Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loolotte

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:30

Lijnzaadolie wordt ook wel eens gebruikt om ei te vervangen geloof ik.
Hebben jullie tips om zelf guacamole te maken? Meestal gebruik ik een kruidenzakje van de AH, maar niet zo'n zin om alleen daarvoor naar het centrum te gaan :=

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 10:35

Er zijn zat recepten te vinden :) Ik heb het al een tijdje niet gemaakt maar volgens mij is het een kwestie van tomaat en ui fijnsnijden en bij de avocado's doen, verse koriander, limoensap, zout. Meer volgens mij niet :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 11:45

Citaat:
Ingrediënten: 30% specerijen (ui, knoflook, witte peper), ui, 15% zout, prei, maltodextrine, tomaat, 3,5% kruiden (peterselie, oregano), voedingszuur (citroenzuur), paprika, zuurteregelaar (E262), antiklontermiddel (E551), zonnebloemolie.

Moet zelf te doen zijn :)

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:15

phormicola schreef:
Er zijn zat recepten te vinden :) Ik heb het al een tijdje niet gemaakt maar volgens mij is het een kwestie van tomaat en ui fijnsnijden en bij de avocado's doen, verse koriander, limoensap, zout. Meer volgens mij niet :)

Ik doe er vaak ook nog een klein stukje fijngesneden (geraspt, voor de luie mensen zoals ik) spaanse/chilli peper bij :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:01

ei is meestal om te binden in een burger.. Dan is een halfje echt prima om het verschil te maken. Waarmee je het kan vervangen weet ik niet goed... Je moet iets vloeibaars hebben dat stolt bij het verwarmen. De functie is echt anders dan bij bakken, waar je het vaak gebruikt voor de luchtigheid.
Ik lees op internet havermout, niet duidelijk of het gekookt moet worden of niet. http://veganistischkoken.be/eieren-vervangen/

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:31

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:19

Ik maak regelmatig vegan burgers zonder ei en dit gaat altijd goed mits je een goede koekenpan hebt die niet aanbakt. Wat ik er meestal door doe is havermoutvlokken (gewoon droge, door de vocht in de burgers zet dit zich uit) of gebroken lijnzaad (eventueel eerst 2 el mengen met 1 el water en dit even laten staan).

Mijn moeder stond vandaag versteld bij de toko, in de diepvries hadden ze vegan kippenboutjes! Op basis van soja, waterkastanjes en shiitake paddenstoel stond heel duidelijk op vegan & GMO vrij. Wel wat E-nummers omdat ze gemarineerd waren (maar niet hele schrikbarende na even opzoeken). Maar sinds dit ook in veel vleesvervangers in de supermarkt zit toch het proberen waard.
En goedkoper dan de vegetarische slager, nog mooier natuurlijk. De structuur was verbazingwekkend er zat zelfs een soort velletje om heen zoals bij echt kip die ook snel bruin werd. Een 'botje' van, denk ik, bamboe. En het was lekker! Het had wel een eigen toko smaak vanwege de marinade, maar ik had de boutjes door een curry gedaan en dat was een prima combinatie.
Zelfs mis ik vlees totaal niet, maar vind dit soort uitprobeersels toch wel grappig. Dus nog een reden om naar de toko te gaan naast jack fruit proberen, ze hadden ook nog 'eendenborst'. :Y)

Afbeelding

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:38

Dat ziet er goed uit!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:54

Heb je een foto van de verpakking? :D

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:47

Een plastic (vacuüm) diepvriesverpakking met het volgende etiket. Het bevat wel suiker, maar goed, nog steeds niet erg verschillend van de hoeveelheden in vleesvervangers. :+

Afbeelding

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:51

Ik had laatst bij de toko vegan garnalen gekocht! Die zijn echt prima in sushi. En een blikje worst op gluten basis, maar die staat nog in de kast, toch een kleine drempel ;) Zag ook mock duck en mock chicken, echt in vorm geperst! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:03

Haha ik woon dichtbij een Amazing Oriental, echt een super grote toko-supermarkt. Daar hebben ze ook de 'raarste' vegan dingen! Kwam laatst een zakje vegan octopus tegen, maar durfde het toch niet mee te nemen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:05

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:13

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:16

Oh ik kan niet wachten tot ik weer in een stad met een toko woon. Wat een heerlijke winkels

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 23:30

Ik vind suiker in een marinade nou niet heel schokkend. Bruine basterd suiker is een doodnormaal ingredient voor dat soort marinades. :)
En wat is iedereens probleem toch met E nummers? :?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 23:43

mwah ik kijk al jaren uit met e nummers :+
Bepaalde kleurstoffen word ik stikdruk van
Anderen hoofdpijn en weer andere krijg ik last van mijn huid van en zo heb ik nog wel wat dingen waar ik last van krijg
Lang leve een gevoelig systeem :roll:
En veel e nummers zijn geen enkel probleem

Maar zo ben ik ook overgevoelig voor sommige zaken in reinigingsmiddelen, wasmiddelen en verzorgingsproducten

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 09:50

Eelmo schreef:
Ik vind suiker in een marinade nou niet heel schokkend. Bruine basterd suiker is een doodnormaal ingredient voor dat soort marinades. :)
En wat is iedereens probleem toch met E nummers? :?

