Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:31

Ik haal altijd biologische vegetarische kaas bij de natuurwinkel, ik weet niet of het biologisch houden nog iets goeds voor de kalfjes te betekenen heeft?
Onze buurman heeft hobby koeien, ze geven zo veel melk dat hij de kalfjes er bij heeft lopen en hij ze nog ruim kan melken, het kan best!
En ze hoeven ook niet elk jaar een kalf te krijgen om melk te blijven geven, alleen geven ze na een tijd wat minder, maar het zou best anders kunnen..
Af en toe komt hij een emmer brengen, echt leuk! :)

Magrathea

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 21:37

@App, ja dat lijkt me nou echt leuk :D Bij zo iemand weet je tenminste zeker dat het allemaal van goede oorsprong is.

Zou er ergens een site zijn waar je een overzicht hebt over welke eisen bepaalde merken aan voldoen? Ik bedoel, ik heb 'biologische melk' in de koelkast maar ik weet nou eigenlijk niet hoe die koeien leven, of de kalfjes.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:43

Volgens mij blijven die kalfjes wat langer bij hun moeder, maar een overzicht zou idd leuk zijn!
Op de pakken melk die mijn ouders hebben (ik drink geen melk) staat dat de koeien minstens een half jaar per jaar in de wei komen, zegt ook nog niet alles, maar dan weet je iig dat ze niet hun hele leven binnen staan.

Bij de buurman is echt genieten als je die kalfjes met elkaar en hun moeders door de wei ziet dartelen, die koeien worden ook wel een keer geslacht, maar hebben wel een super mooi leven gehad!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:56

Magrathea schreef:
Ach..
Weet je wat het is, voor dat stremsel worden geen kalfjes speciaal geslacht. Dat maakt het voor mij wat meer acceptabel.

Ehm... Dit is hoofd in het zand steken.. stremsel wordt gewoon gewonnen bij de slacht van de melkveekalfjes.

Ik vind vegetarisch een goed ding hoor, dus vat dit niet als negatieve kritiek op. Het heeft gewoon niet echt meerwaarde om stremselvrije kaas te kopen als je wel gewoon kaas wilt eten. Dan zou je ook zuivel e.d. moeten laten staan.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:04

Ik ga van de week bij AH maar eens even kijken naar dat vegetarische broodbeleg, had er geen idee van dat, dat tussen het gewone vleesbeleg kan liggen. Gister overigens heerlijke risotto gehad bij mijn favoriete italiaanse restaurant. Daar gaan we meestal uit eten en daar kunnen ze heel veel vegetarisch maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:49

Bij onze Appie ligt het in het schap van het voorverpakte vleesbeleg, en dan rechtsbovenin.
Geen idee of dat een standaard is overigens.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:43

Ik denk het wel dan, heb het hier al een paar keer voorbij zien komen, zal het volgende week wel zien hihi ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 23:47

F_Orumster schreef:
Magrathea schreef:
Ach..
Weet je wat het is, voor dat stremsel worden geen kalfjes speciaal geslacht. Dat maakt het voor mij wat meer acceptabel.

Ehm... Dit is hoofd in het zand steken.. stremsel wordt gewoon gewonnen bij de slacht van de melkveekalfjes.

Ik vind vegetarisch een goed ding hoor, dus vat dit niet als negatieve kritiek op. Het heeft gewoon niet echt meerwaarde om stremselvrije kaas te kopen als je wel gewoon kaas wilt eten. Dan zou je ook zuivel e.d. moeten laten staan.

Ehm? Hoe heette het ook alweer, liever inconsequent goed dan consequent slecht?

Ik eet verder niet zoveel kaas, meestal ontbijt ik zo laat dat k niet meer hoef te lunchen.

Offtopic: leuk bokt logo :D

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:53

Al 25 jaar vegetarisch. Omdat te vieren heb ik met de mensen die me altijd hebben gesteund bij de vegetarische chinees in Rotterdam gegeten (de oude plek) erg leuk en lekker. Sinds al die vleesvervangers er zijn is het een stuk beter te doen.
Ik wilde geen vlees meer eten toen ik zag wat de dieren daarvoor moeten doorstaan. Ik heb wel het idee dat biologisch beter is voor de dieren. Dus ook zoveel mogelijk biologische zuivel.
Leuk om te zien hoeveel mensen er vegetarisch zijn. Ik was vroeger de enige in de klas.

stoer_san

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:28

F_Orumster schreef:
Magrathea schreef:
Ach..

