De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:31

anneliesdj schreef:
Als het maar fruit is, dan vind ik het al snel goed ;)
Maar je woont zover weg.

Naar je beschrijving zou het ook een pruim kunnen zijn trouwens.

Dacht ik eerst ook, maar het was een beetje harig fruit. Ik zal van de week eens een foto maken ervan, misschien dat iemand het herkent aan alleen de takken. En niet letten op mijn niet aanwezige snoeicapaciteiten dan he....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:32

Vooralsnog heb ik alleen zakjes Biologisch zaad van groentes en kruiden, en 30 aardbeien :P
Oja, en een aantal uitgelopen aardappels in de vensterbank :P

En in de tuin wat appel- en perenboompjes maar die tellen niet mee want daar kan ik toch niks van stekken ofzo volgens mij :)

Ik wil echt lekker veel soorten aardbeien dit jaar, om te kijken welke me het beste bevallen, en daar alles mee vol te stampen :+

Vandaar dat ik van die 3 soorten van v/d Wal niet per-sé elk 10 stuks hoef te hebben. Ik kan ze wel kwijt hoor, maar als iemand anders er ook een paar wil: nu zijn ze nog in rust dus nu zijn ze nog te versturen :)

Breghje: de 3 soorten die ik nu van v/d Wal heb zijn: Ostara / Korona / Florence: https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/s ... tmateriaal

Als alles nou een beetje wil lopen dan heb ik na dit jaar wellicht wel stekken van meer soorten...als ik daar überhaupt zin in ga hebben om die te stekken, en de uitlopers niet gewoon lekker op de composthoop gooi :=

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:40

Aan de boom alleen zul je het ws niet kunnen zien, pruimen, abrikozen en perziken lijken in boom en blad enorm op elkaar.
Er zijn trouwens ook wel lichtgekleurde kersensoorten, maar die groeien op een steeltje, een pruim heeft een kort steeltje en abrikozen en perziken lijken meteen aan de tak te zitten.

anneliesdj

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:42

pmarena; je mag mij wel wat opsturen, ik heb al enkele ostara's maar op zich maakt het me niet uit, ze zullen allemaal wel lekker zijn. Als je de beschrijvingen leest op de site zit er ook weinig verschil in.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:58

Breghje schreef:
anneliesdj schreef:
Als het maar fruit is, dan vind ik het al snel goed ;)
Maar je woont zover weg.

Naar je beschrijving zou het ook een pruim kunnen zijn trouwens.

Dacht ik eerst ook, maar het was een beetje harig fruit. Ik zal van de week eens een foto maken ervan, misschien dat iemand het herkent aan alleen de takken. En niet letten op mijn niet aanwezige snoeicapaciteiten dan he....

Oke ik ben benieuwd! Als je wat tomatenplantjes in de plaats wilt zeg je maar he! Ik kan misschien ook wel wat frambozenstekjes in de plaats geven. Je zegt maar. Voor ons maakt het zo niet uit wat het juist is, we zijn wel een boomgaardje aan het aanleggen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:08

klein geel en harig.. ja ja...

En hier dus nu laatste al geplante (in emmer) plantje maar huis in gesleept, rozemarijn met daarom heen viooltjes.
Het is te koud, alles gaat hangen.

En ik zie hier prachtige aardbeien verhalen.

Mijn Lidl tomaat zaadjes hebben het goed gedaan, had er 18 geplant dacht ik, per ongeluk in sommige vakjes 2 zaadjes denk ik en heb nu (doordat ik paar dubbele eruit heb gevist en in leeg vakje heb gestopt)
17 tomaten plantjes in mijn kweekkastje dat sinds gisteren zonder dakje staat, ter voorbereiding van hun
vehuizing naar buiten. (ooit...)
Lidl lente uitjes zijn ook allemaal op 1 na boven gekomen.
Alle courgettes (6) ook, alleen de paprika vakjes mis ik er van de 12 nog 3 of 4.

Als dit de tuin in is, gaat er aantal zaadjes de koude grond in en aantal weer de kweekkastjes in.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:34

pmarena schreef:
Breghje: de 3 soorten die ik nu van v/d Wal heb zijn: Ostara / Korona / Florence: https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/s ... tmateriaal

Van die Korona wil ik er wel een paar overnemen, zien er goed uit. Ik wil ze in zo'n soort hangzak aan de schutting hangen, http://publicaties.praxis.nl/Praxis/wk1 ... adview/28/ deze.

anneliesdj schreef:
Aan de boom alleen zul je het ws niet kunnen zien, pruimen, abrikozen en perziken lijken in boom en blad enorm op elkaar.
Er zijn trouwens ook wel lichtgekleurde kersensoorten, maar die groeien op een steeltje, een pruim heeft een kort steeltje en abrikozen en perziken lijken meteen aan de tak te zitten.
*denkt* Een pruim heeft ook zo'n grote pit he... Dat ik het nou helemaal niet meer weet hihihi.

