Aanrommelaars met koolhydraatarm?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Re: Aanrommelaars met koolhydraatarm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 09:13

Hoi, mag ik mij hier melden?
Ben voor de vakantie lichtjes aan begonnen met het iets secuurder zijn qua inname van hoeveelheid koolhydraten.
In de vakantie is het even wat minder secuur geweest.
En nu wil ik eigenlijk het weer oppakken.
Maar heeft iemand voor mij een goede structuur, de do's en don't 's?
Alvast dank.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:51

Er is op internet genoeg te vinden, als in 'wat wel' en 'wat niet'. En enkel producten eten die <5gr khd per 100gr bevatten.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:00

Ik ga vanaf vandaag proberen om te minderen.
Ik ga zo maken; een groot blaadje sla met daarop kipfilet en beetje mayonaise en wat komkommer.

Ik heb ook worteltjes gehaald om op te knagen :') en ik ga zo zelf aardbeienjam maken met aardbeien, cia zaadjes en een snufje vanille (uit een vanillestokje)

Geen idee of het een beetje kha is maar het is in ieder geval gezonder dan wat ik normaal eet. :=

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:04

Ik had lowcarbchef gevonden met wat lekkere recepten, maar voor mijn gevoel is dat nog te vet.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:07

Maar juist als je wenig koolhydraten eet moet je vetter eten, je lichaam gaat dan namelijk over op de vet verbranding.

Kijk anders eens op gobento.nl. Daar staat heel veel informatie

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:14

Revanches ik eet oervoeding, dat zijn de gezonde kholydraten. Dus geen kant en klaar alles vers gemaakt.Ik heb de app van mytaste daar staan lekkere recepten op. Ik eet 3 hoofdmaaltijden en 3 tot 4 keer tussen door.

Oervoeding betekend ook geen tarwe eten, dus ook geen brood. Voor tussen door eet ik vaak rijstemais crackers. En ik eet alleen vis,ik eet dus gezond maar ik let ook op de kholydraten.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:15

Inderdaad, als je kha gaat eten, dan moet je meer vetten toevoegen.
Als je googled op oahn's kitchen kom je ook op een site met lekkere recepten.

Ik heb net voor t eerst in weken paar aardbeitjes op, was genieten :9

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:24

Lekker aardbeien, ik ben voedsel aan het inmaken.Is echt leuk om te doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:46

Ik denk dat je idd eerst moet beslissen wat je wil, koolhydraatarm is zo breed.
Je kan kiezen uit paleo (redelijk khdbeperkt, voornamelijk khd uit onbewerkte zetmeelrijke groentes zoals zoete aardappel), lchf/keto (vrijwel geen khd, matig eiwit en veel vet), lowcarb eiwitrijk/dr frankstijl, dus minder khd, redelijk mager en veel eiwitten, beperkt khd (vaak geen pasta en brood maar wel alle soorten groente en fruit) en nog allerlei mengvormen en wedikwat. Als je vooraf niet goed bedenkt wat je wil verzuip je... De adviezen worden dan zo tegenstrijdig.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:08

Dokter Frank heb ik ook gedaan. Mooi vullend. Heb van het weekend oahn's boek gekocht, zag er al lekkere dingen in staan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:21

Het een is niet per sé beter dan het andere, dat wil ik niet zeggen hoor. Maar er zit wel verschil tussen en als jij kiest voor eiwitrijk/Dr Frank-achtig dan zul je recepten die LCHF zijn echt te vetrijk vinden. Andersom kan ik niet zoveel met Dr Frank recepten...
Daarentegen is het met paleo of Dr Frank makkelijker om even een dagje te smokkelen, terwijl je bij keto direct gevolgen hebt van een keertje toch gewoon een boterham of een bord pasta eten.

Ik wil alleen zeggen dat het goed is om vooraf te bedenken wat je precies wil doen zodat je niet heen en weer gesleept wordt en ook recepten kunt zoeken die daar bij passen. Des te groter is de kans op slagen :)

Vanochtend voelde ik me een beetje bluh, veel trek dus was beetje bang voor keto... Uiteindelijk om 8uur toch maar ontbeten. Maar voel me nu eigenlijk wel weer beter. Wel nog honger nu weer maar alleen een rommelende maag en geen flauwheid enzo meer. Dus prima als dit alles is. Benieuwd hoe het sporten me vanavond gaat vallen.
Zaterdag heb ik een sportdag vanuit mijn crossfitbox met iig 3 workouts, waaronder waarschijnlijk hardlopen en zwemmen. Dus tot die tijd even flink streng, dan moet ik die dag hopelijk vol in keto kunnen knallen en geen last hebben van dipjes.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:27

Het is maar net waar je prioriteiten/keus ligt toch :)

Sec, hoe zit het met zoete aardappel die komt niet voor bij khd arm eten zeker? :P
Al hoewel ik denk als je 's avonds nog ruim zit 100gr (zoete) aardappel geen kwaad kan?

