ranna schreef:goeroe schreef:Waar ik mij echt door heb laten inspireren is permacultuur.
Hééé leuk, hier nog ééntje die met permacultuur bezig is!
Mijn tuin ziet er dan ook íetsjes anders uit dan de 'normale' groentetuin![]()
Gaaf!
Hoe lang ben je er al mee bezig? Ik heb vorig jaar een beginnetje gemaakt, maar ik ben nu echt weer helemaal geïnspireerd door het linkje dat ik zelf heb geplaatst.
Wel vind ik dat het behoorlijk wat inspanning vergt om die principes in je achterhoofd te houden en er naar te handelen. Hoe meer je er mee bezig bent, hoe meer je je er van bewust wordt dat je zoveel belangrijke kennis mist om het gelijk goed te doen. Al doende leer je natuurlijk ook wel en het is niet erg dat er dingen fout gaan, maar het is toch vooral leuk om te zien als dingen goed gaan. In elk geval vind ik dat het tuinieren wel een geheel nieuwe dimensie geeft. Behalve fysieke inspanning vergt het veel mentale inspanning. Het verbindt dat kleine stukje grond om je huis ineens met de rest van de wereld en alle problemen die op ons af komen. Het vergroot dus je bewustzijn en stimuleert je ook om meer kennis te vergaren over eigenlijk al het leven om je heen en hoe het allemaal op elkaar inwerkt. Het gaat dus veel verder dan een zaadje in de grond stoppen en dan maar zien wat er van komt. Zelf heb ik eerlijk gezegd die extra dimensie ook wel nodig om echt geboeid te blijven. Ik ben erg benieuwd hoe jouw tuin eruitziet ranna!

worteltjes, stamdoperwten en twee soorten sla.
Maar goed, kan ik vanmiddag uitleven in de tuin en zo mijn zinnen verzetten.
. En nu maar hopen dat ze snel groeien!