De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 21:46

Saffier schreef:
Help.... Is het normaal dat mijn augurken stekels hebben ??? :=

Ja hoor! :)
Augurken hebben stekels. Heel normaal! :D
Komkommers zijn glad. :)

Rider01

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:18

Bertie,
Het is een snackpaprika, had veel vruchten waarvan de meeste al verschrompeld waren (die heb ik er maar afgehaald)
Het was een overblijfseltje van de veiling (die grote bloemenveilig in aalsmeer), hij staat dus in een potje (nog)

Inderdaad slap en veel vrucht voor een plantje met weinig blad..
Zaten ook best wat dooie bladeren tussen (foto is het nu iets te donker voor)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:50

Rider01 schreef:
Bertie,
Het is een snackpaprika, had veel vruchten waarvan de meeste al verschrompeld waren (die heb ik er maar afgehaald)
Het was een overblijfseltje van de veiling (die grote bloemenveilig in aalsmeer), hij staat dus in een potje (nog)

Inderdaad slap en veel vrucht voor een plantje met weinig blad..
Zaten ook best wat dooie bladeren tussen (foto is het nu iets te donker voor)

oh, hmm, ja ..
Ik kocht een keer zo'n basilicumplant in de winkel.
In de hoop dat ik hem lang zou kunnen gebruiken. Niet, dus.

Toen realiseerde ik me dat die planten worden opgepept. Die moeten geld opbrengen.
Dus in de winkel super uitzien, tegen minimale kosten.
Als een plofkip.
Een basilicumplant in de winkel helemaal optimaal, maar óók helemaal aan het eind van zijn latijn.
In de winkel op het randje van optimaal en dood.

Ik kan me voorstellen dat jouw paprika ook opgefokt is. En nu totaal uitgeput is. Zover dat de paprika de markt op kan. Maar vooral niet verder, want dat zou maar geld kosten. Want die kwekers, daar gaat het om elke cent, dat gaat in het groot - heel veel geld.

Wat je zou kunnen doen is beginnen met het toevoegen van voedsel voor je plant.
Voor mijn basilicum heb ik destijds kamerplantvoedsel gebruikt. Het hielp, de basilicum bleef lang gezond.

Maar of kamerplantvoedsel voor een paprika geschikt is weet ik niet.
Probeer eens te googelen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 01:19

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 08:11

Zo ik heb mijn eerste rode kolen geoogst :D ze zijn heel behorlijk groot.
Tussen de buitenste balderen zaten hele hompen met slakkeeieren en ook wat rupsen, die verdwijnen vandaag toch echt in de groene bak, die is daarmee wel boordevol ik hoop dat ze hem nog op kunnen lichten.

De sjalotten liggen te drogen die kunnen morgen naar binnen.

Van de week ook sw eerste maiskolf zo van de plant gegeten, ik heb nu dus gelijk geleerd dat het binnenste gedeelte echt niet lekker is :-) ik beet het topje eraf en ging daar braaf op kauwen, nou dat was niet echt lekker....

Mijn paprika's beginnen flink rood te kleuren nu (staan in de serre) en ik heb ook een watermeloen geoogst, de enige van de hele plant, (beginner hè ;) ) ik hoop dat ie lekker is.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 14:01

Desillies, oh een watermeloen lijkt me ook leuk, die nemen zeker veel plek in?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:03

Sinds kort ben ik in bezit van een peperplantje uit het tuincentrum, er zaten al 2 pepers aan maar verder niks. De pepers heb ik er al afgehaalt, die waren rijp, maar er groeit verder 1 bloemknopje.

Hoe zorg ik voor meer bloemknoppen en dus meer vruchten? Hoe komt het dat er zo weinig vruchten aanzitten?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:14

Mijn aardbeien zijn in staak, is het seizoen al over? Ze groeien als kool maar bloeien niet meer.
Mijn plantjes staan er sinds dit jaar.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:22

Ik heb twee soorten aardbeien, een soort geeft nu inderdaad geen aardbeien meer, de andere heeft nog een heleboel bloemen.
(de eerste geeft als ik het goed heb begrepen in een keer veel, de andere geeft iets minder tegelijkertijd maar wel langer).
Ik heb vandaag mijn aardappels gerooid, en op dat stukje plastic gedaan en ben bezig stekjes van de aardbeien er in te steken. Mijn aardbeien lopen ongelofelijk uit!
Heb in maart of zo 20 plantjes geplant, en heb nu al 24 stekjes in de grond gestoken, en ben er nog lang niet!! :oo
Wel erg leuk, ben gek op aardbeien!
Verder deze week even de vriezer leeg eten en dan de sperziebonen, peultjes en doperwten die klaar zijn oogsten.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:50

Hier is de eerste verse braam al van de struik gekomen :D
(dochterlief plukt ze er helaas ook af terwijl ze nog niet rijp zijn om ze aan de kippen te voeren -O- )

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:41

Yep hier ook al bramen geplukt
Gisteren al zelfs bramenjam gemaakt :D heeeeerlijk!