Tja... wil niet vervelend doen hoor, maar de stremselkalfjes (vroeger NUKA's = NUchtere KAlveren genoemd) werden in de tijd dat ik het heb uitgezocht wel degelijk speciaal geslacht voor het stremsel; het lebferment dat wordt gebruikt als stremsel is namelijk speciaal bedoeld om biest mee te verwerken en omdat de meeste koeien dat maar enkele dagen geven is dat bepaalde enzym na drie weken niet meer aanwezig in de lebmaag van kalveren. Omdat mestkalveren zo jong niet geslacht worden was er altijd maar één manier om aan dat stremsel te komen, kalveren slachten vóór ze drie weken oud zijn en omdat daar verder nog geen "lekker vlees" aan zat, ging de rest van het beestje meestal richting diervoederindustrie. Het kan zijn dat dat inmiddels anders is, maar om heel eerlijk te zijn denk ik van niet.

Voor mij persoonlijk maakt het inderdaad niet veel uit, ik ben geen veganist, ik koop waar mogelijk biologische zuivel & eieren en kaas met macrobieel stremsel, omdat dat mijn manier van vegetarier zijn is en ik me daar prettig bij voel. Iedereen geeft er zijn of haar eigen draai aan (dat lees ik in de afgelopen pagina's ook wel terug) en dit is de mijne :j

Maar het is soms best moeilijk hoor, ik denk dat biologische dieren in principe een beter leven hebben dan hun soortgenoten in de reguliere houderij, het blijkt alleen niet altijd op te gaan; mijn pony staat op een regulier melkveebedrijf in pension, waar de boer veel beter met zijn dieren omgaat en voor ze zorgt dan de buurman, die het label biologisch voert... Da's wel schrikken!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 02:00

ik leef nu zo'n 17 jaar vegetarisch, en heb eigenlijk nooit problemen met anderen over vegetarisme...

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 12:00

Leuk dat er nu een vega-topic is *\o/*
Ik ben nu zo'n 10 jaar vegetarier. Voor mij was de aanleiding een combinatie tussen onvrede over massale vleesproductie en het feit dat ik het gewoon niet lekker vind. Ik vind daarom dat er geen dieren voor mij hoeven te sterven, zeg maar.
Overigens eet ik wel vis. Weet dat veel mensen dit inconsequent vinden, maar vis vind ik wel lekker en het is erg gezond, en het maakt het vaak iets makkelijker om nog geschikt eten te vinden op vakantie of als je bij iemand op bezoek gaat. Ik probeer er daarbij wel op te letten dat de vis duurzaam is gevangen etc. en ik eet het ook maar 1 of misschien 2 keer per week. Dat vind ik voor mezelf wel een goed evenwicht.
Anderen maken er eigenlijk ook nooit een probleem van, mijn familie was er redelijk snel aan gewend en mijn vriend vind het ook niet erg dat hij niet elke dag een stuk vlees op z'n bord krijgt.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 13:09

Ik heb een vraag voor iedereen die sommige kazen niet eten vanwege dat stremsel.
Letten jullie dan ook op wat voor kaas er op je pizza zit, en op een tosti etc?

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 14:53

Magrathea schreef:
Oei, op de broccoli na klinkt het lekker :)
Maar je hebt er niet echt een vleesvervanger in? (Let ik ook niet altijd op hoor :+ zou het wel moeten doen...)

Ga straks een paar sausjes vast maken voor mijn kerstdineetje vanavond :D

Sorry, had dit helemaal over het hoofd gezien!
Ik eet relatief weinig vleesvervangers in de 'kant & klare' variant (dus bijvoorbeeld de Valess etc.). Denk ongeveer 2x per week.
Dit omdat er heel veel andere dingen zijn die ook voldoende vervangend zijn. Ik heb me er eens in verdiept en was echt verbaasd hoe weinig je eigenlijk nodig hebt. Er zijn heel veel soorten groenten/noten die evengoed aanvullen als de 'vleesvervangers', en als je deze eet naast andere dingen (zoals bijvoorbeeld de appelstroop voor het ijzer, zuivel voor ..) heb je lang niet altijd vleesvervangers nodig :)

In dit gerecht kun je de pijnboompitten opvatten als (deel)vervanger geloof ik.

