Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:56

ranna schreef:
goeroe schreef:
Waar ik mij echt door heb laten inspireren is permacultuur.

Hééé leuk, hier nog ééntje die met permacultuur bezig is!
Mijn tuin ziet er dan ook íetsjes anders uit dan de 'normale' groentetuin 8-)

Gaaf! :D Hoe lang ben je er al mee bezig? Ik heb vorig jaar een beginnetje gemaakt, maar ik ben nu echt weer helemaal geïnspireerd door het linkje dat ik zelf heb geplaatst. :') Wel vind ik dat het behoorlijk wat inspanning vergt om die principes in je achterhoofd te houden en er naar te handelen. Hoe meer je er mee bezig bent, hoe meer je je er van bewust wordt dat je zoveel belangrijke kennis mist om het gelijk goed te doen. Al doende leer je natuurlijk ook wel en het is niet erg dat er dingen fout gaan, maar het is toch vooral leuk om te zien als dingen goed gaan. In elk geval vind ik dat het tuinieren wel een geheel nieuwe dimensie geeft. Behalve fysieke inspanning vergt het veel mentale inspanning. Het verbindt dat kleine stukje grond om je huis ineens met de rest van de wereld en alle problemen die op ons af komen. Het vergroot dus je bewustzijn en stimuleert je ook om meer kennis te vergaren over eigenlijk al het leven om je heen en hoe het allemaal op elkaar inwerkt. Het gaat dus veel verder dan een zaadje in de grond stoppen en dan maar zien wat er van komt. Zelf heb ik eerlijk gezegd die extra dimensie ook wel nodig om echt geboeid te blijven. Ik ben erg benieuwd hoe jouw tuin eruitziet ranna!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:21

Hoe gaat dat in zijn werk permacultuur? Ik ken de term maar dan houdt het verder wel op. :o

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:24

Mijn bakken zijn vooral voor het oog, ik hou wel van beetje strak. Daarnaast is de grond daar ook niet echt best. Er heeft een schuur gestaan en ik heb al deel van de puin eruit gehaald maar echt mooie luchtige aarde is het niet 1-2-3 dus vandaar ook deze oplossing. Voor mij is de uitdaging om naast mijn werk en paard ook nog beetje dingen uit moestuin te halen en daar wil ik niet echt teveel bij nadenken. Beetje luie tuinierster ben ik wel. Al ben ik gister wel fanatiek bezig geweest.

Het ziet er nu zo uit:
http://i9.photobucket.com/albums/a64/evelijn/Huisje%20boompje%20beestje/moestuinbakken30mrt.jpg

Arabesk

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:41

ja die knul van makkelijkemoestijn.com is grappig he, hij is half zo jong als ik, beetje te jong dus, maar anders :D, vind zijn humor wel leuk :D

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:12

@Goeroe, hier heb ik veel info vanaf gehaald http://www.permacultuurnederland.org/index.php?id=44
In mijn tuin om het huis wil ik llerlei vaste eetbare planten en kruiden en maar ook 1 jarigen.

Ik heb een aparte moestuin voor de groente en alles wat 1 jarig is. Nou ja, behalve de tijm.
Maar die bestaat uit 9 bloembedden van 4x1 en 2 kleinere en daarop wordt niet gelopen en ze blijven bedekt met natuurlijke materialen als hooi, groot blad van andere planten, herfstblad, papier en karton e.d.

De tuin om het huis is in het bezit van de kippen en eend en dat maakt nieuwe aanplant iets lastig want dat is zo opgevroten >;)
Maar we gaan stug door. Er staan ook allerlei bessenstruiken en een appelboom, een hazelnootstruik, bosaardbeien en eetbare bloemen als maartse viooltje (die bloeien nu en ruiken zoooo lekker!) en een daglelie en dit jaar wil ik er weer wat eetbare planten inhebben. Overal staan kruiden tussendoor.
Ondertussen hou ik de bodem bedekt door hooi e.d. en wordt er niet geschoffeld of gespit.
Er staan grote en kleine planten en ik zit nog te denken hoe ik iets met het regenwater uit de dakgoot kan gaan doen.

@Karuna, bovenstaande is in het kort hoe permacultuur werkt. Je laat de natuur voor je werken. Lees maar eens op de link die ik eerder gaf. Het is heel logisch maar in het begin best veel werk. Je houdrt rekening met hoe de natuur dingen indeelt in lagen van hoog naar laag.
Ben nu 3 jaar bezig maar nog lang niet klaar :+

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:16

Hee, zo kom ik nog eens op goede ideeën! Die bakken ga ik ook maken, kun je makkelijk een plastic plaat opleggen, of plastic of een houten geraamte, thanks!

Heb vanmiddag trouwens alle paardenmest onder de grond verwerkt wat er heengebracht was met de grijper van een traktor, heb nu rugpijn van het spitten, maar dat deert me niks :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:23

Ranna zoiets doen we al met onze gewone borders en voortuin. Nooit geweten dat dat een naam had,scheelt een hoop werk. Alleen een moestuin zo doen,moet ik even gaan doorlezen

Ook hier kipjes en 3 honden die de aanplant goed kunnen omspitten. De zevenblad en munt gebruik ik als eetbare bodembedekking. Schoffelen hoef ik al jaren niet en de kruiden en aardbeien en bloembollen staan bij elkaar .

