Taarten Decoreren deel XXIV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Re: Taarten Decoreren deel XXIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:45

@purkii: Als je het niet kan vinden dan gewoon linksonder op de tegel bureaublad klikken, dan ziet het er ineens een stuk herkenbaarder uit ;)
Ik ben bij mijn schoonzus (een digibeet) ook altijd aan het klooien.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:46

ClaudiaHS schreef:
Ff kijken hoeveel liter water er in je vorm gaan.
Voor elke halve liter gebruik je 1 ei, 66 gr mix en 6 ml water.
Je bakblik moet ong voor 2/3 vol met beslag.

Bedankt +:)+
Kan ik morgen aan de slag :)

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:13

Stille meelezer meld zich :+ en dapper alle vorige topics aan het doorspitten; alvast bedankt voor de tips die ik daar al uit heb weten te halen +:)+

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:24

Stille meelezer meld zich weer eens. Ik volg jullie al van het eerste topic, er komen echt mooie creaties voorbij.

Nu heb ik een vraagje, ik wil graag een M&Ms en kit kat taart maken (al zullen de m&m s smarties worden). Ik lees bij de meeste recepten dat ze de taart afsmeren met chocolade ganache of botercreme. persoonlijk denk ik dat de taart dan te zwaar/machtig gaat worden. Ik zou graag vullen en bekleden met slagroom maar vrees dat de kitkat dan niet mooi gaat 'kleven' op de taart. Hoe kan ik dit het beste oplossen? De zijkant toch afsmeren met botercreme bv en bij het vullen ook een dijkje botercreme, of kan ik dit doen met choco? Gaat dit wel genoeg 'kleven'?

Kunnen jullie me hier aub tips over geven? Alvast bedankt.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 14:29

Met slagroom zou ik zelf niet doen. Als je dat wel doet, dan wel slagroom die je zelf moet kloppen en dan klopfix erin, dan blijft het iets steviger.

Met banketbakkersroom is ook erg lekker :) en ook vrij simpel te maken (kan zelfs met een pakje uit de super)

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:33

Ga vanavond voor het eerst mijn eigen biscuit maken... Hoop echt dat het lukt... Heb wel een vaste bakvorm (hart).
Krijg ik de biscuit wel goed los van de vorm? Uiteraard ga ik hem heel goed in smeren met boter van te voren..

En ga hem vullen met aarbeien bavarois, laagje jam en botercreme. Allemaal voor het eerst zonder hulp van de cursus haha :P

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 14:42

Bedankt KozieZ, ik was zoiezo van plan om de slagromm zelf te kloppen. Vind dat veel beter en luchtiger dan degene dat je koopt. Dus als ik toch slagroom moest gebruiken, als ik er klopfix bij doe, zou ik er ook mee moeten kunnen afsmeren? Eens zien of ik klopfix vind en anders wordt het inderdaad banketbakkersroom of botercreme.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 14:59

zoals ik net ook al schreef zou ik het niet met slagroom doen. Daar kan je natuurlijk wel lekker mee vullen, maar nogmaals, ik zou er niet mee afsmeren.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 15:13

Ik zou ook geen slagroom gebruiken. Slagroom is veel te nat, dan gaan de smarties smelten, laten los en je blijft zitten met een hele smerig gekleurde slagroomtaart.
Als je zo'n taart wilt maken dan wordt die idd machtig. Daar ontkom je niet aan. Daarom gebruik je ook biscuitgebak ipv cake, omdat die veel luchtiger is dan cake.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 15:20

Ik had hem in oktober voor mijn verjaardag gemaakt met chocolade biscuit, chocoladebotercreme en dan de kitkats en m&ms. Hij viel erg in de smaak :) gewoon kleinere stukjes gesneden :D

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:33

ClaudiaHS schreef:
Ff kijken hoeveel liter water er in je vorm gaan.
Voor elke halve liter gebruik je 1 ei, 66 gr mix en 6 ml water.
Je bakblik moet ong voor 2/3 vol met beslag.