Johnie: zelf ook vegetarier?

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 14:55

Ik eet elke dag een vleesvervanger omdat mijn dietiste dat het beste vond, ik het sowieso al vitaminetekort en nog wat kwaaltjes dus het vlees moet goed vervangen worden. Verder drink ik soms sojamelk (ieeuw) daar vind ik alleen chocoladesmaak van lekker :P

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 14:57

MyLittleLove, ik moet er niet aan denken hahahah. Zo lekker vind ik ze namelijk niet :') Kun jij er goed mee variëren?
Heb op aanraden van iemand hier trouwens de Valess burger met spinazie gekocht, ben benieuwd.

Sojamelk, daar ga ik ook eens voor kijken. Was altijd gek op melk maar krijg er sinds kort ontzettend uitslag van....

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 14:59

@ Donna, ja ik ben vegetariër :) ik eet geen vlees of vis.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 15:05

Even een edit aan mijn post, de bron waar ik het over had: http://www.vegetariers.nl/voeding/voorb ... kmenu.aspx

@ Johnie: Ah, oke. Ik let momenteel eigenlijk helemaal niet op het stremsel... Heb het wel een tijdje gedaan en vind eigenlijk dat ik me er eens in moet verdiepen. Bij de Appie schijnen ze ook gewoon betaalbare vega-kaas te hebben namelijk.
Tosti's koop ik nooit, en bij pizza; goeie vraag... de Italiaan ziet je aankomen met je vraag hihi. Heb ik me nog nooit mee bezig gehouden hahaha.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 15:18

@Donna, dus jij eet gewoon alle kazen?
Ik lust zelf geen kaas dus ik hoef er ook niet op te letten, pizza's eet ik trouwens wel gewoon haha! ik dacht zelf ook altijd dat je veganist was als je geen kaas at en geen melk drinkt enzo totdat ik hier een reactie las dat er ook echt kalfjes voor geslacht worden.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 15:27

Ja, nu wel :j

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 20:08

Ik ben sinds 6 jaar vegetariër, voelde me nooit een moeilijke vegetariër, tot we vandaag uit eten gingen. Het was een bufet, dus ik was overtuigd, er was vast wel iets dat ik kon eten. Nou niet dus.

Nou goed, ik ben even vriendelijk naar het personeel toegestapt of ze misschien nog iets snel in elkaar konden flansen. Het was ook wel echt letterlijk snel in elkaar geflanst. Ik kreeg al helemaal een beeld in mijn hoofd van een chef die een bord in zijn handen had en een stel obers dat op een paar meter afstand er restjes groentes op mocht mikken. En helaas, zo smaakte het ook. :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 23:54

@Russel, dat is wel echt naar.. Dat klinkt echt niet als deze tijd.. Ver bij uit de buurt blijven voortaan denk ik :)

Weet je wat het is: je kan gewoon nooit zeker weten onder wat voor omstandigheden je stukje kaas of je pak melk is gefabriceerd. Ik probeer te letten op beter leven logo's (van de dierenbescherming, vind je op eieren enzo, ik koop meestal met twee sterren, lijkt me wel prima :+ ) en probeer biologische kaas te kopen en koop zo veel mogelijk biologische melk. Maarja vind eigenlijk niet dat ik bijvoorbeeld nu met de kerst kan verwachten dat mijn schoonfamilie allemaal biologisch spul in huis haalt (vind het al heel wat dat er moeite voor mij wordt gedaan.. Vriend van schoonmoeder doet nogal denigeren over vegetariërs)(dat ik vraag wat voor saus er over de salade zit en te horen krijg 'Ja het is vegetarische mayonaise hoor', of van de zalm 'ja de zalm was vegetarisch hoor'... haa haa, dat zeg je altijd als je voor mij kookt). Dus ja. Ik heb een biologische winkel gevonden in Delft, en ga daar eens kijken wat de prijzen zijn en hoezeer het geloofwaardig is.. Als je inderdaad toestanden krijgt als die die stoer_san beschrijft dan ga ik daar niet 2x zoveel voor neertellen hoor.

