Citaat:
RTL Nieuws | 07 december 2011, 17:26
Onderzoek: foute leefstijl oorzaak 40% kanker
Zeker 40% van de gevallen van kanker die jaarlijks in Groot-Brittannië worden geconstateerd, zijn het gevolg van verkeerde leefstijlkeuzes. Dat stellen Britse onderzoekers.
ONDERZOEK: FOUTE LEEFSTIJL OORZAAK 40% KANKER
Het gaat bij die verkeerde keuzes vooral om de al bekende veroorzakers van kanker, zoals roken en alcohol. Daarnaast blijkt het voedingspatroon erg belangrijk te zijn.
Te weinig fruit en groenten
Volgens de onderzoekers is tabak de grootste bron van kanker, met 23% van de gevallen bij mannen en 15,6% bij vrouwen, staat in het Cancer Research report dat in het British Journal of Cancer is gepubliceerd (pdf).
Op de tweede plaats staat bij mannen als oorzaak van kanker te weinig vers fruit en groenten eten; bij vrouwen is het overgewicht.
Onderzoeker verrast door conclusies
Onderzoeker Max Parkin zegt bij de BBC dat hij verrast is door het resultaat van zijn onderzoek. "We hadden niet verwacht dat het eten van fruit en groente zo belangrijk is bij de bescherming van mannen tegen kanker. En bij vrouwen hadden we niet verwacht dat overgewicht een grotere risicofactor is dan alcohol."
Borstkanker
Bij het ontstaan van borstkanker is volgens de onderzoekers overgewicht een veel belangrijkere oorzaak dan bijvoorbeeld alcoholgebruik. Een goed gewicht beschermt volgens de onderzoekers beter tegen borstkanker dan het geven van borstvoeding, waarvan vaststaat dat het de kans op borstkanker verkleint.
Slokdarm en maag
Slokdarmkanker ontstaat volgens het onderzoek bijna uitsluitend door een verkeerd leefpatroon. Te weinig fruit en groenten eten is met 50% de belangrijkste factor bij het ontstaan van slokdarmkanker, tegen 20% door alcohol.
Bij het ontstaan van maagkanker speelt een overmatig zoutgebruik een belangrijke rol, zo blijkt uit de gegevens.
De zes belangrijkste kankeroorzaken
Mannen
1. Tabak 23%
2. Te weinig fruit en groente 6,1%
3. Beroepsrisico’s 4,9%
4. Alcohol 4,6%
5. Overgewicht 4,1%
6. Zonlicht en zonnebank 3,5%
Vrouwen
1. Tabak 15,6%
2. Overgewicht 6,9%
3. Infectie 3,7%
4. Zonlicht en zonnebank 3,6%
5. Te weinig fruit en groente 3,4%
6. Alcohol 3,3%
Ik ben van dit onderzoek echt heel erg geschrokken...Laatste jaren is het aantal mensen met kanker ook schrikbarend toegenomen (36% meer dan volgens mij 10 jaar geleden).
Ik wil me hier dus ook graag melden. Waar te beginnen en hoe? Mijn vriend doet de boodschappen en kookt meestal (hij heeft iets meer vrije tijd dan ik) dus hoe pak ik dit aan?
Wat moeten we absoluut NIET eten? En wat absoluut WEL? Wat is echt een gif voor ons lichaam?
(we roken en drinken niet, en eten eigenlijk 'normaal' dus geen junkfood)