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 15:14

ohhh jnoh .. kom er net achter dat ik niet lui ben maar aan permacultuur doe , whaHHHAahaha

bij ons staan de besstenstruiken appel bomen een peer afgewisseld met rozen op kleur zodanig gekozen dat het er leuk bijstaat

daaronder weer kleinere bloeiende struiken en daar onder/voor / tussen aardbeien
snoeisel gaat in kleine stukjes ter plekke naar op de grond , lange takken gaan in de
natuurlijke omheining (lees muur van takken en klimplanten) hele grote dingen gaan appart voor de vuurkorf
droge kleine takjes zijn aanmaak houtjes

voorheen stonden al mijn kruiden er tussen , nu slechts een paar
(citroen , lavendel en in de maak (staan nu tijdelijk in de groentenbak om eerst wat sterker te worden ivm rondlopende beesten) de maggi plant (bij ons in de regel struik) staat nog meer , moet nog op jacht naar kervel uiteraard staan de bleombollen door heel de tuin heen verspreid

zal zo danny eens vragen om een foto te maken van zijn groentenbak
(heeft 3 etages en door de stenen die van hoek tot hoek lopen doet het direct dienst als opstap voor de trampoline

oja tomaat komkommers en paprika's staan zo ongeveer om en om tegen het zonnige hek

op de ggrond loopt de grasmat door (daar niet gemaaid word uiteraard) en houtsnip doorsneoiwerk aangevuld en her en der stro
nog van van de winter , halen we oook niet weg
staat leuk en doet goed dienst

Afbeelding
Afbeelding

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:02

Lol Nickyu!!!
Idd, niks nie lui, gewoon lekker natuurlijk!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:27

Ziet er leuk uit Nickyu, zeker zo'n piramide.
Ik heb net mijn eerste zaadjes in mijn bakken geplant :) worteltjes, stamdoperwten en twee soorten sla.
De tomaten en de siererwt die ik vorige week in mijn kweekkasje heb geplant laten hun kopjes zien. Ook erg leuk dus :)
Morgen gezellig met mijn man naar de Kleine Plantage waar ze verschillende kwekers ook te gast hebben. Komt ook iemand van De Nieuwe Tuin, uit België met heel veel moestuinzaden. Lekker van het goede weer genieten en nog meer zaadjes scoren 8-)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:36

Ik kwam er vandaag achter dat de frambozenstruik toch nog leeft!!! :) helemaal blij nu!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 09:14

Mooi, hier is ie echt heel erg gegroeid. Nicky leuk tuintje, handig die hoge bakken, kom je daar zittend goed bij bij de hoogste? Ik heb het hier bij 1 verhoging per bak gehouden. De grote bakken zijn nu 60 cm hoog, de speciekuipen zijn 40. Ik kwam er gister tot mijn grote vreugde achter dat mijn afdekking van en oude verplaatsbaar kasje precies over een bak heenpast.

Vandag nog even aan de pepertjes beginnen met zaaien, na de bemoedigenmde berichten hier wil ik he weer gaan proberen, wat is beter binnen of buiten laten kiemen?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 11:12

Zal vanmiddag eens even weer lekker in de tuin gaan en kijken of ik nog een paar plantenbedden onkruidvrij kan maken. Eerst manlief zo naar het station brengen. Die gaat voor z'n werk 14 dagen naar China en daar ben ik niet echt blij mee :n Maar goed, kan ik vanmiddag uitleven in de tuin en zo mijn zinnen verzetten.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 13:00

Mijnbramen en frambozen leven ook nog (framboos is 1 zielig takje met een balaadje eraan) ben benieuw of we er dit jaar van kunnen eten!!
Ik ben bij de aldi geweet en heb van die zaadregels gekocht. ben benieuwd, denk dat ik ze zo maar in mn tuintje ga plaatsen!

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 13:09

Wat een leuk topic, ik kom ook even binnenvallen.
Toen wij net in Frankrijk gingen wonen was mijn droom ook een mooie biologische groentetuin. Dat viel niet mee. De grond was enorme zware klei en bijna niet met de hand te bewerken. Mijn man had een groentetuin gemaakt van 10 bij 20, veelste groot. Ik raakte toen ook nog eens zwanger en toen lukte het nog minder. Vervolgens hield mijn man zijn varkens niet goed achter de draad en werd al mijn werk teniet gedaan door een paar vervelende mormels.... :(
Ik heb toen de moed opgegeven...

Maar het bleef altijd wel kriebelen. Dus hier en daar plante ik toch weer wat kruiden (Salie, munt, koriander, Peterselie, thijm, rozemarijn, allemaal van dat soort dingen) en wat fruit. Ik heb nu frambozen, kruisbessen en twee Kiwaï's. Een klein soort kiwi die je met schil en al op kunt eten. Erg lekker en makkelijk. Verder hebben we veel kersen en pruimen, een paar appelbomen en een vrucht die ons onbekend is. Ik zal er tegen die tijd eens een foto van maken.
We zijn nu weer voornemens om een groententuin te gaan maken. Maar ik vind die bakken wel een erg goed idee, dus daar ga ik maar eens mee aan de slag. Een leuk tuintje voor ons zoontje, die vindt het ook erg leuk. Samen in de tuin, is een geweldige bezigheid.

