Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:39

Maar maar maar waarom kom je niet hier een vegan gebakswinkeltje openen? -O-

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:43

wat Magrathea zegt :D
juist de ultieme uitdaging om vegan naar een hoger niveau te tillen.
ik weet dat er in het buitenland verschillende speciaalzaakjes zitten die echt goed gebak etc verkopen, dus het is absoluut mogelijk. sommige dingen zijn misschien lastiger, maar lijkt me echt geweldig als je het voor elkaar krijgt dit echt te perfectioneren :D

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:08

Denk ook dat daar echt wel markt voor is inderdaad, als je maar op een goede locatie zit!

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:59

Ik zou het toch jammer vinden als dit topic stil gaat vallen,
is/was echt mijn favo topic op bokt.
Misschien dat de (bijna)vegans hier toch verder willen kletsen,
ikzelf ben NOG niet helemaal vegan maar hoe meer ik lees en kijk hoe
meer overtuigd ik word van het feit de ik volledig plantaardig/ vegan wil gaan.
Dit topic helpt me daar ook enorm bij........

Dan gooi ik ook maar meteen even een vraag in de groep:
Ik bak(te) graag wel eens een cake, vlaai ed.
Nu is het makkelijk om de melk en boter te vervangen maar hoe doen jullie
dat met de eieren ??
Vervangen jullie die door appelmoes, banaan of door iets anders (no egg bijv)

@RedPassion, als je vindt dat af en toe een vraag zoals hierboven in een HK topic kan wil ik daar
graag komen mee kletsen..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:04

Ik vervang eieren door NoEgg of een water-maizena mengsel. Banaan kan inderdaad ook maar dat vind ik zo overheersend :')

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 19:36

Waarom vallen jullie allemaal af van vegan eten? :') Doe mij dat ook eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:04

jasz schreef:
Ik zal dan misschien nog meelezen, maar ook voor mij is het gewoon niet mogelijk om 100 % vegan te gaan eten. Dit vooral door de opleiding die ik ga doen. Ik zal me daardoor ook terugtrekken. Ik wil alleen zeggen dat ik het jammer vindt dat ik er toch een soort veroordelend gevoel aan over houdt.
Alsof het een beter is dan het ander, dat vind ik jammer, juist omdat het steeds op een heel fijne en mooie manier ging hier.

Ik veroordeel toch niemand? Ik gaf alleen aan dat ik het lastig vind om dingen te lezen die gebruik van dierlijke producten 'goedpraten', zoals jij nu ook doet met het bakken. Dat kan namelijk prima zonder dierlijke producten en ik weet ook zeker dat daar een enorme markt voor is. :j Zie bv. Heavenly Cupcakes in Rotterdam. Kwalitatief en qua smaak minstens zo goed.

En ja, ik vind het eén beter dan het ander, natuurlijk, anders zou ik geen veganist zijn. ;) Ik vind het voor dieren, de aarde èn de mensen beter om veganistisch te leven. Maar dat is wel iets wezenlijk anders dan dat ik me persoonlijk beter voel dan jij, of andere niet-vegans. Ik vind een ieder namelijk waardevol. Ik voel me juist niets beter dan welk ander levend wezen (mens/dier) ook en dat is nou precies waarom ik vegan ben... Dit is nou juist waar ik begrip voor mis en waarom ik het niet leuk vind om in een vegan topic te lezen dat iets wel leuk moet blijven en kaas eten best kan. Helemaal prima als je dat zo vindt en ik vind het nogmaals hartstikke fijn dat het topic zo actief is, maar is het nou zo vreemd dat je als vegan in een specifiek topic daarvoor liever geen enkele vorm van dierenleed voorbij ziet komen? Dat dierenleed zit namelijk zo verweven in de hele maatschappij dat er al geen ontkomen aan is, dan zou een internetplekje waar je wel vrij van zulke dingen bent prettig zijn. Dat is mijn enige insteek geweest.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 20:11

Ik snap je helemaal hoor, maar zolang mensen geïnspireerd raken door dit topic is dat wat mij betreft ook waardevol. Maar, je moet zeker pleitten voor waar je voor staat, heb ik alleen maar bewondering voor.

