Amber Albarda, gezond eten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Re: Amber Albarda, gezond eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 16:35

Ik heb het topic eens doorgelezen omdat ik al een tijd (zegmaar gerust een jaar) bezig ben met gezonder / bewuster eten. Ik kook alles vers, gebruik geen pakjes, weinig tot geen zout, eet veel fruit en groente, weinig vlees, etc. Vanochtend voor het eerst ontbeten met havermout :D

Ben daarom ook erg benieuwd naar het boek van Amber Albarda. Alleen vraag ik me af of het voor mij een nuttig boek is aangezien ik allergisch ben voor noten / pinda. En vrijwel alle gezonde recepten die ik op internet tegenkom, bevatten pindakaas, amandelmeel, noem het maar op. En ik ben best handig met vervangen of weglaten van ingrediënten maar ik heb er weinig zin in dat ik dat bij een heel receptenboek moet doen. Dus wie kan mij dat vertellen :D?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:50

wat eten jullie bij ( spelt) brood aan eiwitten ? behalve een gekookt of gebakken eitje dan ....

en watvoor tussendoortjes eten jullie ? ik kan alleen een handje nootjes of fruit bedenken ......

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:14

Afgelopen zomer begonnen met mijn eetpatroon om te gooien. M.n. Gestopt met de suiker, snelle koolhydraten en tarwebrood. Na 3 maanden 8 kg lichter en meer energie. Na de feestdagen is de suiker er weer ingeslopen, dus het amber boek weer ter inspiratie gelezen. Ik haal ook de tijdschriften zondermeer nu. Veel lekkere recepten, eigenlijk voor mensen met voedselallergieen, maar ook goed te gebruiken om gezonder te eten.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 08:52

Maris schreef:
wat eten jullie bij ( spelt) brood aan eiwitten ? behalve een gekookt of gebakken eitje dan ....

en watvoor tussendoortjes eten jullie ? ik kan alleen een handje nootjes of fruit bedenken ......

Op brood doe ik ook af en toe vleeswaren of cashewnotenpasta (van de ekoplaza, je hebt ook amandelpasta en andere notenpasta's)

Tussendoortjes ind fruit, nootjes, groente (worteltjes, paprika, komkommer etc) en ik bak zelf Soms cake van Hetpaleoprincipe.nl en dan vries ik de rest in en dan 1 x per week een plakje. Ook speltrijstwafels vind ik erg lekker!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:16

Op brood doe ik ook wel huttekäse, bijvoorbeeld met komkommer of met tomaat en basilicum.
Ik heb gisteren de gezonde koekjes van Amber gemaakt (staan op website, met havervlokken, banaan en kokos). Zijn heeeerlijk :D

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:30

die koekjes wil ik ook nog wel eens maken! Lijken me inderdaad lekker.

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:47

Goede tip, ik ga die koekjes ook maken. Wel lekker voor tussendoor. Ik heb gisteren de spinazie met knoflook gemaakt uit het receptenboek. Heerlijk met wat speltpasta (met wat knoflookolie).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:56

Cake ? van amandelmeel dan ofzo ?

Vandaag een stukje bleekselderij geprobeerd, maar ik vond het niet echt lekker :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:57

Ik lees ook mee

Bleekselderij is lekker in sap met druiven en komkommer
Of in salade

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:01

Maak je dan alleen sap van druiven, bleekselderij en komkommer ? Of doe je daar dan nog water ofzo bij ?

En smoothies maken jullie met alleen groenten en fruit ? Of ook wat melk/ yoghurt ( als je dat kan verdragen ) of nog andere dingen ? Ik snap dat je er ook noten etc doorheen kan doen. maar wat gebruiken jullie dan als basis zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:03

Wel water, sap, anders is het prut

Google eens op groene smoothies
Ik maak vanalles, met zuivel, zonder.
Banaan, mango of advocado maakt een smoothie ook romig dus zuivel hoeft niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:03

Maar niet met noten, trouwens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:07

Welke van haar boeken is een aanrader/het compleetst?

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:17

Ik maak smoothies of met bijvoorbeeld spinazie of andijvie en dan met fruit. Of met yoghurt en fruit (en eventueel lijnzaadolie). Alleen fruit schijnt nogal voor een suikerpiek te zorgen

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 06:16

fruit zorgt niet voor suikerpieken, omdat er heel veel vezels in zitten die de pieken van de suikers enorm verlaagd.

appalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 07:28

[***] schreef:
Welke van haar boeken is een aanrader/het compleetst?

Het eerste boek van haar is het compleetst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:54

Thanks, zet ik die op de iPad

MiraMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:12

Ik ben ook aan de groene smoothies/sappen. Heb vanmorgen spinazie/kiwi/banaan geprobeerd, prima te drinken! Ook andijvie/appel/druiven stond al op het menu. Is alleen een beetje gedoe omdat ik dan én de blender én de sapcentrifuge nodig heb ;-)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:24

MiraMar schreef:
Is alleen een beetje gedoe omdat ik dan én de blender én de sapcentrifuge nodig heb ;-)

Kan je me dat uitleggen ? Ik weet echt niets van die apparaten hoor :o
Met de blender doe je dan eerst de groenten en daarna alles bij elkaar in de sapcentrifuge ? Is een keukenmachine dan niet handiger ?

MiraMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:28

Ik doe de groente met water, en ook de zachte fruitsoorten zoals kiwi en banaan in de blender, en de appel en druiven (en bijv ook peer en wortel) pers ik uit in de sapcentrifuge en dat schenk ik bij elkaar. Kan vast handiger, maar zo wordt het in elk geval lekker.
Als je de harde fruitsoorten in de keukenmachine of blender doet wordt het pulp, en ik vraag me af of het dan nog lekker te drinken is. Een beetje vezels is prima (maar dat heb je sowieso al van de groente) maar als je er een lepel rechtop in kunt zetten, word ik er denk ik niet meer gelukkig van ;-)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:32

en hoeveel ml water doe je daar dan bij ? Best aardig wat misschien ? want uit banaan, kiwi en spinazie komt niet zoveel sap ( denk ik )

MiraMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:33

Nee klopt. Op de gok, tot de groente zo'n beetje onder staat, dus dat is wel ongeveer een vol glas!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:35

dank je wel !

MiraMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:35

Graag gedaan, drink smakelijk! :D

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:42

Ik gooi gewoon alles in de blender hoor :) Had laatst spinazie met bosbessen en aardbeien, was heerlijk!