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:44

Leuk topic, zal me ook maar eens melden.
We hebben vorig jaar een oude woning gekocht, met grote tuin (ongeveer 400 m², huis niet meegeteld) en er stond al een kas. Helemaal blij mee. Ik heb nu:
- tomaten
- paprika
- aardbeien

Ben nu ijsbergsla en pluksla aan het kweken. Aardappels hebben we inmidoogstteoogst van de composthoop, verder probeer ik de bieslook en basilicum in leven te houden, maar dat lukt nog niet zo goed.

Volgend jaar als de verbouwing van het huis klaar is, wordt de tuin aangepakt, dan komt er ook een stukje echte moestuin. Ben benieuwd.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 01:00

Jiwa, jij hebt behoorlijk wat op je balkon! Gaaf.

Sonja_vR, ik vond die bak ook zo gaaf. Lijkt me wel handig dat je t van de zijkant kunt openen.
Ik kreeg van iemand de tip om geplette eierschalen rond de plantjes te gooien, daar houden slakken niet van.
Haha, hondlief heeft ook groene poten :P

Saffier, vroeger hadden wij ook augurken en daar zaten ook stekels aan.
Die poetsten wij er vanaf met zout voordat we ze inmaakten. Weet niet meer precies hoe dat ging..
Zou t eik nog eens aan mijn ouders moeten vragen.

Verder zijn er veel leuke berichten over oogsten.. ik kan ook niet meer wachten tot ik zelf wat kan oogsten :D
Gisteren heb ik nog wat sla en kool plantjes gehaald. Ook wat preiplanten.. dus die had ik in de grond gestoken en gat goed dicht gemaakt.. Naja, ik las dus vandaag dat ik dat heel anders had aan moeten pakken :P Morgen maar ff opnieuw planten :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 07:58

Juangi schreef:
Sinds kort ben ik in bezit van een peperplantje uit het tuincentrum, er zaten al 2 pepers aan maar verder niks. De pepers heb ik er al afgehaalt, die waren rijp, maar er groeit verder 1 bloemknopje.

Hoe zorg ik voor meer bloemknoppen en dus meer vruchten? Hoe komt het dat er zo weinig vruchten aanzitten?

pepers kunnen een beetje dwars zijn, zo denk je dat er niks komt en zo hangen ze inene vol met bloemen :+
maar zit ie nog in de pot van het tuincentrum?
ander overpotten naar een iets grotere pot met potgrond , en af en toe een scheutje eten geven (ecostyle groente en kruiden voer doet het ook al prima btw, ik geef de planten in de kas en pot Biobizz groeivoeding, bloeivoeding en vismix uit de growshop :+ )
zonnig plekje scoren en gaan

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:01

Jellie schreef:
Verder zijn er veel leuke berichten over oogsten.. ik kan ook niet meer wachten tot ik zelf wat kan oogsten :D
Gisteren heb ik nog wat sla en kool plantjes gehaald. Ook wat preiplanten.. dus die had ik in de grond gestoken en gat goed dicht gemaakt.. Naja, ik las dus vandaag dat ik dat heel anders had aan moeten pakken :P Morgen maar ff opnieuw planten :D

idee...ga vandaag even richting tuincentrum spieken wat ze hebben aan plantjes, heb namelijk nog wat plekjes in de tuin over momenteel en ben even flabbergasted wat betreft ik er kan en wil neer zetten

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:03

Hee, wat een leuk topic!
Wij hebben een deel van onze tuin opgeofferd voor groente en fruit dit jaar. Mijn man begon er mee afgelopen najaar en wij hebben hartelijk gelachen (wij = mijn twee tienerdochters en ik). Maar nu vind ik het eigenlijk hartstikke leuk en heb al voorgesteld om nog een perkje op te offeren voor wat lekkers!
Hoe leuk is het om wat op tafel te zetten wat uit je eigen tuin komt! :)

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:17

Ik meld me hier ook even!

De bramen beginnen al aardig rijp te worden, voordeel is dat driekwart van het paardenland daarmee "afgezet" is en ik er eigenlijk geen onderhoud aan heb.

Verder hebben we een mega kersenboom (die helaas geen donkerpaarse grote kersen geeft maar kleinere rode), een oude appelboom (die meestal door de paarden leeggegeten wordt ;) ), cider-appelbomen, pruimenbomen, perenbomen, een walnootboom en wat wildgroeiende druiven.

In de groententuin staat op dit moment; pompoenen, doperwtjes, aardappels (dit jaar ook een blauwe aardappel, ben ik erg benieuwd naar), sperziebonen, tomaten, aardbeien, knolselderij, vlierbessen, frambozen, uien en sjalotten.

