Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moosje

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:54

K zal zo even foto's plaatsen van mn groentetuintje. Euhm... balkonnetje. :D

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:10

Mn ouders hebben een landje / tuin. Ik vind landje een leukere naam, maargoed :P

Vooral veel bloemen hebben we, heel veel dahlia's. Maar ook kruiden, uien, bonen, aardbeien, bramen, rabarber, pompoen, komkommer, aubergine en nog een hele boel meer.
Mn ouders zijn er flink fanatiek mee, ik help ook wel eens mee. Vind ik wel lekker, zo in de zon bezig zijn. En je eigen verse groente, fruit, kruiden en bloemen telen!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:04

*Komt ook weer even binnenvallen*

Mijn tomaatjes groeien als kool, en nu ze een cm of 5 zijn zou ik ze moeten verspenen. Zijn daar speciale verspeen potten voor, of kan ik gewoon een paar oude bloempotten van zolder rukken.

En moet ik nu al de hoeveelheid plantjes nemen die ik over wil houden, of is daar ook een bepaalde hoeveelheid voor?

Oja, en er zijn twee inimini aardbeienplantjes hun koppie aan het buiten steken.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:11

Ik heb al volledige aardbeidjes aan mn planten. Heb er 9 gepoot en ze doen het helemaal geweldig! Nu vertroetel ik ze ook verschrikkelijk: Paardepoepjes, regelmatig water en veel praten....*grins* Dan heb ik nog bessenstruiken, frambozen, tijm, rozemarijn, bieslook en Maggiplant (is dat de originele naam??) En dat vink meer dan genoeg. Mn vader heeft een enorme groententuin met bonen, aardapelen, komkommer, sla, witlof, courgette etc. vandaan haal...jammie!

Dus Bregh......PRATEN!! tegen die planten!! Op je buik dr voor!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:52

ik heb 'standaard' bieslook en rozemarijn staan, die 2 soorten stonden hier al en zijn gewoon geïntegreerd in onze bloementuin. :D De bieslook zaait zichzelf trouwens elk jaar verder en verder uit. :=

Voor de rest dit jaar alleen 2 courgetteplanten, die ik eerst binnen achter glas heb gehouden en daarnet buiten geplant. Nu maar hopen dat het niet meer vriest want dan moet ik ze gaan beschermen.
Vorig jaar heb ik weken bonen gegeten. :)

Mijn schoonouders zijn groentenboeren (vroeger beroepsmatig, nu hobbymatig) dus ik mag niet erg veel planten want anders worden ze kwaad dat ik niets meer van hen mee neem omdat ik het zelf heb staan. :=
Gisteren massa's spinazie en prei meegekregen, lekkerrrrrrr.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:08

PussInBoots schreef:
Ik heb al volledige aardbeidjes aan mn planten. Heb er 9 gepoot en ze doen het helemaal geweldig! Nu vertroetel ik ze ook verschrikkelijk: Paardepoepjes, regelmatig water en veel praten....*grins* Dan heb ik nog bessenstruiken, frambozen, tijm, rozemarijn, bieslook en Maggiplant (is dat de originele naam??) En dat vink meer dan genoeg. Mn vader heeft een enorme groententuin met bonen, aardapelen, komkommer, sla, witlof, courgette etc. vandaan haal...jammie!

Ja mams :D ... maar ik had zaaadjes he, geen kleine reeds voorgekweekte plantjes!!!
*Gaat vandaag mest meenemen uit stal, groeien zullen ze dorie!! :D *
*Ziet zichzelf al op het aanrecht liggen om tegen de plantjes te praten*
*Vind Puss het heeeeel erg als ik met kletsen ééven wacht tot ze in de volle grond staan? Dat mauwt wat makkelijker... :)) *

