Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eydis

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:11

Mijn lijstje tot nu:
O: brinta , smoothie van beetje magere yoghurt,mango, chiazaden,gojibessen,banaan, appel.
T: 2 pompoenpit bh met smeerkaas.
L: meergranenbol met geitenkaas, pesto en sla. Cappuchuno en een glas verse jus.

Ben aan het werk, voel me niet zo lekker. Nog even volhouden tot 9 uur pfff.

L:

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:50

Ik ben dol op groentes en rauwkost. Dus voor mij geen probleem. En iets anders dan fruit rauwkost en brood heb ik eigenlijk niet in huis, dus ik 'moet' wel haha.
Vervelen colway dat je niet lekker bent beterschap
Maartpaard over vetopslag weet ik ook niks maar ben er wel benieuwd naar

Nou ik ga me naar de collegezaal begeven, 2 uurtjes het valt mee

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:42

Sterkte Noortje! En wat vervelend van die steken in je zij. Ik heb het wel eens maar dan meer richting mijn rug. Ook ongeveer boven mijn heupen en dan aan de linkerkant. Heel iritant, geen idee hoe ik eraan kom maar nog minder een idee hoe ik er weer af kom!

Gefeliciteerd met je vriend VogeltjeM.

Heb net vanuit stage maar even wat boodschapjes gedaan. Voor 6 euro haha. Blijf me verbazen hoe goedkoop ik nog steeds boodschappen koop met wel gezonde dingen. Ben ook door het koek en snoeppad gekomen maar kon de verleiding heel goed weerstaan. Even proberen haha. Ik heb vissticks, sandwichspread komkommer, biogarde, kokosmelk en gebroken lijnzaad gekocht. Nu nog inspiratie op doen voor recepten. Daar ben ik echt slecht in.

Ik vind groente ook steeds lekkerder. Was nooit weg van prei maar heb gister 2,5 schep prei gepakt en vond het ook nog lekker ook. Voel me ook wel lekkerder in mijn vel maar helaas nog steeds last van mijn buik al is het wel minder geworden.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:51

Mootje schreef:
Noor, in je zij voor of achter? En dan links of rechts? Hier ook een :(:) van mij!
Hester, Jij hebt dus gedroogde bonen gehaald? Ik wil dat binnnkort ook gaan doen, omdat potjes altijd teveel is en het mij lekkerder/gezonder lijkt! Ik houd mij eigenlijk nooit aan kooktijden... Prik er gewoon met een vork in en probeer er eentje :D

Ja klopt. ga dan ook maar naast de pan staan haha. Heb vanmorgen ook nog mungboontjes gehaald. Deze kan je ook koken maar ook laten ontkiemen(dan krijg je tauge).

Balen Maartje dat je ze hebt laten liggen... Gelukkig nog wat gezonds te krijgen in de kantine bij jullie

Lijstje van vandaag:
o: speltcraeker met pindakaas (had niet zo'n honger)
L:Salade van bleekselderij en bakje linzen
t: schaaltje kwark met 1 el halva aardbeienjam en 3 grote verse aardbeien
d: wokgroenten,kip,adzukibonen met zilvervliesrijst.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:11

Mijn boek van Amber is binnen!

Weet iemand nog een lekker recept met rijst en kokosmelk?
Lijkt me een lekkere combi maar geen idee wat voor lekkers ik er mee kan maken, beetje inspiratie loos.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:15

Ehhhh kerrie erbij, amandelschaafsel, lente-ui, paprika kip?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:17

Ik heb ubergines gehaald, heb alleen geen trek, dus hoop dat ik morgen fitter ben

Wil ze vullen met een klein beetje mager rundergehakt, courgette, tasty tomaatjes, prei, rode ui, zoete punt paprika, champignon...Daar maak ik een 'prakje' van gekruid met gemalen komijn en paprikapoeder en dan pijnboompitjes en geraspte kaas

Of het echt gezond is....geen idee :+ Ga iig weinig gehakt en kaas gebruiken, maar beetje voor de smaak

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:23

Karin_Mylo schreef:
Mijn boek van Amber is binnen!

Weet iemand nog een lekker recept met rijst en kokosmelk?
Lijkt me een lekkere combi maar geen idee wat voor lekkers ik er mee kan maken, beetje inspiratie loos.

