Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:20

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:57

Ik ben ook al aan het bakken voor mijn verjaardag. Boterkoek komt net uit de oven en ziet er in ieder geval lekker uit, maar ga donderdag dus pas proeven.
Kilo appels geschild voor de appeltaart en die staan nu lekker met suiker, kaneel en rozijnen in de koelkast, elkaars smaken op te nemen.
Morgen de appeltaart afmaken en de bodem voor de citroentaart maken en die maak ik dan toch maar woensdagavond af.

Vind het toch wel weer erg leuk om te bakken. Zaterdag komen mijn ouders en zusje eten, dus daar moet ik ook nog een leuk menuutje voor verzinnen met vooral een lekker toetje. Denk dat er van donderdag nog wel taart overblijft, dus die kan bij de koffie.

Phylos, beetje laat misschien, maar je kan natuurlijk ook gewoon een cake maken en het restant meegeven aan je opa en oma ;)

Silence, ziet er heerlijk uit, maar wel lastig te eten :=

Silence

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:58

Wij hebben de bovenkan los gemaakt en die als een stukje cake gekeken. En dan de rest gewoon als taart en dat ging wel.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:15

In de allerhande van deze maand staan ook een heleboel lekkere recepten voor taarten en cupcakes!

Edit: Silence, hoe snijd je zo'n taart ?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 23:15

@Silence: Zoooo, dat ziet er lekker uit!
@Ninaka: lekker bezig zo te horen!

Ik ga denk dit weekend toch echt eens een keer millionaires shortbread maken. Misschien maak ik hem nog in Groningen en neem ik hem mee naar huis of ik maak hem thuisthuis en riskeer niet dat die tijdens het reizen kapot gaat of smelt ofzo. :P

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 00:28

Wat ook lekker is in een appeltaart: op de bodem een beetje custard poeder, dat neemt het vocht op en wordt dan wat puddingachtig

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:14

Ik vond de millionaires shortbread erg lekker maar door alle ophef erover had ik wel nóg meer verwacht.
Maar ok. Hij was zeker voor herhaling vatbaar :j

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:25

Haha, ik wacht gewoon af. In de meantime ga ik denk de chocolat-pistache fudge van Nigella maken. Want om een hele doordeweekse week niks te bakken kan natuurlijk niet. :P

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:32

_Mara_ schreef:
Haha, ik wacht gewoon af. In de meantime ga ik denk de chocolat-pistache fudge van Nigella maken. Want om een hele doordeweekse week niks te bakken kan natuurlijk niet. :P

Als ik elke week wat ga bakken wordt ik echt een vetzak volgens mij _O-

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:39

Een week niet gebakken, is een week niet geleefd. :Y)

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:06

@Josien_ je kan ook bakken & weggeven,
bakken & invriezen etc.
je hoeft niet alles zelf op te eten :P

ik bak vanavond nog even een cake, zo'n zin in met dit weer,
lekker met appeltjes & kaneel, Jummie :D

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:23

Saskiaa_ schreef:
Een week niet gebakken, is een week niet geleefd. :Y)

Kijk, met jou kan ik praten. :D

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:42

maar hoe doen jullie dat idd :Y) bedoel als ik iets bak moet ik er ook veel van proeven :o eten jullie er dan maar 1 stukje van ofzo?

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:44

Nee, net zo lang tot het op is. :Y)
Gewoon overal op de fiets naar toe gaan, 2 keer in de week zwemmen en zo nu en dan een weekendje helpen op een vakantieboerderij. :P

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:52

@MightyJoe, als het iets is dat ik vaker bak
dus wet hoe t smaakt dan proef ik niet,
van iets nieuws proef ik altijd 1 stukje,
elke avond bij de koffie 1 tot het op is,
maar dat gaat snel want mn vriend die is dol op mn baksels
en eet er wel wat meer van haha..
soms vries ik de helft gewoon in.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:24

Ik eet er ook altijd elke dag 1 stukje van tot het op is.
Probeer het wel weg te geven maar hier thuis willen ze gezonder gaan eten dus nam ik het altijd mee naar mijn vriend alleen daar willen ze nu ook gezonder gaan eten dus nu moet ik een nieuw adres gaan zoeken _O- .

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:36

Whahaha, nou ik hou me aanbevolen als nieuw adres hoor. :P

Ik eet of het allemaal zelf op, vooral koekjes gaan lekker in een grote koektrommel en komen wel op met behulp van mij alleen. :') En ik deel ook vaak uit aan huisgenoten en vriendinnen etc. Maar de echt grote dingen als taarten maak ik alleen thuisthuis bij me ouders of voor iets speciaals. Zoals clubavond volgende week woensdag, denk dat ik een kwarktaart ga maken ofzo. Iemand nog een recept daarvoor trouwens? Eentje die niet uit een pakje komt? :P

Maar ik bak dus voornamelijk koekjes, of cakes die gaan ook wel op. Maar taarten en grote plaatkoeken alleen als ik weet dat ik ze met meerdere mensen ga eten. :P

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:39

Even een vraagje: heb dit weekend brood gebakken, maar.
Het brood was het een beetje helemaal niet eens met de oven ( verbrand binnen de baktijd) en nu stinkt het ontzettend. Heb al een schaaltje met cintroensap erin gezet en aangezet.
En heb ondertussen al croisants erin gebakken maar de geur gaat maar niet weg.
Weten jullie wat ik hieraan kan doen?