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:02

Bregh, Bregh, Bregh, juist zulke baby's hebben de aandacht nodig! De inprentingsfase is de allerbelangrijkste periode! Nu, nog lekker onder moeders vleugels (lees: op moeders aanrecht) kun je ze de aandacht geven die ze nodig hebben. Als ze straks de grote wereld (lees: De volle grond) ingaan moeten ze toch echt gaan werken (lees: aarbeien leveren) en als je ze dán nog moet opvoeden.....ben je te laat!! Tsssssssk

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:11

ik heb geen tuin maar wel tijdje terug bij de gamme zo`n "set" om avn die minitomaatjes te kweken :') plantjes groeien al :P

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:25

Hier gaan de cherry tomaatjes goed, ik denk dat ze nu bijna 4 cm hoog zijn en binnekort verhuizen ze naar een grotere bak om verder te groeien. Ik hoop over een paar weken de eerste tomaatjes te zien :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:27

PussInBoots schreef:
Bregh, Bregh, Bregh, juist zulke baby's hebben de aandacht nodig! De inprentingsfase is de allerbelangrijkste periode! Nu, nog lekker onder moeders vleugels (lees: op moeders aanrecht) kun je ze de aandacht geven die ze nodig hebben. Als ze straks de grote wereld (lees: De volle grond) ingaan moeten ze toch echt gaan werken (lees: aarbeien leveren) en als je ze dán nog moet opvoeden.....ben je te laat!! Tsssssssk

Jamaar...jamaar.... ik pas niet op dat aanrecht.... :o Kont te dik.... niet lenig genoeg...enzo....
Als ik straks ga koken zal ik ze gezellig naast me zetten, kan ik uitleggen dat ze veul aardbeitjes en tomaatjes moeten leveren en waar die dan naartoe gaan. Of is dat weer net iets te traumatisch nog.... :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:14

Breghje :roll: jij gaat die plantjes al vertellen dat kun kleintjes gaan dienen als mensenvoeder nog voor er überhaupt kleintjes gegroeid zijn. Psychologie is niet je sterkste kant. :=

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 16:21

halllllllllooooooo wer even :D
Hier groeien de tomaatjes super :j
Dit weekend de moestuin afmaken en planten!
Ik ben benieuwd of mijn zelf gekweekte aarbeien het nog gaan doen dit jaar, ze zijn namelijk nu pas 3 cm hoog na 4 weken ghehe

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:15

jokari schreef:
Breghje :roll: jij gaat die plantjes al vertellen dat kun kleintjes gaan dienen als mensenvoeder nog voor er überhaupt kleintjes gegroeid zijn. Psychologie is niet je sterkste kant. :=

Nee, dat blijkt... wahaahahahahahaha!! Gelukkig voor de plantjes kreeg ik een dinnetje aan de telefoon, dus manlief staat te koken. Zal morgen het psychologisch handboek ter bevordering van groei bij planten er maar eens bijpakken... :P

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:44

PussInBoots schreef:

Maggiplant heet officieel Lavas meende ik.

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:35

Haay :)) Ik meld me hier ook even, heb ook sinds kort mijn eigen moestuin. Er zit nog niets in maar het eerste is al gedaan. Heb het vandaag even bemest met koeienmest en ga volgende week beginnen met planten.
Even een plattegrondje zoals ik het wil hebben:

Afbeelding

Even een kleine legenda bij mijn tuintje :') die blokjes in het midden is mijn schots en scheve straat werk wat ik vandaag heb aangelegd. Hihi.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:26

Deze week heeft de Dirk vd Broek weer grooote aardbeienplanten te koop!

Ik heb er 4 meegenomen, 2 voor mezelf en 2 kadootjes. Vorige jaren was dat hele goede kwaliteit.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:18

Daar heb ik er vorig jaar twee van gekocht. Ik was alleen zo dom om ze in van die grote rubber teilen te zetten. Ze zijn volledig verzopen omdat het water niet weg kon. Ik ga die teilen sowieso dit jaar voor andere planten gebruiken, maar eerst wat gaatjes prikken en de bodem volstorten met grind. ;)

Mijn restanten van die plantjes zijn trouwens dood. De wilde aardbei overheerst in dat hoekje van mijn tuin. Zijn die dingen trouwens eetbaar?

