De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:49

Als er trouwens iemand hier interesse heeft in een abrikoos of perzik? Hubbie lief heeft 6-7 jaar geleden twee stekjes gekregen van een oud collega en vorig jaar hebben ze voor het eerst heeeeel iniminikleine vruchtjes gedragen. Alleen aan één boom/struik heb ik genoeg, de andere mag weg. Maar zomaar weggooien vindt ik zonde.

Ik woon regio Roosendaal/Bergen op Zoom, gratis op te halen, wel zelf uitsteken (en daarbij de mijne niet vermoorden uiteraard :D )

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 09:52

Hmm, vandaag ga ik terug naar de tuin die ik gisteren leeggehaald heb. Ik knip dan wel de beste tak van de bes af. Er.stond ook een hele grote struik, die snoei ik dan ook.

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:54

Ik zou ze wel graag willen maar is wel beetje ver rijden, al zou ik het kunnen combineren met eens naar kalmthout te gaan wandelen. Nu ja eerst eens kijken of er mensen net dichter wonen?

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:54

Madeliefje schreef:
falionrule schreef:
Hoe en wanneer moet je dan precies stekjes maken?
Ik heb het eens opgezocht op internet, maar daar stond dat je met allemaal dingen rekening moest houden.

Van aalbessen heeft annelies al geantwoord. Maar met de stekken van frambozen bedoelde ik eigenlijk uitlopers. Ze vermeerderen zich door hun wortels, en daar komt dan een nieuw framoosje uit vb een halve meter verder!!! Echt ik had vorig jaar 3 struikjes gekregen en in de herfst had ik een halve meter tot meter errond allemaal nieuwe framboosjes!!!

ooh,, maar trek je de uitlopers dan voorzichtig met wortel en al de grond uit, of knip je de tak vlak boven de grond af?

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:58

falionrule schreef:
ooh,, maar trek je de uitlopers dan voorzichtig met wortel en al de grond uit, of knip je de tak vlak boven de grond af?

Die uitlopers hebben ook al wortels van zijn eigen, dus die graaf ik met wortels en al uit :) ! Want ik denk als je de tak gewoon boven de grond afknipt ze niet gaat overleven want ze hebben juist al eigen wortels gevormd!

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:02

Madeliefje schreef:
falionrule schreef:

Die uitlopers hebben ook al wortels van zijn eigen, dus die graaf ik met wortels en al uit :) ! Want ik denk als je de tak gewoon boven de grond afknipt ze niet gaat overleven want ze hebben juist al eigen wortels gevormd!

... goed punt

Dankjewel, voor de uitleg! :)

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:06

Breghje schreef:
Als er trouwens iemand hier interesse heeft in een abrikoos of perzik? Hubbie lief heeft 6-7 jaar geleden twee stekjes gekregen van een oud collega en vorig jaar hebben ze voor het eerst heeeeel iniminikleine vruchtjes gedragen. Alleen aan één boom/struik heb ik genoeg, de andere mag weg. Maar zomaar weggooien vindt ik zonde.

Ik woon regio Roosendaal/Bergen op Zoom, gratis op te halen, wel zelf uitsteken (en daarbij de mijne niet vermoorden uiteraard :D )

Breghje, ik weet niet of je veel waarde hecht aan vruchten, maar denk je om de kruisbestuiving? Als je er eentje weg haalt en er blijft er nog maar 1 staan krijg je geen vruchten meer.
Hier staan we ook te popelen om te beginnen, ik heb 6 soorten aardappelen ( waarvan de meeste een beetje oude rassen zijn, het worden dus geen hele velden, maar van 4 soorten heb ik bv maar 10 aardappels) Aalbessen staan klaar, evenals 2 perenbomen ( Lidle, voor die prijs durf ik het wel aan haha (€7,00)) Verder een hoop zaaigoed (Broccoli, sla, tomaten, inmaakuitjes, meloenen, aubergines, courgette en de volgende lichting ligt klaar ( Bietjes, nog meer tomaat, koolrabi, meiraapjes en nog meer zakjes die ik na moet kijken. Verder gisteren cosmea gezaaid, flox komt al op, verschillende kruiden en jeetje, ik weet het niet meer uit mijn hoofd! Gelukkig hebben we besloten van de hele voortuin een moestuin te maken,

