Je eigen brood bakken.

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xbelieveitx

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Veenendaal

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:46

Ik wil ook graag beginnen met brood bakken in mijn oven. Wat zijn nu echte must haves?

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:57

Een goede vorm, dat vind ik wel echt fijn. Niet perse nodig, je kan ook prima op een bakplaat of in een pan bakken, maar voor een gewoon formaat brood zou ik meteen een goede broodvorm kopen.
Zelf vind ik blauwstaal vormen ideaal, maar het nadeel is wel dat je ze goed moet behandelen anders gaan ze roesten.

axel_1997

Berichten: 1826
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:09

Een siliconen kneedmat is erg fijn als je met de hand gaat kneden.
Dan plakt het deeg minder.
Als je niet handmatig gaat kneden is een goede kneedmachine of keukenrobot natuurlijk noodzakelijk.

Het juiste meel/bloem is met afstand het belangrijkste ingrediënt. En dat is eigenlijk alleen proefondervindelijk vast te stellen. Het gaat om de kwaliteit van de eiwitten. want die vormen de gluten zodat het brood luchtig wordt. Voor luchtig brood moet je graan uit een landklimaat hebben. Maar de herkomst staat niet op de verpakking. Zoek de grote meel en bloem-test van broodsmakelijk op. Daar staan veel in Nederland verkrijgbare merken.

Albertina71

Berichten: 752
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 16:58

De site broodsmakelijk.nl is sowieso top als je wilt leren brood bakken. Ik ben daar zoveel wijzer geworden!

MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 09:00

Ik koop mijn meel/bloem ed allemaal bij de plaatselijke molen, daar wordt het ook gemalen en eventueel samengesteld (ze verkopen ook broodmix bijvoorbeeld).
Daar haal ik ook mijn gist, bakkerszout ed.

Goede tip van die website. Qua recepten die bijna niet kunnen mislukken en inspiratie bekijk ik ook vaak rutgerbakt.nl en heb ik een boek van Levine van Doorne.

JudithO

Berichten: 7119
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 16:10

Ik heb jullie hulp nodig.
Brood bakken ging me altijd goed af, maar de laatste tijd zien ze er na de tweede rijs zo uit:

Afbeelding


Afbeelding

Waar gaat het mis?

lenaa_tje

Berichten: 10352
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 16:39

JudithO schreef:
Ik heb jullie hulp nodig.
Brood bakken ging me altijd goed af, maar de laatste tijd zien ze er na de tweede rijs zo uit:

[ [url=m/NUs7xK.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/eyEuDi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waar gaat het mis?

Te strak opgebouwd misschien? Ik heb dit wel eens gehad met een rond brood. Dan had ik hem te strak opgebold.

Of temperatuur van ingrediënten (vaak water) te hoog? Kan ook voor scheuren na de narijs zorgen.

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 17:07

Heb je een ander soort meel misschien?
Of een nieuwe gist?
Iets meer water toevoegen zou kunnen helpen. Dan wordt het deeg soepeler en elastischer.

JudithO

Berichten: 7119
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 17:25

Het deeg voelt al enorm soepel en elastisch, na het kneden kan er ik ook een heel mooi dun vliesje van trekken.
Temperatuur te hoog is denk ik geen optie, misschien dat de degen met de rijs te warm staan? Al gebeurt het ook als het kouder is in huis (=niet zonnig).

Te strak opgebouwd zou kunnen, ik dacht altijd dat je zo strak mogelijk moest vormen maar dat is dus niet zo? Ik ga dat volgende keer eerst eens proberen.

Dank voor de tips dames!

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 17:30

Ik rol ook juist altijd lekker strak op, dat zou niet uit moeten maken

lenaa_tje

Berichten: 10352
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 19:50

Dit dacht ik ook! Nu was ik bij een beoordeling van een hobby wedstrijd brood bakken georganiseerd door de molen. En daar gaf die bakker aan dat bij het vormen van je brood je ook ruimte moet geven. (Zelf niet mee gedaan ;) dat durfde ik niet)
Nu was het bij mijn ronde broden wel de oplossing om gewoon wat minder strak op te bollen.
Met m’n brood uit blik heb ik het verder nog nooit gehad.

Hier vandaag voor het eerst bolletjes gebakken op de bbq. Smaak is prima maar ze mogen nog wel wat meer kleur. Moet dus met een wat hogere temperatuur werken dan in m’n oven. Morgen nog maar is proberen maar dan met een vloerbrood.
Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 21:01

Ohh mooie broodjes <3 Wat leuk, op de bbq!
En dat klinkt logisch :j

JudithO

Berichten: 7119
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 11:01

Dank voor de input dames. Ik ga het de volgende keer iets losser proberen te vormen, kijken wat dat doet. Het is mindere kwaliteit meel helaas, ik heb nog geen molen in de regio gevonden die volkorenmeel verkoopt (aan particulieren althans).