Ben wel benieuwd naar jullie gedachtegang :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:35

bevat net zoveel koolhydraten als normale aardappel, en ook dezelfde GI
Iamafoodie, een blog op basis van allemaal diëtisten met een master heeft er een goed, wetenschappelijk, artikel over geschreven https://www.iamafoodie.nl/zoete-aardappel/

Voor mezelf, ik eet onder de 35gram khd per dag, 22gram khd van 100gram bataat kan ik dus op geen enkele manier inpassen. Ik snap persoonlijk de hele opwinding rondom zoete aardappel niet en begrijp niet waarom het volgens sommige mensen gezonder zou zijn dan een normale aardappel.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:58

Heb het stukje even gelezen ja. Volgens een ander site zit er minder in dan via haar site maar dat doet er niet toe.

Die hele opwinding komt door die foodies. En door die hype gaat het eten van de gewone aardappel ten onder :P

Nou ik weet wel dat ik in de winter toch weer 1 a 2 dagen iets minder zwaar khd arm ga eten en dan wel aardappel toevoeg. In de zomer mis ik dat absoluut niet maar in de winter uit de oven of een lekkere stamppot is het wel fijn.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:12

Die zoete aardappel snap ik ook niet helemaal idd, de dingen die erover beweerd worden klinken in mijn oren onlogisch. Maar goed, ik heb daarin geen wetenschappelijke achtergrond. Weet wel dat mn dietiste bij mn zs diabetes waarschuwde dat zoete aardappel hetzelfde werkt als gewone aardappel.

Precies om de reden die secricible noemt schskel ik nu over van kha naar beperkt. Bij kha heeft iedere slip-up, bewust of onbewust, flinke gevolgen. Niet alleen voor het afvallen, maar ook voor hoe je je voelt. Als je je een keer te buiten gaat aan iets koolhydraatrijks, dan is dat een bewuste keuze en heb je dat er misschien voor over. Maar het kan net zo goed zijn dat jecwat te veel griekse yoghurt hebt opgeschept, of een groente hebt gegeten waarvan je je niet bewust was hoeveel khd die bevat.
Ik ga nu meer mn eigen gevoel volgen, niet een bepaalde richting (althans, niet bewust). Dat doe ik vooral omdat ik geen monster meer wil zijn voor mn kinderen, maar ook omdat ik toe wil naar een eetwijze die ik lange tijd, zo niet altijd, vol kan blijven houden. Ik blijf laag in de khd zitten, maar niet zo laag dat in keto ga. Iets meer zuivel, wat rood fruit, wat peulvruchten. Niet alles iedere dag, maar afwisselend. Vooral veel variatie. Genoeg vetten, maar t niet zo bont maken als nu, vooral uit gezonde producten. Genoeg eiwitten voor spieropbouw en een vol gevoel.
Nou ja, t klinkt allemaal leuk, ben benieuwd hoe het bevalt.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe t met Milatje gaat nu met meer khd!

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:28

Klinkt goed Laura, er met iets meer khd is dat toch geen ramp. Steeds in en uit de ketose gaan lijkt mij ook geen pretje nee, althans hoe je, je dan lichamelijk voelt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:29

Hier zou ik ook graag dingen eten als aardappel, rijst, onbewerkte producten die niet passen bij KHA. Maar wil eerst echt wat kilo's kwijt...

De salade als lunch is weer mislukt, het werd een kipgehaktbal met mayo.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:48

Klinkt goed LAura, benieuwd hoe het je bevalt. Hier is doel echt nog steeds hopelijk insulinegevoeliger worden. Wil het na mijn vakantie ook weer opnieuw starten en dan wat gaan experimenteren met carb loading en eens kijken hoe snel ik weer herstel na 1 koolhydraatrijke maaltijd om de gevolgen van cheaten te zien. Uiteindelijk wil ik koolhydraten met 10gr per dag gaan opvoeren om te kijken tot welk punt ik me lekker voel en wanneer ik weer last krijg van onbedwingbare hongerbuien.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:50

Nu ik geen aardappel meer eet, komt dat thuis wel een beetje tegen het zere been :')
Alhoewel ik ze wel gewoon klaar maak hoor eet ze alleen zelf niet mee.

Met deze temperaturen is een salade veel fijner dan een warme prak!

Klinkt goed sec, lijkt mij ook wel lastig maar ik denk dat je straks je lichaam door en door kent :P

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:54

Allemaal goed bezig meiden!
Hier zojuist 2x over een sessie van 50 sprongen touwtjespringen gedaan :)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:59

Haha gribaldi, herkenbaar :') mn dochter van 3 zegt regelmatig mama jij moet ook aardappelen eten hoor, dat is goed voor je! :')

En, beviel het itsme2?

Ik heb vanavond de sportschool op de planning staan

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 15:10

Wauw ItsMe2, goed hoor! Dat je het vol kunt houden ik ben na een paar keer al moe :')

Haha Laura, ja en het erge is wij telen aardappelen voor de AH :')

Goed bezig! Ik heb vanavond een buitenrit op het programma staan.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 15:17

Hahahaha ja dan is t helemaal erg ja :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 15:18

Hoe lang doe je daarover itsme? Totaal 100sprongen is niet zoveel toch?

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 15:36

Hahaha ja ach het is of geen aardappelen eten of klagen van de buikpijn dan leren ze het wel af hoor :')

Sec, met die 7min of Kayla is het 2 minuten dacht ik. nou dat red ik nooit achter elkaar. :P
Conditieloos hier :+