Groene smoothies! Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 10:53

Eliine schreef:
Zo dat klinkt als een lekker recept freespirit! En dit gooi je door de blender?

Yup :j

__Esther__

Re: Groene smoothies! Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 10:57

Ik zat te bedenken dat wanneer je bijv. sperziebonen of broccoli even kort voor kookt, je deze ook prima in een smoothie kan verwerken.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 11:33

Sperziebonen zijn best zoet, dus dat zou inderdaad moeten lukken. Met appel denk ik wel lekker.
Hou je de suikers ook wat laag, want sommige smoothies zijn toch wel suikerrijk (ja nog steeds beter dan koek en snoep, maar dan weegt voor mij de moeite niet meer op).

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 12:17

Ja las ook vanalles over toch wel de hoge fructose inname bij teveel fruit in smoothies, en dat dat weer niet goed voor je lever is. En dat je met spinazie toch ook wel op moet passen en het niet elke dag moet gebruiken vanwege een bepaald zuur dat er in zit als je het niet kookt. Pff tis toch nog wel ingewikkelder dan ik dacht hoor :Y) Het lijkt soms ook wel alsof je bijna niet meer echt gezond kunt eten want overal zit wel weer iets in wat dan weer niet goed is enzo.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 12:23

Ja fruit is wel suikerrijk natuurlijk, maar ik eet dan liever iets teveel bananen en druiven dan chips en chocolade. En over die spinazie, tja... dan is er eigenlijk niets meer gezond. Wij zijn met zijn tweetjes en dan krijg je zo'n berg niet altijd binnen enkele dagen op.
Zelfs gewoon buiten wandelen is niet gezond ivm alle uitlaatgassen hier in de randstad. Ik denk als je voor jezelf maar bewuste keuzes blijft maken en in ieder geval steeds de beste uit een aantal kwaden probeert te kiezen dat je het niet veel beter kunt doen :)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 12:25

avaluna schreef:
De rode biet, boenen jullie die en dan wel of niet geschild/gekookt?
En bij ananas, kern erin laten of gebruiken zoals normaal.

Mij bevallen de smoothies erg goed, voor dochterlief gaat er wat rood fruit door, zo in het groen vindt ze minder, hahaha.
Ik doe er 's ochtends op z'n ambers ook wat haverzemelen, speltvlokken en lijnzaad door heen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 12:26

Rode biet: geen idee, nog nooit gebruikt.
Ananas hebben wij gewoon geschild en kern idd eruit gehaald met de ananassnijder.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 12:27

Klopt, met spinazie is er van alles aan de hand, maar in gezonde mensen maakt dit geen barst uit. Alleen voor mensen die al problemen hebben met hun nieren kan het lastig zijn.
En over de fruitsuikers: doe er dan niet teveel fruit in. Ik doe er persoonlijk niet meer dan 3 stuks fruit in, dat is meer dan genoeg. Verder kun je het nog uitbouwen met eiwitpoeder mocht je dat noodzakelijk vinden en voor de vetten kun je er avocado, pindakaas, kokosvet, cacao, etc doorheen gooien.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 12:33

Ja zo denk ik er zelf eigenlijk ook wel over hoor :j maar af en toe kan ik er echt een beetje gek van worden, probeer je het goed te doen krijg je alsnog van alle kanten dat zus en zo allemaal niet goed voor je zou zijn. Fruit probeer ik zoveel mogelijk 'verpakt' te eten, dit omdat ik weet dat ik anders met een stuiterende suikerspiegel zit. Maar groene smoothies zijn dan juist een goede aanvulling denk ik, omdat de vezels van het fruit en de groente samen zorgen voor een langzame opname. En uiteraard kan dit niet anders dan gezonder zijn dan al die voorverpakte rommel! Daar ben ik het helemaal mee eens :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:03

Bij de hormoonfactor willen ze inderdaad niet dat je je smoothies te zoet maakt met fruit.
Ik heb nu 3/4 banaan, 150 ml sinaasappelsap en 5 blokjes spinazie erin gedaan met een lepel kokosvet en wat amandelmelk.
En nog is het zoet zat, zou best minder kunnen. :)

Anderzijds het vult zo enorm dat ik alleen maar water drink, en tussendoor niets hoef nou dan vind ik het wel best hoor met die fruitsuikers.
Ik wil weer gaan hardlopen dus dan gebruik ik het wel weer.