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:44

_Mara_ schreef:
Whahaha, nou ik hou me aanbevolen als nieuw adres hoor. :P

Ik eet of het allemaal zelf op, vooral koekjes gaan lekker in een grote koektrommel en komen wel op met behulp van mij alleen. :') En ik deel ook vaak uit aan huisgenoten en vriendinnen etc. Maar de echt grote dingen als taarten maak ik alleen thuisthuis bij me ouders of voor iets speciaals. Zoals clubavond volgende week woensdag, denk dat ik een kwarktaart ga maken ofzo. Iemand nog een recept daarvoor trouwens? Eentje die niet uit een pakje komt? :P

Maar ik bak dus voornamelijk koekjes, of cakes die gaan ook wel op. Maar taarten en grote plaatkoeken alleen als ik weet dat ik ze met meerdere mensen ga eten. :P

Ik maak inderdaad ook alleen taarten bij een verjaardag bijvoorbeeld. :j

Ik geloof dat ik wel een recept heb voor kwarktaart, heb er ook eentje voor mon choe (met limoen, niet de 'gewone') welke ook erg lekker is. :) Welke wil je?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:47

Doe beiden maar als dat niet teveel werk is. :')

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:59

De citroen limoen MonChoe taart

200 gr bastognekoeken
50 gr boter
3 blaadjes gelatine
geraspte schil van 1 citroen
geraspte schil van 1 limoen
2 pakjes MonChou
1 blikje gecondenceerde melk

Verkruimel de koekjes en meng het met de boter, verdeel dit mengsel over een ovenschaal en zet in de koelkast om op te stijven.
Rasp de schil van de citroen en limoen, pak er 1/3 van om door de taart te doen en hou de rest apart voor garnering. Pers de citroen en limoen uit en doe in een kom.
Doe de monchou en gecondenseerde melk ook in de kom, en meng tot het een glad mengsel is.
Bereid de gelatine volgens de gebruiksaanwijzing (weken in warm water tot doorzichtig/slap) en doe de gelatineblaadjes door het monchou-mengsel.

Nu kun je het monchou-mensel over de bodem van de taart gieten en weer terug in de koelkast doen. Hij moet zo'n 8u in de koelkast staan, tot hij genoeg opgestijfd is.

Vlak voor het opdienen kun je er de rest van de geraspte citroen/limoen overheen doen.

Kwarktaart

Kwarktaart

Ingrediënten

- 500 gram bosvruchten (of 500 gram frambozen, 500 gram aardbeien, etc.etc.)
- 190 gr suiker (bij naturel kwark) bij bosvruchtenkwark minder gebruiken (150 gram)
- 900 gr kwark (2 bakjes van 450 gram)
- 11 blaadjes gelatine
- het sap van 1 citroen of van een halve sinaasappel
- 250 ml slagroom
- 300 gr bastogne koeken
- 50 gr roomboter
- vorm 26 cm doorsnee

Bereidingswijze

Laat de boter in pannetje op laag vuur laten smelten. De bastognekoekjes fijnmalen (als je geen keukenmachine hebt doe ze dan in een theedoek en sla daar flink met een deegroller op). Roer de gesmolten boter erbij en doe dit vlug. Doe het kruimelmengsel in een vorm druk dit plat met een lepel. Zet het bakblik in de koelkast zodat de bodem kan opstijven. Laat de gelatine wellen in een bakje met koud water. Zet het citroensap in een pannetje op het vuur. Knijp de gelatine uit en los dit op in het citroensap. Doe de kwark in een kom en meng hier het gelatinemengsel doorheen. Roer de vruchten er doorheen en spatel er dan de geklopte slagroom doorheen. Schenk dit mengsel in de taartvorm op de bodem. Laat de taart minimaal 3 uur afkoelen en opstijven in de koelkast. Leuk is het dus om te garneren met wat verse frambozen, bramen, aardbeien en slagroom.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:41

Avelienvd schreef:
Wat ook lekker is in een appeltaart: op de bodem een beetje custard poeder, dat neemt het vocht op en wordt dan wat puddingachtig

Ja, dat is lekker :j . Ik had vorige keer de custard door de appelblokjes geroerd voor ik ze in de vorm deed.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:43

Gewoon custardpudding of kookpudding door de appeltaart (moet je wel een hoge bakken) is ook errug lekker!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:22

Taart is heel voorzichtig met een goed scherp mes gesneden.
Als je die er doorheen laat glijden, dus het mes het werk laten doen dan lukt dat.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:44

Klinken beiden super lekker Saskia! Maar wat bedoel je met 'knijp de gelatine uit'? Want het zijn toch blaadjes? Hoe kan ik die uitknijpen. :P