Taarten decoreren XXII

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Taarten decoreren XXII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 08:00

Zie weer veel mooie dingen voorbij komen!
Lees berichten dat er een aantal ook in de lappenmand zitten, niet fijn!
Komend weekend 2 taarten in de planning.
Ga voor ons zelf nog 1x een taartje met ganache proberen, de vorige keer was ik niet zo om als de rest van jullie. Maar omdat jullie zo lovend blijven ga ik het nog 1x proberen...

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 08:29

TinkerTom schreef:
pffff ik kan weer eens niet slapen...kom laatste tijd zo slecht in slaap! echt niet leuk meer!

maar je pixels hebben weinig te maken met raw of jpg kwaliteit...
om het simpel uit te leggen bestaat iedere foto uit allerlei verschillende lagen (kleuren)
in jpg worden al die lagen door je camera al samen gevoegd.
Raw slaat alle lagen apart op zeg maar, wanneer je dus die raw bestanden opend in bijv photoshop CS dan kun je al die lagen onafhankelijk nog nabewerken...dus bijv alleen het witte wat minder wit of juist enkel de schaduwen wat lichter of donkerder....
met een jog formaat kun je enkel nog maar de gehele foto bewerken...dus wil je het witte minder wit maken kun je enkel alleen de hele foto wat minder wit maken dus wordt automatisch het donkere uit je foto ook donkerder....;-)

ik heb overigens de 600D geloof ik...of was het de 650?
lenzen heb ik de canin 70-200 2.8 echt een toplens.! de 50mm portetlens he ik ook, fijne lens idd voor taarten

* einde lesje fotografie hihi

Das handig om te weten. Wist nooit echt wat het verschil was. Sla altijd alles op als jpeg. En wat is het verschil tussen tiff en jpeg? Raw bestanden zijn dus wel groter, neem ik aan?

Oja het gaat over bakken hier. Iemand nog tips?

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 08:31

Oja en nog een vraag. Ik heb nu makkelijk gedaan en de mix van Dr. Oetker gebruikt, voor de cake. Maar heb hem geproefd en vind hem niet echt lekker. Wat is een goeie en vooral lekkere basismix? Ja smaken en ervaringen verschillen maar hoor ze toch graag!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:02

Funcakes, Jamin.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:11

Ik heb nu twee keer de biscuitmix van de Jamin (huismerk) gebruikt, die vind ik persoonlijk heel fijn en lekker. Niet te zoet, smaakt naar lange vingers :)

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:17

Jolien87 schreef:
Ik heb nu twee keer de biscuitmix van de Jamin (huismerk) gebruikt, die vind ik persoonlijk heel fijn en lekker. Niet te zoet, smaakt naar lange vingers :)

die heb ik ook, is idd lekker

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:18

Ik gebruik altijd FunCakes, zowel voor biscuit als voor cupcakes. Bevalt me erg goed!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:29

Miss_Blimm, ik maak cupcake mix áltijd zelf.
125 gr zelfrijzend bakmeel, 125 gr suiker, 125 gr roomboter, 2 eieren en een klein scheutje melk.
Eventueel een theelepeltje bakpoeder erbij doen..

Foto's maak ik ook met mijn telefoon, omdat die altijd binnen handbereik ligt.
Wij hebben ook een Canon 500D geloof ik.
Zit ook een megalens bij, maar welke heb ik geen verstand van.
Camera ligt bijna altijd boven op zolder en heb ik dus nooit zin om op te halen :=

Hier ook een probleem schouder (rechts)
12 jaar geleden aangereden door een auto, over de motorkap gevlogen en op de stoeprand geklapt met mijn schouder.
Jarenlang bij de HA geweest omdat ik er last van had, kreeg ik weer pijnstillers of ontstekingsremmer.
Nou sinds een week of 3 was ik het echt zat en een verwijzing aangevraagd.
Rontgenfoto's gemaakt, kwam niks uit, week later een echo gemaakt en nou blijkt er gewoon een breuk in de kop van mijn schouder te zitten. pfff
16 aug naar de Orthopeet en kijken wat hij nog kan doen na 12 jaar.
Laatste tijd wordt de pijn ook steeds erger en kan ik bijna mijn werk niet meer doen.
Met het kleuren/kneden van fondant kan ik het ook goed vernemen :j

Woensdag avond kreeg ik nog een telefoontje van de collega van Lars, of ik nog ff 24 CC's wilde maken voor de volgende ochtend.
Gauw maar ff 2 x 12 stuks erin gegooit, 8x chocola, 8x vanille en 8x banaan.
Botercreme toef erop met smaakje en om 22.15 klaar.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:35

@claudia: Daar ben je mooi klaar mee na 12 jaar :=
Kleuren en kneden van fondant kan je trouwens ook erg goed uitbesteden aan het kneedprogramma van een broodbakmachine ;)
Ben die tip hier ooit wel eens tegen gekomen en mijn tante had toevallig nog zo'n ding gloednieuw in de kast staan en het werkt echt super! Geen pijnlijke handen, armen en schouders meer :D

jasmijnz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:36

Heb laatst een trouwtaartje gemaakt voor me opa en oma die 55 jaar waren getrouwt ;)
Zal snel een foto plaatsen

Kai_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:37

Hoii,

Wat een leuk topic! Kwam net in het "Wie bakt er nog meer topic deel 2" tegen dat er ook een taarten decoreren topic is!
Dus bij deze wil ik me zelf ook graag aan melden!