Dé tip voor een stuiterende suikerspiegel is vetten toevoegen aan je smoothie.
Door bijvoorbeeld lijnzaad of kokosvet neem je de suikers langzamer op waardoor je suikerspiegel minder stuitert.
En ik moet zeggen, dat is ook zo want ik zat na uren nog vol.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:15

Ik had er vanmorgen ook een lepel lijnzaad doorgekieperd inderdaad :j Heb hier ook kokosolie staan, is dat hetzelfde als kokosvet? Doe ook altijd een extra schep tarwezemelen en lijnzaad door mn havermout, en daar doe ik dan wat fruit door. Dit was tot nu toe mijn fruitmoment zegmaar. Een banaan, of een handvol bessen of een appel door de pap heen. Moet zeggen, had vanmorgen water + die smoothie, toen gaan hardlopen en net pas mn havermout (eigenlijke ontbijt dus) gegeten. Dus je kunt er inderdaad best even op vooruit!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:26

Geen idee, maar kokosvet heb ik hier gewoon gekocht bij de toko voor 3.80.
Misschien zegt google wat hier over?

Ik moet ook zeggen dat een hand groente in een smoothie proef je echt niet terug met spinazie.
Andere dingen moet ik nog proberen.

Tarwezemelen en havermout eet ik niet, ik eet glutenvrij, melkvrij en soja arm.
Soja alleen als toevoeging in kant en klaar verder niet.
Daarom gebruik ik ook amandelmelk en geen soja of zuivel.
Gisteren ontbeten met een smoothie van sinaasappel, banaan, spinazie, lijnzaad en amandelmelk en 2 eieren.
Nou ik plofte uit elkaar, echt teveel. Had 5 uur later nog steeds geen honger. :')

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:39

Snel tussen door: rode biet heb ik geschild en rauw gebruikt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:26

Rode biet is ook lekker met (diepvries) frambozen en kwark

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 14:27

En ik koop van die voorgekookte vacuüm verpakt, bio

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 16:11

[***] schreef:
Rode biet is ook lekker met (diepvries) frambozen en kwark

O mjam :9 die ga ik ook maken !

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 16:50

Bietjes kun je die rauw eten?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 16:59

Ja bietjes kun je rauw eten :j

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 17:05

Ik heb het hele topic door geleden en Ben nu klaar en heb mijn 1e vanochtend op
- halve mango
- banaan
- hand spinazie
- water 3/4 n citroensap 1/4

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 17:53

:D Komen mn ouders net thuis, hebben ze een complete keukenmachine meegenomen :oo :D Deze: http://www.kookhof.nl/547-752-thickbox/ ... ieding.jpg
De oude was al een tijd stuk, maar er werd ook niet veel mee gedaan. Nu ben ik momenteel door omstandigheden veel thuis en kook ook vaak en ze vinden het toch wel leuk en goed dat ik bewuster met voeding bezig ben. Dus op voorwaarde dat ik extra lekkere recepten maak heb ik die machine volledig tot mn beschikking :Y) En er zit een supermooie blenderfunctie bij, speciaal voor smoothies e.d.! Ik krijg m alleen niet mee als ik (weer) uit huis ga werd er al meteen geroepen :))

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 18:51

Mooi ding !!!!!!

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 19:35

Ja echt vet!!

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:01

Jij blij dat je veel thuis bent :-)

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:06

Gaaf :))! Voor je ouders een win-win situatie haha! Maar wat een ding zeg! Nadeel vind ik dat keukenmachines zoveel ruimte in nemen!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 20:19

Nou bij deze valt dat eigenlijk best mee qua ruimte gelukkig! Anders staan ze zo in de weg inderdaad. Haha ja ik vroeg vanmiddag of ze misschien voor een blender konden kijken (simpel Hema ding) die ik dan zelf zou betalen. Maar blijkbaar hadden ze andere plannen :)) Wel erg lief van ze, en mn moeder stond helemaal te springen toen ik zei dat ik dan morgen wel een groene smoothie voor pasen voor dr ging maken :D en vanavond gelijk een lekkere courgettesoep met behulp van de keukenmachine gemaakt, dus volgens mij zijn ze er wel blij mee haha!