Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienH

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 19:21

Ah, goed topic. :D

Er zijn enorm veel mensen met een lactose allergie maar er zijn er maar weinig die het weten. Zelf drink ik alleen af en toe karnemelk en ik eet wel een biogarde yoghurt. Voor de rest gebruik ik geen lactose producten, kan er ook niet goed tegen.
Ik probeer zo min mogelijk suiker te eten (erg lastig!) daarnaast geen gist, geen varkensvlees en alleen volkoren pasta en zilvervlies rijst. Je gaat je er een stuk beter door voelen! Op dit moment moet ik er eigenlijk weer streng aan beginnen maar ik heb erg veel moeite met mijn suiker verslaving. :+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:15

Over die macaroni: ik gebruik eigenlijk alleen natuurlijke smaakmakers zoals ui en kappertjes, en natuurlijk peper en zout, maar die kruiden die je opnoemt zijn denk ik ook heel lekker! Ik doe er ook wel eens tomatenpuree doorheen, jammer dat je dat niet lust :)

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:17

Heb al zoveel soorten tomatenpuree geprobeerd.. vind het allemaal zo zuur? Misschien moet ik die ook echt zelf maken (tomaten pellen en saus van maken)

Ik ga het denk ik zelf proberen met de kruiden ;)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:18

of tomato frito gebruiken, tomaten blokjes uit een doosje van Heinz
Puree vind ik ook te smerig voor woorden, maar die frito is goed te doen!

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:30

EvelienH schreef:
Ah, goed topic. :D

Er zijn enorm veel mensen met een lactose allergie maar er zijn er maar weinig die het weten. Zelf drink ik alleen af en toe karnemelk en ik eet wel een biogarde yoghurt. Voor de rest gebruik ik geen lactose producten, kan er ook niet goed tegen.
Ik probeer zo min mogelijk suiker te eten (erg lastig!) daarnaast geen gist, geen varkensvlees en alleen volkoren pasta en zilvervlies rijst. Je gaat je er een stuk beter door voelen! Op dit moment moet ik er eigenlijk weer streng aan beginnen maar ik heb erg veel moeite met mijn suiker verslaving. :+

Zo min mogelijk suiker is nog best een opgaven! In zoooveel producten zit toch suiker verwerkt.. heel lastig!

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:30

Mri schreef:
of tomato frito gebruiken, tomaten blokjes uit een doosje van Heinz
Puree vind ik ook te smerig voor woorden, maar die frito is goed te doen!

Thanks voor de tip! ;) Kan ik inderdaad eens proberen!

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:33

xBibi schreef:
Jeetje, als je niks meer wilt durven eten moet je echt dit eens lezen: http://www.natuurarts.nl/adviezen/gezon ... index.html Kwam toevallig op deze site terecht en schrok er wel een beetje van hoe ontzettend streng je voor jezelf zou moeten zijn als je echt 100% gezond wilt eten en drinken :=

Dit stuk verbaasde me echt, ik dacht altijd dat zuivel zo gezond voor je is:
"Drink geen melk, aangezuurde zuivel (biogarde / magere kwark / yoghurt) en jonge (geiten)kaas mag met mate. Melk is bedoeld voor kalfjes. Het is absurd om als volwassen mens aan de uiers van een koe te hangen. Van melk word je koeiig. (vet, moe, astmatisch, veel slijmvorming, daardoor slechtere opname van mineralen) Zie ook op http://www.milksucks.com"

Jeetje! Dit verbaast mij ook zeg

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:15

Duuk2011 schreef:
He wat ik me afvraag he, morgen wil ik graag macaroni eten. Ik kook dan (vezel)macaroni. Rul gehakt en bak de groenten (deze wel vers van de groenteboer) Maar dan de saus/kruiden?? Normaal gebruik ik een zakje van Knorr Spaghetti/macaroni mix. Maar hoe doen jullie dan nou zonder pakje?
Ik houd totaal niet van de tomatensaus dus ik gebruik altijd alleen de kruidenmix.
Zou het een idee zijn als ik kijk welke kruiden er allemaal in dit pakje zitten, en deze dus zelf toe te voegen? Ik zag al iets staan van kerrie kruiden, cayanne etc. Zal dat smaken? Ik wil toch graag gaan proberen om zonders pakjes/toevoegsels te gaan koken!

