Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mara_

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:21

En inderdaad, de biologische kip is wel errug duur. Twee kipfilets voor 7 euro, dan eet ik maar liever vega. :P En bij scharrel heb ik dan het idee van, het heeft maar 1 ster meer dan de 'gewone' kip, hoeveel 'beter' is het dan? Dilemma's dilemma's.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 13:26

Wow, dat van dat invriezen wist ik niet :oo ik vries mn vlees ook áltijd in. Ik koop dan wel niet bij AH, maar meestal bij c1000, plus of jumbo. Weet iemand of het vlees bij deze supermarkten ook bevroren is geweest?

Wat een lekkere ontbijtjes komen er voorbij! :D Ik heb ook lekker ontbeten met biogarde, een bakje diepvriesfruit (frambozen) erdoor geroerd, klein beetje honing en een goede, biologische, suikervrije muesli. Was lang geleden dat ik iets yoghurtachtigs had gehad voor het ontbijt, maar het beviel goed.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:33

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:35

Maar... of kip taai is of niet heeft te maken met hoe je hem klaarmaakt, niet met of hij wel of niet biologisch is....

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:36

Nou... ik had het gewoon in blokjes gesneden, 5 minuutjes in de pan aangebakken, uit de pan, saus maken, kipfilet erbij, eventjes opwarmen en eten. Van die 10 minuutjes in de pan max, hoort het niet taai te worden lijkt mij. Taai vlees kan ook gewoon komen van oude kippen volgens mij..

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:51

interessant filmpje, Mara. Is trouwens al het scharrel en biologische vlees per definitie Nederlands?

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:40

Ik geloof er niet in dat een keten als de AH sjoemelt met biovlees. Als er iets is dat sterk wordt gecontroleerd is dat het wel (het bio keurmerk). Ik heb ook nooit last van taaie biokip. Ik maak het meestal klaar in de oven en dan is het heerlijk mals. Het is jammer dat er in de regel zo weinig aanbod is bij supermarkten. Ik zou een moord doen voor een goeie bio-slager in de buurt!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:55

Ik zou er niet vanuit gaan dat het per definitie Nederlands is, maar ik heb net als Mrijn wel vertrouwen in de controles :j
Wat betreft de kip: veel zit echt in de manier van klaarmaken. Maar natuurlijk smaakt een kip ouder dan 6 weken anders dan een plofkip... kip die echt ouder is dan een jaar is dan weer heerlijk voor in de soep ;)
Wat betreft slagers... daar heb ik dan weer niet echt vertrouwen in. Er zijn weinig slagers meer die zelf slachten, dikke kans dat het vlees daar van dezelfde handel komt als het vlees wat je koopt in de supermarkt. Het liefst koop ik daarom het vlees via de boer zelf. Heb laatst nog een lading rundvlees gekocht van een bokker, vlees was afkomstig van een van hun eigen koeien.
Voorheen hadden mijn schoonouders altijd koeien, maar die hebben ze helaas niet meer. Ik ben ook iemand op het spoor die lamsvlees kan leveren, ik moet alleen nog een verantwoorde varkenshouder zien te vinden, dan zijn we een heel eind :D

Vanavond trouwens een heerlijke salade gegeten van veldsla met paprika, tomaten, rode ui, olijven en echte feta. Alles biologisch en super kwaliteit, en dat proef je :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:32

Helaas zijn de regels zo streng dat de slagers zelf niet meer mogen slachten... Het wordt ze onmogelijk gemaakt.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:57

KarinvdM schreef:
Helaas zijn de regels zo streng dat de slagers zelf niet meer mogen slachten... Het wordt ze onmogelijk gemaakt.

Bij ons in de regio zit een heel grote slachter met een keten van slagerijen (Van Elteren). Hij slacht en verkoopt dus zelf, maar ik heb geen idee hoe hij met zijn beesten omgaat al zijn (bewerkte) vlees smaakt naar hetzelfde kruidenmengsel vol e-nummers. Ook al geen garantie voor goed eten dus. Wat een goed alternatief is is wildernisvlees.nl en zo zijn er nog wat landelijke organsiaties die wild of biovlees aanbieden.

