Taarten decoreren XVI

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:43

Ik denk dat ze het bovenste taartje bedoelt. Je ziet inderdaad de lap wit, die druiper :P , die is relatief dik. Als je er van houdt is het niet erg, maar je krijgt een enorme hap fondant binnen. Het is mooier om dat wat dunner te doen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:44

Die tietentaarten zijn geweldig trouwens, met de bikini is super leuk!
prakkie schreef:
Ik snap even niet wat je bedoeld.

Ik bedoel idd de stapeltaart met "juni 2008 mama's" erop (als ik het goed lees).
De witte laag die bovenop ligt, die vind ik vrij dik. I zou hem dunnen uitrollen.

Ik bedoel dat het roze niet onder het wit zit, het roze zit alleen op de buitenste rand, dus niet op de bovenkant van de taart.
Maar als ik het witte dunner rol, scheurt het dan niet?

prakkie

Re: Taarten decoreren XVI

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:46

ik rol het altijd een stuk dunner uit dan wat jij nu op de taart hebt. Heb er geen last van.

Maar je hebt dus de zijkant met roze bekleed en de bovenkant met wit?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:47

Ja, het moest over elkaar, maar dat leek me een te grote hap, dus heb het roze alleen aan de zijkant gedaan, en het witte eroverheen. Zag je niks van hoor.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:49

Samantha_ schreef:
Maar als ik het witte dunner rol, scheurt het dan niet?

Ik heb daar dus ook altijd last van met de fondant die ik gebruik. Mij lukt het ook niet anders dan zo, daarom gebruik ik het niet meer. Pokkespul :P Maar dunner is én lekkerder, en het staat veel mooier!

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:51

nee, dat klopt, het lijkt me alleen onhandig.

Als ik'een taart maak met zoiets er over heen, dan rol ik de onderste laag (bij jou roze) in het midden iets dunner uit dan de zijkanten en bekleed de taart in z'n geheel. Dan rol ik de bovenste laag (bij jou wit) ook dun uit en snij hem op maat. Dan leg ik die er overheen. Het vordeel is dat ik de bovenste laag erop kan leggen en kan kijken of ik tevreden ben. Ik kan hem er altijd weer afhalen. Maar zoals jij dat nu gedaan hebt, zit ie gelijk vast aan je botercreme en moet ie dus in 1 keer goed zijn.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:51

oeps....ik heb mijn mixer naar de filisteinen geholpen door het draaien van royal icing.... :') >;) >;) >;)

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:52

welk fondant gebruik je dan? Ik gebruik altijd bakels en die is echt super. (vind ik dan :D )

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:53

oeps!!! wat voor mixer had je?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:53

Nou het ging best handig, maar snap wel wat je bedoelt. Ik zal het volgende keer eens proberen, dunner uitrollen. De CC gisteren waren al wat dunner, maar dat scheurt natuurlijk ook niet zo snel.
Voor vandaag/morgen ga ik een mens erger je niet taart maken. :D

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:54

prakkie schreef:
oeps!!! wat voor mixer had je?

Een oudje al wel hoor en had het erover dat ik graag ooit eens een nieuwe wil met deksel!
het is een alphina...volgens mij wel 10 jaar oud als het niet meer is....

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:56

prakkie schreef:
welk fondant gebruik je dan? Ik gebruik altijd bakels en die is echt super. (vind ik dan :D )

Ja, ik ben nu even aan het twijfelen welke ik heb. Het is óf Regal Ice, óf funcakes. Ik krijg het niet goed gerold, het scheurt heel snel. En wat ik ook heb bij het spul is dat het heel snel echt knoephard wordt. IK berg het altijd op in een boterhamzakje, dichtgedraaid, dat in NOG een boterhamzakje, dichtgeknoopt en dat weer in een luchtdichte doos. En nog, als het dan een paar weken/maanden ligt, het is het keihard geworden. Heb laatst alles maar gemengd met mijn marsepein, dan kan ik er nog enigszins wat mee. Maar het brokkelde en kruimelde aan alle kanten, ook nadat ik het 10 seconden in de magnetron had gedaan.
Wel jammer, want ik vind fondant veel lekkerder dan marsepein :)

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:57

oh...ik schrok al...ik dacht dat je een kennie of een kitchen aid had..