Ik heb eergister iets lekkers gemaakt (thais).
Ik gebruik altijd pandanrijst.
Rood/groen chilipepertje (in stukjes) samen met knoflook en wat paprika in een laagje olie bakken tot de geur van de knoflook goed eruit komt.
Dan kip meebakken.
Indiase of thaise kerrie(curry)poeder van de toko met wat water erbij voegen en even laten intrekken. Dan de kokosmelk erbij doen en laten sudderen tot de kip gaar is.
Tegelijkertijd wokgroentes kort wokken (5 minuten) met een beetje gember en ketjap/soyasaus en daar de rijst bij gooien (die je al gekookt hebt). Eet smakelijk :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:27

Klinkt lekker!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:38

Was het ook. En als je niet van al te pittig houd, dan kun je de pepertjes weg laten.
Nu neutraliseerd de kokosmelk al wel een hele boel, dat scheelt.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:50

Hallo :wave:

Ik heb het momenteel erg druk met school en ben daarnaast erg moe de hele tijd. Zit weinig op de computer momenteel alleen voor school. Sinds ik gezonder eet voel ik mij niet heel veel fitter. Veel buikpijn en ben lusteloos. Wellicht komt het doordat ik soms toch nog "slecht" voedsel eet en dat ik dat nu dubbel zo hard voel...

Er komen mooie lijstjes voorbij! De dames die (vr)eetbuien hebben, jullie moeten overdag echt meer eten! Mensen met extreme eetbuien hebben een eetstoornis, bingo eating disonder (bed), dit lijd weer tot obesitas. Je hebt niet zomaar bed als je af en toe eetbuien hebt, je moet minimaal 2x per week gedurende 6 maanden flinke eetbuien hebben. Maar bij de clienten met bed of gewone eetbuien komt duidelijk naar voren dat zij veelte weinig eten, 1200 kcal per dag, en later op de middag rond 16.00 uur of in de avonduren eetbuien krijgen. De basaalstofwisseling in rust van de cliënten zit gemiddeld als op 1500 kcal, daar komen de toeslagen van beweging nog bij 30 tot 40%. Dit allemaal samen zorgt voor honger aanvallen. Wanneer je beter eet krijg je geen eet aanvallend meer.

Groentes hoeven niet perse "vers" te zijn. Zoals iemand al beschreef zijn verse groentes echt niet zo vers. Diepvries groentes zijn een prima alternatief en misschien nog wel gezonder. Groentes uit pot of blik kunnen ook, hier wordt alleen water aan toegevoegd om het langer houdbaar te houden. Bij groentes in een pot kan zonlicht bij komen waardoor er verlies van vitamines optreden, blik is dus gezonder dan uit pot.

Zal zo verder posten, ga eerst eten!
Laatst bijgewerkt door Deau op 18-04-12 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:54

Mjaa wat is een eetbui? Als je het over BED hebt, dan gaat er tijdens zo'n bui ALLES in, vreten om het vreten, als ik een 'eetbui' heb, sta ik mezelf toe dat ik 2 crackers extra dik besmeer met pindakaas, of i9k waag me aan een paar extra koekjes

Op zich klopt het wat je zegt, te weinig eten zorgt voor vreetbuien, maar ook hormonen of gewoon een bewuste keuze.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:55

Maar wat vervelend dat je je zo moe voelt....Op zich is het er ook het 'weer' ervoor...Ben ook wat lustelozer...Al heb ik het ook veel en veel te druk gehad. Komend weekend gewoon geen enkele afspraak staan...Wonderlijk :D En ik heb er zin in

Wat voor buikpijn heb je? (maag/darm/baarmoeder/elders?)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 17:59

Deau schreef:
Hallo :wave:

Ik heb het momenteel erg druk met school en ben daarnaast erg moe de hele tijd. Zit weinig op de computer momenteel alleen voor school. Sinds ik gezonder eet voel ik mij niet heel veel fitter. Veel buikpijn en ben lusteloos. Wellicht komt het doordat ik soms toch nog "slecht" voedsel eet en dat ik dat nu dubbel zo hard voel...