Ik val even binnen..Ik ga straks meer lezen en ben zelf ook een (over het algemeen) gezonde eter en ben er heel erg in geinteresseerd. Maar op dit bericht wilde ik meteen even reageren.
Wij maakten eerder ook altijd spaghetti/macaroni met die pakjes van maggi. Tegenwoordig kopen wij dit soort kruidenmix zakjes bij een biologische winkel, scala oid. Hierin heb je wel heerlijke kruiden (voor het gehakt en voor de groentes) en hierin zitten geen E-nummers etc verwerkt. Je hebt deze zakjes voor heel veel verschillende gerechten (chili con carne, lasagne, spaghetti, nasi, zalm, taise curry etc)

Wij maken spaghetti zo: Gehakt met een uitje en het eerste kruidenzakje en olijfolie rul bakken, wij voegen ook altijd een scheutje ketjap toe, dat is erg lekker voor het gehakt. Daarna groentes toevoegen en even meebakken. Vervolgens een blikje met gepelde tomaten + het sap toevoegen en een blikje tomatenpuree. Tegelijkertijd voeg je water en het tweede zakje van de kruidenmix toe. Wij doen altijd nog een scheutje koffiemelk, eventueel nog wat tomatenketchup en voor de zurige smaak wat stevia. Wij gebruiken nauwelijks suiker, maar als vervanger stevia. Dit is een natuurlijk suikerproduct en vele male sterker van smaak dan suiker, je hebt dan ook maar weinig nodig.
Uiteraard eten wij het met volkorenpasta, maar voor de zeurpieten hier maken we ook altijd nog een beetje witte pasta met extra vezels (van honig)

Italiaanse kruiden over de groentes vind ik ook altijd erg lekker. Maar met deze zakjes heb je hiervan maar weinig nodig

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:19

Phylos: Dank voor je reactie! Wij hebben hier 1 biologisch winkeltje (weet de naam niet eens..) maar zal daar eens binnenstappen en rond kijken voor deze kruiden zakjes! Ketjap en tomatenketchup is inderdaad ook een goed idee. (zitten hier ook geen E nummers in verwerkt?)
Ik vind de tomatenpuree altijd zo zurig.. van stevia heb ik nog nooit gehoord? zal het eens google

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:22

Duuk2011 schreef:
Phylos: Dank voor je reactie! Wij hebben hier 1 biologisch winkeltje (weet de naam niet eens..) maar zal daar eens binnenstappen en rond kijken voor deze kruiden zakjes! Ketjap en tomatenketchup is inderdaad ook een goed idee.
Ik vind de tomatenpuree altijd zo zurig.. van stevia heb ik nog nooit gehoord? zal het eens google

Ja omdat tomatenpuree dus zurig is gebruiken wij een beetje stevia. Het is te koop bij De Tuinen, maar wij hebben hem zelf uit bolivia. Die vind ik persoonlijk lekkerder, maar beetje lastig om aan te komen natuurlijk (wij hebben er familie zitten en veel vrienden kopen tegenwoordig bij ons een potje :+ )

De mix heet trouwens: Beltane bio mix

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:23

Hmm ja dat wordt lastig idd haha! Dankje, ik zal daar eens binnenlopen en rondkijken wat ze allemaal hebben!

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:35

Ik kom me melden! (ben inmiddels op pagina 3 met bijlezen maar zet alvast een stipje)
Wil ook graag gezonder en bewuster gaan eten, voornamelijk omdat ik moe ben, moe blijf ondanks dat ik gemiddeld 9 uur per nacht slaap. Vind het wel erg lastig omdat ik onregelmatige dagen/nachten heb en student ben en graag wel een beetje budget wil eten :') Gelukkig ben ik gezegend met een huisje in een heerlijke multiculti buurt met heel veel groenteboertjes, en dus voor een prikkie onwijs veel groente en fruit in kan slaan! En toch wandel ik iedere dag trouw naar de AH ... Heb dit topic even nodig dus als een schop onder m'n kont en een stok achter de deur :D

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:40

Welkom!
Toch jammer dat je niet wat vaker naar de groenteboer gaat, scheelt je zoveel geld dan bij de appie! ;)

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:42

Ja, ik moet het ook gewoon simpelweg dóen hoor, het is echt spotgoedkoop. Heb wel eens een zak met 2 appels, doos champignons, 2 paprika's, 1 komkommer een paar uien een courgette gehad voor 2,50 :=