Madeliefje schreef:
Oke ik ben benieuwd! Als je wat tomatenplantjes in de plaats wilt zeg je maar he! Ik kan misschien ook wel wat frambozenstekjes in de plaats geven. Je zegt maar. Voor ons maakt het zo niet uit wat het juist is, we zijn wel een boomgaardje aan het aanleggen!
Leuk!! Tomatenplantjes graag, kan ik een nieuwe poging doen. En fijn dat het voor jullie niet uitmaakt wat het is. :D Ik hoop dat er dit jaar weer vruchtjes aan komen, dan kan ik het plaatsen en weet ik wat mijn Duitse struik nou eigenlijk is.

Sjolvir schreef:
klein geel en harig.. ja ja...
_O- Het staat ook echt wel fout idd als je het zo leest..... _O-
Wat goed dat bij jou alles zo opkomt, ik moet nog gaan beginnen zodra blaaglief de tuinkers wat afgegraasd heeft. Ga van de week bij de Boerenbond ofzo maar eens van die kweekbakjes halen, als ik die losknip dan kunnen er weer een paar op de vensterbank.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:28

Als de tomatenplantjes opkomen in de kweekkasjes, hoelang wachten jullie dan met naar buiten doen? En bij welke temp en grootte? Ze zijn nu ongeveer 5 cm hoog.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:45

Tomaten kunnen niet tegen vriezen... dus pas half mei gaan ze hier echt de grond in... daarvoor met mooi weer al wel af en toe naar buiten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:51

Willen de mensen die interesse hebben in aardbeienplantjes even een PB sturen met welke ze willen?

Ze mogen natuurlijk gewoon tegen de kostprijs weg, zie de link van de website :)

Moet denk ik wel in een pakket verstuurd worden, denk dat een bubbeltjes-envelop wat te gewaagd is i.v.m. platdrukken door sorteermachines ofzo? Of zou het te doen zijn denken jullie :P

Er zit een flinke dot wortels aan, als een flinke pluk manen zeg maar, maar dik is het verder niet :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:03

Misschien wil ik ook wel een paar aardbeienplantjes van je overnemen of evt ruilen, van elke soort eentje ofzo.. inderdaad om te zien welke het lekkerst zijn voor volgende jaren! Morgen even vanaf de computer de site bekijken :)
Kun je geen stukje karton vouwen tot een doosje van max 3 cm dik? Die mogen namelijk nog gewoon als brievenbuspost verstuurd worden.

Weet iemand of zaadjes van prei en ui in de grond tegen vorst kunnen? Had namelijk al mijn zaadjes geplant in de kas, en toen vond mijn pa het nodig om de verwarming lager te zetten net in de nacht met de ergste vorst, grr.. gevolg was dat het een halve graad gevroren had en de potgrond 's morgen bevroren was. De zaadjes zaten er net een paar dagen in.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:37

ui en prei kan wel wat hebben :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:43

In bubbeltjesplastic moet wel goed gaan hoor, in princiepe komt het tijdens sorteren enzo niet in de verdrukking, denk dat een pakket dan meer te lijden heeft.
Breghje; de pitten zijn wel anders, een kers heeft een hele gladde pit, een pruim en abrikoos hebben een pit met kleine lijntjes en een perzik heeft een bobbelige pit met gaatjes erin.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 00:11

Hier voorlopig geen aardbeiplantjes meer, vorig jaar ook geprobeerd en ze hadden allemaal de ziekte mijn vruchten, ze werden allemaal rot :(. Nu ja twas toen ook zeer slecht weer. Gelukkig hebben frambozen enzo daar niet zo'n last van!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:04

Hier staat een aardbeienplant in de voortuin, is nog van vorig jaar en verder niks mee gedaan!

Tot nu toe is alleen de rozemarijn, van de 12 kruiden, nog niet opgekomen! De rest heeft nog maar 2 blaadjes.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:25

Hallo, ik heb een vraagje. Ik heb zaadjes van de wilde rucola, radijsjes, tuinbonen, bloemkool herfstreuzen, broccoli en boerenkool late herfst. Weten jullie wanneer en of ik deze eerst binnenshuis moet op laten komen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:54

Ik heb hier nog niets in de grond buiten, binnen alleen tomaten in een kweekbakje.
Ik wacht eerst wel op beter weer, ga echt niet in die snijdende koude bezig, het moet wel leuk blijven.