Er komen mooie lijstjes voorbij! De dames die (vr)eetbuien hebben, jullie moeten overdag echt meer eten! Mensen met extreme eetbuien hebben een eetstoornis, bingo eating disonder (bed), dit lijd weer tot obesitas. Je hebt niet zomaar bed als je af en toe eetbuien hebt, je moet minimaal 2x per week gedurende 6 maanden flinke eetbuien hebben. Maar bij de clienten met bed of gewone eetbuien komt duidelijk naar voren dat zij veelte weinig eten, 1200 kcal per dag, en later op de middag rond 16.00 uur of in de avonduren eetbuien krijgen. De basaalstofwisseling in rust van de cliënten zit gemiddeld als op 1500 kcal, daar komen de toeslagen van beweging nog bij 30 tot 40%. Dit allemaal samen zorgt voor honger aanvallen. Wanneer je beter eet krijg je geen eet aanvallend meer.

Groentes hoeven niet perse "vers" te zijn. Zoals iemand al beschreef zijn verse groentes echt niet zo vers. Diepvries groentes zijn een prima alternatief en misschien nog wel gezonder. Groentes uit pot of blik kunnen ook, hier wordt alleen water aan toegevoegd om het langer houdbaar te houden. Bij groentes in een pot kan zonlicht bij komen waardoor er verlies van vitamines optreden, pot is dus gezonder dan uit blik.

Zal zo verder posten, ga eerst eten!

Blik is dus gezonder dan pot moet dat zijn denk ik ;)

De vreetbuien heb ik niet rond/na 16.00 :=

eerder vlak na de lunch (dus ook als ik net een kleine portie Quinoa salade en 2 spelt bammen op heb). Met lunchen zelf zit ik echt vol, erste halfuur gaat ook nog goed.
Maar daarna.... pfff, dan heb iik echt het gevoel dat ik wel ene pak koekjes op kan en wat zakken chips :o

Tis dat ik dat op mn werk dus niet kan, thuis heb ik er niet zo'n last van, dan pak ik even een cracker zodra ik trek begin te krijgen. Op werk kan dat helaas niet.
En smorgens eet ik echt genoeg/krijg ik genoeg binnen (nu de laatste dagen was het een glas water met citroen, 2 crackers met kipfilet oid, een smoothie met 150 gr spinazie, 3 sinasappels en een banaan (ongeveer 400-450 ml) en 1 of 2 eetlepels chia zaad. En dat is smorgens tussen half 8/8 uur en half 11.....)
Savonds/smiddags hebik die (vr)eetbuien eigenlijk niet....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:01

Misschien toch iets meer koolhydraten toevoegen? (langwerkend?)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:02

Op zich is je ontbijt keurig hoor! Ik vind ook het stukje tussen 9 - 12 het lastigste, maar pak altijd een cracker of handje nootjes

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 18:04

smorgens brood krijg ik echt niet weg :o met lunch is het net te doen zeg maar.
Boterhammen zijn of spelt, of dubbel donker.
Crackers zijn van Wasa, spelt, volkoren of lichtgewicht

Wat zou ik goe dkunnen toevoegen aan (langwerkende?) koolhydraten?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:07

Pff, ik heb vandaag een beetje weinig gegeten, omdat ik telkens in een vergadering zat :')
Morgen neem ik als tussendoortje zelfgemaakte waldorfsalade mee naar het werk. Morgen (gelukkig) een dagje literatuuronderzoek!

Hoe eten jullie de linzen als ik 'bakje linzen' zie staan?
Ga vanavond mijn boodschappenlijst voor het weekend maken. Ik ga denk ik ook werken met een weekmenu, want anders houd ik veels te veel boodschappen over :+

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:13

@ Mri, wellicht smorgens een beetje kwark eten? Daar kan je (haver)zemelen doorheen doen of gebroken lijnzaad...Dat vult ook erg...

Of een speltboterham meenemen? Ik heb nu spelt zurrdesem brood....echt van 1 snee zit ik propvol, alleen smorgens vind ik dat ook niet lekker, meer voor om 10/11 uur ofzo

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 18:14

melk producten kunnen niet, dus dat is geen optie....
Zou wel extra zemelen door mn smoothie kunnen doen

Brood rond 10-11 uur kan ik proberen, al zal dat moeilijk worden (lunch gaat echt al net zeg maar.... maar dan moet ik er wel echt salade bij hebben!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:20

Mjaaa, al is het maar een half broodje toch? Gewoon lekker roosteren smorgens, inpakken en om een uurtje of 11 opknabbelen...