Hier een foto van mijn laatste creatie.
Afbeelding

Afbeelding

En mn cup cake's http://roos-review.blogspot.nl/2012/07/ ... cakes.html.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:38

Mijn moeder heeft een broodbakmachine maar heb t nog nooit geprobeerd.
Soms doe ik de fondant 5 sec in de magnetron, dan gaat het een stuk soepeler.
Naja we moeten maar ff afwachten wat ie er van zegt, ben heel benieuwd of er uberhaupt nog wat aan gedaan kan worden.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:43

Magnetron helpt idd ook, maar dan moet je nog steeds zelf kneden. Als je schouder echt een belemmering wordt voor het kneden zou ik het gewoon een keer proberen. Zou zonde zijn als je een hobby op moet geven vanwege lichamelijke ongemakken terwijl er een oplossing voor te vinden is.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:50

Toen ik vorige week voor het eerst een kilo fondant moest kneden en mengen voor de taart, heb ik dat de dagen daarna echt nog wel in m'n onderarmen gevoeld.
Overigens ook beurse muizen van het rollen...

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:55

ClaudiaHS schreef:
Miss_Blimm, ik maak cupcake mix áltijd zelf.
125 gr zelfrijzend bakmeel, 125 gr suiker, 125 gr roomboter, 2 eieren en een klein scheutje melk.
Eventueel een theelepeltje bakpoeder erbij doen..

Foto's maak ik ook met mijn telefoon, omdat die altijd binnen handbereik ligt.
Wij hebben ook een Canon 500D geloof ik.
Zit ook een megalens bij, maar welke heb ik geen verstand van.
Camera ligt bijna altijd boven op zolder en heb ik dus nooit zin om op te halen :=

Hier ook een probleem schouder (rechts)
12 jaar geleden aangereden door een auto, over de motorkap gevlogen en op de stoeprand geklapt met mijn schouder.
Jarenlang bij de HA geweest omdat ik er last van had, kreeg ik weer pijnstillers of ontstekingsremmer.
Nou sinds een week of 3 was ik het echt zat en een verwijzing aangevraagd.
Rontgenfoto's gemaakt, kwam niks uit, week later een echo gemaakt en nou blijkt er gewoon een breuk in de kop van mijn schouder te zitten. pfff
16 aug naar de Orthopeet en kijken wat hij nog kan doen na 12 jaar.
Laatste tijd wordt de pijn ook steeds erger en kan ik bijna mijn werk niet meer doen.
Met het kleuren/kneden van fondant kan ik het ook goed vernemen :j

Woensdag avond kreeg ik nog een telefoontje van de collega van Lars, of ik nog ff 24 CC's wilde maken voor de volgende ochtend.
Gauw maar ff 2 x 12 stuks erin gegooit, 8x chocola, 8x vanille en 8x banaan.
Botercreme toef erop met smaakje en om 22.15 klaar.

Ja dat is natuurlijk het voordeligste, niet? Nou ja, aangezien ik echt een beginner ben, zal ik toch eens proberen een eigen mix te maken. Had al gegoolged maar werd gek van de tabellen enzo. Dacht, doe wel een pak nu ;)
Voor hoeveel CC is dat dan? Oja, wil wel een vorm kopen want nu zijn ze allemaal verschillend van vorm :( oefening baart kunst!

Sjonge, je schouder :( dat is wel flink kl*te. Ook niet echt netjes van je dokter, juist omdat je zoveel last bleef houden. Maar ja, dokters kunnen nogal makkelijk zijn... een spuit hier en een spuit daar om te verlichten... *zucht* hopelijk helpt de orthopeet.

Huh? Hoelang heb je over doe 24 stuks gedaan dan? Ik had er 15 en deed er al bijna 3 uur over, wel zelf geboetseerd enzo, haha!

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:06

Oja nog een vraag. Wat werkt fijner, een siliconen bakvorm of een stalen? Welke en waarom?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:11

Ik zou een stalen bakvorm nemen.
Ik vind dat silliconen gewoon helemaal niks en slap.
Recept is voor 12 cc's en ja is natuurlijk veel goedkoper dan kant en klaar kopen.

