Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 19:48

Oeh ziet er lekker uit!! :)
Ik weet nog niet wat ik vanavond ga maken. Heb deze week wel lekkere "gyros" gemaakt (tofu met een bak gyroskruiden), dat was ook echt heerlijk :)
Oh en ik heb mangochutney ontdekt <3 (hoe gay ik dat ook vind klinken). Dat is zo lekker! Is een soort pittig-zoete gelei die heel goed smaakt bij de eerder genoemde "gyros" met wat groenten en rijst, jammie :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 00:27

Margrathea, waarom vraag je niet gewoon aan de slager of de eigenaar van de turkse winkel, waar hun vlees vandaan komt? :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 03:45

Omdat ik er zelf niet kom ;)
Maar hij kan het inderdaad wel vragen :)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 11:50

Ik weet niet of je tegen Halal slachten bent, maar persoonlijk klinkt 'bij de Turk' in mijn oren niet diervriendelijk. Door het traditioneel onverdoofd slachten.
Zelf heb ik er het minst moeite mee wanneer mensen vlees bij de slachter halen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 14:04

Ik denk dus inderdaad dat het een Halal slager is. Al is Halal ook wel op de goeie weg hoor! :) Oa met stunguns die de dieren knockout slaan direct na het doorsnijden van de aders (zodat ze niet 2 minuten moeten leegbloeden voor ze bewusteloos raken), om het lijden tot een minimum te beperken. Dat vind ik goed :)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:45

Niet dat het niet interessant is hoor. Maar ik lees nu al een aantal berichten over "goed vlees" maar daar is dit topic toch niet voor? Persoonlijk zou ik daar een ander topic voor aanmaken..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:55

goed vlees zijn al topics over, maar in het kader van "je leeft nu eenmaal samen met iemand die wel vlees eet " en bewustwording van die personen is het wel interessant om de zijstap hier even langs te zien komen

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:58

ik voer mijn kat ook afvalvlees van de slager, en aangezien er hier ook redelijk wat flexanisten meelezen lijkt het mij wel interessant om het te laten staan.
ik eet met 2 vleeseters waarvan er 1 miauw zegt, de ander eigenlijk ook * is zo in de minderheid bij sommige gesprekken*

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:15

Ik zie het anders maar als meer mensen het niet erg vinden lees ik er gewoon omheen, ook geen punt ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:28

van het weekend tijdens het zappen kwam ik een vegaballen test tegen , geen idee meer welk programma, maar de ballen kwamen er niet zo heel best vanaf :=
beste kwamen die van c1000 uit de bus(dacht ik), maar dan wel de receptuur die pas volgende maand in de winkels ligt.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:33

Kassa misschien?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:45

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:17

Jippie! Die testen wel vaker van alles dus kon haast niet missen :) Ga het vanavond even opzoeken en kijken ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:18

linkje hierboven staan ook de twee recepten in die de koks zelf maakten :j gaan we zeker proberen hier :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 18:20

Sonja_vR schreef:
van het weekend tijdens het zappen kwam ik een vegaballen test tegen , geen idee meer welk programma, maar de ballen kwamen er niet zo heel best vanaf :=
beste kwamen die van c1000 uit de bus(dacht ik), maar dan wel de receptuur die pas volgende maand in de winkels ligt.

Haha, dat mag ik hopen dat het nieuwe receptuur is. Die normale vind ik niet te eten namelijk :\

Sorry van de zijstap trouwens, maar het is wat minikatje zegt... Tuurlijk zou ik liever hebben dat ie nooit meer vlees zou eten, maar dat gebeurt (voorlopig) toch niet... Dan liever goed vlees dan reut uit de supermarkt :) Snap je?

Maar goed, terug naar de basis *\o/* Wat eten we vandaag?
Ik weet het nog niet, ik twijfel tussen een restje wat ik eigenlijk voor m'n vriend wilde bewaren (lekkerste tofu ooit) of iets anders, maar die tofu staat al best lang. Ben bang dat ie anders pootjes krijgt :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:27

misser, de balletjes van vivera zijn het lekkerst volgens de test , te koop bij jumbo, coop, plus en dirk
freshvale kwam als laatste binnen

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:44

Ik vind vaak dat vleesvervangers z'n typische zoutige smaak hebben. Natuurlijk is er veel verschil tussen vlees vervangers, maar de hamburger/balletjes groenteburgers zijn vaak niet zo lekker.

Nu hoor ik over de vegaslager veel goeds en ik vind de kip kerrie salade heerlijk, maar ik heb nog nooit een vlees vervanger van hun uitgeprobeerd. Iemand anders wel?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:50

Oeh ja, de gehacktbal en de Kipstuckjes. Heerlijk, echt supersupergoed!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 18:51

Ja! Die kip in de kipkerrie is dus de vegetarische kip. Het is echt heerlijk! De gehaktballetjes zijn ook erg lekker, net als de tonijnsalade (als je van die smaak houdt). Een kennis van me heeft een kat die de gehaktballetjes ook lekker vindt :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:53

ik heb de gehacktballen nu een paar keer geprobeerd, maar ik vind zelfgemaakte kaasgehaktballen veel lekkerder als ik eerlijk ben, structuur en smaak van de ballen van de vegaslager vind ik echt tegenvallen, zeker voor die prijs.
kipstukjes droog gebakken vind ik wel goed te doen, maar in een stoofje ofzo dan weer echt helemaal niet , ligt bij sommige producten echt aan de bereidingswijze of ze wel of niet lekker zijn,

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 18:55

Ja stoofpot werkt inderdaad niet zo. Maar het valt ook niet echt uit elkaar zoals echt vlees.
Ik eet het wel eens op een pitabroodje, ohhh dat is me lekker <3

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 19:04

Vanavond in Radar: uitgemolken koeien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:25

Vwb echt vlees: het beste bij een Joodse slager. Die slacht koosjer/hallal - en het hoort tot de regels dat het dier geen pijn mag lijden, geen stuiptrekkingen etc.
(En die pin die de Nederlandse slager doet, over alles kunnen wij debatteren, maar dat is een ander soort verdoving dan ik bij de tandarts krijg. )

Voor "namaak vlees": appie heyn heeft iets dat heet pro.viande; wordt verkocht als huismerk en is van groenten gemaakt. Het bevat geen e nummers maar wel veel eiwit. En smaakt prima.

En het merk vivera heeft spul van lupinebonen. Reuze milieu vriendelijk en ook erg lekker.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:32

verdoving bij slachten is bij grootvee gewoon einde verhaal , dus beyond verdoving, de naam word alleen gebruikt om het "liever" te laten klinken vrees ik...vraag me trouwens ineens af wie die politiek correcte uitspraak ooit bedacht heeft :? , in wezen heeft het niks met verdoven te maken natuurlijk hoewel ze van het verdere verhaal idd niets meer meekrijgen
, als de tandarts op dergelijke wijze zou verdoven houd ie geen clientèle over :+

proviand is gemaakt van lupine dacht ik , wel leuk dat AH het is gaan verkopen , want vond het toen de site ooit eens live kwam al ene interessant product en de AH is lekker makkelijk bereikbaar/toegankelijk
http://www.proviand.com/home/

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 00:51

Proviand bestaat uit wortel, erwt, ui en nog wat groenten.
De uitvinding van de eeuw :j