dat is dan je eigen interpretatie, want zo heb ik het niet getikt of bedoeld hoor :D

Hier wat interessante stukken over rauwe melk:
http://www.rauwemelk.net/extra/verdwene ... 281%29.pdf
http://www.voedingisgezondheid.nl/melk_ ... antie.html
http://voedingisgezondheid.nl/Vetten_su ... nvoer.html

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:34

denice schreef:
Zou die massaproductie ook voor komen in NL? Dus 50 koeien op een klein k*tstukje, voer dat niet voor koeien bestemd is, ze worden daar dus ook ziek van en krijgen antibiotica op voorhand, koeien die te snel groeien en dus letterlijk door de hoeven zakken etc?

Bij rundvee heb je niet echt massaproductie om het vlees. Veel vlees komt uit de melkindustrie.

Maar er bestaan nog wel grupstallen (koeien die de hele winter aan een ketting staan), voer is altijd wel goed (mais/kuil/brok), antibiotica mogen ze inderdaad zelf spuiten maar dat wordt ook steeds beter/minder (verandering ontstaat niet 1-2-3), koeien die door de hoeven zakken door het gewicht is er niet. Maar wel koeien die kreupel lopen door iets aan het been en dat wordt dan even aangekeken.

Ik heb altijd een dubbele gevoel bij dierenwelzijn: als een dier zich niet lekker voelt, zal hij niet groeien. Soms vermenselijken we dieren misschien teveel? En toch kom ik ook in opstand als ik 6 pinken in een te klein hok zie zitten. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je als boer dat naast je kan neerleggen.

Vreemd vind ik het wel dat te kleine kalveren die bij de kalveropfok aangeboden worden, worden afgemaakt omdat ze niet genoeg gewicht hebben. In mijn ogen mogen zulke dingen niet gebeuren, maar vanuit economisch oogpunt heeft een boer ook niet altijd keuze...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:51

Sorry quellian, maar heb je ook betrouwbare onafhankelijke bronnen? Er wordt in alledrie de artikelen een hele hoop gesproken over onderzoeken, maar welke onderzoeken kan ik niet terugvinden. Geen enkele claim uit deze 3 links wordt wetenschappelijk onderbouwd. Bovendien streven ze wel een heel duidelijk doel naar, websites zijn erg gekleurd.
De onderzoeken waar naar verwezen wordt kan ik nergens terugvinden, ook niet met pubmed oid

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:02

Google zelf even, als je het echt interessant vindt. Er zijn onderzoeken gedaan naar de gevolgen van rauwe melk op het autistisch spectrum, dat was voor mij al reden genoeg om het te proberen. Ik ben ervan overtuigd dat dit goed doet voor mij en voor degenen die thuis afhankelijk van mij zijn wat betreft voeding.

Als je alle wetenschappelijke onderzoeken moet geloven (die overigens blijven veranderen als een blad aan een boom), dan kun je het best gaan grazen in de wei. Of nee, wacht... dat is vast ook ongezond!

Mensen moeten eens niet zo bang zijn om te eten en drinken en mensen moeten zelf nadenken ipv alles voor zoete koek aannemen en denken anderen te kunnen beleren.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:19

Ik hou me er verder niet zo heel bewust mee bezig, maar ik woon nu drie jaar in Oostenrijk en heb hier gewoon gemerkt hoe veel beter de kwaliteit van verse producten is.
Ook hebben we hier veel minder aanbod van groente en fruit, maar wat er is is eigenlijk altijd lokaal. Ziet er ook vaak minder mooi uit, maar veel meer smaak. Dat er weiniger keuze is, is in het begin echt lastig, maar daar wen je gewoon aan.
Ook is het aanbod van verpakt houdbaar voedsel dat genvrij is veel groter.

Zo smaken tomaten hier ook nog naar de tomaat van vroeger in NL toen ik jong was.
Al het vlees in de supermarkt is biologisch. Rundvlees is echt heel donker en varkensvlees is niet wit/roze, maar donkerroze. Op de verpakking van vlees staat exact van welke boer het komt.
Melk smaakt naar melk en niet naar wit water.

En wat merk ik zelf. Ik kom zowaar kilo's aan (ben zo'n lange dunne lat al 39 jaar), heb meer energie en mijn huidklachten zijn met 80 % verminderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:41

Miri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:48

Interessant topic! Ikzelf ben me er ook in gaan verdiepen en vond het zo interessant dat ik de opleiding natuurvoedingsadviseur nu volg. Ook bij deze opleiding schrik ik toch elke keer weer over de feiten van bepaalde soorten voedsel enzo. Maar ook denk ik dat veel mensen dit gewoon echt niet weten en daarom lijkt het mij leuk om dit aan mensen te vertellen :D

verder voor de geïnteresseerde , kijk eens naar de documentaire GMO OMG . hij staat op ook op netflix voor de mensen die dat hebben. zo nu ga ik eens het hele topic doorspitten :D

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 14:20

Wat leuk Miri! Mag ik vragen hoe je deze opleiding doet? Schrijf je je in bij een HBO instelling of iets heel anders? De documentaire ga ik opslaan.