Mooie bolletjes, geniaal dat het ook zo op de bbq kan!

lenaa_tje

Berichten: 10352
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 18:08

Succes! Jammer dat het lastig om kwaliteitsmeel te kopen! Je zou dan ook nog wel wat kunnen spelen met de hoeveelheid water in je brood. Misschien neemt dit meel wat meer water op waardoor het bij te weinig water meer scheurt maar dat zie jezelf tijdens het kneden het best.

Haha ja, moet toch bezuinigen op stroom en gas :D houtskool is momenteel goedkoper. Nee gekheid ik vind het gewoon leuk om hier mee te experimenteren.

JudithO

Berichten: 7119
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 21:03

Op mijn vorige adres had ik een heeeeeele goede molen, dat spul was echt als goud in je handen. Ik heb ze maar een bericht gestuurd of ze niet een grote lading mijn kant op kunnen sturen. Ik hoop van harte dat ze dat willen doen!

MoniqueT

Berichten: 8854
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 09:24

Ik laat mijn meel ook opsturen vanuit Nederland naar Spanje, van De Zuidmolen. Gaat prima!

JudithO

Berichten: 7119
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 09:23

Goede tip Monique, ik zal er eens naar kijken. Mijn favoriete molen heeft helaas nog niet gereageerd, dus dan maar verder kijken.

axel_1997

Berichten: 1826
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 16:11

Ik geef dit topic nog eens een schop omhoog.

Ik wil nog een keer met zuurdesem gaan werken. Maar ik ben in het weekend niet thuis. Dat maakt het lastig om een desemstarter te maken omdat je die in het begin elke dag van bloem en water moet voorzien. Een bestaande desemstarter kan je in de koelkast zetten en heeft dan veel minder aandacht nodig. Weet iemand of je een beginnende desemstarter op die manier ook een paar dagen alleen kan laten?

Ik heb ook nog een beproefd recept nodig.

MoniqueT

Berichten: 8854
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:47

Het regelmatig een tijdje van huis zijn, houdt mij ook nog tegen om desembrood te gaan bakken.

Juangi

Berichten: 4688
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 02:52

Een beginnende starter moet echt nog dagelijks gevoed worden, maar je kan in jouw buurt vast een desemstarter van iemand over nemen via www.desemdelen.nl of via Facebook (Zuurdesemclub) Daarna kan ie in de koelkast staan tot gebruik en wekelijks/tweewekelijks gevoed worden.

MoniqueT

Berichten: 8854
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 09:28

We vertrekkken volgende week voor 7 weken ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:05

axel_1997 schreef:
Ik geef dit topic nog eens een schop omhoog.

Ik wil nog een keer met zuurdesem gaan werken. Maar ik ben in het weekend niet thuis. Dat maakt het lastig om een desemstarter te maken omdat je die in het begin elke dag van bloem en water moet voorzien. Een bestaande desemstarter kan je in de koelkast zetten en heeft dan veel minder aandacht nodig. Weet iemand of je een beginnende desemstarter op die manier ook een paar dagen alleen kan laten?

Ik heb ook nog een beproefd recept nodig.


Leuk!

Er bestaat ook gedroogd desem, dat heeft een beetje minder lang nodig om op te starten. Ik zou het gewoon proberen en een beetje inlezen. Een sterk desem laat zich prima een paar weken in de koelkast bewaren.

Of inderdaad eens kijken of iemand een stukje desem aan jou kan schenken?

Indien jezelf op start van gedroogd desem, ik heb dat zo gedaan en ben er achter gekomen dat het steeds versersen de desem juist zwakker maakte. Tegen advies in ben ik juist na een paar dagen gaan voeden en niets weg gegooid en daar is hij sterker van geworden.

Ik kan je de fb groepen aanraden! Daar zit veel kennis en gewoon proberen. Vermoed dat het misschien niet voor de eerste keer lukt, maar lukken kan het zeker!

Ook een sterk desem kan prima 7 weken blijven staan

MoniqueT

Berichten: 8854
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:17

Ik ga me er eens in verdiepen!

Anoniem

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 10:24

Het ergste wat er kan gebeuren is dat je opnieuw moet beginnen. :D

Een sterk desem duurt wel even, in een week lukt dat inderdaad niet meer. Maar voor een volgende keer lukt dat wellicht wel. :) Er zijn zelfs mensen de de desem mee op reis nemen.

MoniqueT

Berichten: 8854
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Je eigen brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 11:24

Dat laatste klinkt wel gezellig