Flowerbomb, staat het niet gewoon op het zakje?
Rucola moet buiten, radijsjes ook buiten en kan vanaf maart, tuinbonen vanaf half april (na de laatste vorst) buiten, bloemkool en broccoli weet ik niet, boerenkool kan nu al buiten, kun je ook binnenshuis opkweken.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:57

ik heb ook nog niets buiten op mijn balkon. Wel heb ik al 1 balkonbak gevuld met vanalles, maar die staat nu even binnen. Binnen 2 dagen kwam het eerste al op :)

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:34

anneliesdj schreef:
Flowerbomb, staat het niet gewoon op het zakje?
Rucola moet buiten, radijsjes ook buiten en kan vanaf maart, tuinbonen vanaf half april (na de laatste vorst) buiten, bloemkool en broccoli weet ik niet, boerenkool kan nu al buiten, kun je ook binnenshuis opkweken.

Jawel, er staan wel zaaitijden bij maar zoals ik hier lees zorgen jullie dat veel plantjes binnenshuis vast voorgetrokken worden waardoor ze het buiten beter doen, sterker zijn. Vandaar mijn vraag of het beter zou zijn dit ook met mijn zaadjes te doen.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:37

hmm hier staan mijn kruidenplanten in bakken buiten, ik hoop dat ze niet kappot zijn met dat vriesweer!! Misschien straks toch maar weer binnen zetten!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:37

anneliesdj schreef:
Breghje; de pitten zijn wel anders, een kers heeft een hele gladde pit, een pruim en abrikoos hebben een pit met kleine lijntjes en een perzik heeft een bobbelige pit met gaatjes erin.

Geweldig thanks!!! Ik ga dit opschrijven want tegen die tijd ben ik dat allang vergeten, maar dan kan ik er nu eindelijk achterkomen wat ik heb staan zodra er weer vruchtjes aanzitten. Dan sloop ik er gewoon eentje. }>

Edit: mijn noggeenideeboom is gereserveerd voor Madeliefje. :D

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:11

Flowerbomb, groenten zou ik zoveel mogelijk buiten zaaien mits het niet meer vriezt! Kruiden doen het binnen vaak goed, net als sla-achtigen (die daarna naar buiten gaan)

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:26

Ahh dank voor de tip!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:16

Aardbeien zijn allemaal al besproken :)

Donderdag ga ik nog wat verschillende soorten halen, en frambozen, zie hier de aanbieder op Marktplaats voor mensen die ook willen :9
http://www.marktplaats.nl/verkopers/9683400.html Hij kan ze nu nog per post versturen *\o/*

Poeh hee, vandaag veel gedaan!!

Eerst een vracht potgrond gehaald bij de Gamma, daar was nu gecertificeerde potgrond in de aanbieding voor 6 euro voor 3 zakken van elk 40 kilo, hele nette prijs lijkt me! Dus een vracht van die zakken naar de moestuin-to-be gesleept.

En een vracht zakken Makkelijke Moestuin Mix. En een paar keer heen en weer met tientallen meters palissadebandjes die we nog hadden liggen, die zijn nu ook eindelijk eens weg en krijgen een goede bestemming als verhoogde moestuinbakken +:)+

Verder een strookje grond gefreesd waar ik een verhoogd bed van gewone aarde en potgrond wil maken voor de frambozen, en ik denk dat ik daar voor / onder ook maar lekker een strook aardbeien plant :P

Meteen nog een stukje tuin opgeruimd (hoopje zand weggeschept) en bij het bijna weer moe terug naar binnen gaan, een briefje in de brievenbus gevonden.... bleek mijn voorzaai-pakketje achter het huis onder een speciekuip neergelegd te zijn.... helemaal verfrommeld maar goed, is een superleuk setje *\o/*

Ik blijf het een enorm sympathiek iets vinden, dat MM-gebeuren.

Dus nu kan ik het tomaatje dat er ook bij zit, en wat andere zaden, gaan voorzaaien, leuk!

Van de week nog wat restmateriaal naar de moestuin-to-be slepen, we hebben nog 2 van die lange vierkante schuttingpalen liggen en 2 tuinschermen voor klimop die overgebleven zijn, die ga ik voor 2 bakken gebruiken.

Zo kan ik mooi een heel leuk moestuintje opbouwen van allerlei restmaterialen, superleuk *\o/*

iemand nog interesse in kruiden-zaden van v/d Wal trouwens?

Is veel meer dan ik ooit ga gebruiken en nu is het nog jong en fris :P

Iemand ruilen wellicht?
Ik ben zelf op zoek naar o.a. zaden van (klim?)boontjes O:)

Ik heb:

- Kruiden bio geteeld Basilicum genovese sel. super sweet ashalim

- Kruiden bio geteeld Rode basilicum sel. rubin

- Oregano, wilde majoraan Oregano bio geteeld

- Kruiden bio geteeld Thijm duitse winter bio geteeld

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 09:17

pmarena, ruilen is leuk!
In januari heb ik veel geruild en heb dan ook alles wat je aanbiedt.