Ik ben groenteburgers aan het bakken en zie verdorie dat er eiwitmeel in zit, vriend had het gekocht dus zonde om weg te gooien, maar vraag me dan wel af of die dingen nou echt niet zonder dat meel kunnen. Hebben jullie vegan-burger tips? Ik spit al alle etiketten af en breng uren door in de supermarkt, hèhè.

Nog een vraag/discussiepunt van mijn kant, ben je pas veganist als je ook geen leer etc meer koopt? Veganist is enkel all the way?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 21:22

denice schreef:
Ik snap je helemaal hoor, maar zolang mensen geïnspireerd raken door dit topic is dat wat mij betreft ook waardevol.

Absoluut! :) En dat probeer ik ook steeds te zeggen. Maar het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten? De niet-vegans kunnen toch prima ideetjes opdoen en recepten/producten delen die wèl vegan zijn? Ik heb echt geen probleem met mensen die niet vegan zijn. Die veroordeel ik niet en ik voel me ook niet beter. Maar in een specifiek vegan topic lijkt het mij fijn om niet geconfronteerd te worden met uitspraken die dierenleed/gebruik van dierlijke producten goedpraten.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:32

denice schreef:
Nog een vraag/discussiepunt van mijn kant, ben je pas veganist als je ook geen leer etc meer koopt? Veganist is enkel all the way?

Ja, als veganist gebruik je geen enkel dierlijk product. Lijkt mij geen discussiepunt toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:35

Misschien een apart veganistentopic aanmaken en deze houden voor hoe het nu loopt.

Ik snap RP haar punt goed en vind het jammer dat mensen daar zo kleinzerig 'ik ga hier wel weg hoor' op reageren. Ze brengt het netjes, geeft aan wat haar probleem is, veroordeelt juist niemand of voelt zich niet beter dan een ander, en ze geeft zelf de optie " maar misschien zijn er andere 100% vegans die eventueel een apart HK-topic willen beginnen voor alleen vegans?" ipv "misschien kunnen jullie allemaal weg gaan uit dit topic"...

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 23:28

denice schreef:
Ik snap je helemaal hoor, maar zolang mensen geïnspireerd raken door dit topic is dat wat mij betreft ook waardevol. Maar, je moet zeker pleitten voor waar je voor staat, heb ik alleen maar bewondering voor.

Ik ben groenteburgers aan het bakken en zie verdorie dat er eiwitmeel in zit, vriend had het gekocht dus zonde om weg te gooien, maar vraag me dan wel af of die dingen nou echt niet zonder dat meel kunnen. Hebben jullie vegan-burger tips? Ik spit al alle etiketten af en breng uren door in de supermarkt, hèhè.

Afbeelding
:D

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 23:52

269_life schreef:
denice schreef:

Ja, als veganist gebruik je geen enkel dierlijk product. Lijkt mij geen discussiepunt toch?

Ik zeg altijd: ''Ik eet veganistisch'' ipv ''Ik ben veganist''

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 00:14

Wildwings dat was ook het voorstel van Redpassion,
alleen heeft een een vegetarisch etende topicgenoot gewoon een vegetariër topic geopend zodat dit topic vegan georienteerd kan blijven .
Denk dat de meeste mensen die daar gaan posten hier ook gewoon blijven meelezen en posten.
Althans. Ik wel :D

Alleen dan vegan georienteerd en in het andere topic ook vega.

Redpassion heeft heel vriendelijk haar zienswijze en beleving gedeeld en zelfs voorgesteld een ander topic te openen daarvoor en dat hoeft nu niet
Zie het probleem niet zo eigenlijk?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 08:23

Helemaal mee eens Sonja. Heeft Redpasion heel vriendelijk gezegd en dat moet ook kunnen.
Ik heb een vegetarisch topic geopend omdat dit topic vegan is en ik er later bijkwam.
Niet om hier te zeggen bekijk het hier maar.
Was meer uit beleefdheid bedoeld.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 09:04

Ik heb er nog eens over nagedacht, en ik vind eigenlijk zelf wel dat ik te vaak toch water bij de wijn doe als het neerkomt op veganistisch eten, ook bij anderen. Ga daar toch wat meer op letten.

