Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eulogy

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:32

Tja, waarom zou je ze weggooien als je er verder niemand kwaad mee doet door ze op te eten? Lijkt me iets heel anders dan eieren uit de winkel, van kippen die gehouden worden voor de eieren (en het vlees). Ik zou ze gewoon opeten hoor, weggooien vind ik verspilling :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 21:32

Ik geloof dat onze kippen wel met de tijd zo gefokt zijn dat ze veel meer eieren leggen dan ze normaliter 'van nature' deden. Dat doorfokken voor menselijke behoeftes zou voor mij een reden zijn om geen kippen aan te schaffen, uitgezonderd bijvoorbeeld via red-een-legkip. Ik denk dat er dan weinig mis mee is om de eieren te eten als ze die toch leggen :) Maar ben benieuwd wat anderen daarvan denken inderdaad!

Zelf kan ik me al bijna niet meer voorstellen dat ik een ei nog lekker zou vinden. Eieren zijn overigens ook niet echt heel erg gezond om (geregeld) te eten. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18400720, http://nutritionfacts.org/video/eggs-vs ... sclerosis/ , http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21076725 etc)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:26

Eitjes koken en ze aan de kipjes voeren, dat is goed voor hen en voor de eiproductie :)* dat doen ze namelijk toch wel en daar hebben ze voedingsstoffen voor nodig. En ze vinden het erg lekker ook.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:47

Echt waar margrathea? Das kannibalisme. Weet niet of me dat zo'n fijn gevoel geeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:50

troi schreef:
Echt waar margrathea? Das kannibalisme. Weet niet of me dat zo'n fijn gevoel geeft

Euh een ei is (onderdeel van, of de eisprong ofzo?) de ongesteldheid van een kip, en onbevrucht dus geen kuikentje. Dat lijkt me geen kannibalisme?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:55

_Nelleke_ schreef:
Ik wil sowieso graag de lupineproducten van vivera proberen omdat ik dus echt heel slecht tegen soja kan maar ook die kan ik nergens vinden.

Ik heb me het hammibammi gezocht: de hoogvliet heeft ze. Het vivera logo is dan paars.

Nu ben ik totaal niet van de vleesvervangers (..dus het is puzzelen wat ik met die dingen moet. ...) maar ik vind het lekker. (En uiterst ecologisch verantwoord.)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:57

troi schreef:

Nee joh, je voert ze toch geen kippenvlees?
M.i. geef je de voedingsstoffen die ze erin hebben gestopt terug aan de kip.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:58

Onze eitjes zijn wel bevrucht. Maar los daarvan, je voert de kip dan toch kip. Misschien is het strikt geen kannibalisme maar het leunt er wel tegenaan vind ik. Mmm ga ik even over peinzen

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:08

Ik vroeg het me ook af waarom geen eieren?Een kip die geen eieren legt gaat dood of het moet een oude kip zijn.Dat je geen eieren uit de bioindustrie koopt snap ik.Maar het eitje van mijn eigen kip eet ik met smaak op.Nu moet ik zeggen dat die beperkt zijn omdat wij oa 6 hanen hebben lopen die geen eieren leggen.En de rest legt eieren zoals ze het uit komt.Als ik pech heb zijn mijn varkens er mee weg.
Mijn varkens lopen er dus niet om op te eten maar als kliko,al mijn tuin en groente afval verdwijnt er in.

Ik ben overigens zelf vegetariër, maar kwam hier mee lezen omdat de beste vriendin van mijn dochter vegan is en ik zo eens wilde lezen wat veganisten eten en denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:21

Je voert de kip in principe geen kip. (Los ervan of het goed is, daar heb ik geen verstand van hoor) Een kind dat zijn eigen snotjes opvreet (gadver, tho) is ook geen kannibaal toch :D

beatje schreef:
Ik vroeg het me ook af waarom geen eieren?Een kip die geen eieren legt gaat dood of het moet een oude kip zijn.Dat je geen eieren uit de bioindustrie koopt snap ik.Maar het eitje van mijn eigen kip eet ik met smaak op.Nu moet ik zeggen dat die beperkt zijn omdat wij oa 6 hanen hebben lopen die geen eieren leggen.En de rest legt eieren zoals ze het uit komt.Als ik pech heb zijn mijn varkens er mee weg.
Mijn varkens lopen er dus niet om op te eten maar als kliko,al mijn tuin en groente afval verdwijnt er in.

Ik ben overigens zelf vegetariër, maar kwam hier mee lezen omdat de beste vriendin van mijn dochter vegan is en ik zo eens wilde lezen wat veganisten eten en denken.