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:43

Reactie op de macaroni/spagetti kruiden. Je lust echt geen tomatensaus? Ik gebruik vaak een pakje gezeefde tomaten, heb dan eerst het gehakt rul gebakken, uitje gefruit, wat gehakte knoflook erbij, groentes en dan de tomatensaus en kruiden naar smaak. Meestal iets van Italiaanse kruiden. Dit is een beetje mijn 'standaard' pasta saus. Heb laatst ook op basis van gezeefde tomaten, ui, knoflook en verse basilicum een saus gemaakt, en oja mozzarella erdoorheen gesmolten, echt héérlijk. Maar als je echt niet van tomatensaus houdt.. ik heb ook een keer een pasta gemaakt met een creme fraiche 'saus'. Ik had wat kip, verse tomaten, kastanjechampignons, ui en knoflook (ui en knoflook zijn echt mijn standaard dingen die bijna overal ingaan bij mij) vervolgens had ik de creme fraiche een beetje losgeroerd en er wat italiaanse kruiden doorheen en dat door de pasta. Ook weer een overheerlijke pasta gegeten die avond. Je kan zooo makkelijk zelf heerlijke pasta sausen maken ZONDER pakjes, zolang je zelf kruiden in huis hebt, heb je eigenlijk al dat maggi/honig kruidenpakje. Gezeefde tomaten zijn toch vaak de basis voor pastasausen maar je kan dus ook creme fraiche gebruiken of iets van kookroom.

Heb net het boek 'eating animals' uit van Jonathan Safran Foer, zo, dat was me een boekje wel. Niet dat ik per direct vegetariër wordt maar wel dat ik eigenlijk vind dat ik nog bewuster moet omgaan met mijn vlees. Ik heb nu eigenlijk een beetje de instelling; ik hoef niet iedere dag vlees te eten, eigenlijk vaak 'factory farm meat' (zo wordt het vlees genoemd uit de bio-industrie) en als het 'biologische' eerlijke vlees in de aanbieding is dat eten. Maar zoals het boek ook zegt, iedere keer dat jij toch dat bio-industrie vlees eet houdt je deze sector in stand, ook al is het maar die ene kip of dat ene pondje gehakt... Ik koop mijn kip al vaak bij de poulier maar dat zegt ook nog niks over het leven van die kip. Maar echt biologisch kippenvlees is ZO ongelovelijk duur, maar ik vind kip eigenlijk nog steeds wel een lekker stukje vlees. Ik vind het maar lastig en ben er nog niet over uit. Maar zoals al eerder is gezegd, je kan niet op de 1 op andere dag veranderen. Maar dit boek heeft me wel weer aan het denken gezet en ik ga er zeker wat proberen mee te doen. :)

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:43

Oh dat is echt een wereld van verschil zeg haha dat krijg je bij appie zelfs in de bonus slash hamsterweken niet :D

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:45

@ Duuk2011: Ik zou er gewoon italiaanse kruiden doorheen gooien :j Of bv van grand italia heb je hoe heet dat nou... Zo'n grote pot. Sugo Casa! Dat is gewoon echt tomaten met kruiden, niks geks. Die gebruik ik iig vaak :j

@ Dressagelady: Dan kon je nog wel eens heel dicht bij mij wonen :D Bij de Vleutenseweg in de buurt? Ik ga eerlijk gezegd ook altijd naar de AH ipv naar die groentenboertjes... Maar komt ook omdat ze bij de AH meer bio spullen hebben.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:48