Kan niet wachten tot ik landelijk woon en mijn zuivel rechtstreeks bij de boer vandaan haal :).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 00:03

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:10

Ik ben er niet beledigd door trouwens, het was meer als grapje bedoeld. Het was namelijk een gratis etentje, en ze zijn speciaal voor mij nog de keuken ingedoken om iets vegetarisch te maken. En daarbij kreeg ik mijn eten voordat het buffet geopend was, je had de rest van de mensen moeten zien kijken. :o

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 01:19

Magrathea schreef:
@Russel, dat is wel echt naar.. Dat klinkt echt niet als deze tijd.. Ver bij uit de buurt blijven voortaan denk ik :)

Weet je wat het is: je kan gewoon nooit zeker weten onder wat voor omstandigheden je stukje kaas of je pak melk is gefabriceerd. Ik probeer te letten op beter leven logo's (van de dierenbescherming, vind je op eieren enzo, ik koop meestal met twee sterren, lijkt me wel prima :+ ) en probeer biologische kaas te kopen en koop zo veel mogelijk biologische melk. Maarja vind eigenlijk niet dat ik bijvoorbeeld nu met de kerst kan verwachten dat mijn schoonfamilie allemaal biologisch spul in huis haalt (vind het al heel wat dat er moeite voor mij wordt gedaan.. Vriend van schoonmoeder doet nogal denigeren over vegetariërs)(dat ik vraag wat voor saus er over de salade zit en te horen krijg 'Ja het is vegetarische mayonaise hoor', of van de zalm 'ja de zalm was vegetarisch hoor'... haa haa, dat zeg je altijd als je voor mij kookt). Dus ja. Ik heb een biologische winkel gevonden in Delft, en ga daar eens kijken wat de prijzen zijn en hoezeer het geloofwaardig is.. Als je inderdaad toestanden krijgt als die die stoer_san beschrijft dan ga ik daar niet 2x zoveel voor neertellen hoor.

Kan niet wachten tot ik landelijk woon en mijn zuivel rechtstreeks bij de boer vandaan haal :).

TIP! In Den Hoorn zit 'Op Hodenpijl', dat is een boerderijtje die zijn eigen dingetjes verkoopt (en een aantal verantwoorde in nederland verbouwde producten). Je kunt er ook heerlijk eten overigens! Je kunt er dan wel geen melk en kaas kopen, maar ze hebben zeer verantwoorde eieren en verschillende soorten groentes, fruit en aardappelen. Ze hebben lang niet alles, maar wij halen er toch altijd een leuk deel van onze boodschappen. Leuke is dat je daar echt nog zelf je geld in een potje legt, heerlijk :D Je moet alleen niet verwachten dat je daar in deze tijd van het jaar aardbeien vind, nu volgens mij zelfs alleen peren en appels, maar als je graag wat spul van de boer wilt halen dan kun je daar zeker terecht! Als je even zoekt weet ik bijna zeker dat je hier in de omgeving ook melk e.d. zou moeten kunnen vinden. Je kunt bij 'Op Hodenpijl' trouwens ook zelfgemaakte jam halen :D En een paar boerderijtjes verderop hebben we wel eens zelf verbouwde druiven zien staan.
Ze hebben trouwens ook varkens en geiten lopen, maar ik denk dat ze die gebruiken voor het restaurant en verder niet verkopen (de melk e.d. dus he, haha). Mocht je er ooit gaan eten trouwens, dan raad ik je als lunch de tosti met geitenkaas, honing, tijm en pijnboompitten aan. Heerlijk :+:

Ik heb heel lang op stremsels gelet, maar dat is er de laatste tijd eigenlijk nogal bij ingeschoten. Ik heb wel heerlijke kazen zien liggen in de natuurwinkel hier, dus ik moet maar weer eens op onderzoek uit, want voor mij hoort het niet eten van dus bijvoorbeeld kazen met dierlijk stremsel er ook bij. Net als het niet eten van snoep met gelatine e.d.