Zo te horen een hele leuke beestenboel bij jullie thuis <3

Een reden om geen eieren te willen eten kan zijn omdat kippen zo gefokt zijn dat ze in plaats van de oorspronkelijke 12 eieren per jaar er een hele hoop meer leggen, en ik kan me niet voorstellen dat de hoeveelheid eieren die ze tegenwoordig leggen tov van die 12 per jaar echt gezond is. Daarnaast, om die vrouwelijke kippen te krijgen die veel mensen willen hebben (want jullie zijn wel een uitzondering met 6 haantjes denk ik erbij :j ) moeten er eitjes uitgebroed worden. Als daar haantjes uit komen zijn die in de industrie toch erg zinloos en worden die dus vermoord.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 00:08

troi schreef:
Onze eitjes zijn wel bevrucht. Maar los daarvan, je voert de kip dan toch kip. Misschien is het strikt geen kannibalisme maar het leunt er wel tegenaan vind ik. Mmm ga ik even over peinzen

Ja bevruchte eitjes snap ik van dat je dat niet doet. Maar ik zie het echt niet alsof je een kip kip voert...
Sowieso zal een kip een ei dat kapot getrapt is zelf al opeten. En eischillen op zijn minst zijn een goede bron van kalk :) Goed voor de veren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 00:58

Ik zou zelf de eieren ook teruggeven aan de kippen. :j Maar als eigen kippen een lekker leventje hebben en van ouderdom mogen doodgaan vind ik het niet verkeerd dat men de eieren toch zelf gebruikt.

Ik heb superleuke vegan tassen op Etsy gezien: https://www.etsy.com/nl/shop/DarbyMack
Weet iemand hoe dat werkt daar? Ik heb er nog nooit iets besteld, maar heb dringend een nieuwe tas nodig. ;

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 01:27

Etsy werkt vrijwel hetzelfde als eBay. Ken je dat toevallig? Zie dat je bij die gebruiker ook gewoon met iDEAL kan betalen, dat is handig zeg.

Zelf zou ik wel met Paypal betalen omdat je dan je geld terug kunt krijgen als de tas niet wordt bezorgd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:40

Hier ook vier kipjes rondlopen, gered uit de legindustrie, en die leggen nog steeds 2 tot 3 eieren per dag. De meeste geef ik aan mijn ouders/zusje/tante, zodat ze fijn diervriendelijke eitjes eten ipv de 'scharrel'eieren van de supermarkt :) En ik gebruik ze zelf af en toe om vleesvervangers mee te maken (omdat ik nog steeds geen goede eivervanger heb gevonden die een burger echt goed bij elkaar houdt) en om af en toe eens een cake mee te bakken. En soms eens een quiche :j Gekookte/gebakken eieren vind ik niet lekker meer. Maar ik krijg er sowieso uitslag van.. ben lange tijd allergisch geweest voor eieren en koemelk.. dus ik geef er zo veel mogelijk weg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:10

Ooit als ik de ruimte heb wil ik ook graag legbatterij kipjes. Lijkt mij mooi om ze zo nog een goed leven te kunnen bieden. En gewoon gezellig. Dus inderdaad voor mijn eigen belang maar ook om kipjes een mooi pensioen te geven. Via welke organisatie heb jij kipjes 8nnemiek? Ik heb er meerdere gevonden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:22

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:07

Ik ga vanavond lekker vegan pizza maken met een kant en klare pizzabodem, die van de jumbo zijn iig vegan! :) maar eerst in bed met thee want ik ben ziek. :(

Nog zoiets trouwens, mensen schromen ook niet om elk pijntje dat je hebt aan veganisme te wijden :o ik ben de laatste tijd wel wat vaker ziek, ja, maar ik zie eerder een verband met slaapgebrek / niet goed voor mezelf zorgen dan het niet eten van dierlijke producten

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:44

Ik heb mijn enkelband gescheurd. Tja, dat krijg je van dat gekke dieet van je.. *\%/*
Hilarisch :')

Ik bind burgers overigens met een maizena papje, werkt dat niet 8nnemiek? Las laatst ook dat je het afgietsel van een blikje kikkererwten (en vast ook linzen) kan gebruiken, aquafaba noemen ze dat. Moet ik ook nog eens proberen, dat blikje trek ik toch al open voor de burger ;)

Oeh lekker, pizza! Ik had gister echt heerlijke lasagna met een zelfgemaakte vegan mozzerella er op :9
Wat voor kaasvervanger gebruik jij?

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:45

Even een vraag, ik ben bezig met mijn kerst-verlanglijstje en wil graag een vegan(kook)boek erop zetten. Heeft iemand tips, wat een leuk boek is met lekkere niet al te ingewikkelde vegan recepten. Ik dacht zelf aan het boek van de groene meisjes.
Heeft iemand dit toevallig gelezen en is het iets?

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:47

@ batje: zelfgemaakte vegan mozzarella............vertel!!!
Heb je die met cashewnoten gemaakt ??

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 14:39

Ja, helaas wel met cashewnoten. Mijn man kan die niet eten, dus ik had het ook met kikkererwten geprobeerd, maar dat werkt dus niet :+ Wil je het recept?

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 14:50

Ja graag......... :j

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 14:57

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:05

Vandaag zo'n stomme discussie. Had wraps mee naar school, vraagt een klasgenoot waarom daar vlees op zit. Ik zeg dat dit veganistische vleesveranger is. Zeggen twee klasgenoten achter mij 'Hahahaha je bent echt dom! In die wraps zelf zit toch ook melk.'
Uuh ja want ik kan natuurlijk geen ingrediënten lijsten lezen...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:06

Gewoon reageren met 'ja, ik ben onwijs dom' en lekker je wrap op eten. Ik ga geen discussie meer aan, met niemand.