Dus aardig wat werk ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:28

Nobel, welke blauwe heb je?
ik had een geheel blauwe en een gewolkte , blauwe congo en ...ermm... moet ik even nakijken die tweede :+

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:35

Pffff, geen idee!
Een franse soort (dat is ongeveer het enige wat ze hier verkopen :+ ).
Ik heb in principe altijd aardappels met een rode schil, die vind ik lekkerder smaken, en toen ik die kocht zag ik ineens blauwe liggen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:46

hihi, ik heb ze hier al de grond uit want door al de regen schoot de schimmel er in, maar wel hilarisch om daadwerkelijk blauwe aardappels en rode aardappels bij eten op je bord te hebben liggen...
ik heb ook roseval , ook rood, maar wit vlees, dan is blauw vlees echt vaag om te zien

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:47

Oeh wat een leuk topic,ik wil mij ook graag melden :)

Wij hebben vorig jaar een huis gekocht en voorheen moest ik het doen met een balkon van 4 x 2m en nu een tuin van ruim 700m2 :D
Ook een moestuin vn 10 x 10 zo'n beetje,moet nog uitgelijnt worden.Ook een simpele kas waar ik dit jaar wat bloemen in heb opgekweekt en tomaten :)
De moestuin had al een bak met aarbeien en chineese lampions.De aardbeien zijn al geoogst en het was een beste strijd met de merels :D (Staan ook 3 rijen met haagconiferen in 2 kleuren dus als er belangstelling is valt er natuurlijk over te praten ;) )

Nu alleen nog tomaten,daar is het inmiddels al het 4e seizoen van.Iedere keer bewaar ik een tomaat om weer zaad uit te halen en nieuwe plantjes uit te kweken.
Ze staan hier met hun voeten in de verse mest en de volle zon en er zitten al aardig wat vruchten aan en nog vol bloemen.

Kruiden heb ik staan in een mega grote pot voor de keuken...die gaan volgend jaar in de volle grond.

Het "echte" werk gaat volgend jaar plaatsvinden,de tuin gaat rigoreus aangepakt worden.Veel bomen en struiken gaan eruit en/of worden verplaatst zodat er een stuk vrijkomt waar vele soorten kruiden en bloemen komen te staan.Heb ook zaadjes van snoeptomaatjes dus denk dat ik die er ook tussen ga zetten :)

Hier groeit trouwens wilde framboos...hmmmm :9

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:54

Sonja_vR schreef:
hihi, ik heb ze hier al de grond uit want door al de regen schoot de schimmel er in, maar wel hilarisch om daadwerkelijk blauwe aardappels en rode aardappels bij eten op je bord te hebben liggen...
ik heb ook roseval , ook rood, maar wit vlees, dan is blauw vlees echt vaag om te zien

Ja, ik ben hier ook echt benieuwd naar!
Blauwe aardappels vind ik sowieso al vaag en dat in combi met rode...heel apart :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:19

ik krege hier een reactie van een goede vriend die ik zijn bord voor zijn neus zetten
"O My God, What the fiets :wow: " ik heb dubbel gelegen, mensen willen ook bijna niet geloven dat die aardappels gewoon zo zijn en dat je geen kleurstof hebt toegevoegd etc :')

Tinky: jullie hebben lekker de ruimte zo te lezen?
klinkt goed :j

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:51

Hier zijn de Japanse wijnbessen rijp *\o/*

Vrees alleen wel voor m'n tomaten.. Toen ik terugkwam van vakantie bleek het een enorme wildgroei te zijn geworden en van de week is het draadje geknapt die ze mooi op de plek hield.. Ze staan nu weer vastgebonden en rechtop maar het weer werkt ook niet echt mee! Ben bang dat het weer groen--> en dan ipv rood rot worden is..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:40

Sonja_vR schreef:
ik krege hier een reactie van een goede vriend die ik zijn bord voor zijn neus zetten
"O My God, What the fiets :wow: " ik heb dubbel gelegen, mensen willen ook bijna niet geloven dat die aardappels gewoon zo zijn en dat je geen kleurstof hebt toegevoegd etc :')

Hihi...altijd leuk :D

Sonja_vR schreef:
Tinky: jullie hebben lekker de ruimte zo te lezen?
klinkt goed :j

:j Ja qua ruimte zijn we er enorm op vooruit gegaan,mijn jongens hebben het grootste gedeelte van de grond in gepikt en hebben hun eigen "moestuin" :=

Hier foto's van mijn moestuin-in-wording

Afbeelding

De kas:

http://i296.photobucket.com/albums/mm17 ... _2053a.jpg

En mijn tomaten :o al is dit alweer ruim 1,5 week geleden en zijn ze groter en meer vruchten

http://i296.photobucket.com/albums/mm17 ... _2051a.jpg

Ananas...balen van de tomaten.Ik bind ze altijd op stokken om die reden....dat breekt niet zo snel.
Heb trouwens ook spiralen gezien waar je de tomaten in kunt laten groeien,lijkt mij ook wel wat maar dan wel zelf maken want ze zijn vrij prijzig :+

http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=2106