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:21

:wave: iedereen

Is het goed als ik hier meepraat? :)
Ik heb nu 2 jaar geleden een soort dieet gevolgd (sportschool, warmtecabines en iemand die elke dag je etenslijstje controleerde) en ben toen 8 kilo vermagerd *\o/*
In die 2 jaar ben ik nog altijd redelijk stabiel, er is zo'n 1,5 kilo bijgekomen -O-

Maar er sluimeren toch weer slechte gewoontes langzaam terug binnen mijn voedingspatroon zoals teveel frietjes, pizza, rijst, ...
Ik maak nu vaak wraps gevuld met groente en vleesvervanger, maar ik heb geen idee of het wel werkelijke zo gezond is als ik denk.
Voor de rest ben ik dus ook vegetarisch en dat maakt het gezonde eten toch wat moeilijker, ik ben echt niet verzadigd na enkel een salade.. Ik ben ook vaak te eentonig qua recepten, moeilijke eter..

Vandaag doe ik geen lijstje :D Alhoewel het over het algemeen redelijk goed is, heb ik als lunch frietjes + snacks gehad (oké eens in de 2 weken moet kunnen toch? :D )

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:27

Babeth dat klinkt lekker. Maar ben nog wel een beetje van wat ik niet ken eet ik niet. Dus vind het ook best wel eng om nieuwe dingen te proberen. Al gaat het steeds meer.
Maar dit recept wil ik zeker proberen.

Ik heb eigenlijk helemaal geen last meer van eetbuien sinds ik gezonder eet.
Als ik 's middags trek krijg neem ik een smoothie of crackers met iets erop.
En 's ochtends kan ik het ook goed volhouden. Soms wel eens dat ik 's avonds nog trek krijg.
Dan weet ik niet zo goed wat ik moet pakken en wordt het vaak iets ongezonds.
Maar voor mijn gevoel gaat het al een stuk beter dan 2 weken geleden.

Heb nu een hoepel gekocht en ga mezelf er toch echt toe zetten om naar de sportschool te gaan.
Lizet heeft me haar sportschool aangeboden dus ik wil wel graag een keertje met haar mee om te gaan kijken. Kijken of het mij ook bevalt. Voor de prijs ga ik het in ieder geval niet laten haha.

Ik drink helemaal geen melk meer. En frisdrank wordt nu bijna altijd vervangen door water. Al neem ik heel af en toe nog wel eens een glaasje fris. Is toch wel heel lekker en soms moet het kunnen.

Broodjes roosteren ben ik ook fan van. Is toch net even iets anders dan elke keer gewoon brood.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:28

Colway schreef:
Mjaa wat is een eetbui? Als je het over BED hebt, dan gaat er tijdens zo'n bui ALLES in, vreten om het vreten, als ik een 'eetbui' heb, sta ik mezelf toe dat ik 2 crackers extra dik besmeer met pindakaas, of i9k waag me aan een paar extra koekjes

Op zich klopt het wat je zegt, te weinig eten zorgt voor vreetbuien, maar ook hormonen of gewoon een bewuste keuze.

BED is inderdaad alles eten wat je tegenkomt. Eerst een bak ijs, vervolgens een pizza, drop en dan nog chips. En wat jij beschrijft als 2 crackers met pindakaas is een 'eetbui' die geen kwaad kan. Maar het nadeel van een eetbui is vaak op een ongustig tijdstip is. Voor een avondmaaltijd of het slapen gaan bijvoorbeeld.
Het verhaal van BED was vooral om aan te geven wat het allemaal met je kan doen of de gevolgen van een langer termijn. Maar het kan vaak simpel worden opgelost door overdag meer en gezonder te eten. Door bijvoorbeeld koolhydraten met een lage GI.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:31

Colway schreef:
Wat voor buikpijn heb je? (maag/darm/baarmoeder/elders?)

Wisseld, regelmatig steken in de baarmoeder alsof ik ongesteld moet worden wat niet zo is. Daarnaast onrustige darmen die veel rommelen en erg gevoel zijn. Is niet op een vast tijdstip, varieert van na een maaltijd tot in de avonduren. Kan er niet echt een pijl om trekken helaas. Mijn stoelgang is wel echt verbeterd!