_Mara_ schreef:
Reactie op de macaroni/spagetti kruiden. Je lust echt geen tomatensaus? Ik gebruik vaak een pakje gezeefde tomaten, heb dan eerst het gehakt rul gebakken, uitje gefruit, wat gehakte knoflook erbij, groentes en dan de tomatensaus en kruiden naar smaak. Meestal iets van Italiaanse kruiden. Dit is een beetje mijn 'standaard' pasta saus. Heb laatst ook op basis van gezeefde tomaten, ui, knoflook en verse basilicum een saus gemaakt, en oja mozzarella erdoorheen gesmolten, echt héérlijk. Maar als je echt niet van tomatensaus houdt.. ik heb ook een keer een pasta gemaakt met een creme fraiche 'saus'. Ik had wat kip, verse tomaten, kastanjechampignons, ui en knoflook (ui en knoflook zijn echt mijn standaard dingen die bijna overal ingaan bij mij) vervolgens had ik de creme fraiche een beetje losgeroerd en er wat italiaanse kruiden doorheen en dat door de pasta. Ook weer een overheerlijke pasta gegeten die avond. Je kan zooo makkelijk zelf heerlijke pasta sausen maken ZONDER pakjes, zolang je zelf kruiden in huis hebt, heb je eigenlijk al dat maggi/honig kruidenpakje. Gezeefde tomaten zijn toch vaak de basis voor pastasausen maar je kan dus ook creme fraiche gebruiken of iets van kookroom.

Heb net het boek 'eating animals' uit van Jonathan Safran Foer, zo, dat was me een boekje wel. Niet dat ik per direct vegetariër wordt maar wel dat ik eigenlijk vind dat ik nog bewuster moet omgaan met mijn vlees. Ik heb nu eigenlijk een beetje de instelling; ik hoef niet iedere dag vlees te eten, eigenlijk vaak 'factory farm meat' (zo wordt het vlees genoemd uit de bio-industrie) en als het 'biologische' eerlijke vlees in de aanbieding is dat eten. Maar zoals het boek ook zegt, iedere keer dat jij toch dat bio-industrie vlees eet houdt je deze sector in stand, ook al is het maar die ene kip of dat ene pondje gehakt... Ik koop mijn kip al vaak bij de poulier maar dat zegt ook nog niks over het leven van die kip. Maar echt biologisch kippenvlees is ZO ongelovelijk duur, maar ik vind kip eigenlijk nog steeds wel een lekker stukje vlees. Ik vind het maar lastig en ben er nog niet over uit. Maar zoals al eerder is gezegd, je kan niet op de 1 op andere dag veranderen. Maar dit boek heeft me wel weer aan het denken gezet en ik ga er zeker wat proberen mee te doen. :)

Ik heb al veel geprobeerd, flessen/zakken van bertolli, grand italia, heinz tomatenpakjes etc. En nee ik vind het zo ongelofelijk zuur? Niet lekker! Ik gebruik voor macaroni altijd een kruidenzakje van Knorr voor spaghetti/macaroni. Dan vind ik het wel erg lekker. Maar goed, eigenlijk wil ik geen kruidenzakje gebruiken maar gewoon eigen kruiden.

Wat ik overigens ook erg lekker vind is pasta met kaassaus! Heerlijk! Ik snijd altijd een uitje, fruit deze in een koekenpan met wat water en een bouillon blokje. In een ander pannetje smelt ik boter, bloem en melk. Dan doe ik het ui/bouilonmengsel erbij en dan een heleboel geraspte kaas en roeren maar. Klinkt misschien niet zo lekker maar het is heerlijk :P Of het ook daadwerkelijk gezond is betwijfel ik..

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:49

Wat ik me nog afvroeg (ja, ik ben een leek op dit gebied) maar zitten er in potjes kruiden ook E nummer? Bv italisaanse kruiden, kerrie kruiden etc?
Of gebruiken jullie gewoon echt verse kruiden direct van plantjes?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:51

Mara, jou pasta klinkt echt heerlijk.. Ga het ook zeker maken. Wat zijn italiaanse kruiden precies? Is dat gewoon 1 potje of verschillende kruiden en welke? Wij hebben hier niet zoveel kruiden.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:53

Tot zover ik kan zien op mijn kruidenpotjes zitten daar geen e-nummers in. Op de ingredientenlijst van italiaanse kruiden staat: oregano, basilicum, tijm en bonenkruid. Soms gebruik ik verse kruiden van het plantje, ik koop op de markt wel eens een zakje met verse rozemarijn of basilicum. Echt een stuk lekkerder maar al die plantjes in een studentenhuis werken niet met mensen die niet de hele week in huis aanwezig zijn en de plantjes geen water krijgen. (Dat hebben we gemerkt bij de bieslook die echt continu slap hing na een weekendje geen water)

@MightyJoe: Uhm, haha zoals hier bovenbeschreven staat zit dat in een potje 'italiaanse kruiden'. Maar aangezien we deze kruiden ook allemaal los hebben gooi ik die er in. Maar je kan bij de appie zo een potje italiaanse kruiden halen als je niet alles apart wil kopen.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:01