24 cc's in 1,5 uur ongeveer, daarvan is de baktijd het langste :=
Ff BC mixen en er op spuiten is zo gedaan.

K_R, je taart is leuk, die viooltjes zijn ook leuk gelukt.

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:16

ClaudiaHS schreef:
Mijn moeder heeft een broodbakmachine maar heb t nog nooit geprobeerd.
Soms doe ik de fondant 5 sec in de magnetron, dan gaat het een stuk soepeler.
Naja we moeten maar ff afwachten wat ie er van zegt, ben heel benieuwd of er uberhaupt nog wat aan gedaan kan worden.

Heb dat ding ook staan maar nooit gebruikt voor het kleuren.
Kneden kan ik overigens wel, weinig pijn dan. Toevallig vroeg mijn moeder dat gisteren nog toen ik bezig was.
Typ nu op de Ipad, dat kan dus eigenlijk weer niet. Net zoals met de muis werken van vaste pc. Typen op een los toetsenbord wat voor me staat gaat ook niet. Ik werkte op de groep bij een kinderdagverblijf, gaat ook niet meer. Doe daar nu kantoor werkzaamheden, op de grond, zittend op een zitzak en laptop op schoot. Eigen laptop want het muisgedeelte van kantoor laptop gaat te zwaar. Alles maar dan ook alles doet zeer. Wat niet weg neemt dat ik de meeste dingen gewoon doe hoor. Anders kan ik niets meer. Laatste ok was 9 mei, paar weken geen pijn. Heerlijk!!!
Maar helaas, het is weer foute boel.

Ik heb lang getwijfeld of ik de PME cursussen wel zou gaan doen. Of ik ze wel kón doen met die schouder. Vooral het spuiten van icing was lastig, dan werk je van je lichaam af en dat maakt het lastig.
Paardrijden kan dus niet meer, dat vind ik het meest lastige van alles!!!
Ze vasthouden is zelfs al een dingetje. Doe het wel hoor maar slim is het niet.
De paardentijd wordt nu dus opgevuld door de taarten.
En dat had ik een jaar geleden ook nooooooiiittttt gedacht :-)

Silliconen zijn inderdaad slap maar ik vind wel dat er mooiere cc uitkomen. De vorm is wat kleiner dan de stalen waardoor het cupje strakker zit om het cakeje. Snap je het nog ;)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:28

Diva, same here.. Paardrijden is verleden tijd, en vermaak me nu heel best met taarten maken :)

Overigens een rot-dag vandaag.. Verslapen en onderweg naar m'n werk in m'n haast flink verstapt -O- Hoop dat het goed komt met de taarten vandaag..

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:30

Vrijdag de 13e he ;)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:30

Mijn moeder heeft een stalen cc vorm van de Xenos en ik heb er 1 van de Action.
Die van de Xenos is ook veel kleiner dus daar komen de Cc's ook 'strakker' uit de vorm.

Spuiten met icing vind ik ook lastig met mijn schouder hoor Diva.
Vooral als je dikke icing hebt voor b.v dropflowers,dan moet je behoorlijk kracht zetten en dan krijg ik ook pijn en ga ik trillen.
Ik ben ass.bedrijfsleider bij de Aldi, sleep dus wekelijks duizenden kilo's de winkel door.
Soms heb ik een goede dag en geen tot weinig last.
Gisteren had ik weer een slechte dag en dan kan ik ook vrij weinig.
Zelfs kassa draaien is dan een hel voor me.
De pijn trekt door naar mijn elleboog en nek en dan ben ik de volgende dag helemaal stijf.
Paardrijden heb ik al zeker 3 jaar niet meer gedaan (ivm zwangerschappen) en nu is het ook maar afwachten of ik het nog kan met mijn schouder.
Peerd is inmiddels al bijna 4,5 en staat nog steeds in de wei zich dik te vreten.
Het was de planning om hem in te gaan rijden in aug.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:33

Krijg net een taartopdracht voor een grote Mega Mindy taart uit Renkum.. Geen idee waar het ligt maar is een uur vanaf Almere volgens opdrachtgeefster := Ze komen em halen :P Wel heel leuk! Ik zit echt stampensvol met opdrachten, bizar!

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:33

*\o/* Leuk zeg, echt tof

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:35

Renkum ligt in de buurt van Arnhem. Dat is idd een heel eind weg van Almere. Maar ach, als ze hem komen halen, wie maakt zich dan druk om de afstand?

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:36

Mijn moeder en ik doen samen met een paard, ik kan nou ook niet rijden eigenlijk. Eerst had ik het echt veeeel te druk met mijn stage en nu dan pfeiffer. Heb de afgelopen weken 1x een bosritje gemaakt, heel rustig, en 20 minuten les dat was het.

Leuk patricia!