Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:12

Knoflook heb ik in het najaar in de grond gestopt. Steekt al leuk boven de grond uit hier :)

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:28

Ibbel schreef:
Tegen opvreten werken cloches van oude vitrage of horregaas. Daar komt niets doorheen. Althans qua vliegende en kruipende beessies. Dingen als knolvoet houdt dat niet tegen.

Maar krijgt de plant in geval van vitrage of iets dergelijks, wel genoeg licht dan?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:50

Ik wil mw ook weer graag aanmelden.

Wil dit jaar weer een poging ondernemen. Ik heb al courcette zaad gekocht om in huis voor te kiemen.
De link naar Diana's mooie moestuin is idd zeer leerzaam.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:18

Cyntje schreef:
Knoflook heb ik in het najaar in de grond gestopt. Steekt al leuk boven de grond uit hier :)

Dat heb ik ook gedaan, net als de uien <3

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:25

Zoo, ik heb het topic ook weer gevonden :D

Dit jaar nog niet actief mee bezig en echte plannen gemaakt, ben druk met m'n afstuderen, maar bijan klaar en daarna wil ik flink aan de slag om er weer wat moois van te maken...

Knoflook was ik van plan maar heb ik niet gedaan, hoe werkt dat als ik het nu nog wil doen?

Ik heb net als vorig jaar weer twee grote bakken tot m'n beschikking van 4 à 5 meter lengte per stuk, 1,5 meter breed en 1,5 meter hoog ongeveer. De ene bak zit halfvol met aardbeien, wat ik eigenlijk totaal onhandig vind. Wil ze het liefst langs de rand, dus ik denk dat ik de nieuwe plantjes even ga uitgraven en ze netjes herschikken, kan ik meteen het grondpeil in de bak wat ophogen..

Verder wil ik graag sowieso: tomaten, bosui, rucola (die ging goed!! vorig jaar, heb 'm laten staan en ik dacht alweer wat nieuw groen te zien..), spinazie, sla, flink veel basilicum (wanneer mag die weer naar buiten, iemand een idee?), bieslook, peultjes, prei en wellicht nog wat pompoenen..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:56

Op mijn knoflook die ik dit weekend kocht stond gewoon dat ze maart-april de grond in konden en dat ik dan aantal maanden later knoflook heb. Dus dat gaat volgend weekend de grond in. Net zoals de uien trouwens.

Basilicum wachten tot mei ofzo... houdt niet van vorst. Rucola kan al weer bijna de grond in.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:12

Nu de perfekte tijd voor spinazie, nu zaaien, over 6 weken eten, jum jum :9

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:26

Evelijn, heb je speciale knoflook gekocht? Ik dacht gewoon verse knoflook op de markt te gaan halen.
Annelies, daar ga ik volgend weekend eens werk van maken :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:33

knoflook van de markt kan ook... zeker biologisch... maar er schijnen sommige behandeld te zijn dat ze niet goed spruiten ofzo... en tja ik zag de zakjes hangen... ik was nogal trots dat ik maar met vier nieuwe dingen thuis kwam... ipv 20 ;) de hornbach is gevaarlijk... ik ging voor iets anders... maar ja als ik zaadjes zie...
Heb echt al veel te veel spul... en nu dus nog meer.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:42

Hihi ja kan het me voorstellen, ik wil ook altijd het liefst alles meenemen :P

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 00:40

Ik heb vandaag 12 mini potjes, 2 kweek kasjes, aarde en 2 zakjes zaad (paprika en aardbei) gekocht. En dat voor nog geen 2 euro! Ga ze van de week in de grond stoppen. :)

Ben heel benieuwd! Wanneer kan ik ze buiten op t balkon zetten? En knoflook lijkt mr ook erg leuk! Moeten die binnen in de grond, of kunnen die meteen naar buiten?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:05

Ik kon me ook niet inhouden en heb gisteravond het één en ander gekocht. Een aantal kruiden om mijn kruidenspiraal mee aan te vullen, graszaad om het 'gazon' te repareren (de kippen hebben flink huisgehouden), kalk, uitjes en wat zaaigoed (erwten, spinazie, rucola en 4 soorten 'Aziatische' sla). Het enige wat nog ontbreekt zijn aardbeien. De aardbeien in de aarbeitoren laat ik staan voor de kippen en andere vogels en voor ons ga ik er een paar gewoon in een border zetten met een net erover. Afgelopen weekend had ik wat opgeruimd en vandaag ben ik al heerlijk aan het poten, zaaien en strooien geweest. :+ Het mooiste is dat ik de hele week nog vakantie heb. :D

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:12

Heeft iemand ook tips voor de kruiden van vorig jaar? Zoals rosemarijn etc. Dit is veranderd in een takken bos zonder blaadjes. Kan ik dit kort knippen en hopen dat het weer gaat groeien of kunnen ze de container in.

Goeroe: Mijn kippen heb ik al binnen want het gras is weergezaaid.
Mocht ik dit jaar vlinke uit lopers hebben van de aardbeien dan kan ik wel een paar naar je verzenden.
Ik heb ook maar 8 jonge plantjes dus dat is even afwachten.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:00

Bij mij zagen de rozemarijn en oregano er ook erg levenloos uit. Volgens mij kunnen die niet heel veel vorst verdragen. Misschien dat ze toch nog weer uitlopen, maar ik heb die van mij vervangen. Verder heb ik nieuwe salie en munt gekocht, want die hadden het eerder al een keer begeven. Wat het hier wel nog steeds doet is tijm, peterselie, bieslook, citroenmelisse en selderij. De lavas lijkt straks weer op te komen en de kamille had zich uitgezaaid dus die vind ik ook weer (overal :+ ) terug.