Ik hoop hier nog zeker wat tips en mooie dingen te kunnen zien, daar kan ik vast veel van leren.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 13:54

Welkom hier XleandrosX en veel plezier.
Tuinaarde hebben ze in Frankrijk toch idd ook vast wel, dan kun je met die bakken toch een tuintje beginnen :j

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 14:22

Ja dat moet lukken. Ik heb net even op de site gekeken van makkelijkmoestuin. Die vond ik wel lekker simpel en duidelijk. Nu nog even op zoek naar een plaatsje waar ik een m2 vlakke grond heb. Dat wordt nog moeilijk hier. Heb wel een handige man, dus die kan me er vast mee helpen.
Heb net nog 10 aardbeienplantjes gepoot. Had Clé (ons zoontje van 5) vandaag in de winkel gekregen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:41

Welkom hier Leandros, ook in Frankrijk hebben ze idd mooie tuinspullen en plantbakken en zo. Heb ze wel eens bij een Gamvert zien staan. Daar kun je leuke dingen mee doen.

14 dagen China is niet zo leuk nu, onkruidvrij maken, ik ben zo blij met mijn bakken, alleen de aardbeien/kruiden/bloembollenstukje moet ik mnog doen, die is nog niet genoeg dichtgegroeid. De rest doen de kipjes wel voor me.

Officieel lente nu:

Onze amandel bloeit vollop, rechts nog een stukje zooi te zien,dat is na 5 jaar het laatste dat nog afgemaakt moet worden.
Afbeelding

<3
Afbeelding

En onze blauwe pruim ook
Afbeelding

En ons boomgaardje heeft wat uitbreiding gehad vandaag, aangezien ons grasveld ahum nu definitief kansloos is verklaard heb ik 1 klein struikpeertje verplaatst en vandaag bij een fruitmuseumtuin voor oude fruitrassen 2 appeltjes erbij gekocht. Een halfhoogstam sterappel (mjammie) en een struik rode boskoop.
van links naar reechts, mini struik rode boskoop, cox, een bloeiende nectarine die vorig jaar na verplanten flink is terug gesnoeid dus dit jaar nog niet zoveel nectarines (vorig jaar bijna 1,5 kilo), de sterappel, winterriet stoofpeer, een hand/bak peer waarvan ik de naam steeds vergeet in struikvorm en nog een handpeer in struik ervoor. Achterin rechts een abrikoos treur van vorig jaar 2 perziken en naar rechts nog een stuk oude handpeerboom.
http://members.multimania.nl/kharuna/boomgaardtje.JPG

En een deel van mijn moestuin in wording, daar staat de pruim ook bij, erachter is een jonge beukhaag. een bak is nu gevuld en al wat gezaaid, de achterste moet nog net als de rest van de specikuipen die links tegen een muur aan staan.
http://members.multimania.nl/kharuna/groente.JPG

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 16:22

ik heb me vandaag een balkontomatenplant en een peperplant gekocht *\o/* . En nu maar hopen dat ze snel groeien!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 16:25

Leuk Karuna!
Fijn dat het echt lente is :D Ben ook wel blij dat het morgen even gaat regenen. Is toch goed voor de tuin!

Heb mij ook een paprikaplant(je) gekocht. Wanneer kan die het beste naar buiten. Toch even ijsheiligen afwachten of zou hij gelijk al de tuin in kunnen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 16:33

Paprika zou ik nog even mee wachten, volgens de verpakking die op de tomaat staat (zelfde planregels ongeveer) mag je die vanaf mei buiten onder glas zetten, tenzij je een kasje oid hebt.

Charlot hoop ik ook voor je.

Woensdag donderdag en gister heeft het stevig gereged hier, alles is weer goed soppig. Door de heftige wind van woesdag ziet de vijver er nu roze uit door de loslatende bloesemblaadjes. Dat ruikt wel lekker.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 16:37

ik vind dat prachtig een vijver vol met bloemblaatjes!!!

Ik heb men peper en tomaat in een pot staan, als het vriest zet ik ze 's nachts binnen!!

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 17:39

Ik heb vandaag een perzikboom gekocht, hahahaha, kon hem niet laten staan voor die paar euro. Hopen dat ie het gaat doen!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 17:43

Oew perzik!! die wil ik ook ooit nog eens erbij hebben.
Bloesemblaadjes?? hier zijn er al wel knopjes te zien, maar nog geen bloesem hoor. Laat staan dat het al valt!!!

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 17:45

Hier inderdaad ook al wel knopjes, maar nog geen bloesem nee, al zit het er wel aan te komen hoor!

Heb trouwens ook nog wat spinazie, peul en stokboon zaden gekocht. Hopelijk worden mijn op maat gemaakte tuinbakken snel bezorgt dat paps :D