Wij hebben inderdaad altijd de kruidenpotjes van AH
Als vervanger van creme fraiche of slagroom gebruiken wij tegenwoordig culinaire room of de soja variant (ook beter voor de lijn)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:03

heb niet alles gelezen maar er is een app voor goede en foute E-nummers, handig als je in de supermarkt staat!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:05

Citaat:
RTL Nieuws | 07 december 2011, 17:26
Onderzoek: foute leefstijl oorzaak 40% kanker
Zeker 40% van de gevallen van kanker die jaarlijks in Groot-Brittannië worden geconstateerd, zijn het gevolg van verkeerde leefstijlkeuzes. Dat stellen Britse onderzoekers.
ONDERZOEK: FOUTE LEEFSTIJL OORZAAK 40% KANKER
Het gaat bij die verkeerde keuzes vooral om de al bekende veroorzakers van kanker, zoals roken en alcohol. Daarnaast blijkt het voedingspatroon erg belangrijk te zijn.

Te weinig fruit en groenten
Volgens de onderzoekers is tabak de grootste bron van kanker, met 23% van de gevallen bij mannen en 15,6% bij vrouwen, staat in het Cancer Research report dat in het British Journal of Cancer is gepubliceerd (pdf).

Op de tweede plaats staat bij mannen als oorzaak van kanker te weinig vers fruit en groenten eten; bij vrouwen is het overgewicht.

Onderzoeker verrast door conclusies
Onderzoeker Max Parkin zegt bij de BBC dat hij verrast is door het resultaat van zijn onderzoek. "We hadden niet verwacht dat het eten van fruit en groente zo belangrijk is bij de bescherming van mannen tegen kanker. En bij vrouwen hadden we niet verwacht dat overgewicht een grotere risicofactor is dan alcohol."

Borstkanker
Bij het ontstaan van borstkanker is volgens de onderzoekers overgewicht een veel belangrijkere oorzaak dan bijvoorbeeld alcoholgebruik. Een goed gewicht beschermt volgens de onderzoekers beter tegen borstkanker dan het geven van borstvoeding, waarvan vaststaat dat het de kans op borstkanker verkleint.

Slokdarm en maag
Slokdarmkanker ontstaat volgens het onderzoek bijna uitsluitend door een verkeerd leefpatroon. Te weinig fruit en groenten eten is met 50% de belangrijkste factor bij het ontstaan van slokdarmkanker, tegen 20% door alcohol.

Bij het ontstaan van maagkanker speelt een overmatig zoutgebruik een belangrijke rol, zo blijkt uit de gegevens.

De zes belangrijkste kankeroorzaken

Mannen
1. Tabak 23%
2. Te weinig fruit en groente 6,1%
3. Beroepsrisico’s 4,9%
4. Alcohol 4,6%
5. Overgewicht 4,1%
6. Zonlicht en zonnebank 3,5%

Vrouwen
1. Tabak 15,6%
2. Overgewicht 6,9%
3. Infectie 3,7%
4. Zonlicht en zonnebank 3,6%
5. Te weinig fruit en groente 3,4%
6. Alcohol 3,3%

Ik ben van dit onderzoek echt heel erg geschrokken...Laatste jaren is het aantal mensen met kanker ook schrikbarend toegenomen (36% meer dan volgens mij 10 jaar geleden).

Ik wil me hier dus ook graag melden. Waar te beginnen en hoe? Mijn vriend doet de boodschappen en kookt meestal (hij heeft iets meer vrije tijd dan ik) dus hoe pak ik dit aan?

Wat moeten we absoluut NIET eten? En wat absoluut WEL? Wat is echt een gif voor ons lichaam?

(we roken en drinken niet, en eten eigenlijk 'normaal' dus geen junkfood)

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:06

_Tara_ schreef:
@ Dressagelady: Dan kon je nog wel eens heel dicht bij mij wonen :D Bij de Vleutenseweg in de buurt? Ik ga eerlijk gezegd ook altijd naar de AH ipv naar die groentenboertjes... Maar komt ook omdat ze bij de AH meer bio spullen hebben.

Kanaalstraat! :D Heb het dus ook nog eens op 5 meter loopafstand :')