Kennen jullie de site van Voedzo? Dat vind ik echt een geweldig site met leuke blogs en fantastische recepten!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:11

Ik doelde meer op de kleine ambachtelijke slagers.
Vroeger ging ik wel eens een dag met m'n vader mee (verkocht alle slagersbenodigdheden) en dan zag je wel een koe of paard uitgeladen worden en als je dan even later binnen kwam hing zo'n dier al op de kop uit te lekken.

Nee, ken ik niet, ik zal zo eens kijken.

Vanmorgen weer een lekkere smoothie gemaakt, nu met oa appel en peer. :9

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 12:17

Ik vind appel in een smoothie niet lekker, daar wordt het zo papperig van :=

Ik heb vanmorgen ontbeten met een speltcracker met pindakaas en een halve galiameloen. Straks voor de lunch ga ik een wrap vullen met paprika, tomaat, wortel en een plakje oude kaas, en hem dan opgerold in de oven knapperig laten worden :9

Voor vanavond geen inspiratie... Iemand een tip voor een lekker, gezond recept met veel groente?
Gisteren nl uit eten geweest, dus ik heb wat te compenseren :=

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 13:18

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:21

Vanavond staat er hier knolselderpuree, gestoomde witloof en gegrilde steak op het menu :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:23

Uh... vanavond eet ik bij mijn zus en zwager. Die eten knorr wereldgerechten, ietwat minder gezond dus. Ach, moet ook kunnen voor een keertje :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:45

VogeltjeM schreef:
Ik ga vanavond dit maken: http://www.micook.nl/recept-quinoa-roerbak/ , maar dan zonder de rozijnen :)

Lekker!
Ik begrijp alleen nooit waarom vaak zo veel olijfolie gebruikt wordt in recepten... Ik gebruik altijd veel minder en vervang het tegenwoordig ook door kokosolie.

Bewaren jullie wel eens een smoothie?
De mijne kwam vanmorgen uit op 750 ml en daar heb ik nu 2x 250 van op.
Is dat morgenochtend nog lekker of is dat geen aanrader?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 13:58

Ik denk dat het afhangt van de ingrediënten die je hebt gebruikt. Mijn smoothies (vaak een combo van magere kwark, diepvriesfruit en sinaasappels) zien er vaak na een uurtje of 6 al niet meer echt smakelijk uit. Ik heb ook weleens gehoord dat de voedingsstoffen eruit verdwijnen als je de smoothies zo lang bewaart, maar het broodje-aapgehalte van deze uitspraak kan ik niet echt bepalen :')

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:08

Nee, ik heb er geen diepvriesfruit in, alleen vers, met yoghurt en wat chia, lijnzaad etc.
Om 11 uur heb ik het 2e portie genomen en ik heb nog steeds geen behoefte aan een lunch.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:29

je kunt zelf de smoothie toch gewoon proeven? Dan weet je gauw genoeg of ie nog goed is. Ze verkleuren vaak wel, maar dat vind ik niet zo erg. Misschien als je er wat citroen doorheen doet dat het minder verkleurt?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 14:30

Ik weet het niet, ik zou zeggen: probeer het uit als je er toch geen zin in krijgt O:) weet je het meteen voor de volgende keren :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:41

Dat is waar, maar ik vind het altijd zo zonde als ik iets weg moet gooien.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:48

Klinkt heerlijk dat gerecht. Ga ik binnenkort maken.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:10

zojuist bij de Ekoplaza geweest, echt een fijne winkel :)

heb gekocht (en heb me heel erg ingehouden)
-kokosvet
-zuurdesem speltbrood met pompoenpitten
-pindakaas crunchy
-vegetarische pate met zongedroogde tomaatjes (die heb ik net op, lekker!)
-kokoskoekjes met citroen, zonder suiker

Ik wilde echt veel kopen, maar goed, moet ook denken om de portemonnee..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:31

Kaboutertjespaté is superlekker :9

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:25

Wij hebben onderlaatst vlees geprobeerd van okvlees uit Ede(is hier vlakbij).Zij verkopen scharrel en bio vlees. Prijzen vind ik heel reëel vind de prijzen niet zoveel schelen met het vlees bij de keurslager. Bio kip vind ik dan wel een enorm verschil in prijs met de poelier(en dat haal ik ook wel eens rechtstreeks bij de slachterij en dan scheelt het echt heel veel).
Zojuist lekker sinaasappels uitgeperst mmm.