Ik wil een goed vegan kookboek kopen, hebben jullie tips? Zag wel een heel leuk handboek op bol.com over producten vervangen, maar die is helemaal uitverkocht :(

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:31

Natasja, ik vond het wel een fijne oplossing zo.
Denice ik heb pas het onshe glows kookboek gekocht. Staan heel veel lekkere gerechten in.
Green kitchen stories schijnt ook een toffe te zijn.
De groene meisjes hebbeb trouwens aardig wat boeken gereviewd. Misschien ook een goeie site om eens even te bekijken voor kookboeken.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:40

Thug kitchen is geweldig. Mooie recepten en grappig geschreven (welk met veel gevloek er in, dus als je daar niet tegen kan is het misschien wat minder geschikt :D)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:56

Die ga ik eens even online bekijken :+

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:01

Op de meeste veganistische internetplekken is de regel dat niet-veganisten welkom zijn, maar niet-veganistische onderwerpen niet de bedoeling zijn. Ook ik vind het niet vreemd dat je in een veganistisch topic geen berichten over biologisch vlees oid wil. :) Recepten met kaas in een veganistische thread zijn eerlijk gezegd gewoon off-topic.

Veganist ben je als je het principe dierenrechten onderschrijft en het ermee eens bent dat dieren er niet zijn om door de mens gebruikt te worden. Als gevolg daarvan gebruik je geen producten van dieren. Dat dat laatste in de praktijk niet altijd lukt is iets dat alle veganisten weten en accepteren, maar bewust leer kopen valt daar wel buiten imo.

Nogmaals, het is niet mijn bedoeling om hier wie dan ook weg te jagen :D Ik ben geen moderator, wat mij betreft posten jullie nu 300 pagina's vol met recepten voor de perfecte cordon bleu. Echter snap ik RedPassion haar punt perfect en ben ik het eigenlijk gewoon met haar eens.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:42

Ik ga morgen uit eten in Amsterdam. Nog aanrader qua vegan restaurantjes etc? Liefst iets waar alles vegan is, zou fijn zijn als ik een keer niet de hele lijst hoef uit te zoeken :P

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:01

Loving Hut in West. Weet alleen niet of het echt een leuk eettentje is,of meer snackbar achtig. StudioK in Oost heeft altijd een 3 gangen Vegan menu. In het centrum zit nog een Vegan restaurant, volgens mij Oosters georiënteerd, kan de naam opzoeken als je wil.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 17:13

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:09

Wij hebben laatst heerlijk gegeten bij Snow Lion op de Haarlemmerdijk. Het menu bestaat telkens uit 2 delen, vegetarisch (meestal ook Vegan) en "niet vegetarisch". Best leuk gedaan, niet vegetarisch is duidelijk de uitzondering ;)
Verder is elk Ethiopisch restaurant een goede optie omdat zij regelmatig Vegan vasten. Veel plezier!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 20:28

Als ik wat mag vragen over eieren. Wij hebben al jaren kipjes voor de gezelligheid. Ze wonen bij ons in de tuin in een warm en droog nachthok, krijgen eten en mogen gaan en staan waar ze willen. Gelukkig besluiten ze nog steeds dat wij ok zijn en slapen ze nog steeds in dat nachthok. Wij sluiten ze dus nooit op.

Maar kipjes leggen eieren, wat doet een vegan daarmee?
Laten liggen is een slecht idee, ze bederven en daar krijg je ongedierte en uiteindelijk ziektes van, maar weggooien vind ik erg ondankbaar. Als je een kipje een eitje hebt zien leggen weet je dat dat niet niks is.

Ik hoor graag jullie gedachten! Alvast bedankt!