Dit geldt overigens voor normale (blanke) biscuit. Voor chocoladebiscuit gelden andere verhoudingen :)

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:36

MMares, ik zou geen banketbakkersroom gebruiken, dat wil al lastig aan je taartlaag blijven kleven als je het als vulling gebruikt, laat staan dat jet het als 'lijm' voor de kitkat aan de zijkant gebruikt.

Dun laagje witte of bruine chocopasta kan ook gebruikt worden om af te smeren.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:16

Heb hier ook even een paar vragen voor mensen die fanatiek bakken, veel opdrachten doen en kinderen hebben, aangezien ik denk dat er hier vast wel mensen zitten die in deze categorie vallen :D

1. degene die veel in opdracht werken, doen jullie dit "zwart" of zijn jullie aangesloten bij kamer van koophandel of iets dergelijks?
2. hebben jullie kinderen, valt dit goed te combineren?
3. hebben jullie hiernaast met of zonder kinderen nog een andere baan?

De reden waarom ik dit vraag, ik ga straks beginnen met afstuderen, vind wat ik nu doe niet leuk en wil hier dus ook niet mee verder. Ik begin steeds meer opdrachten om te bakken binnen te krijgen, die ik helaas vaak niet kan doen vanwege nu nog school. De opdrachten die ik wel doe vallen goed in de smaak, krijg alleen maar positieve reacties en begin er ook steeds beter in te worden.
Ik woon samen, en vanwege situatie thuis zou ik het liefst thuis gaan werken, of halve dagen buiten de deur, en de rest dus opvullen met opdrachten om te bakken. Daarbij is er een grote kinderwens, en zijn wij niet het type stuur je kind naar de crèche, maar zou ik dus het liefst zeker tot de kinderen naar school zijn thuis willen blijven werken, en het liefst dus willen combineren met het bakken, om zo nog wat (al zal het niet veel zijn, want de een topsalaris verdien je er natuurlijk zeker niet mee) te blijven verdienen.

Het is nog niet zo dat ik het perse zo wil gaan doen, maar zat er zo wat over na te denken en ben dus erg benieuwd of er hier in het topic mensen zijn die toevallig op deze manier het bakken combineren met kinderen of een andere baan, en ben dus benieuwd naar de ervaringen :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:22

Los van de vragen die je stelt, heb je al eens onderzoek gedaan naar de eisen waar je aan moet voldoen om een officieel taartenbak bedrijfje te kunnen beginnen? Je moet aan zoveel hygiëne eisen voldoen dat dat alleen al reden genoeg is voor mij om er niet aan te beginnen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:29

MMares schreef:
Stille meelezer meld zich weer eens. Ik volg jullie al van het eerste topic, er komen echt mooie creaties voorbij.

Nu heb ik een vraagje, ik wil graag een M&Ms en kit kat taart maken (al zullen de m&m s smarties worden). Ik lees bij de meeste recepten dat ze de taart afsmeren met chocolade ganache of botercreme. persoonlijk denk ik dat de taart dan te zwaar/machtig gaat worden. Ik zou graag vullen en bekleden met slagroom maar vrees dat de kitkat dan niet mooi gaat 'kleven' op de taart. Hoe kan ik dit het beste oplossen? De zijkant toch afsmeren met botercreme bv en bij het vullen ook een dijkje botercreme, of kan ik dit doen met choco? Gaat dit wel genoeg 'kleven'?

Kunnen jullie me hier aub tips over geven? Alvast bedankt.

Ik heb de m&m-taart destijds niet afgesmeerd, maar ik heb de kitkats stuk voor stuk ingesmeerd met een beetje bebogeen (smeerbare caramel). Maar zoals al eerder aangegeven: hier kan je ook chocoladepasta voor gebruiken, of pindakaas. De m&m's heb ik ook vastgemaakt met bebogeen, door de bovenkant van de biscuit hiermee in te smeren.