@Quellian: interessant argument voor halal slachten vind ik. Nog enigszins plausibel ook. En dat mensen zelf meer hun gezonde verstand moeten gaan gebruiken, helemaal mee eens!

Die documentaire die gisteren op tv was, over of suiker of vet de boosdoener is, vond ik toch wel een tegenvaller. De conclusie was; een combinatie van deze twee is een grote boosdoener. Allebei apart zijn de effecten nog redelijk te overzien, goh, wat een uitslag. Had er toch wel iets meer van verwacht.

Vandaag nog bij mijn Albert Heij twee zakken vol met diepgevroren erwten meegenomen van Bonduelle. 50 cent per stuk, omdat wij ze niet in het assortiment hebben. Kijk, dat is nog eens leuk boodschappen doen. :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 21:05

De combinatie van vet en suiker zorgt er ook voor dat je overmatig eet toch?

Nou, mijn eerste dagje zit erop. Even mijn eetschema van vandaag:

O: groene smoothie met spinazie, boerenkool, halve banaan en 2 perssinaasappels
T: 2 boterhammen bio appelstroop
T: appel
L: aardappelsalade met peterselie, kappertjes, bosui, mosterd etc.
T: handje noten, 2 mandarijnen
D: zilvervliesrijst met roerbakgroentes en cashewnoten
T: hele pure chocolade, klein stukje en een boterham bio jam

Best veel eetmomenten, ik heb echt even een week nodig om te wennen dus zal wel veel honger hebben de eerste week. Zo is het prima te doen, de hele dag door kleine dingen eten. Ik voel me knettergezond vandaag :D Maar dat zit natuurlijk tussen mn oren.

Op mijn werk deed vrijwel iedereen toch wel sneu er over. Of ik wel wist hoe ongezond ik bezig was, dat het nergens op sloeg, raar was, niet vol te houden, dat ik gewoon lekker moest snoepen etc :+
Ik gooi het maar lekker op onwetendheid en afgunst ofzo. Ik ga iig op naar dag twee van de 4 weken!!

Wie heeft er ook een gezonde dag gehad?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 06:38

Ik probeer iedere dag wel een beetje op te letten maar dat gaat de ene dag beter dan de andere :)
o: havermout met aardbeien uit de oven (wel met melk erdoor), met vanillepoeder en een beetje palmsuiker
t: appel
l :rauwkost met tonijn en yoghurtdressing
t: 3 crackers met 'toverkaas'
a: zelfgemaakte tomatensoep met balletjes en een beetje room en een zelfgemaakte fruit-pittenkoek. Die heb ik overigens wel gemaakt met basterdsuiker en roomboter, maar ik weet dan iig zeker dat er geen conserveringsmiddelen in zitten, en best veel gezonde dingen :)

Beetje weinig gegeten .
Vind het vooral lastig om hier in Zaandam goede groente te vinden. Kom toch vaak uit op groente van de Lidl of de Dirk helaas, ook omdat ik het naast 36 uur werken en een paard hier lastig vind om op zaterdag naar de markt te gaan. Toen ik nog in Amsterdam woonde, ging dat al een stuk makkelijker. Maar..is de markt echt zoveel beter in de zin van gezonder eten? Of verkopen ze hetzelfde als in de super?

Ben ook nog op zoek naar een plek voor goed vlees, maar mijn vriend wil daar maar slecht geld aan uitgeven dus dat is ook nog standaard van de super. Gelukkig eten we meestal niet heel veel vlees, denk 3 max 4 dagen in de week. Eet vaak net zo lief falafal, lupineblokjes of bijvoorbeeld zelfgemaakte rijstbolletjes.
S

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 06:49

Vult jouw ontbijt wel, Denice? Aangezien er geen vet en geen eiwit doorheen zit?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 07:55

xEmily schreef:
Vult jouw ontbijt wel, Denice? Aangezien er geen vet en geen eiwit doorheen zit?

Nee, niet echt. Na een uur of twee heb ik wel honger! Ik neem gewoon 2 boterhammen met appelstroop mee, die eet ik als ik op mijn werk aankom. Ik drink die smoothie smorgens na het wakker worden, dan ga ik naar de paarden, voeren, uitmesten, naar de wei brengen enzo, en dan is het wel twee uur later als ik op mijn werk ben.

Ik ga morgen wat havermout door de smoothie heen doen. Dan staat er een met mango en andijvie op het menu :7

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 07:59

Mango en andijvie, wat een combinatie :P

Hier vanmorgen een smoothie van home made yoghurt, rauwe melk, havermout, kaneel, honing en banaan. Tussendoor op het werk heb ik vandaag cashewnoten, banaan, appel en mandarijnen, als lunch roggenbrood met roomkaas. Vanavond nog geen idee, ik denk bloemkool met aardappelen en karbonade.

Gisteravond zilvervliesrijst met verse tomatensaus, ik hou zo van die saus.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 12:03

Lekker, wil je mij vertellen hoe je die saus maakt!?