Wat betreft de aardbeien had ik trouwens geen geduld en dus heb ik er maar een paar uit de aardbeitoren getrokken en in een border geplant. :o Ik verwacht dat ze het daar beter zullen doen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:08

Evelijn schreef:
ik ging voor iets anders... maar ja als ik zaadjes zie...
Heb echt al veel te veel spul... en nu dus nog meer.

Lol - ben niet de enige met die tik, doet me deugd :7

Aangezien de grote kas afgebroken gaat worden moet ik uitkijken naar van die minidingen. Toch maar even werk van maken nu. De tomatenscheuten zitten al bijna tegen het dakje van het kweekkasje. Hemeltje die dingen hebben er zin in :oo

IK had een rozemarijn die al behoorlijk groot was maar vorige winter niet heeft overleefd.
Daarom nieuwe plant aan de andere kant dichter aan huis geplant. Was van plan hem in te pakken voor de winter maar helemaal vergeten. Gelukkig niet veel vorst geweest dus hij heeft het overleefd.

@Annelies: goede tip van de spinazie. Moet ik nog zaad van hebben dus zal er eens mee aan de slag gaan.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:45

Vanaf morgen? heeft aldi weer verschillende tuindingen in de aanbieding trouwens. Ik ga voor miji-kweekkasjes met kruiden, cherrytomaat en die met pompoen :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:00

Hier zijn de kruiden ook niet florisant de winter door gekomen... maar heb de totale schade nog niet opgenomen. Lijkt er nu op dat ik bijna alles eruit kan gaan halen... maar het weekend maar eens beter kijken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:47

Hey Ranna, hoe is de wijnbes?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:15

anneliesdj schreef:

Nou, die stek van jou heeft het niet overleefd hoor :n

Maar heb later een grote stek van mijn vriendin gehad, wist niet eens dat zij ook een wijnbes had :x , daar rij ik nou half NL voor door :roll: , maar díe stek doet het tot nu toe wel. Ik hoop tenminste dat hij dit jaar voor het eerst vrucht gaat dragen.

Iedereen maar roepen dat een wijnbes net onkruid is, nou dat is nog steeds niet míjn ervaring maar wie weet piep ik aan het eind van het jaar ook wel anders. Ik hoop het :D

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:09

Onze broeikas staat al aardig vol :) Met radijs, wortel, bosui, bloemkool, spitskool en sla. En de baby tomaten, komkommer en watermeloen plantjes staan nog binnen tot ze groot genoeg zijn ook de kas in te gaan :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:23

hier ook al wat ui in de grond gestopt en wat aardappeltjes ben benieuwd of dat wat gaat worden..
van de week kweekkastje kopen voor tomaatjes en aardbeitjes

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:45

Hmm mijn wijnbes is wel net onkruid :+ Maar kan het niet over mijn hart verkrijgen om teveel te snoeien, de vruchtjes zijn zo lekker :Y) En dat voor een slechte fruit eter :o

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:04

Ik kom ook aanwaaien, dit voorjaar wil ik weer een poging doen. :j
Helaas heb ik een balkon, maar wel een grote. Eens even verzinnen wat ik daar allemaal op ga zetten en kwijt kan. :D
In iedergeval kruidenplanten.

Ik heb een grote keuken waar ik ook een grote bak neer kan zetten. Welke (groente)plantjes kan ik binnen zetten?

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:03

Wijnbes?
Dat ga ik googlen :D

Vanmorgen, voor de regen, het halve aardbeienbed onderhanden genomen, zo hé dat knapt op!
Komende week word het snoeihout van onze enorme kastnaje (welke nu een kastanjeskelet is geworden) versnipperd en dat ga ik mooi tussen de aardbeienplanten verdelen, goeie tip van de site van Diana.

Achter het aardbeienbed staat een kruisbessenstruikje, ik weet nu dat ie door afleggen vermeerderd :-), de takjes die op de grons lagen waren geworteld en al, helaas voor hen heb ik ze afgekapt en uit de grond gesnokt, 1 zo'n prikkelstruikje is wel genoeg.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:04

ranna schreef:
anneliesdj schreef:

Nou, die stek van jou heeft het niet overleefd hoor :n

Maar heb later een grote stek van mijn vriendin gehad, wist niet eens dat zij ook een wijnbes had :x , daar rij ik nou half NL voor door :roll: , maar díe stek doet het tot nu toe wel. Ik hoop tenminste dat hij dit jaar voor het eerst vrucht gaat dragen.

Iedereen maar roepen dat een wijnbes net onkruid is, nou dat is nog steeds niet míjn ervaring maar wie weet piep ik aan het eind van het jaar ook wel anders. Ik hoop het :D

Jeetje, wat doe je dan toch met dat ding?
Geef je hem wel een goede bodem van potgrond oid en een beschutte plek?
Vol op de wind kunnen ze slecht tegen maar voor de rest is het idd net onkruid.