Suiker in een marinade is ook niet schokkend. Maar zelf eet ik vrijwel geen toegevoegde suikers voor mijn gezondheid. Dus het is natuurlijk heel persoonlijk waar iemand over struikelt of niet. :)
Zelfde geldt voor de E-nummers, de meeste vind ik helemaal oké, maar enkele (verslavende) smaakversterkers vind ik zelf niet prettig. En daarin vind ik het fijner om even te checken wat er in zit dan enkel een getal en nummertjes te zien.

Maar goed, dat is gewoon allemaal persoonlijk, eigen gevoel en ervaring.

Letten jullie trouwens ook op palmvet? Zelf kies ik bewust niet voor producten waar palmvet in zit. Nu ligt het natuurlijk aan je beweegredenen om plantaardig te eten, maar als natuur en dierenwelzijn daar een reden voor is, zou ik wel een 2e keer nadenken over iets waar palmvet in zit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 10:09

Palmolie probeer ik ook te mijden :j Is haast niet te doen om helemaal niks meer te kopen met palmolie want het zit ook in de meeste zepen bv, en zelfs vaak in etenswaren als brood, maar ik probeer iig zo veel mogelijk er op te letten.

E-nummers ook inderdaad, ze zijn lang niet allemaal slecht, maar er zitten ook een aantal slechte stoffen tussen. Dat ze zijn goedgekeurd hoeft niet te betekenen dat ze ook echt gezond zijn of vegetarisch/diervriendelijk. Neem lood als voorbeeld, dat kwam je vroeger overal tegen, en tussen de tijd dat bekend werd hoe giftig het was en de tijd dat het daadwerkelijk verboden werd zaten tíentallen jaren, doordat bedrijven die er geld mee verdienden telkens weer met slechte tegenstudies kwamen. Zo werkt dat tegenwoordig nog steeds met veel stoffen.. denk aan glyfosaat, maar ook grote kans dat er E-nummers zijn waar dat voor geldt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:16

Ik heb an sich niks tegen E-nummers. Kook amper uit een pakje (vooral geen kruidenmixen) maar ik zie wel in dat heel veel E-nummers vooral veel doen voor de conservering van voedsel, wat imo heel belangrijk is voor het tegengaan van food waste.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 10:30

Daar wordt vaak sulfiet voor gebruikt, en in combinatie met een zuur als citroenzuur ontstaat zwaveligzuur.. ik gebruik dat wel eens om mijn wijnflessen te 'zwavelen', dat spul is giftig genoeg om met een klein bodempje alle bacteriën in de hele fles te doden, en het staat in mijn E-nummer-app bij de 'gevaarlijke e-nummers', dus ik probeer tegenwoordig liever zo veel mogelijk te koken met droge bonen en diepvriesspul en zelf geweckte groentes omdat daar helemaal geen conserveringsmiddelen bij hoeven.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 12:33

Emmaa_ schreef:
Ik heb an sich niks tegen E-nummers. Kook amper uit een pakje (vooral geen kruidenmixen) maar ik zie wel in dat heel veel E-nummers vooral veel doen voor de conservering van voedsel, wat imo heel belangrijk is voor het tegengaan van food waste.

Ik ben helemaal voor foodwaste tegengaan
Maar ik wil bijvoorbeeld gewoon een aantal chemische antioxidanten absoluut niet in mijn voedsel hebben :n
Ik koop slim in en sla slim op waardoor ik sowieso erg weinig voedsel verspil
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 11-04-17 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 12:38

Er zijn apps waarin je handig alles in kunt opzoeken. Enummers zijn vaak gewoon dingen als betacaroteen (kleurstof uit wortel) of de rode stof uit bietjes, daar kan ik echt niet mee zitten :=

Overigens heeft elke stof een LD50, de lethal dose voor 50% van de populatie. Voor water is dat 5-7 liter, voor zoutzuur wat minder := punt is dat alles ongeveer toxisch is als je het in te grote hoeveelheden neemt.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:23

Magrathea schreef:
Er zijn apps waarin je handig alles in kunt opzoeken. Enummers zijn vaak gewoon dingen als betacaroteen (kleurstof uit wortel) of de rode stof uit bietjes, daar kan ik echt niet mee zitten :=

Overigens heeft elke stof een LD50, de lethal dose voor 50% van de populatie. Voor water is dat 5-7 liter, voor zoutzuur wat minder := punt is dat alles ongeveer toxisch is als je het in te grote hoeveelheden neemt.

En de max toegestane hoeveelheid is een 100x verdunning van de LD50 ofzo toch? Is alweer ver weggezakt :+
Ik kan me er iig niet zo druk om maken. Dat iets niet gezond is wil niet zeggen dat ik direct dood bij neerval. Ik wil wel nog kunnen leven. Overigens snap ik dan nog wel dat sommige mensen op kunstmatige kleurstoffen letten, daar kunnen sommige mensen idd op reageren.

Afbeelding

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:34

E-nummers bekijken ben ik eerlijk gezegd gewoon te lui voor. De regels zijn streng en er zullen absoluut overbodige dingen inzitten, maar het meerendeel is voor smaakregulering en/of houdbaarheid en daarmee vaak een product wat we indirect zelf ook gebruiken (neem bv idd citroensap). In dit geval vind ik de mogelijkheid tot het verminderen van afval/voedselverspilling belangrijker.

Iets heel anders. Laatst zag ik, maar ik weet niet meer waar, een vegan recept voorbij komen voor een paddestoelentaart uit de oven, met filmpje. Op bosg kan ik het niet vinden, herkent iemand mijn beschrijving misschien?