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:32

Hey Jolien, dat is een goede tip, ook voor mij! thanks :D

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:09

Iedereen bedankt voor de tips. Afsmeren langs de zijkant zal ik dus niet doen met slagroom maar met choco pasta of eventueel vloeibare caramel zoals Jolien87 aanraade. Daar had ik eerlijk gezegd niet aan gedacht. Ik heb nog een bus van Callebaut staan, zou dat er ook mee lukken?
Oke, dus slagroom bovenop de taart en daar smarties op is blijkbaar ook niet zo een goed idee ivm het verkleuren en 'nat' worden. Dan wordt het alleen maar vullen met slagroom.
Bedankt voor de tips :)

Nog een laatste vraag, ik bak eigenlijk altijd met Sponge cake ipv gewone cake, ik vind dit namelijk luchtiger. Is buiscuit dan nog luchtiger?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:12

Immii-clarr.
Ik heb er vorig jaar aan zitten denken om kvk aan te vragen.
Maar aangezien ik max. 2-4 taarten per maand maak is dit helemaal niet interessant.
Ook om de reden die Dorus noemt.
Ik doe het nu dus puur voor de hobby en maak alleen taarten voor familie, kennissen en vrienden.
En ja ik heb 3 kids en een baan én een paardebeest. :)

Mmares.. Spongecake is biscuit.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:19

jeeej ik ga ook de m&m taart maken!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:19

MMares schreef:
Nog een laatste vraag, ik bak eigenlijk altijd met Sponge cake ipv gewone cake, ik vind dit namelijk luchtiger. Is buiscuit dan nog luchtiger?

Spongecake, biscuit en kapsel zijn drie dezelfde dingen. Het hangt van verschillende factoren af, hoe luchtig het wordt:
-hoe lang je het beslag mixt
-hoe lang je de biscuit bakt
-hoeveel beslag je in de vorm doet. (als je teveel gebruikt, heeft het beslag niet voldoende ruimte om lekker luchtig uit te zetten, afgezien van het feit dat je bakvorm kan overlopen ;) )

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:32

Oke sorry, dat wist ik niet. Dacht in de winkel 2 mixen gezien te hebben, één spongecake en één biscuit mix. Maar misschien is het afhankelijk van het merk hoe het genoemd wordt. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo uit het hoofd weet hoelang en op welke temperatuur ik het bak, ik volg hetgeen op de zak geschreven staat en dat is tot op heden altijd goed gekomen. Ik mix meestal iets langer dan er op de zak staat aangezien ik bijna nooit alleen een vanille spongecake bak, meestal doe ik er nog iets tussen en mix ik iets langer om het toch luchtig te hebben. Bakvorm vul ik ongeveer voor de helft a 3/4.
Alhoewel dat ik de eerste keer er 3/4 beslag indeed en de vorm 'overliep'. Vriendlief vond dit niet erg, hij kreeg hetgeen er teveel aan was :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:40

Over het algemeen wordt er aangeraden om de bakvorm voor 2/3 te vullen. 3/4 is dan dus inderdaad te vol. En wat langer mixen dan wordt aangegeven op de verpakking is nooit verkeerd. Ik mix altijd liever iets te lang dan te kort.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:52

Joehoeeeeeeeeee, gisteren m'n eerste taart op bestelling gemaakt! :D Mevrouw wou 'm kanarie geel bekleed hebben en in het blauw de tekst ''Fireside'' erop hebben. Niks meer, niks minder oftewel; SIMPEL! ;-) Gevuld naar wens; een laag banketbakkersroom en een laag chocolade botercréme (Ook mee afgesmeerd!). Vandaag afgeleverd en ik had een zeer tevreden klant!

Afbeelding

Ik heb mooiere taarten gemaakt, maar ik moest het echt zo doen! :+ Foto lijkt iets bobbelig, maar is strak afgewerkt real life!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:55

Gefeliciteerd met je eerste bestelling!
En hoe simpel hij ook lijkt: het lastige aan dit soort taarten is, dat je hem superstrak moet bekleden, omdat je niets kunt verhullen met decoratie. Heel goed gedaan dus! :D

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:56

zou de m&m taart ook lekker zijn met nutella als plaksel??