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:09

Het is te zien hé bij die fruitbomen, ze kunnen zelfbestuivend zijn ook.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:21

Zou kunnen hoor Madeliefje, een perzik is in principe een zelfbestuiver, maar de opbrengst is dan altijd een stuk minder. Ik heb hier een "zelfbestuivende" kiwi staan. De enigste kiwi`s die ik ooit heb gezien kwamen uit de supermarkt...

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:44

femiaans schreef:
Zou kunnen hoor Madeliefje, een perzik is in principe een zelfbestuiver, maar de opbrengst is dan altijd een stuk minder. Ik heb hier een "zelfbestuivende" kiwi staan. De enigste kiwi`s die ik ooit heb gezien kwamen uit de supermarkt...

oei, en heb je al een jaar of vier, vijf gewacht? Want dat duurt namelijk zo lang voor je kiwi's eraan krijgt! Hier van iemand een vrouwelijke kiwi gekregen vorige week, alleen nu nog een mannetje vinden :D !

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:53

Kiwi is al zeker 8 jaar oud _O- Ik zit er verder niet zo mee, hij geeft heel mooi blad en ik heb hem nu maar als sierplant tegen een gevel staan. Zijn de mussen ook weer blij ( alhoewel ik hem dit jaar even stevig terug ga snoeien, elke keer als ik de hoek van het huis omloop, stoot ik mijn hoofd tegen die zwiebeltakken)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:02

@Femiaans, dat zeiden ze van mijn appelboom ook, maar die gaf (als ik hem om het jaar snoeide, want fruitbomen snoeien en ik dat werkt dus niet) om het jaar keiveel appels en die stond ook alleen. Misschien dat ik hem dan eerst even verplant (maar als zich iemand meldt dan hoor ik het wel) want anders staat in dat hoekje alles veel te veel op elkaar gepropt. Maar durf ook niet voor de volle 100% te zeggen of het een perzik of een abrikoos is, we kregen vorig jaar voor het eerst vruchtjes. Dwz pit met een heul klein beetje vruchtvlees eraan. :D

@Madeliefje, ik hoor het wel. :) Hij loopt niet weg. :P

En ik was helemaal klaar om vandaag de tuin in te gaan, ook gezien mijn zwarte bes al aan het uitlopen is (die gaat een beste klap krijgen ben ik bang) maar hier ligt alles wit. Pokkesneeuw.. -O-

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:25

Zou het niet kunnen dat er in je buurt nog een appelboom staat Breghje? Anders heb je gewoon een eigenwijze boom haha ( en des te leuker!) Hier geen sneeuw, maar ijzig koud met heel veel wind. Wat nu buiten staat red het wel, maar ik wil gewoon beginnen! Nouja, volgende week zou het iets beter worden, nog even geduld dus!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:45

femiaans schreef:
Zou het niet kunnen dat er in je buurt nog een appelboom staat Breghje? Anders heb je gewoon een eigenwijze boom haha ( en des te leuker!) Hier geen sneeuw, maar ijzig koud met heel veel wind. Wat nu buiten staat red het wel, maar ik wil gewoon beginnen! Nouja, volgende week zou het iets beter worden, nog even geduld dus!

3-4 Heel grote appel/peerboomgaarden zeer dicht in de buurt en een zeer insectvriendelijke tuin dus altijd wel bijen in de tuin. O:) :D

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:55

Kijk aan, dan is het wel logisch dat je er maar ééntje nodig hebt :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:00

femiaans schreef:
Kijk aan, dan is het wel logisch dat je er maar ééntje nodig hebt :D

Maar geen abrikoos/perzikgaard geloof ik, dus dat wordt dan wel een gok. :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 12:22

De perzik had ik ook wel gewild *D Maar ik woon in het Midden vh land.