En de tomatenplanten groeien als... kool. :D

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:30

Wildgirl schreef:
Juist ja, wie heeft er hier nog meer een groententuin?
Aangezien ik 2 hoog woon is paps zo lief geweest een stukje tuin af te staan(3 min fietsen van mijn eigen huis)waar ik komend seizoen écht fanatiek wil gaan tuinieren.
Dingen als sla,radijs,worteltjes etc plant ik jaarlijks maar nu ga ik de uitdaging aan.....
Op mijn lijstje staat tot nu toe:

aardbeien(balkon en tuin)
cherrytomaatjes(balkon)
paprika's(kas)
snijboontjes
komkommer(kas evt buiten)
uien
vleestomaten
ijsbergsla(anders altijd gewone sla en rode krulsla)

Wie doet er mee?
Misschien leuk om foto's te maken van het begin,de tussenperiodes en het uiteindelijke resultaat?
Mijn (nog schone handen) jeuken iig al, volgend weekend ga ik loooooooooos :D

Dit jaar helaas niks, mijn kas is verdwenen, wordt hopelijk dit jaar een nieuwe neergezet. Kost wel 1100 euries!!
Ik had vorig jaar:
Druiven
Perzikken
Aalbesjes
Aardbeien
Frambozen
Kersen
Bieslook
Prei
Sla
Sperciebonen
Struikbonen
Tomaten
Meloenen
Paprika
Komkommer
Courgettes
Rabarber

Dit jaar kom ik niet verder dan 1000 kersen aan de bomen :P En ik heb sierkalebassen neergezet. Leuk voor Halloween.....

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:51

de eerste radijs uit eigen tuin hebben we al gehad . ik lust ze niet maar mn vriendje vond ze lekker!!

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 09:04

Heb gisteren ook (eindelijk) de groentetuin weer volgezet!! We hebben nu naast de eeuwig-overlevende-aardbeienplant weer tomaten, paprika, bonen, verschillende soorten sla, courgette en paksoi. De kruiden heb ik in allemaal potten en bakken op een tafel bij de achterdeur gezet. Minder ver lopen als ik het nodig heb. (Zegt iemand met een totaal grondoppervlak van 200 m2) :o

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:56

Rustig hier. ;)

Mijn tomatenplanten groeien als kool (vreemde uitdrukking in dit verband trouwens) en er zitten al bloemetjes aan! *\o/*

Verder groeit mijn aardbeienstek uit zijn pot, daar moet ik dus iets ruimers voor verzinnen.

Straks ff langs het tuincentrum voor wat plantjes, neem ik meteen een paar bamboestokken mee om de tomatenplanten in goede banen te leiden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:09

Ik heb gisteren voor het eerst rucola uit eigen tuin gegeten door de salade. Lekker! Nu nog een liefhebber voor de radijsjes vinden want die zijn ook wel goed volgens mij.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:14

Vorig jaar had ik een plant met cherry tomaatjes, lekker van kunnen eten :)
Het is helaas nu wat te laat om te saaien ;(

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:24

mijn tomaatjes gaan goed:)
maar volgens mij hebben mijn olijvenboompjes, basilicum en aardbeienplantjes die ik gezaaid hebt, het loodje gelegt

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:39

mijn tomaten plantjes van de action gaan ook super goed, basilicum heb ik ook verpoot. Aardbeien gaan daarvan niet zo goed, de olijven ontkiemen helemaal niet (na dikke maand week pit opgezocht, niets mee gebeurt)
wel heb ik een komkommer plant, courgette, cherrytomaat, 2 aardbeien, rode sjalotten en rucola planten geplant.