Nu heb je wel een mooi excuus om een mooie andere te kopen... :)*

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:59

Ahh nee een oudje hoor, alleen mijn knip laat het even niet toe om een nieuwe te kopen...
hij doet het nog wel hoor alleen is de ene haak wat los en draait niet meer mee bij een dik goedje... :')

ik werk alleen met de fondant van bakels en heb er weinig problemen mee, alleen als het te warm is dan wil het nog wel eens snel gaan scheuren maar behandel het alsof het eieren zijn zonder schaal...want een scheurtje zit er snel in...

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:00

Ik heb laatst (bij gebrek aan een emmer bakels in de winkel) ook andere fondant mee genomen. Weet niet meer welk merk. Ik weet alleen dat hij wel hard werd (net als bakels).

Wat erg stug, terwijl bakels erg makkelijk door te kneden is. Het leek bijna marsepein, zo stug. Ik heb een er wat crisco (lees: aardig wat) doorheen gekneed en toen was het beter te kneden. Ik heb het alleen gebruik in combinatie met crisco, dus heb geen last gehad van scheuren etc. Maar misschien een tip om er (flink) wat crisco doorheen te mengen voordat je het uitrolt.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:02

Balen van je mixer zeg! Ik heb ook een oudje, een philips handmixer. Van oma nog geweest, ik gok dat ie wel 30 jaar oud is. :=

Ik heb nu de emmer fondant besteld, dat is bakels toch? Idd veel kneden, of even in de magnetron.
Wat vinden jullie van de VW en audi CC? Ik vond het VW teken erg lastig, dat is wel te zien. Voor t eerst de sugarcraft gun gebruikt.

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:11

heb je het teken ook met fondant gedaan? Dan is het misschien handig om het teken eerst op bakpapier te makne en goed strak neer te leggen (evt. met behulp van een lineaal) en het hard laten worden. Dan erop plakken.

De audi is ook heel leuk, maar die zou ik ook van te vroen maken. De rondje om een kleine uitsteker leggen om hem rond te krijgen en dan laten drogen

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:11

Bakels valt toch wel mee hoeveel je daar voor moet kneden?

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:14

ff wat taartjes:

Nog een verjaardags taart:
Afbeelding
By prakkie at 2011-05-25

Afbeelding
By prakkie at 2011-05-25

En een paasei (versieringen zijn gespoten, das nog best moeilijk!):
Afbeelding
By prakkie at 2011-05-25

Afbeelding
By prakkie at 2011-05-25

De rest komt zo, ff uploaden...

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:19

je audi en VW cups kunnen wat netter, heb je ze in een cc bakvorm gebakken of los?
als je ze in een papiertje en dan in een bakvorm bakt blijven ze mooi rond en dan iets meer beslag erin zodat ze tot het randje komen maar vind je audi logo goe dgelukt!

Leuke verjaardagstaart Prakkie! vrolijke taart!
De 2e vind ik wat minder maar ben niet zo van het goud zeg maar...

Owja hij is echt kaduuk...het gaat niet meer werken dus ik ga afscheid nemen van mijn oudje... ;(
Probeerde het nog met het mixen van de botercreme...maar dat ding maakt dan een herrie doordat de ene "haak" tegen de andere ketst en steeds blijft hangen...

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:22

haha, tja. Het was een opdracht om een paasei te maken met als idee die faberge eieren (google :)* ). Het zijn eieren met veel versieringen. DE opdracht was een wit ei met gouden versieringen, dus tja, dan wordt het dit ongeveer.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:22

Bekleed jij het kartonnetje waar je taarten opstaan ook met marspein? Het ziet er prachtig uit, maar is dat niet zonde? Ik bedoel: het spul is harstikke duur, en nu kun je het niet opeten :)

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:24

ik gebruik zelf mdf-plaatjes die ik bij de hornbach (gratis) op maat laat zagen. Eerst beplakte ik ze met van dat zelfklevende folie (wat je ook wel eens in keukenkastjes gebruikt). Maar na wat rekenwerk is fondant goedkoper dan de plakfolie. En het wordt precies de kleur van de taart. Alleen voor proeverijen gebruik een palnkje met folie. Das wel zo makkelijk.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:25

Even ego voor een korte vraag:'
Ik heb gisteren een strik gemaakt en die ligt buiten de koelkast uit te harden. Voelde vanmorgen goed stevig aan. Kan ik hem er vanavond op zetten aflakken en dan met de taart de koelkast in of moet ik hem er pas opzetten als ik de taart ga aansnijden??

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:26

En je kan er ook leuke dingen mee.

Bijvoorbeeld:
Afbeelding
By prakkie at 2011-03-25

Afbeelding
By prakkie at 2011-03-25