Ik heb net basilicum voorgezaaid, gewone, kaneel en rode. :j
En daarna de kou in, want de zijtuin moet leeg. Manlief heeft de takken opgebonden, die worden dinsdag opgehaald. Ik heb een klauw gekregen, een woelpoot, weet de naam even niet, en al een heel stuk grond los gemaakt. Hij haalt heel makkelijk het gras ermee los! Dat gaat werk schelen, de vorige ronde heb ik dat gespit. Met die woeler blijf je rechtop staan. Ideaal!
En dan hoop ik echt volgende week te kunnen zaaien buiten. :j

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:59

ik heb even overlegt met mijn vriend en we zouden er wel willen omkomen. Stuur je later nog. Nu via gsm getypt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:01

Madeliefje schreef:
falionrule schreef:
Hoe en wanneer moet je dan precies stekjes maken?
Ik heb het eens opgezocht op internet, maar daar stond dat je met allemaal dingen rekening moest houden.

Van aalbessen heeft annelies al geantwoord. Maar met de stekken van frambozen bedoelde ik eigenlijk uitlopers. Ze vermeerderen zich door hun wortels, en daar komt dan een nieuw framoosje uit vb een halve meter verder!!! Echt ik had vorig jaar 3 struikjes gekregen en in de herfst had ik een halve meter tot meter errond allemaal nieuwe framboosjes!!!

Frambozen kun je ook stekken zoals ik beschreef.
Maar deze lopen idd ook uit onder de grond, wachten tot de scheut een fatsoenlijke hoogte en dikte heeft en dan de schep tussen de scheut en moederplant door halen, dichter bij de moederplant natuurlijk, dan heeft de scheut meer wortels.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:06

Perzik zou ik ook wel willen, maar ik woon in Overijssel dus dat is niet echt haalbaar.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:10

Ik geef geen garantie hé, dat het een perzik is _O- !! Geen ideeeeee wat het is namelijk, hubbielief sprecht kein Deutsch en ik dénk dat het een abrikoos of perzik is gezien de pit en de vorm van de vruchtjes (en dat ik nog leef nadat ik alle 4 :D de vruchtjes opgegeten heb. Maar het was klein en geel en licht harig, en eetbaar.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:00

Als het maar fruit is, dan vind ik het al snel goed ;)
Maar je woont zover weg.

Naar je beschrijving zou het ook een pruim kunnen zijn trouwens.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:18

Ik vind het nou niet echt een aanprijzing tot nu toe Breghje, die eindelijk-klein-onduidelijk-fruit-producerende twijg van je, haha :D

Ik moet van de week die kan op, richting St. Willebrord enzo, om 50 Hedera's te halen en wat frambozen en aardbeien (andere rassen) nog.

Mocht iemand interesse hebben om wat plantjes over te nemen, geef maar een gil. Zijn nu nog in een zakje te versturen, zo heb ik ze ook ontvangen :)

Ik heb van Van der Wal verschillende zakjes biologisch zaad en aardbeienplantjes ontvangen :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:21

Haha nog meer aardbeien!
Wat wil je kwijt? Alleen aardbeien of heb je ook ander fruit te vergeven?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:29

pmarena schreef:
Ik vind het nou niet echt een aanprijzing tot nu toe Breghje, die eindelijk-klein-onduidelijk-fruit-producerende twijg van je, haha :D

Ik moet van de week die kan op, richting St. Willebrord enzo, om 50 Hedera's te halen en wat frambozen en aardbeien (andere rassen) nog.

Mocht iemand interesse hebben om wat plantjes over te nemen, geef maar een gil. Zijn nu nog in een zakje te versturen, zo heb ik ze ook ontvangen :)

Ik heb van Van der Wal verschillende zakjes biologisch zaad en aardbeienplantjes ontvangen :)

_O- _O- _O- _O- Nee niet bepaald, maar tot ik weet wat het is lijkt het me verstandig dat ik niet iemand straks blij maak met een dooie mus. Of in dit geval een weetikveelwatmaarhetisgeeleneetbaar struik. Aardbeienplantjes leuk!!! Welk(e) ras(sen)?